Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 06 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 02 Episod 01
Mawi agak terkejut kerana diterima masuk ke dalam Akademi Fantasia. Dalam keadaan tidak menghafal lirik lagu tetapi beliau bernasib baik. Beliau mengharapkan rakan-rakannya menerimanya di dalam Akademi. Beliau begitu terharu dengan penyokong-penyokongnya. Mawi berpeluang untuk mengenali dunia luar selama dua minggu. Melihat apa yang berlaku di luar sana. Sedikit sebanyak memberikan sedikit kelebihan untuk beliau. Antara harapan beliau adalah untuk membantu keluarganya. Sama seperti Zarina di Akademi Fantasia 2. Dua minggu mengenali Mawi, saya tidak banyak berbual dengannya. Saya lebih banyak berbual dengan Azlif dan Isa. Oleh itu tidak banyak yang saya ketahui tentang beliau.

Marsha juga merasa gembira kerana berpeluang kembali ke Akademi. Beliau berjanji akan melakukan yang terbaik dan berharap agar cepat sembuh. Dua minggu saya mengenali Marsha, saya berpeluang untuk berbual panjang dengannya. Seorang yang agak manja orangnya. Dari segi pertuturannya, nampak agak senang berdampingan dengannya.

Sewaktu Kelas Motivasi, sedikit orientasi dilakukan untuk Mawi dan Marsha. Disuntik perasaan kasih sayang dan sama-sama menikmati kehidupan. Felix menasihati mereka agar tidak merasa ia sebagai beban yang berat dan Reza menasihatkan mereka agar selalu bertanya.

Komen Pelajar Tentang Persembahan
Fuad merasa agak nervous kerana membuat persembahan di hadapan kenalannya, keluarganya, serta abang angkatnya. Hmmmmm. Interesting ! Elliza merasa agak sukar untuk menukar mood dari ceria kepada sedih. Penghayatan Yazer pula masih kurang dan mahu diperbaiki. Amylea dan Kefli merasa persembahan mereka sekadar OK. Ekin bersyukur kerana tiada penyingkiran pada malam tersebut. Akma agak berpuas hati dengan persembahannya. Reza merasa happy kerana dapat melihat adik-adiknya membuat persembahan dengan baik. Felix memohon maaf sekiranya persembahannya tidak menghiburkan. Beliau menegaskan semangat ingin belajar dan memperbaiki apa yang kurang.

Komen Pelajar Tentang Kemasukan Semula Mawi & Marsha
Rata-rata ada di antara mereka yang boleh memenangi Anugerah Pelakon Terbaik di masa akan datang. Pada saya Fuad agak tidak natural. Apa perasaan peminatnya setelah mendengar Fuad secara terbuka menyatakan setelah kemasukan Mawi dan Marsha semangatnya untuk menang telah tiada. Ya, pada mulanya beliau mensasarkan untuk menang tetapi tidak lagi kini. Setelah merasa tergugat dengan kehadiran semula Mawi dan Marsha, beliau hanya sekadar ingin belajar di Akademi tetapi tidak mahu menang. Apa ertinya diberikan undi peminat jika tuan punya badan tidak mahu menang ?

Idayu, Amy, Akma, Elliza, Kefli, Aidil, Felix, Ekin dan Yazer sekadar memberikan komen cukup syarat. Siapa yang tidak merasa tergugat ? Pasti sekelumit dalam diri mereka pasti merasa perkara tersebut.

Amylea menegaskan yang beliau agak takut dengan kehadiran semula mereka. Beliau merasa tergugat tetapi berpeluang untuk belajar bersama-sama.

Reza ? Ini komen dari saya "Abang menyampah lah bila tengok Reza duduk depan kamera tapi tak cakap apa-apa." Dramanya !

Cubaan untuk mengorek rahsia memang sukar dilakukan di hadapan kamera. Lebih-lebih lagi dengan kehadiran Encik Hasrul yang ada bersama dalam sesi tersebut. Tentunya beliau akan memantau apa yang diperkatakan oleh Mawi dan Marsha. Mawi menceritakan apa yang berlaku setelah berakhirnya Konsert Prelude. Sesi korek rahsia harus dilakukan di asrama. Lebih selesa tanpa gangguan.

Diari hari-hari pertama agak membosankan.

Diari Akademi Fantasia Minggu 02 Episod 02
Marsha menghadapi masalah menyesuaikan dirinya dengan makanan yang tersedia di dalam Akademi. Beliau telah meminta agar tidak menyediakan sotong, udang, ketam dan oyster. Ayam dan ikan tenggiri boleh disediakan. Banyak pula permintaan pelajar baru ini. Beliau turut meminta agar memperbanyakkan makanan berunsurkan sup dan memberikan pandangannya yang sup semalam agak masin. Jika boleh kurangkan minyak kerana tidak elok untuk suara. Baik Mak Encik. Nanti saya siapkan. Ada apa-apa lagi yang perlu saya sediakan Mak Encik ? Jam 11 malam nanti sebelum tidur, saya siapkan susu untuk Mak Encik.

Oh ya, sebelum saya terlupa, esok Mak Encik nak bangun tidur pukul berapa ? Saya akan kejutkan dan siapkan air panas untuk mandi.

Penilaian Tenaga Pengajar
Rata-rata pelajar menerima komen yang agak bagus dari Tenaga Pengajar bersandarkan pengalaman-pengalaman mereka untuk dikongsi bersama dengan pelajar-pelajar mereka. Fuad jelas kelihatan terlalu over-excited apabila membuat persembahan sehingga tidak merancang dengan baik persembahannya. Pergerakannya celaru dan kelam-kabut. Cara beliau menyampaikan persembahan tersebut nampak tidak jujur.

Yazer agak segan untuk mengeluarkan persembahannya. Setiap pelajar harus memberikan sepenuh persembahan mereka dan tidak sorok-sorok terutamanya sewaktu latihan. Jika ini berlaku ia amat merugikan kerana pihak jurukamera tidak dapat merakamkan detik-detik terbaik pada persembahan tersebut. Ini berlaku apabila Yazer membaling tiang pembesar suara tidak ditayangkan di televisyen.

Amyela agak terganggu kerana terlalu memikirkan koreografi tariannya sehingga menganggu ekspresi persembahannya. Kefli tidak menumpukan perhatiannya kerana kurang sihat. Beliau telah diingatkan yang beliau mempunyai asset yang tidak ada pada orang lain.

Mencantas lirik adalah satu kesalahan besar dan telah diingatkan oleh Cikgu Siti Hajar dalam nada yang agak keras. Yang paling menarik apabila M.Nasir mengingatkan pelajarnya bahawa sumbang tidak mengapa, asalkan menghiburkan. Pada pendapat saya, sekurang-kurangnya bentuklah mereka menjadi penyanyi yang baik dahulu, sebelum mebentuk mereka menjadi penghibur.

Lantaran komen Pengetua M.Nasir terhadap persembahan Reza, maka saya telah pun membuka satu talian undian. Sila jawab.

Peminat Reza, sila pilih komen berikut :
a. See, M.Nasir cakap best....kau tu saper ?
b. SM kena pergi ear specialist.
c. M.Nasir pun tak setuju baca komen ko SM !
d. Siapa SM ? (dulu-dulu M.Nasir pernah cakap "Siapa Mahathir ?"


Pilihan a dan b telah diberikan oleh seorang peminat fanatik Reza. hahahahaha !

Komen M.Nasir untuk Aidil juga agak pedas. Aidil agak terganggu apabila melihat keluarganya berada di hadapannya membuat persembahan. Adakah ini akan berterusan untuk minggu-minggu akan datang ?

Idayu merasakan persembahannya kurang dari aspek ekspresi. Saya lebih menekankan mutu vokal dan persembahan menghiburkan itu satu bonus. Setelah mendengar apa yang diperkatakan oleh M.Nasir mulai hari ini saya akan lebih fokus kepada aspek persembahan yang menghiburkan.

Lagu Baru Minggu Kedua
Elliza - Aku, Dia dan Kamu (D-Va)
Yazer - Sejati (Wings)
Akma - Cahaya (Kris Dayanti)
Fuad - Puteri (Zainal Abidin)
Ekin - Sayang Disayang (Anita Sarawak)
Aidil - I Don't Wanna Miss A Thing (Aerosmith)
Amylea - Asmara (Anneke Gronloh)
Reza - Terhangat Di Pasaran (KRU & Adam)
Idayu - Superstar (Jamelia)
Kefli - Mungkin (Anuar Zain)
Amy - Sesalan (Ezlynn)
Felix - Berjuta Batu (Alleycats)
Marsha - Ingin Bersamamu (Syafinaz)
Mawi - Dari Kekasih Untuk Kekasih (Hattan)

Mawi tidak pernah mendengar lagu tersebut dan mengharapkan beliau mampu membawakan lagu tersebut. Idayu juga perlu menekaskan aspek tarian dalam lagu tersebut. Saya dapat melihat bagaimana Kefli menahan kesedihannya apabila mendapat lagu tersebut. Jelas kelihatan. Sudah dua kali menangis. Eh ! Tahun lepas pelajar perempuan yang banyak menangis. Kenapa tahun ini lelaki pula yang banyak menangis ? Dimulakan dengan Fuad, Aidil, Yazer dan kini Kefli.

Kenapa Aidil bila bercakap di hadapan kamera agak perlahan. Sebutir-sebutir perkataan disebutkan. Semacam mahu lama berada di hadapan kamera. Cuba cakap straight to the point dan membuang banyak pause yang ada hanya sekadar untuk mendapatkan air-time yang lama. Marsha happy mendapat lagu tersebut. Saya merasakan sememangnya satu Malaysia menunggu Marsha membawakan lagu tersebut. Kita pernah mendengar Marsha membawakan lagu tersebut sewaktu ujibakat.

Reza merasakan lagu seniornya iaitu Adam AF2 (featuring KRU) tersebut agak straight forward dengan lirik yang mudah. Lagu Terhangat Di Pasaran adalah lagu KRU (featuring Adam AF2) ya, bukan sebaliknya. Lagu Joget Sayang Di Sayang diharapkan dapat menyerlahkan lagi personaliti Ekin dengan drama yang perlu dibawakan olehnya dalam lagu tersebut.

Lagu Berjuta Batu merupakan lagu yang sering dinyanyikan oleh Felix dan beliau merasa selesa dengan lagu tersebut. Amy pula tidak pernah mendengar lagu tersebut dan mengharapkan dapat melakukan dengan terbaik. Amylea menyukai lagu tersebut. Lagu tersebut agak perlahan dan mampu menyerlahkan lagi vokal R&B Amylea. Yazer agak selesa dengan lagu tersebut dan saya merasakan lagu tersebut amat bersesuaian dengan Yazer. Populariti lagu tersebut mampu memukau penonton sekiranya mampu dibawakan dengan baik oleh Yazer. Fuad pula mengharapkan agar beliau dapat melakukan persembahannya dengan lebih baik lagi. Lagu Puteri memerlukan kawalan vokal yang baik dan tinggi oleh Fuad.

Astro.TV
Anda boleh melihat mereka, tetapi tidak sebaliknya ! Saksikan karenah pelajar di dalam Akademi. Saksikan mereka di dalam Diari Xtended, siaran Diari Akademi selama lebih 4 jam dari siaran biasa sehari.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger