Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 31 December 2003

CSICSI: Crime Scene Investigation
laman web CSI - Permainan Komputer

Semasa kecil-kecil dahulu, saya pernah mengimpikan untuk menjadi seorang peguam yang mengendalikan kes jenayah setelah menonton sebuah drama yang berkisar tentang hidup seorang pelajar berkulit hitam yang ingin sangat menjadi peguam lalu cuba memutihkan dirinya untuk berjaya mendapatkan biasiswa tajaan kerajaan. Permainan komputer yang saya beli juga berkisar tentang penyiasatan, role-play simulation dan juga yang mampu membina akal. Saya tidak gemar permainan seperti Warcraft, Civilization yang lebih berunsur gothic dan terlalu fantasi. Sama seperti filem juga, saya tidak gemar filem seperti Lord Of The Ring dan Harry Porter.Oleh itu untuk menajamkan skil penyiasatan saya tentulah hanya melaui permainan seperti Crime Scene Investigation. Siri drama yang dijadikan permainan komputer ini amat menarik.

CSIPermainan ini anda akan bermain sebagai seorang pelatih baru di Makmal Jenayah Las Vegas dengan bantuan beberapa rakan sekerja untuk mengusaikan lima kes. Tiga kes pertama berdiri dengan sendiri tanpa ada kaitan dengan kes-kes yang lain tetapi dua kes yang terakhir merupakan kes utama yang ada kaitan dengan tiga kes pertama tadi. Akhirnya anda telah berjaya menyelesaikan keseluruhan kes dan mendedahkan konspirasi yang berlaku dalam permainan ini.
Menariknya permainan ini apabila watak-watak seperti Gil Grissom, Catherine Willows, Nick Strokes, Warrick Brown, Sarah Sidle, Jim Brass, Greg Saunders dan Al Robbins mempunyai suara yang hampir serupa dengan watak sebenar di kaca TV. Penggunaan dialog yang sinis seperti siri tersebut masih dikekalkan dan hubungan rapat sesama mereka masih kekal.

Di awal lima minit pertama permainan ini, Grissom akan bertindak sebagai penunjuk-cara untuk penyiasat baru mendapatkan klu pertama dan soal-siasat anda yang pertama. Narator akan memberikan prosedur secara jelas dan langkah-langkah yang perlu diikuti.

CSIPada penghujung setiap kes, segala kekuatan dan kelemahan anda sebagai penyiasat akan dikira. Ingin tahu bagaimana kekuatan dan kelemahan itu dikira ? Jika anda berjaya menyelesaikan kes tanpa bantuan pegawai atasan dikira sebagai kekuatan. Oleh itu jika kita sebagai penyiasat berjumpa dengan pegawai atasan untuk mendapatkan sedikit klu sudah pasti akan dikira sebagai kelemahan. Oleh itu apa perlunya permainan ini memberikan saya seorang pasangan bekerja.

CSIPermainan ini menggunakan konsep “first person point-of-view”. Elemen grafiknya jelas dan menarik tetapi tidak terlalu mengkagumkan. Penggunaan animasi dikurangkan. Penggunaan video hanya apabila perlu. Sebagai penyiasat, pergerakan 360 darjah dibenarkan tetapi tidak semua elemen dapat diselidiki. Eksplorasi dikekang kerana setiap lokasi telah ditetapkan apa yang perlu diselidik. Oleh itu setiap apa yang boleh diklik pada paparan bermakna ia maklumat yang patut dicari. Penyiasat tidak dikelirukan dengan maklumat-maklumat tambahan yang menyesatkan. Sebagai penyiasat, ini merupakan satu kaedah yang tidak baik.

CSISelain Locations, ada beberapa menu lain seperti Tools dan Evidence yang telah anda perolehi sewaktu penyiasatan. Tools dibahagikan kepada dua kategori, Detection dan Collection. Detection terkandung alat untuk mengenalpasti cap jari atau bukti pada sesuatu bahan juga pada beberapa permukaan dan juga alat untuk mengenalpasti kewujudan objek melalui suhu badan. Pada bahagian Collection pula, terdapat sarung tangan, tweezers dan juga alat untuk mendapatkan cap tapak kasut dan kesan tayar juga alat pengesan gas di udara.

Apabila anda mengambil item-item tersebut akan diletakkan di bahagian Evidence. Apa yang perlu dilakukan selepas itu ? Anda perlu membawa ke makmal untuk diuji. Ujian DNA dilakukan, senarai pangkalan data disemak untuk mendapatkan pemiliknya.

CSIPada bahagian kanan bar menu, terdapat satu ikon yang mewakili Fail Kes yang dikemaskinikan secara automatik setiap kali anda mendapat maklumat baru. Ia terkandung maklumat-maklumat penting tentang mangsa dan orang kena tuduh. Bahagian Means, Motive dan Opportunity perlu terisi untuk mengeluarkan waran tangkap kepada tertuduh. Setiap pembunuhan perlu bersebab, modus operandi dan motif pembunuhan dilakukan.
Permainan ini terlalu singkat. Amat tidak berbaloi sekiranya anda memberi cakera padat original. Adalah lebih baik anda membeli di Low Yat Plaza. Hanya ada 5 kes yang perlu anda selesaikan dan sekiranya telah anda selesaikan, adalah tidak mencabar jika anda mencubanya sekali lagi kerana anda telah tahu hampir semua jawapannya. Jika ada 20 kes tentu lebih berbaloi dan ditambah dengan kaitan di antara setiap kes dengan kes yang lain.

CSISelain beberapa kritikan, CSI tetap merupakan satu permainan yang menghiburkan dan membuatkan anda sibuk mengenalpasti dan mengumpulkan bukti. Sebagai seorang penyiasat baru, bantuan yang diberikan amat baik dan sebagai pengguna lama, bantuan boleh diabaikan. Walaupun demikian, saya sendiri tidak pernah mendapat markah penuh untuk melayakkan saya menerima satu bonus yang masih tidak berjaya dibuka sehingga sekarang.

Permainan
Satu permainan yang menghiburkan dan akan membuatkan anda tekun menyelesaikan kes.

Penceritaan
Terlalu sedikit kes yang perlu diselesaikan. Terlalu mudah untuk seorang peminat CSI.

Grafik
Penggunaan grafik yang menarik. Elemen tiga dimensi yang menimbulkan kesan kepada pengguna.

Muzik/Tatabunyi
Memadai

CSIGame Publisher: Ubi Soft
Game Developer: 369 Interactive
Recommended System Requirements
Supported for: Windows 98/ME/2000/XP
Processor: Pentium III 500 / AMD K6-III 600
RAM: 512 MB
Video Card: 16 MB DirectX 8.1 compatible hardware-accelerated 3D graphics card
Sound Card: 16-bit DirectX 8.1 compatible audio card
CD-ROM: 16x CD-ROM Drive
Hard Drive: 1.5 GB Free Hard Drive Space

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger