Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 31 May 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 01 Episod 03
Sewaktu Kelas Nada Suara ada berlaku pertukaran dalam tenaga pengajar. Shahrul namanya. Cara beliau mengajar agak membosankan. Dengan lenggok bahasa yang sekejap English, sekejap Melayu. Kedengaran agak palsu. Cuba berlaku serius tetapi tidak mendapat perhatian pelajar. Ekin nampaknya bakal menjadi Nurul di Akademi. Beliau nampak lesu sangat.

Promosi sarang burung oleh Adnan Abu Hassan. Apabila sebuah program tersebut telah popular, maka tidak dapat tidak mereka akan menggunakan program tersebut sebagai medium mempromosikan produk mereka. Tahun ini bakal menyaksikan bermacam-macam produk akan dipromosikan oleh mereka. Terimalah kenyataan yang kita berhadapan dengan sebuah produk popular. Surat khabar pun ada iklan. Tetapi saya boleh bertolak ansur dengan situasi tersebut.

Kelas Adnan Abu Hassan agak menarik kerana masing-masing cuba melontarkan vokal mereka sehebat yang boleh. Idayu menggunakan vibratonya. Felix nampak lega bila selesai. Memang nampak sangat nervous bila disuruh oleh Cikgu Adnan.

Sewaktu subjek atlenate volume diajar dengan menggunakan lagu Aku Cinta Padamu, penyanyi yang terbayang di fikiran saya ialah Mas dan bukan Sheila Majid. Hebat penangan Mas untuk lagu ini. Lagu terakhir yang Mas nyanyikan sebelum tersingkir.

Kelas Seni Persembahan kelolaan Marlia Musa menekan konsep fokus. Latihan yang dibuat pernah dibuat sewaktu Bengkel Teater Wilayah Persekutuan. Rutin yang sama sahaja tanpa menggunakan binatang tetapi barang-barang yang ada pada diri masing-masing dan dikumpulkan. Sememangnya payah juga terutama bagi yang benak menghafal nama orang.

Mereka mendapat satu tugasan baru untuk menyiapkan pengenalan diri mereka. Apakah ini yang akan mereka gunakan untuk Konsert hujung minggu ini ? Harapnya tidak ! Ada yang berangan hip-hop, ada yang berangan Alicia Keys, bermesra dengan kucing pink, playboy ?

Diari Akademi Fantasia Minggu 01 Episod 04
Apa nak tulis ? Pun tak tahu nak tulis apa. Awal-awal ditayangkan budak-budak melepak di lounge bermain alat muzik. Tahun ini ada banyak gitar dalam Akademi. Masing-masing bawa gitar. Baik gitar kapuk hinggalah ke gitar elektrik, semuanya ada. Electronic drum set pun ada juga. Boleh buat band dalam Akademi !

Sewaktu Kelas Tarian dan Koreografi merupakan kelas yang agak best. Lebih-lebih lagi bila Felix sering menjadi tumpuan kamera. Memang nampak kaku Felix menari. Kadang-kadang dia lupa step. Beberapa kali Fathee beri dia pengajian extra. Koreografi Menuju Puncak nampak macam senang berbanding Menuju Puncak tahun lepas. Mungkin kerana masih ramai pelajar. Elliza selamba sahaja menari. Nampak menarik gerak tari dia. Pantas dan tangkas. Elliza menari dengan penuh berkeyakinan.

Seperti tahun-tahun yang lepas, Kelas Nada Suara tidak banyak perubahan. Perkataan-perkataan biasa yang kita dengar seperti hissing, phrasing, bubbling, pronunciation kita dengar lagi tahun ini. Cuma tahun ini, Siti Hajar ada pembantu iaitu Shahrul. Best pula apabila melihat cara Shahrul mengajar Reza dan Aidil menyanyi dengan penuh perasaan terutamanya lagu Aidil. Tidak payah nak control macho.

Kelas Seni Persembahan kelolaan Marlia Musa mengajar mereka memperkenalkan diri. Penting juga aktiviti ini. Memperkenalkan diri merupakan elemen penting agar penonton dapat mengenali kita. Antara yang menjadi ingatan saya ialah Amy dengan gaya misterinya, Felix dengan imej beruk. Kota Belud dengan Sepilok dekat agaknya. Reza menggunakan frasa yang sering digunakan oleh Siti Nurhaliza. Fuad tidak habis dengan hip-hopnya begitu juga Yazer dengan imej rocknya. Lemas !

Frasa “red lorry, yellow lorry” merupakan frasa basi yang sering diajar dalam kelas seni persembahan. Dari kecil dah dengar frasa tersebut. Prosedur biasa untuk melengkapkan diri dalam menghasilkan sebutan yang jelas untuk persembahan.

Astro.TV
Pada tahun ini pengalaman menonton Akademi Fantasia menjadi lebih berbeza dari tahun-tahun sebelum ini kerana ia boleh ditonton di internet melalui Astro.TV. Penonton berpeluang untuk menonton arkib video streaming dari Akademi Fantasia 1 dan Akademi Fantasia 2.

Diari Xtended boleh ditonton melalui kamera penginapan yang ada di dalam Akademi dan ini secara tidak langsung penonton berpeluang untuk menonton Diari Akademi lebih masa dari masa yang sepatutnya iaitu 1 jam siaran.

Siaran langsung konsert mingguan pada hari Sabtu akan dipancarkan secara langsung di internet secara percuma. Pengguna tidak perlu melanggan dengan Astro.TV untuk menontonnya dan siaran konsert tersebut akan termasuk dalam senarai arkib beberapa jam selepas siaran langsung tersebut.

Semua senarai arkib dan video-video eksklusif hanya boleh diperolehi oleh pelanggan Astro.TV. Yuran langganan adalah sebanyak RM9 sebulan (30 hari akses tanpa had ke AF Xtra)

Akademi Fantasia bukan sekadar di TV. Akademi Fantasia kini secara eksklusif boleh ditonton di internet. Saksikan kamera penginapan Akademi di www.astro.tv !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger