Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 03 July 2004

Akademi Fantasia IIKonsert IV Akademi Fantasia : Undi Dengan Bijak Bukan Sekadar Simpati

Pandangan Dari Atas
Malam itu saya menonton Konsert IV Akademi Fantasia dari bahagian atas ruang penonton. Pandangan saya lebih luas. Lebih-lebih ada skrin besar yang menyiarkan apa yang penonton di rumah tonton. Rakan-rakan saya yang bersama saya tidak mengetahui tentang jadual saya selepas Konsert tersebut. Setelah menonton Konsert IV yang penuh dengan kejutan mengejutkan, saya telah mendapat seorang lagi calon pilihan untuk Top 5. Pilihan saya setakat ini ialah Linda, Kaer, Zahid, Zarina dan ?.

Berdasarkan pandangan saya, kesan Konsert IV tidak besar kepada saya. Sama seperti Konsert V Akademi Fantasia I. Adrenalin saya tidak berjaya dicernakan untuk ternanti-nanti penghujungnya. Mungkin disebabkan pemilihan lagu dan juga susunan giliran. Mungkin juga kerana tiada kemunculan artis undangan yang mampu menarik perhatian penonton.

Malam itu saya bertemu ramai rakan baru.

Kedudukan Sebelum Konsert
Mas 12%
Linda 11%
Kaer 11%
Adam 9%
Zahid 8%
Zarina 8%
Fitri 8%
Bob 8%
Anding 8%
Farah 8%
Nurul 8%

Pengkritik Profesional
Hanizam Abdullah merupakan Editor di Berita Harian. Mamat Khalid merupakan seorang Pengarah Filem Lang Buana dan Kudsia Kahar, Pengurus Besar ERA. Siapakah yang layak secara profesional untuk menilai vokal mereka ? Seharusnya pemilihan pengkritik profesional dapat diagih-agihkan secara saksama dalam pelbagai bidang agar pelajar Akademi Fantasia mendapat manafaat untuk pengajian mereka.

Persembahan Pelajar
Bob – Pantun Budi 8.4/10
Beliau bijak mengawal vokal beliau. Stage presense beliau memang baik sekali. Sebutannya jelas. Lenggok asli Melayunya memang kena dengan vokal beliau. Masih terikut-ikut gaya penyanyi asal. Gangguan dari Aznil sedikit pun tidak melunturkan keyakinan beliau malah beliau bijak menutup kelemahan tersebut. Interaksi beliau dengan kamera dan penonton juga bagus. Menurut Kudsia, kekuatan Bob ialah pada lagu genre world-music.

Nurul – Bawalah Daku Pergi 6.7/10
Beliau bermula dengan baik untuk lagu ini. Sayangnya beliau hanya sekdar menyanyi tanpa penghayatan yang baik untuk lagu tersebut. Jika dinilai dari Konsert I hingga ke Konsert IV ada perubahan yang agak besar pada vokal Nurul. Saya melihat beliau agak kaku di pentas. Karisma beliau terlalu rapuh dan kecil di pentas. Tanpa kekuatan vokal beliau seakan-akan tidak dipandang penonton. Tiada yang menarik untuk penonton mendengar persembahannya. Saya sangsi akan ketahanan diri beliau sekiranya diasak dengan pelbagai kejutan.

Akademi Fantasia IIFitri – Bayangan Tarimu 6.5/10
Persembahan beliau menghiburkan. Rambut afro beliau tertanggal sekaligus menjatuhkan keyakinan beliau terhadap lagu tersebut lalu persembahannya semakin tidak terkawal. Showmanship beliau bagus. Namun demikian, sebuah persembahan yang baik bukan sekadar showmanship tetapi juga kualiti vokal. Itu yang kurang pada persembahan beliau. Stamina beliau semakin hilang di penghujung lagu tersebut. Vokal beliau perlu diasah dengan lebih baik lagi untuk berjaya sebagai penyanyi.

Linda – Madah Berhelah 8.6/10
Ekspresi wajahnya bagus. Kualiti vokalnya juga cemerlang. Lebih-lebih lagi di bahagian chorus. Masih kelihatan gopoh mahu menghabiskan persembahan beliau. Beliau mempunyai karisma yang besar di pentas. Saya suka dengan vokal beliau yang agak unik. Ada orang kata sengau tetapi saya melihatnya seperti satu style vokal yang agak unik.

Anding – Ayu 8/10
Vokal beliau agak menyerlah dalam lagu ini. Penghayatan beliau hebat. Lagu ini memang sesuai dengan imej beliau. Agak sukar untuk menyanyikan lagu ini tetapi kerana lagu ini lagu pilihan beliau, agak senang melihat persembahan hebat beliau. Emosinya sampai sewaktu mendendangkan lagu tersebut.

Farah – Dancing Queen 7.5/10
Beliau mempunyai vokal yang bagus. Beberapa minggu terdahulu kita mendengar beliau dalam nada balada, kini sebuah lagu yang agak rancak. Pergerakan beliau di pentas agak mekanikal dan sedikit kaku. Masih teragak-agak. Secara keseluruhan sebuah persembahan yang agk bertenaga. Beliau perlu lebih mengasah low tone vokal beliau. Masih kedengaran tenggelam.

Akademi Fantasia IIZahid – Teratai 9.2/10
Kawalan vokal beliau agak cemerlang. Emosi lagu ini dibawa sehingga ke penghujung. Penghayatan beliau serta ekspresi wajah beliau sememangnya bagus. Lagu Teratai tidak banyak pergerakan, penguasaan pentasnya masih boleh dibaiki. Sebuah persembahan yang agak sempurna dari Zahid.

Akademi Fantasia IIZarina – Satu Cinta Dua Jiwa 9.3/10
Saya sudah mula menerima beliau sebagai salah seorang Top 5 Akademi Fantasia II. Showmanship beliau hebat. Synchronization dengan penari latar agak sempurna. Penguasaan pentas beliau hebat. Beliau mempunyai vokal yang tersendiri tanpa terikut dengan gaya penyanyi asal. Satu yang saya tabik ialah stamina beliau. Interaksi beliau dengan kamera dan penonton juga baik. Persembahan beliau diperhebatkan lagi dengan kemunculan Zahid sebagai rapper.

Akademi Fantasia IIKaer – If You’re Not The One 9/10
Kaer mencipta sejarah apabila pelajar pertama menerima tiga kejutan sebelum membuat persembahan. Pertama klip video sewaktu beliau berusia 9 tahun menari makyong dipaparkan. Kedua persembahan beliau diiringi oleh Mac Chew dan KL Quartert. Ketiga apabila menerima kemunculan Datin Azanin Datuk Ahmad iaitu guru tari Suasana Budaya ke pentas. Ketrampilan beliau di atas pentas agak meyakinkan. Penghayatan beliau juga bagus. Sebutannya jelas. Iringan mini orkestra membolehkan beliau mencorakkan persembahan beliau mengikut caranya.

Mas – Tegar 7/10
Penonton senyap menikmati persembahan beliau. Sebuah lagu emosi dari Mas. Penghayatan beliau hebat. Beliau berjaya mengawal dengan baik tone rendahnya. Tetapi sayangnya kedengaran agak sumbang pada beberapa bahagian. Tahap keyakinan beliau memang bagus apabila di pentas. Nampak jelas keyakinan beliau itu.

Adam – Gerhana 8.2/10
Saya kagum dengan persembahan Adam. Vokal beliau mula terserlah. Saya akur yang lagu ini telah menceraikan beliau dengan imej KRU. Beliau berjaya membawa dirinya ke satu imej tersendiri. Showmanship serta pergerakan tariannya superb. Pergerakannya sharp dan jelas. Beliau menari dengan hati dan bersungguh-sungguh. Tahap keyakinannya juga tinggi. Satu yang pasti beliau bijak bermain dengan gimik untuk mencantikkan persembahannya. Beliau agak kreatif mencorakkan persembahannya.

Akademi Fantasia II
Menuju Puncak
Ada sahaja perubahan pada koreograf lagu Menuju Puncak. Mereka hebat kerana dapat mempelajarinya dalam masa yang singkat.

Akademi Fantasia IIZahid ???? Fitri
Setiap manusia melakukan kesilapan. Ketika Aznil mengumumkan nama Zahid sebagai pelajar kedua tersingkir dari Akademi Fantasia, seluruh dewan hampir terkejut dengan keputusan itu. Satu keputusan yang tidak diduga sekali lagi berlaku di Akademi Fantasia seperti yang telah berlaku kepada Rosma pada musim lalu. Sukar untuk saya menilai sama ada ia benar-benar kejutan atau pun kesilapan kerana tidak menontonnya secara dekat di kaca televisyen. Apa yang pasti memang mengejutkan.

Aznil kemudiannya meminta Zahid yang telah menyangka beliau tersingkir untuk membacakan nama pelajar sebenar yang tersingkir. Memang sukar bagi Zahid. Saya boleh menerima keputusan sekiranya Fitri tersingkir tetapi tidak Zahid kerana Zahid pilihan saya untuk Top 5.

Persembahan Terbaik SM
Zarina 9.3/10
Zahid 9.2/10
Kaer 9/10
Linda 8.6/10
Bob 8.4/10
Adam 8.2/10
Anding 8/10
Farah 7.5/10
Mas 7/10
Nurul 6.7/10
Fitri 6.5/10

Akademi Fantasia II
Saya berkesempatan untuk menemui Fitri setelah selesai Konsert IV Akademi Fantasia. Beliau menyampaikan pesanan beliau kepada pembaca blog sultanmuzaffar. Beliau agak terkejut apabila saya memberitahu beliau yang peminat beliau telah menyiapkan Fitri Fan Club untuk beliau.

Untuk pengetahuan peminat Akademi Fantasia, peratus undian yang tersiar di laman web dan saluran 15 selepas Konsert bukanlah peratus undian terkini selepas Konsert tamat. Sebaliknya, ia adalah peratus undian yang dibawa ke minggu berikutnya. Undian-undian tersebut adalah undian yang tidak dapat masuk pada minggu tersebut dan telah dibawa secara automatik ke minggu berikutnya. Kedudukan undian terkini selepas Konsert hanya tersiar selepas Imbasan Akademi Fantasia.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger