Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 09 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 02 Episod 07
Dalam kelas Cikgu Adnan, Elliza telah membawakan lagunya dengan baik. Saya suka dengan nyanyian beliau. Sebutan beliau agak jelas. Tetapi beliau harus menjaga staminanya kerana lagu tersebut agak rancak.

Marsha diminta untuk membawakan lagunya. Untuk melengkapkan penghayatannya, Cikgu Adnan telah meminta agar mendapatkan bantuan dari rakan-rakannya. Marsha telah memilih Felix. Bukan memilih, Marsha telah menarik Felix untuk membantunya. Padan. Mawi turut sama membantu Marsha. Nyanyian Marsha semakin baik. Antara persembahan vokal yang terbaik di dalam Akademi.

Vokal Akma kedengaran agak kasar dan agak tidak kemas. Saya kurang menyukai persembahannya. Harap beliau dapat membawakan lagu tersebut dengan gayanya sendiri. Persembahan Reza mempunyai attitude yang tersendiri. Beliau juga telah membawakan lagu tersebut mengikut rasanya. Lontaran vokalnya masih kedengaran tidak kemas dan keluar melalui hidung.

Idayu harus menampilkan vokal style yang lebih baik serta teknik yang bagus untuk persembahannya. Kefli harus menjadikan Josh Groban sebagai contoh. Beliau harus menumpukan perhatiannya kepada aspek vokal. Banyak yang perlu diperbaiki pada mutu vokal Kefli.

Nyanyian Amy, Aidil masih biasa. Belum dapat menambat perhatian saya. Nyanyian Mawi agak baik. Beliau harus mengutamakan aspek vokal untuk mengumpan perhatian penonton kerana tidak banyak aspek persembahan yang boleh diketengahkan. Mawi perlu menyerlahkan lagi keunikan vokal beliau.

Yazer dan Ekin juga masih belum mampu menambat perhatian saya. Beberapa kali juga saya terlena.

Terjaga semula sewaktu Kelas Tarian untuk lagu Felix. Persembahan tarian oleh Felix dan rakan-rakannya agak menyeronokan dan menghiburkan. Saya nampak Felix menyanyi dengan relax sahaja.

Satu kelas tambahan telah diadakan untuk Mawi, Yazer, Fuad dan Marsha. Mereka telah diajar untuk memperbaiki koreografi lagu Menuju Puncak. Gerak Mawi masih keras dan seakan sukar untuk dibentuk. Nampak rumit untuk beliau melakukannya. Dalam Menuju Puncak beramai-ramai, Mawi dan Marsha masih memerlukan latihan yang banyak untuk catch up dengan rakan-rakannya. Mawi dan Marsha masih kelihatan terkejar-kejar langkah tarian mereka.

Radzuan Radzwill telah muncul di dalam Akademi Fantasia untuk berkongsi pengalamannya berkenaan imej kepada para pelajar. Menurutnya agak mudah untuk membentuk imej lelaki berbanding imej pelajar perempuan.

Everytime I See Felix, My Dada Bergoncang
Aktiviti santai mereka di ruang tamu, Felix bermain gitar dan Marsha menyanyi sambil diikuti oleh rakan-rakannya. Amylea dan Akma turut serta dalam nyanyian tersebut. Saya suka dengan mood lirik lagu tersebut yang agak cheeky. Lirik lagu tersebut seakan luahan hati Marsha pula. Marsha pula menyampaikan lagu tersebut dengan penuh perasaan. Felix bermain gitarnya selamba sahaja tanpa ada perasaan. Segmen ini bakal diingati oleh penonton. Paling tidak pun, saya akan mengingatinya.

Diari Akademi Fantasia Minggu 02 Episod 08
Dengan menggunakan muzik instrumental, gerakan bebas dalam gerak perlahan telah dibuat oleh semua pelajar. Mawi melakukan gerak silatnya, Felix dengan gerakan beruknya, Fuad dengan gerakan berenang. Elliza sekali lagi ditegur kerana tidak serius. Elliza seharusnya sudah faham teguran tersebut kerana sudah banyak kali disebut. Keceriaan beliau ini adakalanya tidak kena tempat. Dalam kelas, serius sahaja. Bukannya susah.

Bata telah menaja hadiah sempena Hari Bapa. Radzuan Razwill telah dibawa masuk ke dalam Akademi untuk mendapatkan pilihan setiap pelajar dan memberikan cadangan-cadangan serta komen beliau tentang pilihan pelajar.

Dalam Kelas Tarian dibawah Cikgu Ee, Ekin telah menjalani latihan untuk lagunya. Lagunya merupakan sebuah lagu yang ada cerita. Maka setiap pergerakan Ekin dan rakan-rakannya perlu bercerita secara tidak langsung. Kerja Ekin menjadi semakin mudah kerana Felix turut mengambil bahagian dalam persembahannya. Elemen lucu secara tidak langsung telah disuntik dalam persembahannya. Ekin harus mengeksploitasi kebolehan Felix dalam menarik minat penonton untuk mengikuti persembahannya sahaja. Felix seperti biasa agak malu-malu untuk melakukannya. Cikgu Ee telah menegurnya adakah seumur hidup Felix beliau tidak pernah mengacau perempuan. (Hanya terdapat di Diari Xtended) Gaya beliau seperti melihat ayam di KFC bukannya mengacau perempuan.

Yazer perlu memperbaiki kawalan vokalnya. Kedengaran tidak kemas. Lagu Sejati adalah lagu yang sedap, sayang sekiranya Yazer merosakkannya. Gaya persembahan Yazer juga harus dirancang dengan betul.

Felix secara zahirnya telah memikat pemerhatian saya. Gayanya bersahaja. Saya nampak Felix mempunyai satu aura penghibur yang boleh digilap dan disukai oleh penonton. Pergerakan tariannya juga sudah mula boleh diikuti oleh beliau dengan baik. Gaya beliau nampak berbeza antara minggu pertama dan minggu kedua. Sudah tidak banyak control.

Marsha, Ekin, Idayu dan Mawi telah dibawa untuk medical check-up. Mawi bercerita kepada kamera, kena inject, kena check mata, kena check blood pressure, ukur tinggi dan berat dan x-ray. Marsha menangis kerana disuntik.

Bantuan Cikgu Shahrul agak penting pada saat-saat genting seperti minggu ini. Tiba-tiba bilangan pelajar bertambah kepada 14 orang. Maka secara tidak langsung beban yang berat harus ditanggung oleh Cikgu Siti Hajar berseorangan.

Latihan oleh Elliza juga agak baik. Saya dapat dengar low tone beliau. Elliza harus melebihkan ekspresi bercerita melalui ekspresi mukanya sahaja. Beliau mencadangkan kepada Cikgu Siti Hajar untuk melakukan growling.

Sementara Cikgu Shahrul melatih Kefli. Saya merasakan Kefli harus dilatih oleh Cikgu Siti Hajar. Kefli merupakan pelajar yang agak kritikal pada minggu ini. Sudah boleh dimasukkan ke dalam Unit Rawatan Rapi. Kefli harus diajar tentang teknik pernafasan. Kedengaran lagu Mungkin amat teruk gaya pernafasannya. Menurut Cikgu Shahrul, vokal Kefli boleh sampai tetapi mengapa tidak sampai. Ajarlah tekniknya.

Teknik nyanyian Amy juga masih banyak yang perlu diperbaiki. Lagunya kedengaran amat mudah sahaja tetapi banyak teknik yang masih tidak betul terutamanya dari aspek sebutan. Ini berbeza dengan masalah Felix yang lebih kepada masalah rahang. Tidak gemar membuka mulut untuk mengeluarkan suara. Masalah yang sama dihadapi oleh Adam.

Reza sudah mempunyai style nyanyian yang tersendiri tetapi kedudukan suara tersebut tidak betul. Vokalnya tidak dilontarkan dengan baik tetapi hanya menghasilkan bunyi yang malas. Begitu juga dengan Yazer yang menghadapi masalah sebutan.

Saya melihat persembahan Amylea adalah antara persembahan yang saya tunggu-tunggu Sabtu ini. Beliau ada gaya yang mengasyikkan. Vokalnya juga bagus. Saya merasakan beliau harus lebih mewarnakan vokalnya dengan teknik-teknik nyanyian yang ada. Beliau harus memperbaiki penamat lagu tersebut agar dapat memberikan impact kepada penonton.

Nyanyian Mawi kedengaran bunyi-bunyi nasyid. Teknik sebutannya juga masih banyak yang perlu diperbaiki.

Kelas Cikgu Marlia hari ini agak membosankan. Tiada aktiviti yang benar-benar meyakinkan. Hanya kerana kemunculan pak lawak iaitu Mawi yang menceriakan sedikit kelas tersebut.

Di penghujung Diari, ditayangkan klip bagaimana Reza mengikuti kelas vokalnya oleh Cikgu Siti Hajar. Aktiviti yang sama pernah dilakukan oleh Cikgu Siti Hajar kepada Mas. Reza harus diperingatkan tentang lontaran suaran serta placing untuk menghasilkan vokal tersebut.

Astro.TV
Anda boleh melihat mereka, tetapi tidak sebaliknya ! Saksikan karenah pelajar di dalam Akademi. Saksikan mereka di dalam Diari Xtended, siaran Diari Akademi selama lebih 4 jam dari siaran biasa sehari.

Segmen Menarik dari Diari Xtended Housecam A 9 Jun 1300-1400

    • balik dr buat medical check up ekin kata lepas doktor check berat badan & tinggi, doktor ukur saiz lobang idung mawi hehehe
    • masa ajar amylea cemana nak dapatkan feel, cikgu CTH suh amylea nyanyi kat mawi. cikgu kata kalo mawi senyum maknanya feel tu berjaya sampai. aku rasa sure mawi menggigil2 mawi tengok amylea buat aksi menggoda depan dia.
    • amylea citer kat abg asrul masalah dia ialah nak menyebut "T" dalam nyanyian melayu, sebab sebutan cam omputih
    • air takde kat akademi. masa tu elliza kat toilet. nasib baik sempat basuh apa yang patut huhuh..
    • amylea citer dia & ekin yang paling takde masalah makan. belasah je makan apa je tapi takde masalah berat badan.
    • seblom kelas kul 2 abg asrul cakap, "eh marsha dah makan tak lagi? kang dia tu satu peel kang tak makan" hehe macam lepas marah je abg asrul nih
    • dalam kelas cikgu marlia, dia sengaja pisahkan mawi & felix untuk main 'catch me if u can' tu sebab mawi & felix tu macam kembar siam (pak lawak dalam kelas nanti sume orang pakat gelak je). bila fuad ganti idayu, turn felix pulak buat muka kelakar - jadik hantu juling pas tu lidah terjelir. bila turn felix ganti fuad, mawi jadik hantu sedih. diorang berdua tu memang gile sporting.
    • tujuan game 'catch me' tu adalah untuk sustain performance & expression muka masa nyanyi.

Segmen Menarik Diari Xtended

    • "semoga Tuhan selamatkan kau Kefli" kata M.Nasir bila dia bg lagu Mungkin to him [6 June (1200-1300)]
    • "paras, wajah, kecomelan" - ni M.Nasir kata aset yg Kefli(again!)ada yg org lain takde [6 June 1100-1200)]
    • Diary kat TV tu tak menunjukkan keadaan sebenar dlm akademi. For example, Aidil ni baik sebenarnya, Yazer pun baik. Girls mmg tak menonjol except for Marsha and Ekin and Elliza takle gedik sgt- dia mmg mcm tu- cheerful.
    • Reza naturally kelakar but camera tak suka sgt kat dia. Camera suka giler Mawi & Felix. They all tak buat apa2 pun camera cari. Kesian jugak org lain (tp kalau tak best nak buat mcm mana).
    • Felix and Mawi mmg kamceng giler esp. dlm kelas Marlia Musa.
    • I think Mawi refused to pegang tgn Marsha masa Menuju Puncak (ext.diary 8 June 1740-1840- betul2 kat hujung)- but after disuruh oleh cikgu EE (he shouted "pegang tgn Marsha") baru dia pegang.

Segmen Menarik dari Diari Xtended Housecam A 9/6/2005

    • cikgu AAH suh amylea bangun pagi esok terus feel sexy
    • aidil bitau linda dia still x dapat buat 110% untuk dance sebab fikiran dia mcm berkecamuk, risau takut tak dapat deliver up to teacher's expectations. linda cakap jangan discourage dengan apa yang cikgu2 selalu tegur, worry about himself not the teachers.
    • akhirnya mawi menari tak pakai jeket woohoo!!

Segmen Menarik dari Diari Xtended Housecam A 8 Jun 1840-1940

    • masa marsha nyanyi lagu 'pokok kelapa' tu tengah maghrib, so ada yang tgh semayang & take turn semayang
    • lepas tu ada adegan marsha sikat & ikatkan rambut amy sambil citer2 pasal drama korea 'autumn in my heart'. that's sweet. masa ni jugak felix main gitar soundtrack lagu citer tu.
    • marsha citer pasal tsunami ada kena kat kampung dia, tapi nasib baik umah dia atas bukit.
    • yazer & idayu menari & nyanyi lagu 'saturday night fever'. pas tu yazer nyanyi lagu 'januari' style rock. pas tu nyanyi lagu 'i never break your heart' pulak. idayu dok ngadap dia melayan.
    • reza dok layan kamus. then citer dengan ekin pasal tumbuhan yang menghasilkan perasa vanila. dia kata maksud nama 'ekin' ialah 'asyik', then fuad nyampuk kata maksudnya 'berahi' (amboi..)
    • fav ayat dari ekin, "ko ni suka buat iklan!"
    • idayu dok tanya ekin dengan akma ada tuala wanita tak. hohoho. bole pulak telepas bab ni. normal la kan, girls' talk.
    • fuad & aidil pulak nyanyi lagu omputih (tak ingat tajuk), sumbang habis. fuad kata dia tokleh forward suara sebab tengah serak. bagi alasan lagi.
ihsan setankuning dan lilinhitam

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger