Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 21 April 2005

Life Sdn BhdUlasan Life Sdn. Bhd. 3 dan Versi Aku

Bukan Teater Biasa
Jika anda ingin meneroka kisah silam anda bersama teater ini, sila tonton teater ini. Teater ini mampu membuatkan fikiran anda menjelajah kisah zaman kanak-kanak, remaja dan kini anda. Keluar dari panggung anda akan mula mengimbas semula zaman-zaman itu. Seperti apa yang saya lakukan.

Set pentas sungguh minima. Kekuatan utama bukan terletak pada set atau sinografi teater ini tetapi ia terletak pada cerita dan lakonan yang mantap dari barisan pelakonnya.

Ceritanya mudah, mengenai rakyat Malaysia. Apa sahaja tentang rakyat Malaysia. Anda pasti tersenyum, sedih, gembira, teruja apabila mereka bercerita tentang pengalaman pertama datang bulan, pengalaman seorang lelaki membeli tuala wanita, pengalaman pertama mengambil lessen memandu, kahwin campur, kes Sharifah Aini, kisah anak angkat, model berwajah Pan-Asian, lelaki normal dalam dunia hiburan, lelaki lembut, pengkid, seks pertama kali, hari pertama bersekolah, guru kegemaran, dan macam-macam rentetan hidup seorang rakyat Malaysia. Itulah Life Sdn. Bhd. Sebuah teater yang bercerita tentang realiti seorang rakyat Malaysia.

Saya akui teater ini mampu menjentik pemikiran kita tentang kisah silam kita sendiri. Adakala ia membuatkan saya terfikir bahawa kehidupan di Malaysia ini sungguh indah dan unik. Rencam hidup pelbagai kaum, pelbagai agama serta pelbagai latar kehidupan mampu mencipta pelbagai cerita yang boleh dikongsi bersama. Tidak mustahil hayat Life Sdn. Bhd akan terus hidup sehingga bila-bila.

Cerita-cerita sebegini mampu membuatkan setiap penonton tersenyum sendirian mengingati kisah-kisah silam mereka. Sambil menonton saya mencatatkan kisah-kisah silam saya apabila teringat di fikiran.

Dunia kita bukan sekadar apa sahaja yang berlaku di sekeliling kita tetapi juga apa sahaja yang berlaku di sekeliling orang lain. Sikap toleransi sesama kita akan lebih merealisasikan impian untuk mewujudkan sebuah bangsa Malaysia yang lebih harmoni.

Bayangkan sekiranya Life Sdn. Bhd dibawa ke layar filem. Sebuah filem Malaysia mampu dihasilkan dengan menampilkan imej-imej realiti di Malaysia secara lebih jujur.

Saya tidak terkejut bila mengetahui Life Sdn. Bhd. Tidak mempunyai skrip pada peringkat awal. Benar, skrip yang terhasil adalah berdasarkan pengalaman setiap pelakon sama ada secara jujur ataupun rekaan. Rekaan yang dihasilkan tanpa mencipta sedikit keraguan.

Pengalaman besar pengarah dan penerbit teater ini berjaya mengawal teater ini sebijaknya tanpa elemen membosankan atau berlebihan. Setiap pelakon diberi peluang sama rata untuk menonjolkan watak masing-masing.

Persembahan bermula di The Actors Studio @ BSC pada jam 8.30 malam daripada 19-23hb April dan jam 3 petang pada 24hb April 2004. LIFE… Sdn Bhd 3 akan dibawa ke Penang pada 29-30 April, 8.30 malam hingga 1 Mei 2005, 3 petang bertempat di The Actors Studio GreenHall. Jika tiada aral melintang, ia akan dipentas di Taman Budaya Ipoh pada 2 Mei jam 8.30 malam.

Para pelakon termasuk: Mohd Sobri Anuar, Patrick Teoh, Gavin Yap, Ben Tan, Christina Orow, Andrew Tan, Ari Ratos, Fang Chyi, Mary George, Nell Ng, Reza Zainal, Samantha Schubert dan Sue Lankester.

Penerbit dan Pengarah: Faridah Merican
Skrip dan Dramturgi: Joe Hasham
Skrip asal daripada para pelakon.

Life Sdn Bhd Versi Aku

Life Sdn BhdTuala Wanita
Masa aku kecil-kecil dahulu aku sering disuruh untuk membeli tuala wanita di kedai berdekatan. Jalan tidaklah jauh. Dekat sahaja. Pergi kedai. Budak-budak mana yang tidak suka. Selain kena beli tuala wanita, boleh juga beli Chikadees dan Tic Tac. Dulu-dulu setiap bulan keluarga aku akan pergi membeli barang dapur di sebuah kedai runcit berdekatan. Emak aku akan tulis senarai. Aku pula akan tambah Tic-Tac di nombor yang terakhir. Berbalik kepada cerita tuala wanita. Zaman itu jenama tuala wanita yang ada hanyalah Modess dan Stayfree. Aku sampai sekarang tidak faham kenapa mesti dibungkus dengan surat khabar lama. Seperti kata Patrick Teoh, rakyat Malaysia khususnya lelaki mampu untuk mendaki Gunung Everest, berenang di Selat Inggeris tetapi apabila disuruh membeli tuala wanita mereka akan menolak. Sekurang-kurangnya di zaman itu. Kotak sudahlah besar kota kasut. Besar. Tidak seperti zaman sekarang bungkusannya sudah semakin kecil.

Life Sdn BhdTerup
Aku dulu masa Darjah Satu ada seorang guru namanya Cikgu Kamalludin Hussain. Dia ajar Matematik guna daun terup. Dulu kita sebut Ilmu Hisab. Aku sendiri tidak berapa pasti masa darjah berapa tukar jadi Matematik. Aku memang pakar dengan daun terup pasal kat rumah aku dulu pun ada daun terup. Aku memang cekap mengira. Itupun sehingga nombor 21. Lepas pada 21 aku keliru. Mula-mula dulu aku keliru juga kepada A yang terang-terang kat situ ada satu saja simbol boleh dapat nilai sebelas. Tapi lama-lama aku faham.

Pengarah filem Sepet, Yasmin Ahmad mahu buat filem bertajuk Kapur. Bercerita tentang pengalaman hari pertama di sekolah rendah. Sabtu lepas selesai Apresiasi Filem Rabun di FINAS, aku, Ted dan Aliya pergi makan tengahari dengan beliau di Ampang Point. Kebetulan kami bertemu dengan juga dengan Penerbit yang bakal menerbitkan filem tersebut. Maka aku turut menceritakan pengalaman hari pertama aku di sekolah. Sekadar fiksyen, aku menyarankan agar kisah daun terup diceritakan di dalam Kapur. Sama ada diterima atau tidak, itu aku tidak tahu. Secara ringkas ceritanya begini, seorang budak sekolah ditangkap membawa daun terup di dalam kelas. Daun terup pada pandangan mata seseorang yang berfikiran sempit tentu akan mengaitkannya dengan judi. Tetapi budak itu menggunakan daun terup macam menggunakan sempua atau kalkulator. Untuk menyuntik elemen jenaka, budak itu hanya mampu mengira sehingga 21. Tidak lebih pada itu.

Bahagi Rumah
Tetap bercerita tentang Matematik. Aku dulu memang tidak tahu bagaimana bahagi rumah berfungsi. Pernah sekali dalam ujian Matematik aku dapat 88% kerana lagi 22% adalah soalan tentang bahagi. Aku dapat salah semuanya. Lama juga aku memerah otak untuk mendapatkan fungsinya.

Contoh : 4/1446

Ada nombor di atas, ada baki. Memang keliru aku dibuatnya.

Sifir
Masih lagi bercerita tentang Matematik. Apakah dunia aku ini hanya dikelilingi oleh Matematik ? Dulu-dulu masa Darjah Tiga sudah mula kena hafal sifir. Kat sekolah aku gerun, dekat rumah pun aku gerun. Ini antara pengalaman menakutkan aku sewaktu sekolah rendah. Hafal sifir. Memang ada budak-budak lain yang lebih cekap otak mereka. Tapi hafal sifir memang aku tak cekap. Zaman itu lah. Sekarang ini pun aku tidak hafal sifir. Aku terus congak sahaja.

Rabun
Pertama kali aku tahu yang aku rabun adalah sewaktu Darjah Tiga. Aku mula tidak nampak apa yang tertulis di papan hitam. Oleh kerana aku duduk jauh dari papan hitam, adakalanya aku terpaksa bangun dan berdiri ke hadapan sedikit untuk menulis. Aku bersandar di dinding dan menulis. Itulah yang aku lakukan setiap kali selama hampir setahun. Masa Darjah Empat aku sudah mula menggunakan kacamata. Sekarang kuasa cermin mata aku hampir 700. Itu sebab aku pakai kanta lekap kerana kalau guna cermin mata tebal cermin boleh buat tumit kasut.

Life Sdn BhdLiquid Paper
Sedar atau tidak dulu Liquid Paper pernah jadi seakan-akan status symbol di sekolah rendah. Sewaktu Darjah Tiga, kami sudah mula dibenarkan menulis menggunakan pen. Tulisan macam cakar ayam atau sering berlaku kesilapan, maka buku penuh dengan kesan Liquid Paper. Memang seronok guna Liquid Paper pasal mahal. Bukan sebarangan budak boleh ada Liquid Paper. Yang lain guna pemadam pen. Sekali tersilap, boleh berlubang kertas buku dibuatnya.

Ayam
Kenapa aku suka makan ayam ? Kerana aku suka KFC. Aku telah didedahkan dengan KFC sejak kecil lagi. Kadang-kadang sebulan sekali mesti makan KFC. Sedap gila ! Sampai sekarang aku suka makan ayam. Masa kat asrama pun asyik makan ayam sahaja. Aku tidak pernah muak makan ayam.

Bumbung
Aku suka lepak atas bumbung flat Kastam dengan beberapa orang kawan BMX aku. Baring atas bumbung, nampak awan yang luas. Seluruh awan dapat melihat apa yang kita buat. Sekarang sudah ada yang jadi doktor, pramugara, pakar IT. Ada juga yang sudah meninggal dunia. Al-Fatihah.

Tiang
Pengalaman pertama mengambil lesen memandu. Patrick Teoh dapat lesen kerana menggunakan keistimewaannya. Pertama kali aku mengambil lesen memandu aku gagal. Aku lulus ujian memandu jalanraya. Aku ambil lesen memandu di Petaling Jaya. Aku tidak pasti laluan yang perlu aku tempuhi. Yang pasti aku perlu melalui lampu isyarat di hadapan PJ Hilton. Aku memang fobia bila melalui bukit. Hampir penghujung, aku memang sudah nampak akan melalui laluan tersebut. Dari jauh aku nampak lampu isyarat bewarna merah. Sengaja aku memperlahankan kereta Nissan Sunny warna biru yang aku pandu agar apabila aku tiba di lampu isyarat PJ Hilton itu akan bertukar warna hijau. Maka aku tidak perlu memberhentikan kenderaan aku. Lampu bertukar hijau. Aku terus memandu. Aku lulus ujian di jalanraya.

Tempat mengambil ujian apabila pertama kali masuk ke dalam kereta memang mengadap peserta-peserta yang lain. Kiranya aku berjalan ke kereta sambil semua mata akan memandang ke arah aku. Memang confident habis ! Ujian pertama, naik bukit. Memang habis minyak aku tekan. Mujur tidak melompat kereta itu. Ujian bukit aku lepas. This is actually the best part ! Selesai bukit aku diarahkan untuk masuk ke dalam salah satu petak. Aku memang sudah nampak petak itu. Petak Empat kalau tidak silap aku. Maka aku pun pandulah kereta untuk masuk parking di petak empat. Maka aku dengan selamba melanggar tiang-tiang di petak-petak lain. Aku ingat jangan jatuhkan petak sendiri, kalau petak lain tidak mengapa. Sudah hampir hendak masuk parking, aku disuruh keluar. Memang macam singa perempuan JPJ itu. Pada aku waktu itu mana ada aku buat apa-apa salah. Aku tidak jatuhkan tiang petak aku, aku Cuma jatuhkan tiang petak-petak yang lain. Aku keluar dari kereta, aku cakap mana ada buat apa-apa salah. Perempuan JPJ cakap,

“Tu dah terbongkang tiang-tiang tu ko langgar, tak salah lagi ?” jerit dia.

“Tu tiang petak lain !” aku jawab. Dia diam sambil bagi kertas gagal.


Life Sdn BhdFigurine Panini
Dulu masa demam World Cup 1986 kecoh satu sekolah pasal buku sticker Figurine Panini. Aku sendiri tidak pasti kempen apa yang mula dulu. Sama ada The Smurfs atau Thundercats atau World Cup 1986. Seingat aku semasa di Darjah Enam. Dulu aku simpan koleksi World Cup 1986. Sudah hampir selesai, tinggal beberapa yang kosong. Pelekat yang paling akhir ialah Gary Lineker. Oleh kerana hampir semua kelas terlibat dalam aktiviti ini, maka pertukaran barter boleh dilakukan dengan senang. Ada juga yang dengki tidak mahu menjual pelekat-pelekat yang sukar didapati semata-mata tidak mahu ada yang selesai. Aku beli pelekat Gary Lineker dari Azlan dengan harga 50 sen. Azlan sekarang seorang doktor.

Luahan Hati Siti Nurhaliza

Konsert di London dijadikan kontroversi dan pelbagai spekulasi. Apa dosa Siti dan konsert itu? Salahkah Siti membuat konsert? Salahkah jika ada insan yang bermurah hati memberikan tiket percuma? Salah Siti jugakah jika ada peminat yang mengikuti tidak suka cara agensi yang membawa atau menerbangkan mereka ke sana, walaupun di luar bidang kerja atau pengurusan pihak Siti? Apakah salah jika konsert tidak ditonton ramai orang luar? Berdosakah jika dewan tidak penuh?

Aku yang berada di Kuala Lumpur sentiasa mahu terbang ke London untuk menonton Konsert Siti Nurhaliza di Royal Albert Hall London. Apabila aku terbaca ada peminat yang tidak berpuas hati dengan agensi yang menerbangkan mereka ke sana aku jadi terkilan. Itukah sifat peminat Siti Nurhaliza ? Yang tidak tahu menghargai usaha agensi yang telah menerbangkan mereka ke sana secara percuma. Tugas Siti Nurhaliza di London adalah untuk menyanyi dan bukannya menjadi pemandu pelancong !

Life Sdn BhdOPS Ophelia di Cameronian Arts Awards 2004
Esok, satu lagi pengalaman baru bakal tercipta. Pengalaman menjadi calon yang bertanding di Cameronian Arts Awards nyata berbeza dari sekadar menjadi penonton di Anugerah Industri Muzik. Menurut Llew Marsh, di Cameronian anda adalah bintang manakala di AIM anda menyaksikan bintang ! Walaupun bukan pelakon untuk OPS Ophelia jauh sekali Pencipta Muzik untuknya, sekadar merasai aura tercalon sudah cukup memadai.

Esok OPS Ophelia akan bertanding dalam dua kategori iaitu Persembahan Keseluruhan Terbaik dan Rekaan Muzik dan Bunyi Terbaik

Calon-calon untuk Best Ensemble Performance
# Misi, by Faisal Tehrani, directed by Nurhelmi Othman, presented by Istana Budaya and Angkatan Budaya Daerah Balik Pulau
# Anak Kerbau Mati Emak, by Bidin Subari, directed by Mior Hashim Manap, presented by Istana Budaya
# Flies and Foreigners, by Ridzwan Othman, directed by Jo Kukathas, presented by The Instant Café Theatre Company
# A Man For All Seasons, by Robert Bolt, directed by Joe Hasham, presented by The Actors Studio
# OPs OPHELIA: a FaShioN opeRa, by Rohaizad Suaidi and cast, directed by Rohaizad Suaidi, presented by Artsee Networks

Calon-calon untuk Best Music and Sound Design
# Patrick Jonathan for original music for Little Violet & The Angel, by Philip Osment, directed by Richard Gardner, presented by Gardner & Wife
# Imee Ooi for original music for Above Full Moon - The Musical, written and directed by Ho Lin Huay, by presented by Musical On Stage Productions
# Krishen Jit and Zahim Albakri for sound design for The Smell Of Language, by Huzir Sulaiman, directed by Krishen Jit, presented by Dramalab
# Adeline Wong for original music for Five Letters from an Eastern Empire, by Alasdair Gray, directed by Zahim Albakri, Edwin Sumun, Reza Zainal Abidin and Rohaizad Suaidi, presented by Sumunda
# Jerome Kugan for original music for OPs OPHELIA: a FaShioN opeRa, directed by Rohaizad Suaidi, presented by Artsee Networks

Semoga OPS Ophelia akan memenangi salah satu kategori yang dipertandingkan. Nantikan OPS Ophelia II.

Ingin berkongsi versi anda dalam Life Sdn. Bhd ?

OPS Ophelia won 2 awards at the Cameronian Arts Awards

Submitted by sultanmuzaffar on Sat, 04/23/2005 - 08:06. English | The Web-Team Reflects

Spell it as VICTORY ! OPS Ophelia won two awards at the Cameronian Arts Awards 2004

I was so happy to see Jerome Kugan walked on stage nervously to receive The Mandarin Oriental Most Promosing Artist. Congratulations to Jerome Kugan ! It was a good sign for OPS Ophelia as well !

Although we lost the Best Ensemble Performance to Anak Kerbau Mati Anak, but again Jerome Kugan managed to steal the limelights for another catwalk for Best Music and Sound Design.

Last but not least, OPS Ophelia gained The Light Easy Audience Choice Awards for Theater ! The Producers, Actors, Musicians, Dancers, Publicist, Webmaster and Photoblogger were on stage to receive the award.

CONGRATULATIONS !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger