Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 05 July 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 05-01-02

Tiada ulasan untuk Diari Akademi 01 kerana tiada mood. Saya ada sahabat tapi sahabat saya itu tidak berguna langsung. Dia tidak mampu melakukan sifat-sifat biasa seorang sahabat. Dia seorang yang selfish. Amat selfish !

Menurut Pengetua Ramli MS persembahan pelajar semakin teruk. Berbeza dengan minggu sebelumnya. Saya sendiri dapat merasakannya. Ada sesuatu yang kurang pada Konsert IV. Persembahan masih menghiburkan walaupun standard persembahan agak menurun.

Bob dinasihatkan agar meneruskan perkembangan. Di atas pentas beliau masih mengekalkan tabiat lama. Beliau perlu menggandakan usaha beliau di konsert akan datang. Yang menariknya, Ramli MS mengambil Zahid sebagai contoh. Beliau melihat ada perubahan besar pada Zahid.

Menurut Ramli MS, Zarina sengau pada Konsert tersebut. Konsert 1 hingga Konsert 3 persembahan vokal Zarina baik tetapi tidak pada Konsert IV. Adam perlu menggandakan usaha beliau untuk memberikan persembahan yang lebih baik. Ada perubahan tetapi agak kecil.

Seperti Anding, saya melihat beliau telah memberikan persembahan yang baik tetapi terdapat masalah pitching yang besar. Farah pula tidak serius dan senyumannya main-main. Tariannya juga tidak serius.

Nurul menyatakan yang beliau hilang haluan. Perubahannya kecil iaitu sebanyak 4% dan 1% pada setiap minggu. Beliau terlalu emosional. Kaer tidak menggunakan peluang kejutan yang diperolehinya dengan baik. Beliau harus menguatkan ketahanan dirinya.

Linda tidak releks dengan lagu tersebut. Beliau banyak mengambil mudah tentang lagu tersebut sehingga memberikan persembahan yang tidak begitu cemerlang. Mas ada peningkatan tetapi masih lemah dalam teknik pernafasan. Menurut Siti Hajar, ada beberapa pelajar yang menyedari diri mereka lemah tetapi tiada usaha dibuat ke arah memperbaiki kelemahan tersebut. Ada di kalangan pelajar yang merasakan dirinya sudah pandai.

Jarang dapat melihat Pengetua agak marah di dalam Akademi. Beliau mengarahkan agar semua persediaan siap dari segi lagu, melodi dan lirik (boleh melihat lirik) pada hari Rabu selepas makan malam. Menjelang hari Jumaat semua persediaan lengkap.

Lagu Baru Konsert V
Kaer – Habis Sudah Umpanku oleh Azizi
Anding – Merisik Khabar oleh Sudirman Haji Arshad
Adam – Tipah Tertipu oleh Ruffedge
Zahid – Warna Kehidupan oleh Yusry
Bob – Akar Dan Bumi oleh Amuk
Nurul – Bersamamu oleh Ezlynn
Linda – Bunga Melor oleh Tan Sri P. Ramlee
Zarina – Pulangkan oleh Misha Omar
Farah – Tenda Biru oleh Desy Ratnasari
Mas – Can’t Get You Outta My Head oleh Kylie Minogue
Lagu Kumpulan : Jangan Pisahkan

Linda agak kecewa apabila dikritik oleh Ramli MS. Beliau dinasihatkan oleh Cikgu Siti Hajar agar menjadikan kekecewaan itu sebagai pendorong. Bermain boleh, tetapi biarlah bermain yang serius. Kritikan diberikan kerana kita mahu melihat orang yang disayangi lebih berjaya. Ramli MS telah pun menutup buku dan kehidupan mesti diteruskan. Beliau mempunya aset yang besar tetapi tidak digunakan. Beliau harus melihat ke hadapan.

Tindakan Linda menjadikan tangisan sebagai penghalang untuk lebih maju adalah sesuatu yang memalukan. Menurut Cikgu Siti Hajar, menangis boleh tetapi biarlah yang positif. Linda seharusnya menutup cerita konsert minggu lepas dan bertekad untuk memberikan persembahan yang lebih baik. Nurul sememangnya seorang yang rapuh dan semangatnya mudah lemah.

Rata-rata pelajar menerima dengan baik lagu mereka. Satu cabaran yang besar buat Bob apabila menerima lagu Akar Dan Bumi. Sebuah lagu rock yang memerlukan Bob melontar seluruh vokalnya dengan lebih cemerlang tanpa unsur-unsur kepit lagi. Memberikan sebuah lagu yang baru di pasaran seperti lagu Habis Sudah Umpanku merupakan seperti kekurangan idea kepada Kaer. Namun secara positif, Kaer boleh menvariasikan lagi lagu ini. Lagu ini jugalah waktu Azizi dikritik hebat oleh Ramli MS yang vokal beliau mendatar dan tiada dinamik. Secara tidak langsung, lagu ini boleh dijadikan landasan untuk membuktikan dinamik vokal Kaer. Adam menerima sebuah lagu rap iaitu Tipah Tertipu. Masih popular di pasaran. Kehebatan showmanship beliau akan menjadi sandaran terbaik persembahan beliau. Beliau harus menjaga stamina beliau dari sekarang untuk lagu ini. Begitu juga Anding, yang mana menerima sebuah lagu killer. Persembahannya akan menjadi lebih hebat sekiranya mampu membuatkan penonton menangis. Sebuah lagu yang penuh jiwa. Lagu Warna Kehidupan tidak menjadi masalah besar kepada Zahid. Beliau harus mencorakkan lagu ini seperti lagu beliau sendiri tanpa perlu terikut-ikut gaya Yusry.

Farah menerima sebuah lagu yang agak sesuai dengan vokal beliau. Sebuah lagu balada yang agak tinggi. Rasanya tidak menjadi masalah besar kepada beliau. Zarina menerima lagu Pulangkan. Sebuah lagu yang amat sesuai dengan beliau lebih-lebih lagi liriknya yang ada kaitan dengan beliau. Saya terbayang-bayang siapakah yang akan menyanyikan bahagian vokal lelaki itu. Sebenarnya lagu itu tidak sukar. Tidak banyak lirik yang perlu dihafal. Mas perlu menggunakan kelebihan tariannya untuk lagu ini. Showmanship perlu nampak lebih attitude dan seksi. Nurul mampu untuk memberikan persembahan yang bagus untuk lagu ini. Beliau harus meningkatkan tahap keyakinannya. Nampak lemah sangat. Silap haribulan, Nurul yang tersingkir. Linda rasanya tidak menghadapi masalah untuk membawakan lagu tersebut. Beliau harus mendapatkan Bob untuk mempelajari lenggok asli Melayu.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger