Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 04 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Khamis 3 Julai 2003

Rosma kurang berkeyakinan dan tidak matang
Minggu ini penonton banyak dihidangkan dengan kisah Rosma. Rosma sekali-sekala perlukan publisiti. Rosma seakan hilang semangat untuk menyanyikan lagu Tingting. Beberapa kali beliau menekankan bahawa beliau tidak mampu membawakan lagu tersebut. Siti Hajar sebagai guru pun seakan-akan sudah tidak mampu melakukan apa-apa untuk membantunya dan mengharapkan rakan-rakan pelajar yang membantunya. Perlu diingatkan di sini bahawa Rosma adalah peserta paling muda di Akademi dan ini menjadikan beliau sedikit nampak tidak matang. Mungkin juga beliau sedar akan kekurangan yang ada pada dirinya di tambah pula dengan persembahan Konsert III yang lepas di mana pelajar yang tidak boleh menyanyi dengan baik pun masih kekal di Akademi. Ini sedikit sebanyak telah menyebabkan keyakinannya terhakis. Beliau berbakat besar tetapi sedikit kekurangan dari segi package. Berbeza dengan Sahri, walaupun beliau kekurangan dari segi package tetapi beliau tetap berkeyakinan tinggi. Vince, Burn dan Khai cuba untuk membantu Rosma.

Perunding Imej Wella
Oleh kerana mereka tidak dibenarkan untuk berkomunikasi dengan dunia luar selama mereka berada di Akademi Fantasia, maka pihak penganjur telah menyediakan satu sessi bersama Perunding Imej Wella untuk bersama mereka semalam. Mereka yang terpilih untuk ditukar imej mereka ialah Sahri dan Liza. Kenapa mereka ? Tentu ada sebab yang tersirat. Pada saya mereka merupakan antara dua pelajar yang menampilan mereka perlu dilakukan sesuatu untuk menjadi seorang penghibur. Penukaran imej Liza agak menjadi dengan menukar gaya rambut beliau. Berbeza dengan Sahri yang telah diwarnakan sedikit rambutnya. Imej itu tidak sesuai dengannya. Tidak banyak kerja yang perlu dilakukan untuk Vince selain daripada menukar warna rambutnya menjadi hijau. Burn, itu warna green dan bukannya yellow.

Burn vs Nana vs Vince & Liza ?
Apa yang telah berlaku di antara mereka tidak saya ketahui. Apa puncanya, apa hujungnya juga saya tidak dapat mengagak. Atau sekadar pakatan untuk menaikkan rating Burn dan Liza. Sementara background memaparkan imej Liza sedang mengemas meja makan.

Kelas Vokal Adnan Abu Hassan
Sabar Menanti – Saya amat menyukai lagu ini, lebih-lebih lagi jika dinyanyikan oleh penyanyi asalnya iaitu Broery Marantika. Lagu ini pernah didendangkan oleh Anuar Zain di Sunday Nite Live di Planet Hollywood. Burn perlu menyanyikan lagu ini dengan gayanya sendiri. Beliau telah mencuba semalam dan nampaknya berjaya. Jika beliau berjaya menyanyikan lagu itu esok sudah pasti kedudukannya akan sedikit selesa.

Tekad – Lagu ini perlu dinyanyikan dengan iringan piano secara live. Ia akan nampak lebih menarik lagi. Jika Sahri terikat dengan minus one sudah pasti versatiliti vokalnya tersekat. Penyanyi yang paling sesuai untuk mengiringi Sahri sudah tentu pencipta lagu tersebut dan penyanyinya iaitu Hazami. Tentu menarik digandingkan mereka berdua untuk lagu ini.

Setelah Aku Kau Miliki – Ini lagu lama dan sezaman dengan lagu Menaruh Harapan nyanyian Nija di Konsert II. Penyanyi lagu bernada tinggi ini sekali lagi ditegur oleh Adnan akan pitchingnya. Nija masih bermasalah membawa lagu bernada tinggi walaupun mempunyai suara yang sesuai untuk lagu bernada tinggi. Pitching Nija masih tidak stabil.

Dia – Liza boleh menyanyi tetapi masalahnya hanya penghayatannya. Cara beliau menyanyi sama seperti orang awam menyanyi di karaoke. Tiada feel langsung.
Lagu Sha Na Na dia selamba,
Lagu Kesetiaaan dia selamba,
Lagu Dia pun dia selamba,
Itu pantun untuk Liza

Jendela Hati ?
Setelah hari keempat, minggu keempat, latihan vokal penyanyi lagu Jendela Hati masih tidak dipertontonkan kepada penonton. Mungkinkah akan ada satu gimik yang ingin dipersembahkan di Konsert IV nanti ?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger