Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 May 2005

Tirai Akademi Fantasia 3

Tirai Akademi Fantasia 3 Bhg 1
Setelah melalui proses ujibakat di beberapa bandar utama di Malaysia, maka 20 peserta akhir Akademi Fantasia telah pun dipilih. Mereka akan melalui satu lagi proses ujibakat dalam sebuah persembahan yang dinamakan Konsert Prelude Akademi Fantasia.

Kejutan Keputusan
Mereka yang telah terpilih telah diberitahu dengan menampilkan beberapa kejutan. Ekin telah diserbu di rumahnya di Labuan. Shiha pula telah diserbu di tempat letak kereta. Rinda telah diberitahu sewaktu sedang makan malam bersama keluarganya serta suaminya.

Fuad pula telah diserbu di tempat letak kereta dalam perjalanan beliau ke gelanggang futsal. Haider telah diberitahu bila mana krew penerbitan berkunjung ke rumahnya. Felix telah diekori oleh krew penerbitan dan telah diberitahu berkenaan kemasukan ke Akademi Fantasia. Terompah oren merupakan elemen kejutan untuknya. Kejutan untuk Elliza agak berbeza. Seorang lelaki telah diarahkan untuk mengacau beliau setelah bapanya beredar. Lelaki tersebut mengeluarkan fail keputusan dan menyerahkan kepadanya.

Akma pula telah diserbu di rumah kakaknya. Manakala Diana yang masih samar-samar dan tidak mengetahui keputusan tersebut walaupun setelah krew penerbitan berada di hadapannya. Kejutan untuk Reza telah dibuat di rumahnya sebelum mereka keluar makan. Aidil dikejutkan walaupun tidak menjadi dengan kehadiran anak saudara kecilnya membawakan fail keputusan. Yazer telah dikejutkan di tempat beliau bekerja. Mawi telah diserbu di rumahnya dalam keadaan tidak berbaju.

Kejutan untuk Idayu telah dibuat di tempat beliau bekerja. Krew penerbitan telah berangkat ke Langkawi di tempat Amylea bekerja. Mereka menyerahkan keputusan tersebut kepadanya. Kawan lama Marsha kononnya bertemu dengan beliau dan kemudian menyerahkan album gambar yang merupakan fail keputusan. Kefli telah diserbu oleh krew penerbitan di rumahnya dalam keadaan beliau baru bangun dari tidur dan berseluar pendek.

Azlif telah diserbu di tempat jamming beliau. Nyata beliau sukar mempercayai keputusan tersebut. Isa telah diserbu di rumahnya. Isa yang masih bertuala telah diekori sehingga ke bilik tidurnya. Kejutan yang kurang sesuai untuk sebuah rancangan yang ditonton oleh ramai penonton. Amy telah dikejutkan dengan keputusan yang diletakkan di dalam lipatan kain di kedai menjual kain.

Mereka semuanya telah dikumpulkan dan telah menjalani pelbagai proses. Mereka turut dipisahkan daripada keluarga mereka.

Satu majlis perkenalan kepada pihak media telah dijalankan di sebuah hotel terkemuka. Mereka telah diberikan peluang untuk menyanyikan beberapa rangkap lagu. Nyata pihak media dan Tenaga Pengajar berpuas hati dengan persembahan tersebut. Ini secara tidak langsung mereka telah diberikan harapan yang tinggi untuk Konsert Prelude.

Post Konsert Prelude
Segmen terakhir menayangkan persiapan mereka sebelum Konsert Prelude dan sewaktu keputusan diumumkan. Akademi Fantasia mengucapkan selamat tinggal kepada Mawi, Isa, Azlif, Haider, Diana, Shiha, Rina dan Marsha.

Tirai Akademi Fantasia 3 Bhg 2
Tirai Akademi Fantasia Bhg 2 agak berbeza dengan yang Tirai pada musim lepas. Penonton kali ini didedahkan dengan proses di belakang tabir serta mereka yang terlibat secara langsung untuk proses-proses tersebut.

Segmen pertama menayangkan pelajar memberikan pendapat mereka tentang pelajar lain. Nyata beberapa komen positif telah diperolehi.

Selesai berlangsungnya Konsert Prelude, Pengetua Akademi Fantasia iaitu M. Nasir, Guru Nada Suara, Puan Siti Hajar Ismail dan salah seorang penonton konsert (hahaha) telah ditemuramah untuk mendapatkan komen mereka tentang Konsert Prelude dan keputusannya.

Sesi Fotografi
Proses photoshoot telah dijalankan untuk siaran media, iklan, akhbar dan media tv. Reza, Elliza, Amylea dan Idayu telah memberikan pandangan mereka pengalaman tersebut. Agak memenatkan tetapi menyeronokkan.

Turut ditemuramah ialah jurufoto rasmi Astro. Menurutnya Ekin, Elliza, Reza dan Aidil adalah pelajar yang boleh dikatakan agak fotogenik.

Tulang belakang proses rakaman media ini ialah Marlina iaitu Eksekutif Pemasaran dan Promosi. Menurutnya tujuan gambar-gambar tersebut dirakamkan adalah untuk promosi yang akan digunakan di akhbar dan media tv. Walaupun ada di antara mereka yang agak kekok kerana belum biasa dengan situasi tersebut. Proses tersebut telah berjalan dengan lancar.

Turut ditemuramah ialah Yazer, Akma, Felix, Kefli, Aidil dan Reza. Masing-masing menceritakan pengalaman lucu masing-masing.

Orientasi Pelajar
Satu majlis makan malam bersama Pengurusan Astro telah dilakukan. Ia adalah merupakan majlis suaikenal antara pihak pengurusan dan pelajar Akademi Fantasia. Ia merupakan tradisi Akademi Fantasia sejak musim pertama.

Pengarah Muzik iaitu Sham Kamikaze telah melakukan vocal check untuk semua pelajar untuk melihat kelebihan dan kekurangan vokal pelajar. Proses ini dilakukan untuk mendapatkan range untuk setiap pelajar. Menurutnya lagi, Amylea merupakan antara pelajar yang mempunyai kelebihan.

Penasihat Penampilan iaitu Zaihani Mohd Zain telah diamanahkan untuk memberikan pengetahuan pelajar tentang cara berpakaian dan kepentingan imej dalam menonjolkan diri sebagai seorang artis.

Guru Bahasa Inggeris iaitu Puan Fatimah Abu Bakar telah melakukan satu proses untuk memberikan keyakinan kepada pelajar untuk berbahasa Inggeris. Menurutnya, Ekin, Felix, Yazer dan Idayu merupakan antara pelajar yang mengaku tidak begitu fasih berbahasa Inggeris. Namun demikian, mereka tidak malu untuk turut belajar dan memperbaiki diri mereka dalam Bahasa Inggeris.

Sementara Adnan Abu Hassan telah diamanahkan untuk mendapat vocal range setiap pelajar. Ia dilakukan untuk menilai setinggi mana dan serendah mana kemampuan vokal setiap pelajar. Selain daripada itu untuk memberikan pengetahuan kepada pelajar sebagai endurance test kepada pelajar selama 9 minggu di dalam Akademi.

Proses latihan dalam kelas tarian juga telah dilakukan oleh Fathee dan Linda Jasmine untuk melihat kemampuan pelajar. Apa yang boleh dilakukan oleh pelajar dan apa yang tidak mampu dilakukan oleh pelajar. Proses ini secara tidak langsung dapat menyeimbangkan persembahan pelajar.

Pada tahun ini Akademi Fantasia menerima banyak pelawaan untuk menjadi penaja kepada rancangan tersebut. Antaranya Camel Active, Bread Talk, Bata, San Francisco Steak House, Loreal, Memory Lane, Fame, Converse dan Restoran Sedap. Dengan menggunakan konsep hos segmen, pelajar telah diberikan peluang untuk menampilkan diri serta membina keyakinan diri di hadapan kamera. Saya paling menyukai segmen hos antara Fuad dan Idayu. Nampak ceria dan natural. Felix dan Akma masih belum nampak serasi. Felix pula seorang yang malu-malu. Kefli dan Elliza nampak comel dan sesuai digandingkan bersama. Personaliti Reza semakin menyerlah. Beliau nampak selesa di hadapan kamera. Beliau tidak nampak berlakon.

Setelah selesai semua proses tersebut, kedua belas orang pelajar baru Akademi Fantasia telah dibawa masuk ke dalam Akademi Fantasia. Mereka kini telah pun terpisah dari dunia luar tanpa apa-apa perhubungan telefon, internet, surat dan sebagainya.

Selamat menjalani pengajian di Akademi Fantasia !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger