Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 02 Episod 05
Penaja datang lagi. Kali ini Abadi yang membawa mereka cekodok. Tahun lepas kita dapat saksikan Misha Omar menyuap cekodok ke dalam mulut Zahid. Kerana sedikit promosi tersebut, Abadi mengambil initiatif untuk mempromosikan produknya kepada penonton Akademi Fantasia. Abadi ialah jenama cekodok segera yang berada di pasaran. Tentu ada yang masih ingat, Abadi juga telah dipromosikan oleh Atie sewaktu membawakan lagu Wajah Rahsia Hati dari filem Gila-Gila Remaja. Kesalahan perkataan Abadi dan Gila-Gila Remaja sengaja dibuat untuk mengenang kembali kenangan bersama Atie di Akademi Fantasia I. Jangan ada yang cepat melatah pula !

Dengan bantuan Cikgu Marlia dan Cikgu Fatimah, setiap pelajar mempelajari cara-cara untuk memperbaiki elemen-elemen persembahan mereka. Mereka diajar tentang blocking. Setiap pelajar harus tahu posisi pemain dan kedudukan penonton. Penglihatan penonton tidak harus dihalang oleh mana-mana objek.

Elliza telah memberikan persembahan vokal yang agak baik. Nampak bertenaga. Cuma saya sedikit risau tentang stamina beliau. Lagu tersebut agak rancak dan dalam waktu yang sama perlu memberikan penghayatan untuk sketsanya pula.

Idayu cuba mendapatkan rentak lagu tersebut. Selain daripada itu, beliau turut cuba untuk menghayati lirik lagu tersebut dan menghayati mesejnya. Aidil membawakan lagu I Don’t Wanna Miss A Thing agak biasa sahaja. Masih belum menyerlahkan lagi terutama belum mencapai bahagian korus, maka tidak banyak yang boleh dinilai. Lagu tersebut sememangnya sebuah lagu yang agak sedih tetapi perlu disampaikan dengan penuh bangga. Pernah tonton filem Armageddon ? Tentu anda tahu jalan ceritanya bagaimana.

Vokal Akma kedengaran agak tidak kemas. Adakalanya kedengaran seperti penyanyi asal lagu tersebut. Akma perlu cuba mencipta lenggok tersendiri untuk lagu tersebut untuk mencantikkan lagi style nyanyiannya.

Fuad membawakan lagu Puteri agak baik. Kedengaran sedap lagu tersebut kerana vokal Fuad agak lembut berbanding vokal Zainal Abidin yang agak keras. Beliau telah membawakan lagu tersebut dengan lenggoknya sendiri pada beberapa bahagian. Ada kedengaran sedikit-sedikit seperti lenggok Zainal Abidin.

Lagu Sesalan oleh Amy agak membosankan. Ulangan melodi membuatkan lagu tersebut tidak menarik. Amy harus melakukan sesuatu untuk menjadikan lagu tersebut menarik. Amylea harus bijak menggunakan kelebihannya untuk membuatkan penonton menyukai lagu tersebut serta menonton persembahannya. Beliau perlu menambah ekspresi wajah kepada lagu tersebut.

Reza membawakan lagu Terhangat Di Pasaran secara serius. Cikgu Adnan menasihatkannya agar tidak terlalu serius membawakan lagu tersebut. Beliau harus mengikut melodi lagu tersebut dan enjoy dengan lagu tersebut. Kalau Reza dapat menghiburkan penonton dengan lagu tersebut tentunya M.Nasir akan puji lagi minggu depan.

Vokal Aidil agak lembut untuk lagu sebegini. Masih banyak yang perlu diperbaiki terutama dari aspek vokal. Beliau perlu melontarkan vokalnya dan mengeluarkan sepenuhnya vokal yang ada. Idayu menghadapi masalah sebutan. Tidak bera jelas. Lagu tersebut agak rancak dan jika boleh beliau harus menjelaskan sebutannya.

Vokal Yazer agak kasar tetapi masih tidak cukup sempurna. Lagu Sejati sekiranya mampu dibawakan dengan vokal yang sedap tentu membuatkan penonton terpesona. Nyanyian Ekin masih mendatar. Lagu tersebut perlu dinyanyikan dengan penuh penghayatan dan attitude. Lagu ini tidak menekankan persembahan vokal tetapi lebih menekankan aspek persembahan. Showmanship harus mantap untuk membuatkan penonton menyukai lagu ini.

Setelah dua hari berlalu, sememangnya saya merasakan agak tidak adil kepada Mawi dan Marsha apabila perlu mengejar rakan-rakannya yang lain dalam Kelas Tarian. Memang sukar untuk mengejar dan tentunya perasaan rendah diri itu akan wujud secara automatic. Mawi telah diibantu oleh Kefli untuk mendapatkan step lagu Menuju Puncak. Adakalanya pergerakan tarian Mawi macam seorang yang sedang bersilat. Sementara Marsha mencuba untuk mendapatkannya secara perseorangan.

Dalam satu ketika, Cikgu Linda telah memarahi Yazer kerana sedikit kesilapan yang telah beliau lakukan. Latihan terhenti. Saya harus puji sikap beliau kerana telah meminta maaf kepada rakan-rakannya yang lain.

Kunjungan Sham Kamikaze
Mata saya terus terpandang ke arah dua subang sebelah kiri telinganya yang agak besar dan tidak sesuai dengan bentuk mukanya. Memang menyerlah habis subang tersebut. Beliau telah menegur para pelajar tentang penyanyi latar mereka sewaktuu konsert minggu lepas. Nyanyian mereka semuanya ke laut dan telah karam beramai-ramai.

Sambil beliau bermain piano, Aidil telah membawakan lagu I Don’t Wanna Miss A Thing. Katanya tidak cukup jantan. Beliau harus lebih melontarkan vokalnya terutamanya di bahagian paling susah iaitu di bahagian korus. Mereka harus mendengar melodi lagu. Dapatkan struktur lagu dahulu sebelum menyanyi.

Persembahan tarian Felix agak menarik dengan dibantu oleh rakan-rakannya. Pada saya persembahan Felix sudah cukup dikawal dengan baik olehnya. Beliau tidak cuba untuk beraksi berlebihan. Beliau player yang bijak maintain character beliau di dalam Akademi Fantasia. Beliau tahu apa yang penonton mahu dan apa yang penonton tidak mahu. Sekiranya lagu Berjuta Batu itu mampu dibawakan oleh Felix dengan bagus, maka beliau telah lulus ujian vokal dan ujian persembahan sekaligus. Memang sukar untuk menari dan menyanyi dalam waktu yang sama.

Diari Akademi Fantasia Minggu 02 Episod 06
Setelah hampir dua minggu dilanda demam Akademi Fantasia, Diari malam ini merupakan diari paling happening untuk ditonton. Ada scene kena marah, ada scene sakit, ada scene lucu. Macam-macam ada.

Aidil telah mengalami cirit birit dan telah dihantar untuk rawatan di klinik berdekatan. Beliau mengadu kepada kamera yang telah berulang-alik ke tandas sejak jam 4 pagi dan harus ke tandas setiap 30 minit.

Teknik Persembahan Melalui Lukisan
Sewaktu Kelas Tarian, Cikgu Ee mengajar mereka dari aspek persembahan. Mereka telah menyiapkan lukisan cadangan persembahan yang ingin mereka persembahkan. Satu kaedah baru yang diterapkan di dalam Akademi agar setiap pergerakan dapat dirancang dengan baik. Ini antara kekurangan pada minggu lepas yang ingin dibaiki pada minggu ini.

Fuad membawakan lagu Puteri dengan gaya persembahan yang biasa pada saya. Pergerakannya masih kurang bertenaga walaupun cuba menyampaikan lirik lagu tersebut dengan baik. Ada penghayatan dalam ekspresi mukanya.

Kefli ingin membawakan lagunya secara berseorangan di atas pentas tanpa bantuan dari sesiapa. Beliau ingin menyerlahkan keupayaan vokal beliau sehabis yang boleh. Tumpuannya harus diberikan kepada vokal kerana itu kekurangan beliau. Memang lagu Mungkin agak sukar dan kecemerlangan vokal harus diutamakan.

Persembahan Yazer juga agak kreatif. Dengan menggunakan dua orang penari dan bermain gitar. Setidak-tidaknya sewaktu bridge lagu tersebut, boleh melakukan sesuatu.

Aidil pula mencadangkan untuk bermain dengan lampu dengan menggunakan kaedah siluet (bayang). Harap dapat dibuat dengan betul kerana pancaran lampu dari pentas menyebabkan silau di kamera dan imej yang terpancar di televisyen menjadi over-exposed. Manakala Reza menampilkan persembahan ala-ala muzik video Terhangat Di Pasaran KRU. Menariknya, beliau menggunakan Felix, Reza dan Yazer sebagai penari jemputan.

Mawi mempersembahkan lagunya secara berseorangan di atas pentas. Beliau harus mengurangkan menutup mata walaupun sewaktu dalam penghayatan. Lukisan dari Elliza agak kreatif. Elliza menampilkan Kefli dan Marsha sebagai pembantu dalam lagunya. Beliau seakan cuba mendapatkan feel yang sebenar tentang bagaimana bila kekasihnya diambil orang. Menggunakan Kefli. Hmmmmm. Menarik ! Elliza harus menjaga staminanya untuk lagu ini selain mengawal note rendahnya dengan baik.

Lagu Asmara oleh Amylea merupakan lagu yang evergreen. Sekiranya Amylea mampu membawakan lagu tersebut dengan baik tentu undiannya akan melonjak naik. Aura-aura seksi dan cheeky sudah ada pada Amylea. Beliau harus tahu menggunakannya. Nasihat Cikgu Marlia, Amylea harus memahami lirik lagu tersebut kerana tidak semua cinta itu indah. Ada juga cinta yang sengsara.

Marsha memberikan tumpuannya kepada persembahan vokalnya untuk lagu Ingin Bersamamu. Manakala Ekin menyampaikan lagu Joget Sayang Di Sayang dengan biasa. Beliau harus melebihkan aksi-aksi untuk menyampaikan lagi pantun-pantun dalam lagu tersebut. Cikgu Ee menasihatkan beliau agar mengeluarkan seluruh persembahannya dan bukan menyimpannya.

Begitu juga dengan Amy, harus lebih mengeluarkan lagi persembahannya untuk lebih all out dan tidak menyimpan separuh daripada persembahannya. Mereka harus dilatih seperti persembahan sebenar untuk membiasakan diri. Cikgu Marlia turut memperbetulkan posisi badan Amy.

Felix telah memberikan persembahan yang bersahaja. Cara pembawakan Felix nyata amat berlainan dengan pelajar-pelajar lain. Pergerakannya nampak natural. Beliau mula membuka dirinya untuk lebih menyerlahkan dirinya lagi kepada setiap aspek persembahan. Saya terhibur dengan gelagat beliau. Beliau harus melebihkan penghayatannya untuk lebih menghayati lagunya lagi.

Dalam Kelas Nada Suara oleh Cikgu Siti Hajar, pelajar diperingatkan tentang bagaimana sukarnya untuk mengajar mereka yang pandai menyanyi seperti mereka. Mereka sudah pandai menyanyi tetapi belum pandai teknik nyanyian yang betul. Itu lebih sukar untuk dibentuk. Sesetengah pelajar merasakan diri mereka sudah bagus dan tidak terbuka untuk menerima ajaran. Setiap kali diajar, mereka ikut, tetapi apabila membuat persembahan mereka terus mengikut cara mereka sendiri.

Penyanyi yang baik boleh meniru suara orang lain tetapi harus mempunyai identiti mereka yang tersendiri. Seperti menulis juga, sesiapa sahaja boleh menulis dan meniru tulisan penulis yang lain, tetapi yang membezakan mereka adalah identiti penulisan mereka.

Kelas Negaraku
Mereka dilatih oleh Cikgu Siti Hajar tentang alternate tone dan juga crescendo dengan menggunakan lagu Negaraku. Pelajar harus tahu kedudukan suara tersebut dihasilkan dan menggunakan teknik pernafasan yang betul. Ada yang sampai, ada yang tidak sampai. Ada yang mengeluarkan suaranya di tempat yang betul dan ada yang tidak betul. Ada Negaraku berbunyi balada, ada Negaraku berbunyi nasyid. Sakit perut aku gelak !

Setelah dihantar ke klinik berdekatan, Aidil telah diberikan ubat untuk sakit cirit birit yang dialami olehnya pagi tadi.

Fuad Kena Marah
Di penghujung rancangan ditayangkan klip latihan Felix. Rupanya bukan latihan Felix yang ditayangkan tetapi adegan Fuad dimarahi oleh Cikgu Ee. Menurut Cikgu Ee, Fuad agak malas dan banyak main di dalam kelasnya. Ini telah diperhatikan sejak hari pertama lagi di dalam Akademi. Apabila ditegur, ada sahaja alasannya. Dari mula pembelajaran sehingga sekarang masih tidak ada perubahan dan pencapaian yang diperolehi oleh Fuad. Beliau sekadar banyak bercakap tetapi kurang bekerja.

Seperti Anak Sedara yang menyorok di dalam longkang setelah dimarahi, Fuad juga menjauhkan dirinya di satu sudut di dalam dapur mungkin. Encik Hasrul menasihatkan beliau lagi agar menerima setiap teguran secara positif. Kalau tidak silap pendengaran saya, Fuad merasa agak tertekan kerana adegan marah tersebut akan ditonton oleh emaknya. Apa jenis alasan ini ? Kalau tidak mahu ianya ditonton, jangannlah masuk Akademi Fantasia. Fuad harus menjadikan setiap teguran dari seorang cikgu secara positif. Cikgu menegurnya dengan niat ingin melihat beliau berubah dan tidak main-main. Inilah antara pengalaman yang beliau dapati di dalam Akademi.

Astro.TV
Anda boleh melihat mereka, tetapi tidak sebaliknya ! Saksikan karenah pelajar di dalam Akademi. Saksikan mereka di dalam Diari Xtended, siaran Diari Akademi selama lebih 4 jam dari siaran biasa sehari.

Segmen Menarik dari Diari Xtended 6 Jun (1300-1400)
* masa diorang makan tengari, mawi & reza dok sibuk prektis lagu (rajin mereka ini)
* linda cakap kefli tak suka pompuan? apa??? hehee..
* praap yang kefli dok cakap tu maksudnya tengah geram
* fuad dok bincang2 ngan cikgu ee & linda pasal performance. geram plak aku dengan mamat ni. dok debat pasal rapping pas tu macam tak nak terima pendapat cikgu2 (pada pandangan aku la)
* elliza risau takut gemuk. dia mintak advice kat cikgu linda cemana nak kurus. cikgu linda kata jangan makan nasik malam seblom tido.
* marsha dok ajuk mawi menari macam batang kayu masa diorang nyanyi lagu seribu impian kat konsert MSH
* felix kata kat marsha, "bapak kau mesti gembira kau dapat masuk akademi" (how sweet!)
* ada member2 cikgu ee call after konsert 1, komen pasal expression muka tak kena dengan lagu (contohnya aidil)
* felix kata elliza pandai menari
* marsha kata idayu & elliza nyanyi sedap masa kat konsert, tapi kat tv bunyi macam tak berapa sedap
* masa cikgu linda & ee nak balik, elliza terus gi kat dia salam, pas tu baru la budak2 lain follow (wah, bagus sopan budak ni ye)
* felix nyanyi lagu 'beribu batu' sambil main gitar. best gilak!
* mawi nyanyi lagu hattan kejap ada gaya rock, kejap ada bunyi nasyid
* fokus kat marsha nyanyi full lagu 'ingin bersamamu'. sedap gak walopun tengah batuk2.


Segmen Menarik dari Diari Xtended 9 Jun 0900 - 1000
* mawi, marsha, ekin & idayu kena gi medical check up (atau medical check it out kata reza), so diorang tak breakfast. idayu kena check air kencing lagi sbb tu dia kena ikut.
* reza kata kalo telinga tiba2 berdesing tandanya ada malaikat jentik tak bagi tengok benda2 yg x elok
* abg asrul suh marsha blajo puasa nanti senang kalo nak kawin dengan org islam huhu
* dalam kelas cikgu ee ada senaman taichi. ada sekali tu mawi kena lead. mawi buat style silat, habis satu kelas kena ikut bersilat hahaha.. yang felix pulak buat gaya orang utan. fuad gaya berenang.
* orang pertama aku nampak pusatnya : AMY!!!
* masa prektis persembahan ekin, diorang sume blaja menari joget. amylea took the initiative to learn more. tapi fuad dok main lompat2 pas tu kena marah ngan cikgu ee (padan muko).
* cikgu ee ajar felix cemana nak gatal2 kaco pompuan, tapi felix buat muka geram nengok pompuan macam nengok KFC hahaha
* idayu prektis lagu superstar. not bad. cuma kurang style lagi.


Lawak Menarik dari Diari Xtended 8 Jun 0900 - 1000
si fuad tanya cikgu adnan, "cikgu, apa jadik kat BPR skang ni?". cikgu adnan buat muka tak paham.
fuad tanya lagi, "cikgu BPR kan dulu kan?"
cikgu adnan pun jawab "eh takde lah, mana pulak. yang BPR tu awang. ko ingat aku awang ke?"
fuad buat muka toye. "eh ye ke..BPR tu macamana?"
cikgu adnan gelakkan fuad, "tanya pulak BPR tu cemana"
fuad dah malu, "eh salah orang la"


ihsan dari setankuning

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger