Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 July 2004

Akademi Fantasia IIDiari Akademi Fantasia 08-03-04

Akademi Fantasia IIKaer dan Masalahnya
Saya sendiri tidak faham apa punca masalah yang dihadapi oleh Kaer. Katanya beliau tidak menghadapi masalah dengan lagu. Beliau suka dengan lagu-lagunya. Masalah utamanya ialah apabila berada di pentas. Yang menghairankan sewaktu Konsert I beliau mampu melawan segala perasaan yang hadir tetapi tidak pada minggu-minggu terahhir ini. Telahan saya merasakan yang Kaer sebenarnya agak terganggu apabila melihat sokongan untuknya semakin berkurangan. Ini secara tidak langsung telah mengganggu konsentrasi beliau membuat persembahan. Sejak akhir-akhir ini sokongan amat padu untuk Zahid sehingga membuatkan beliau merasa tidak senang dan sering merasa terganggu apabila membuat persembahan. Sikap tersebut telah menjatuhkan keyakinan beliau lalu merasakan tempat yang beliau ada sekarang bukan miliknya. Kedudukan beliau semakin jatuh dan pada bila-bila masa sahaja boleh tersingkir. Beliau seharusnya terus menumpukan perhatian untuk persembahan dan tidak perlu memikirkan tentang kedudukan.

Akademi Fantasia IIDua Pelajar Alergi
Kajang 27 Julai, Dua orang pelajar Akademi Fantasia telah dikejarkan ke sebuah klinik pada pagi tadi kerana disyaki mengalami alergi setelah makan semalam. Mereka telah diberikan rawatan pesakit luar dan telah diberikan suntikan. Menurut Bob, ia mungkin berpunca daripada air. Sehingga kini, pihak Akademi Fantasia masih belum mengenalpasti punca sebenar kes tersebut. Kaer tidak dapat ditemuramah kerana keadaannya yang agak keletihan selepas menerima suntikan.

Quote of The Day
“10 o’clock, 12 o’clock, jangan terlungkup sudah”, Zahid

Darjat dan Kedudukan
Kita boleh berkomunikasi melalui dua cara. Sama ada melalui percakapan atau pun bahasa tubuh. Ekspresi percakapan boleh dinilai berdasarkan ketinggian suara manakala bahasa tubuh boleh dinilai berdasarkan pergerakan dan postur badan seseorang.

Tentu sahaja gaya percakapan antara seseorang dengan datuk, kawan dan ibubapa juga berbeza mengikut darjat dan kedudukan mereka.

Akademi Fantasia IIMas dan Cikgu Siti Hajar: Apa lagi ?
Sebagai seorang pelajar yang lemah, Mas harus mengulangi setiap latihan sehingga kelemahan tersebut dapat diatasi. Buat sepatutnya tidak jemu-jemu membuat latihan. Berlari dengan air di dalam mulut perlu dilakukan.

Ada jenis penyanyi yang suaranya tidak bagus tetapi ada teknik. Ini menunjukkan ada peningkatan dalam diri penyanyi tersebut. Ada penyanyi yang mempunyai suara yang bagus tetapi tiada teknik. Tetapi sebagai seorang tenaga pengajar, itu aspek penting yang beliau akan lihat.

Lagi satu kelemahan Mas yang didedahkan oleh Cikgu Siti Hajar ialah terlalu berhati-hati. Bukannya sikap berhati-hati itu tidak bagus tetapi Mas terlalu berhati-hati sehingga terlupa untuk memperbaiki. Saya melihat Mas terlalu berhati-hati sewaktu di kelas tetapi tidak di atas pentas konsert. Beliau harus ada semangat untuk berubah dan perkara itu perlu ditanam dalam fikirannya. Berada pada keadaan sekarang tidak akan membawanya ke mana-mana walaupun ada di kalangan peminatnya sudah selesa Mas berada dalam keadaan sekarang. Diri Mas masih banyak kekurangan sekarang jika dibandingkan dengan pelajar-pelajar yang lain ini termasuklah pelajar yang telah pun tersingkir. Setiap saat beliau perlu merasakan dan sentiasa ingat untuk berubah.

Selamat Hari Lahir Ayah Bob
Persis seorang wakil rakyat, bersiap nota di tangan, Bob mengucapkan Selamat Hari Lahir yang ke 50 buat bapanya.

Mangsa Pertama Roda Denda
Ini kali pertama Roda Denda mendapat mangsanya. Zahid telah didenda kerana tidak menulis nama pada botol mineralnya. Farah selaku Pembantu Roda Impian watak yang sama dipegang oleh Liza kelihatan amat ceria. Dari hari ke sehari kita dapat melihat keceriaan Farah yang semakin terserlah. Zahid telah didenda menonton ikan di dalam akuarium dan mengucapkan “I Love You” sebanyak tiga kali.

Akademi Fantasia IIMacam-Macam Cara
Pelbagai cara dilakukan oleh Cikgu Siti Hajar untuk Mas. Namun beliau tetap tidak putus asa. Beliau lebih bersemangat untuk mengajar. Cuma adakalanya kelihatan pelajar agak bosan kerana mereka perlu menunggu sehingga proses pembelajaran untuk Mas selesai. Mereka gembira jika Mas dapat melakukannya. Mereka memberikan tepukan semangat untuk Mas. Pada minggu kelapan sewajarnya tidak ada lagi masalah seperti itu tetapi itulah cabaran yang dihadapi oleh pelajar di Akademi Fantasia, tetapi juga cabaran buat Tenaga Pengajar. Ada perbezaan nyata antara tinggi dan kuat. Asas dalam muzik. Untuk melakukan satu setengah octave tidak menjadi masalah kepada Linda dan Farah. Pelajar lelaki juga melakukannya dengan cemerlang.

Akademi Fantasia IITidak cukup dengan latihan di kerusi, Mas di bawa berdiri. Beliau di tarik ke kiri dan ke kanan untuk mendapatkan makna lontaran. Beliau mampu melakukannya tetapi tenaga tidak cukup. Lontarannya tersangkut kerana sokongan tenaga yang tidak sepenuhnya. Itulah antara punca mengapa apabila Mas mendendangkan lagu yang agak rancak seperti Tamparan Wanita dan Seksis beliau tidak dapat melaksanakan tugasnya dengan sempurna. Ini bukan kali pertama pelajar diarahkan bangun untuk mendapatkan teknik lontaran vokal yang betul. Kaer dan Linda juga pernah merasa.

Party Like This
Koreograf tarian Party Like This memang menarik. Mas agak konfiden dengan gerak tarinya. Di bahagian lelaki, Adam dan Kaer mengambil tugas tenaga pengajar memberikan idea untuk mencantikkan lagi gerak tari yang diajar Cikgu Corrie. Di bahagian perempuan, masih tercari-cari idea untuk posisi dan langkah mereka masih kelihatan kaku.

Syurga Idaman
Kaer nampak begitu ceria mungkin kerana lagu Syurga Idaman satu zaman dengan lagu Kenanganku. Gerak-gerak tari yang diajar oleh Cikgu Corrie masih segar dalam ingatannya. Terlalu banyak step yang perlu mereka pelajari dalam satu minggu. Linda masih menggunakan masa yang ada untuk mendapatkan penghayatan untuk tarian lagu tersebut sambil pelajar-pelajar lain berseronok dengan lagu tersebut.

Habsah Hassan : Penulis Lirik Terkemuka
Di Akademi Fantasia hari ini didatangi oleh penulis lirik terkemuka, Puan Habsah Hassan. Beliau yang telah menghasilkan lirik untuk lebih 1000 buah lagu. Kehadiran beliau ke Akademi tidak banyak berbicara sekadar mengiakan pendapat Cikgu Siti Hajar.

Lirik lagu yang paling beliau suka ialah lagu-lagu Sudirman seperti Salam Terakhir, Merisik Khabar dan Teriring Doa. Beliau dapat merasakan keperitan yang dihadapi oleh penyanyi lagu tersebut kerana beliau seorang yang agak rapat dengan Allahyarham.Lirik-lirik yang dihasilkan benar-benar meruntun hatinya.

Tidak semua lagu yang beliau hasilkan bermotifkan cinta. Seperti lagu Menaruh Harapan yang pernah didendangkan oleh Nija sebenarnya merupakan sebuah lagu motivasi yang rata-rata menyangkakannya sebuah lagu cinta. Begitu juga dengan lagu Kau Satu Satunya oleh kumpulan Ukays.

Cara beliau menulis lirik ada dua cara iaitu sama ada komposer menghantar lagu dahulu atau pun beliau menyiapkan lirik dahulu. Ia bergantung kepada keadaan. Seperti lagu Lelaki yang dinyanyikan oleh Siti Nurhaliza ia sebenarnya ialah sebuah sajak yang kemudiannya diadaptasi menjadi lirik lagu. Beliau yang tahu sedikit sebanyak tentang muzik, adalah tidak sukar untuk menukar sebuah sajak menjadi lirik lagu kerana melodi dan rima-rima dalam lirik boleh diubah mengikut kesesuaian.

Kerjasama antara penulis lirik dan komposer adalah amat penting kerana penghasilan sesebuah lagu merupakan kombinasi mereka berdua. Sebuah lagu tidak berhasil tanpa lirik yang baik begitu juga sebaliknya. Sesetengah komposer tidak mengambil berat perkara tersebut lalu terhasillah lagu yang tidak menepati citarasa komposer dan sebaliknya. Mujurlah ada di antara penyanyi yang mengambil berat dan tidak malu bertanya dengan penulis lirik akan makna-makna lirik lagu tersebut.

Sebagai seorang penulis lirik, beliau adakalanya kecewa apabila seseorang penyanyi tidak mampu memberikan penghayatan kepada lirik lagu ciptaannya. Setiap patah kata yang diadun menjadi lirik tentunya ada makna kepada penulis lirik dan ia tidak berjaya disampaikan dengan baik oleh penyanyi menyebabkan beberapa maknanya lari serta tidak kena dengan mesej lagu tersebut.

Setiap penyanyi haru mengkaji lirik lagu yang mereka terima kerana tanpa kajian, penghayatan akan sukar untuk diperolehi. Setiap penyanyi boleh mengubah notasi lagu mengikut penghayatan dan bukan mengikut stail nyanyiannya. Stail itu datangnya dari penghayatan dan bukannya dibuat-buat. Satu sindiran tajam buat Kaer yang dilontarkan oleh Cikgu Siti Hajar. Walaupun tidak secara terang diharapkan setiap pelajar dapat menghayati mesej Cikgu Siti Hajar. Minggu ini Kaer dengan lagu Mentera Semerah Padi, sebuah lagu yang maknanya amat dalam.

Saya sendiri mendapat beberapa nasihat penting sewaktu kehadiran Puan Habsah Hassan ke Akademi Fantasia. Katanya, setiap kerja seni perlu dilakukan dengan hati. Perlu ada kejujuran dan begitu jugalah dengan penulisan. Kejujuran mengikut tafsiran penonton dan peminat Akademi Fantasia tentunya berbeza-beza. Kejujuran dan ketulusan itu adakalanya pahit dan adakalanya manis. Begitu juga dengan adegan yang seterusnya ini.

Sewaktu latihan koreografi kita boleh melihat siapa di antara pelajar yang tekun mengikuti latihan dan beberapa pelajar lain bermain-main dan tidak menghormati guru mereka di hadapan. Kaer, Mas, Bob kelihatan tekun menyiapkan latihan mereka. Mereka sama-sama cha-cha, twist bersama-sama. Sambil Zahid, Farah dan Adam kelihatan bermain-main dan tidak serius sewaktu latihan. Sesekali langkah mereka serentak, sesekali mereka bermain. Mereka seharusnya menumpukan sepenuh perhatian walaupun lagu tersebut bukan lagu mereka dan kehadiran mereka hanya sekadar membantu. Jika dalam Akademi Fantasia I, saya teringat salah satu komen oleh Siti Nurhaliza yang terpegun dengan semangat setiakawan yang ada pada pelajar Akademi Fantasia I bila mana mereka sama-sama membantu persembahan rakan-rakan mereka. Mereka dipuji oleh Siti Nurhaliza serta beberapa pengkritik profesional yang hadir. Berbeza dengan Akademi Fantasia II, jarang sekali pujian diberikan kepada penari latar di kalangan pelajar atau pun penyanyi latar yang membantu. Apakah tiada kejujuran dalam diri mereka sewaktu membantu rakan-rakan mereka ataupun berdirinya mereka di situ hanya sekadar cukup syarat ?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger