Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 10 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 02 Episod 09
Kelas Bahasa Inggeris dibawah kelolaan Cikgu Fatimah meminta pelajar menyebut perkataan “she sells sea shells by the sea shore”. Penonton dapat melihat Felix dan Mawi menyebut perkataan tersebut sambil ketawa. Beberapa pelajar lain turut cuba menyebutnya seperti Akma dan Marsha. Selain daripada itu beliau turut mengajar tentang penggunaan “that’s mean” dan “that means”

Kelas Cikgu Fatimah juga merupakan antara kelas yang tidak membosankan. Cara beliau memberikan pengajarannya penuh dengan sifat keibuan.

Seterusnya beliau memberikan pelajar beberapa keping kad untuk ditulis sebagai surat wasiat mereka. Setiap pelajar memilih kad masing-masing.

Setiap pelajar diminta membuat persembahan di hadapan tenaga pengajar bermula dengan Amylea. Saya merasakan Amylea akan dapat membawakan lagu ini dengan baik. Seboleh-bolehnya biarlah beliau memulakan persembahan awal agar undian untuknya dapat naik. Begitu juga dengan Idayu, gaya beliau membawakan lagu tersebut amat baik. Beliau juga harus mempraktikkan sedikit ajar cikgu untuk menjadikan persembahannya lebih baik.

Elliza nampak mengah dengan lagu tersebut. Entah mengapa saya terbayang Farah membawakan lagu Sk8ter Boi dalam persembahannya. Fuad terlalu cuba untuk menghayati lagu tersebut sehingga ekspresinya menimbulkan bahan jenaka kepada saya. Marsha telah dapat melakukan yang terbaik darinya. Beliau harus menumpukan kepada aspek persembahan agar penonton dapat menghayati lagu tersebut. Aidil masih biasa. Suara jantannya masih belum keluar dan lagu tersebut menjadi agak mendatar. Kefli begitu juga, masih gagal untuk menyerlah dari aspek vokal. Lagu Mungkin sememangnya lagu yang sukar. Cikgu Adnan menyarankan pelajar agar mereka harus mempunyai teknik untuk menghafal lirik lagu.

Persembahan Amy agak biasa begitu juga Akma. Dua orang pelajar ini masih kurang karisma penghibur mereka untuk memberikan sebuah persembahan yang menghiburkan. Dari aspek penampilan dan keupayaan vokal masih banyak yang mesti dibaiki. Reza boleh memukau dari segi persembahan pentas tetapi persembahan vokalnya masih mendatar. Penari-penari latar harus memberikan kerjasama kepada Reza. Felix tidak menari dalam gerak yang sama. Ini sekurang-kurangnya memberikan kesan kepada persembahan Reza.

Ekin juga masih belum menyerlah dengan persembahannya. Saya akui vokalnya bagus tetapi corak persembahannya masih belum dapat menyaingi kehebatan Anita Sarawak. Beliau harus melebihkan gaya persembahannya untuk mengumpan hati penonton. Begitu juga dengan Felix yang masih menggunakan modal muka selambanya untuk memancing hati penonton. Persembahan vokalnya masih boleh ditingkatkan lagi. Biar kedua-duanya meningkat dengan baik.

Diari Akademi Fantasia Minggu 02 Episod 10
Seperti kebiasaan, pada hari Jumaat merupakan hari pelajar menulis surat wasiat pada Akademi Fantasia 2. Tradisi itu diteruskan pada musim ini.

Reza memilih Kefli untuk membacakan surat wasiat mereka antara satu sama lain. Fuad memilih Elliza, walalupun menyenaraikan semua nama pelajar lelaki kecuali Mawi. Mawi dan Felix saling bertukar-tukar surat wasiat. Persahabatan mereka semakin rapat.

Aidil memilih Yazer. Amylea memilih Marsha membacakan surat wasiatnya. Manakala Marsha memilih Idayu atau Amylea membacakan surat wasiatnya. Amy memilih Akma membacakan surat wasiatnya.

Fuad, Yazer dan Idayu memilih Elliza untuk membacakan surat wasiat mereka. Manakala Elliza memilih Idayu. Ekin dan Akma memilih Amy. Manakala Amy memilih Akma membacakan surat wasiatnya.

Kelas Motivasi Dr. Azahari
Kelas bersama Dr. Azahari merupakan kelas yang agak menyeronokkan sekiranya anda melanggan kepada Diari Xtended. Saya nampak keberkesanan kelas tersebut berbanding kelas kelolaan Dr. Sher Kawi.

Beliau mengajar tentang menghargai peluang kepada para pelajar. Diharapkan setiap pelajar dapat sesuatu dari kelas tersebut. Setelah hampir dua minggu nampaknya mereka kurang menghargai peluang yang mereka dapat. Ada yang main-main, tidak serius dalam kelas dan sebagainya.

Perjumpaan Dengan Tenaga Pengajar
Persembahan Felix agak baik dari segi showmanship tetapi perlu memberikan perhatian yang lebih untuk vokal beliau. Saya masih belum mendengar dengan jelas sebutannya dan vokalnya.

Fuad memberikan persembahan vokal yang biasa dan dilebih-lebihkan dengan ekspresi muka yang seidikit over.

Kefli memberikan persembahan yang biasa tetapi masih perlu melontarkan vokalnya dengan lebih baik lagi. Yazer menghadapi masalah yang besar dari aspek pitching dan nyanyian beliau tidak kemas. Persembahan Aidil nyata membosankan. Reza memberikan showmanship yang baik tetapi masih perlu mengasah vokal beliau. Mawi menggalas tanggungjawab yang besar dari peminat-peminatnya. Beliau bakal memberikan persembahan vokal yang menghiburkan dan penghayatan yang mantap.

Persembahan Akma nyata membosankan. Amylea boleh menggugat dengan mutu vokal yang baik serta bakal menghiburkan dengan showmanshipnya. Ekin bakal memberikan sedikit kelebihan dari aspek vokalnya tetapi masih perlu meningkatkan mutu persembahannya. Persembahan Amy nyata membosankan. Idayu mampu menggugat dengan kehebatan vokal beliau serta showmanship beliau. Marsha juga boleh memberikan persembahan vokal yang mantap serta persembahan yang menghiburkan.

Komen-komen dari Tenaga Pengajar juga telah diberikan dan banyak komen yang boleh diperbaiki oleh para pelajar. Felix dilihat sering mengeluarkan lidahnya. Beliau harus mengurangkan tabiat tersebut. Fuad harus mengurangkan sifat over tersebut. Masalah pitching sering menghantui Yazer. Kefli sering menelan perkataan-perkataannya. Showmanship Reza tidak dipraktikkan sepenuhnya. Mawi menghadapi masalah pitching pada beberapa bahagian lagu tersebut. Elliza dan Akma perlu meningkatkan mutu persembahan mereka. Ekin telah ditegur agar mengeluarkan lagi persembahannya.

Begitu juga dengan Amylea, dan Amy tidak bercerita kepada penonton. Persembahannya masih kaku. Marsha harus menggunakan kelebihan matanya untuk persembahannya.

Komen dari Pengetua M.Nasir merasakan ada di antara pelajar yang masih kekok dan malu.

Ramalan Penyingkiran
Dinilai dari aspek keupayaan vokal, Kefli, Aidil dan Reza merupakan antara pelajar yang agak kurang menyerlah. Dinilai dari aspek personaliti, Amylea, Akma, Elliza dan Fuad merupakan antara pelajar yang kurang mendapat perhatian. Amylea misalnya terlalu dilihat berserabut dan kurang pakej yang boleh memancing undian penonton. Bezanya Amylea merupakan pelajar yang rajin di dalam kelasnya dan bersungguh-sungguh mempelajari setiap ilmu yang dicurahkan. Akma contohnya merupakan pelajar yang kurang dari segi personaliti walaupun vokalnya agak baik. Elliza merupakan pelajar yang banyak menimbulkan kebencian penonton. Sikap kebudak-budakannya memualkan. Sikap beliau di dalam kelas juga tidak begitu serius. Fuad merupakan antara pelajar yang disifatkan tidak natural dan terlalu palsu oleh penonton. Sikapnya yang agak besar kepada dan tidak mematuhi arahan cikgu agak merimaskan.

Sesiapa sahaja boleh tersingkir pada malam esok. Peratus undian antara mereka juga tidak banyak berbeza iaitu semuanya mendapat 5% undian terkini. Bilangan undian pada waktu konsert menentukan nasib mereka. Sekiranya mereka memberikan persembahan yang baik tentu undian untuk mereka akan naik.

Mungkin ada kejutan dalam penyingkiran untuk Konsert Minggu 02 esok. Mungkin juga beg tajaan Samsonite akan diusung oleh Mawi dan Marsha. Bukan untuk diusung keluar tetapi beg tersebut diusung masuk akan berisi pakaian-pakaian tajaan untuk mereka.

Astro.TV
Anda boleh melihat mereka, tetapi tidak sebaliknya ! Saksikan karenah pelajar di dalam Akademi. Saksikan mereka di dalam Diari Xtended, siaran Diari Akademi selama lebih 4 jam dari siaran biasa sehari.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger