Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 04 July 2004

Akademi Fantasia IIImbasan Akademi Fantasia IV

Bersama Freddy Fernandez
Di Akademi Fantasia I beliau kita kenali sebagai Pengetua Akademi Fantasia, kini beliau melibatkan diri di bawah Maestro sebuah syarikat yang menguruskan bintang Akademi Fantasia juga beberapa muka baru.

Pandangan beliau sebagai orang luar dari Akademi Fantasia II, beliau merasakan vokal pelajar Akademi Fantasia II lebih mampu menyanyi dengan baik. Berdasarkan perwatakan pelajar rasanya bintang Akademi Fantasia I dan II punya karektor mereka yang tersendiri.

Kerja Maestro adalah untuk membangunkan artis-artis baru untuk menceburi bidang seni. Mereka turut terlibat dalam pengurusan secara profesional kepada bintang-bintang masa depan ini.

Kini, Edlin dan Fitri telah pun berada di bawah pengurusan Maestro. Edlin akan terlibat dengan Konsert Siti Fantasia di Johor Bahru. Kini, kebanyakan bintang Akademi Fantasia telah pun menjadi pelakon iklan, penyanyi, pembantu di Roda Impian, pengacara, model iklan, penyampai ERA dan juga artis rakaman.

Rosma, Nana, Nija, Liza, Atie dan Azza akan mengeluarkan album pertama iaitu Evolusi 1 dan Sahri, Adifashla dan Burn akan menghasilkan album pertama mereka berjudul Evolusi 2.

Tidak semua pelajar berpeluang untuk merakamkan album solo, tetapi dengan adanya lagu original sendiri sudah tentu ia dapat digunakan sebagai platform untuk terus berjaya di masa akan datang.

Bersama sultanmuzaffar
Antara soalan-soalan yang diberikan kepada saya sendiri. Saya merasakan lebih sesuai menulis dari bercakap di hadapan kamera. Itu bukan bidang saya. Jika suara saya tidak sedap, buat apa sibuk nak menyanyi. Satu pengalaman pertama bercakap di hadapan kamera yang kemudiannya disiarkan. Terbuka untuk diberikan komen. Tiada masalah.

Ingatkan seperti berlakon, tidak boleh pandang kamera. Bila tengok kamera saja, director jerit cut. Rupa-rupanya kena tengok kamera ya ! :)

Tidak ada skrip disediakan. Tidak realiti tv jika ada skrip. Semua soalan spot tidak mengena. Apa yg dibincang masa sebelum shoot memang tidak keluar langsung.

Satu pengalaman yang paling best dan paling sejuk tangan.

Mengapa menonton Akademi Fantasia ?
Akademi Fantasia mempunyai satu elemen human touch dalam rancangan tersebut yang tidak ada pada rancangan-rancangan yang lain yang berkonsepkan sama. Elemen human touch itulah yang menjadi kekuatan rancangan ini. Hubungan penonton dan pelajar seperti amat dekat sekali kerana penonton yang menentukan penamat cerita ini.

Rancangan ini amat berbeza dengan rancangan nyanyian lain yang lebih monotonous dan lebih mudah dijangka (predictable). Kejutan-kejutan yang muncul dan dibuat untuk pelajar merupakan keistimewaan yang ada pada Akademi Fantasia.

Apakah kesan kejutan kepada penonton ?
Tentunya dengan kejutan yang berlaku akan mengejutkan penonton. Penonton berasa seronok apabila dapat melihat gelagat-gelagat pelajar yang tidak ditonjolkan sewaktu Diari Akademi. Penonton berasa sedih apabila mengetahui Mas sebenarnya seorang ibu tunggal. Penonton dapat menghargai kemunculan artis-artis lama yang tidak muncul dalam mana-mana konsert tiba-tiba muncul menyerikan persembahan pelajar. Penonton juga merasa aura tersebut apabila mereka menerima sokongan semangat sewaktu mereka hadir ke Akademi Fantasia.

Kejutan yang berlaku adakah stereotype ?
Saya tidak melihat setiap kejutan satu yang stereotype. Jika stereotype pun ia tetap menghiburkan. Saya melihat ada dua jenis macam kejutan yang boleh berlaku di Akademi Fantasia. Ada kejutan yang boleh memberi kesan positif kepada pelajar dan ada juga kejutan yang tidak memberi apa-apa kesan kepada pelajar. Kejutan yang memberi kesan positif adalah seperti kehadiran Anita Sarawak, Rosyam Noor, Tan Sri SM Salim dan Sheila on 7. Mereka hadir membawa nasihat-nasihat berharga buat para pelajar. Manakala kejutan yang sekadar kejutan adalah seperti kemunculan Linda Onn. Kita bezakan kemunculan Linda Onn di Akademi Fantasia I dan Akademi Fantasia II. Agak Berbeza. Di musim kedua, Linda hanya datang melawat pelajar dan berbual-bual kosong dengan mereka (kita lupakan soal suntingan, itu yang dipaparkan di diari). Manakala di musim pertama Linda datang membawa sedikit pengalaman mengendalikan studio penyiaran kepada para pelajar. Ada impak pada kedua-dua kejutan tersebut.

Tiga kejutan untuk Kaer
Bagaimana seseorang pelajar itu dapat menghadapi kemungkinan menerima tiga kejutan sekaligus. Soal ketahanan diri mereka menjadi pertaruhan di sini. Rasanya Kaer tidak menghadapi masalah untuk menghadapi kejutan sebegitu kerana tidak mengejutkan sangat. Ia tidak begitu melibatkan emosi pelajar.

Penonton memang sukakan kejutan sebegini yang mana penonton dapat melihat footage-footage lama sewaktu beliau kecil.

Kejutan keputusan penyingkiran Zahid sebelum keputusan sebenar diberitahu
Saya mengaku agak terkejut apabila diberitahu Zahid tersingkir. Tetapi di dalam Akademi Fantasia, apa-apa sahaja kemungkinan boleh berlaku. Selera penonton berbeza-beza. Prioriti penonton juga berbeza-beza antara penonton yang lain. Ada yang menganggap undian itu prioriti utama mereka, ada juga yang menganggapnya tidak penting. Apa sahaja boleh berlaku. Penyingkiran Rosma satu ketika dahulu juga mengejutkan satu Malaysia. Memang sukar untuk menerimanya.

Hakikatnya saya tidak mahu berlaku hipokrit, saya boleh menerima sekiranya Fitri tersingkir tetapi tidak Zahid.

Saya mempunyai Pilihan 5 Terbaik saya iaitu Linda, Kaer, Zahid, Zarina dan seorang lagi masih kosong. Lima pilihan inilah yang akan saya tumpukan untuk membolehkan mereka berjaya sehingga Konsert Akhir.

Sekiranya Nurul yang tersingkir malam tadi, saya juga akan menerimanya kerana kalau bukan minggu ini, Nurul akan tersingkir pada minggu-minggu akan datang. Dan saya akan pastikan hanya Pilihan 5 Terbaik saya sampai ke Kemuncak Konsert.

Saya merasakan setiap penonton perlu mempunyai lima pilihan terbaik mereka dan mengundi untuk mereka. Tiada guna mengundi untuk menyelamatkan pelajar lain.

Bersama Fitri
Fitri menerima keputusan tersebut dengan fikiran terbuka. Walaupun berlaku sedikit kejutan pada peringkat awal pemberitahuan keputusan tersebut beliau tetap menerimanya.

Selaku manusia biasa, beliau merasa agak berkecil hati kerana berlakunya kesilapan sedemikian. Beliau agak terasa.

Beliau menganggap ini bukan penamat.

Hubungan rapatnya dengan Linda sememangnya diketahui umum. Beliau menyifatkan Linda seorang yang kelakar, kerek dan senang untuk didekati. Kaer dan Linda ialah dua pelajar yang akan paling dirindui oleh Fitri. Fitri menyifatkan Kaer seorang yang senang dibawa berbincang. Berfikiran terbuka.

Menurut ibu Fitri, beliau menerima keputusan tersebut dengan terbuka. Beliau menganggap kritikan dan komen-komen yang ada di internet sekadar masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Kedudukan Selepas Konsert : Mengejutkan
Apa semua ini, jika bukan undian simpati. Memang wajar Fitri tersingkir di Konsert IV minggu ini tetapi ini bukan caranya untuk anda mengundi. Anda sepatutnya menumpukan perhatian anda kepada Pilihan 5 Terbaik anda. Bukannya dengan menyelamatkan pelajar yang berada di tangga terkebawah.

Nurul 10%
Mas 10%
Farah 10%
Linda 10%
Kaer 9%
Zahid 9%
Adam 9%
Anding 8%
Zarina 8%
Bob 8%
Fitri 7%

Nantikan Pengalaman Rakaman Akademi Fantasia
11.00 malam - Konsert IV selesai
11.15 malam - Dipanggil untuk bersedia. Berada di Ruang Makan
11.45 malam - Menunggu di dalam Dewan. Bertemu Aznil berbincang tentang Akademi Fantasia
12.00 pagi – Kembali ke Ruang Makan bersama-sama krew penerbitan. Sesi Soal-Siasat.
12.40 pagi – Touch-up
12.45 pagi – Rakaman bermula
1.45 pagi – Rakaman tamat
2.00 pagi – Bertemu Fitri
2.10 pagi – Pulang

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger