Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 14 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 03 Episod 03
Tertidur. Pergilah mana-mana blog lain yang ulas Diari Tengahari.

Diari Akademi Fantasia Minggu 03 Episod 04
Pengetua M.Nasir telah menemui Mawi secara perseorangan selepas sesi bersama Tenaga Pengajar. M.Nasir telah menegur Mawi yang telah lupa melodi. Secara tidak langsung, Mawi telah tidak menghormati lagu tersebut. Sebagai seorang penyanyi, beliau harus menelan melodi lagu tersebut sebelum membuat persembahan. Sikap Pengetua yang bertemu dengan pelajarnya dan menegur beliau secara perseorangan amat dipuji. Beliau turut melahirkan harapannya kepada Mawi. Sekiranya didengar oleh pelajar lain tentunya akan menimbulkan sifat cemburu di dalam diri mereka pula. Baru lagi best Akademi Fantasia bila ada sifat iri hati, cemburu dan daya persaingan mula wujud di antara mereka.

Mawi telah tidak memberikan keadilan kepada lagu tersebut. Beliau harusnya menghafal melodi lagu tersebut. Mawi mengatakan yang beliau tidak perasan yang telah tersilap melodi. Ada sesuatu yang diharapkan oleh penonton terhadap Mawi. Benar. Semua telah memberikan harapan yang besar kepada Mawi. Tentu ada sesuatu yang magik yang ada pada Mawi yang ingin dilihat oleh penonton. Benar. Tarikan Mawi terlalu kuat. Fenomenanya terlalu besar.

Pengetua M.Nasir sendiri telah melahirkan harapannya kepada Mawi. Beliau mahu Mawi menjadi seorang penyanyi lelaki yang sempurna dan mampu menjadi pelapis kepada penyanyi sedia ada. Mawi sendiri telah diperingatkan tentang sifat lupa diri. Adakah keterlaluan jika beliau mengatakan yang Mawi telah lupa diri ? Diharapkan dengan nasihat-nasihat Pengetua tersebut, Mawi akan dapat menilai semula matlamatnya di Akademi Fantasia.

Harapan saya mahu beliau menjadi Juara. Untuk menjadi Juara yang bukan sekadar kerana undian penonton tetapi juga Juara yang lengkap sebagai seorang penghibur dan mampu memberikan persembahan melebihi tahap sederhana.

Kelas Tarian Dan Koreografi
Amy berlatih lagunya iaitu Asmaradana. Asmaradana memang sebuah lagu yang lengkap dengan pakej tarian yang mengkagumkan sekiranya mampu dibawakan oleh Amy. Menyanyi sambil menari bukan calang-calang penyanyi mampu melakukannya. Sekiranya Tiara Jacquelina dibawa ke Akademi untuk mengajar Amy menari lagu tersebut, tentu tidak terbawa oleh beliau gerak-gerak klasik Tiara. Gerak-gerak tangkas yang diajar oleh Cikgu Ee juga tidak kurang hebatnya. Nampak ada kesungguhan dalam memberikan hasil koreograf yang menarik. Saya kagum melihat Amylea, Akma dan Reza yang turut sama mencuba untuk mengikut pergerakan Amy belajar tarian lagu tersebut.

Begitu juga dengan lagu Akma iaitu Lagu Rindu. Menampilkan gerak-gerak Arab, lagu tersebut juga memerlukan pergerakan tarian yang mengasyikkan untuk menghiburkan penonton. Akma tidak seharusnya melupakan aspek vokal. Tarian ini juga diikuti oleh Amylea dan Reza. Ada kesungguhan pada diri mereka.

Surat Layang
Encik Hasrul telah meninggalkan sepucuk surat layang di atas sofa agar mana-mana pelajar terbaca kandungan surat tersebut. Ia sebenarnya merupakan keputusan undian SMS selepas undian ditutup pada konsert yang lepas. Tentu penonton menantikan apakah reaksi Fuad yang berada di kedudukan kedua terbawah sebelum Elliza atau pun reaksi pelajar-pelajar lain berkenaan keputusan tersebut. Mampukah mereka tidak berkata apa-apa apabila melihat Mawi masih berada di kedudukan paling atas walaupun memberikan persembahan yang mengecewakan ? Drama ini sebenarnya dicipta dan ianya bukan datang secara natural.

Gaduh
Dalam pada itu, sementara menantikan kelas seterusnya Idayu telah berlatih lagunya di kerusi urut secara berseorangan. Reza menegur beliau dengan cara yang agak kasar bagi seorang perempuan. Idayu agak bengang dengan situasi tersebut. Antara ayat yang digunakan oleh Reza ialah “Kau ingat kau bagus sangat ke ?” Dalam keadaan tertekan tentunya perkataan usikan sedikit sahaja sudah mampu untuk membuatkan mana-mana pelajar tersinggung.

Surat Layang Lagi
Surat layang yang ditinggalkan oleh Encik Hasrul telah dijumpai oleh Reza. Reza meneliti kandungan surat tersebut. Membacanya satu persatu kedudukan yang tertera pada surat tersebut. Sekarang mereka secara tidak langsung telah mengetahui kedudukan masing-masing.

Isyarat Tangan ?
Apakah yang bakal dilakukan oleh Fuad setelah menyedari kedudukan agak terancam pada minggu lepas ? Fuad berlatih bersungguh-sungguh secara berseorangan Beliau kemudiannya meminta maaf kepada krew penerbitan kerana melakukan isyarat tangan kepada mereka di kamera. Beliau berharap agar semua tenaga krew tidak berkecil hati dengan beliau. Isyarat tangan ? Kalau buat flying kiss rasanya tidak perlu minta maaf. Kalau buat bye bye pun tak perlu juga untuk minta maaf. Apakah isyarat tangan sehingga perlu meminta maaf ? Fikirkan sendiri. Apakah ini ciri penghibur dan artis masa depan yang kita inginkan ?

Angkara sikap beliau ini yang keterlaluan, para jurukamera sendiri telah dengan berniat sengaja merakamkan secara dekat perut Fuad yang terlambak sewaktu sesi aerobik dengan Cikgu Linda Jasmine.

Encik Hasrul bertemu dengan semua pelajar dan bertanya sekiranya ada di antara pelajar yang menjumpai surat layang tersebut yang kononnya milik Cikgu Siti Hajar. Pelajar-pelajar yang mengetahui tentang surat tersebut sekadar buat-buat tidak tahu. Reza, Felix dan Mawi buat-buat senyap dan kering. Manakala Kefli buat-buat tanya pula.

Gaduh Lagi
Kalau semalam episod diari yang penuh dengan tangisan, hari ini episod diari yang penuh dengan gaduh. Jangan banyak komplen. Nangis tak boleh, gaduh tak boleh. Nanti apa yang nak ditunjuk ? Gaduh lah best. Baru terserlah sifat masing-masing. Menonton Diari Akademi seperti menonton Big Brother pula. Memang menyeronokkan.

Amylea melahirkan rasa tidak puas hatinya kepada Encik Hasrul tentang Reza yang menegur beliau selepas konsert minggu lepas kerana menghalang Aidil dari memeluk Elliza. Amylea sekadar melakukan tanggungjawabnya menghalang Aidil dari memeluk Elliza. Menurutnya bapanya telah memberi peringatan tentagn adegan peluk-memeluk. Menurutnya lagi, Aidil sendiri tidak berasa kecil hati apabila ditegur olehnya tetapi Reza pula yang over. Episod I Reza berakhir disini.

Episod II Reza pula melibatkan Idayu yang masih tidak berpuas hati apabila ditegur secara kasar oleh Reza di Akademi. Idayu mengadu kepada Ekin, Marsha, Akma dan Amy di asrama mereka. Masing-masing memberikan hujah masing-masing untuk mempertahankan pendapat masing-masing. Nampaknya ramai juga di kalangan pelajar perempuan yang tidak menyukai Reza. Kita lupakan saga Reza yang belum tentu berkesudahan.

Mawi, Kefli, Felix dan Encik Hasrul berbual-bual di dapur. Mawi turut menceritakan tentang pengalamannya bermain bola sepak dengan para selebriti di Kajang. Beliau turut mengiklankan minuman Vanilla Coke. Mawi pegang tin Coke jari kelingking lentik. Something else sangat. Nampaknya setelah tiga musim Akademi Fantasia, pelajar musim ini seakan telah didedahkan dengan apa yang berlaku di luar Akademi kepada pengetahuan mereka oleh Mawi. Mereka tentunya tahu reaksi penonton dan fenomena yang berlaku di luar sana. Sekiranya tidak diberitahu oleh Mawi pun tentunya mereka tahu kerana mereka tentunya menontonnya dalam musim-musim terdahulu. World class juga boleh menjadi trademark Mawi selepas ini.

Dua Insan
Yazer menyanyi lagu Dua Insan sambil Felix bermain gitar dan Kefli bermain drum. Bahagian perempuan dinyanyikan oleh Ekin.Memang benar kata Vince, banglo Akademi Fantasia I dan III punya magik untuk menghasilkan episod diari yang benar-benar boleh menarik perhatian. Dengan kehadiran Mawi semula ke dalam Akademi, semakin meriah episod Diari dengan aktiviti-aktiviti santai mereka.

Jangan ketinggalan untuk menyaksikan gelagat dan karenah 14 orang pelajar di banglo Akademi selama lebih 4 jam sehari dalam Diari Xtended di Astro.TV ! Komen-komen tentang Diari Xtended dari setankuning, lilinhitam dan pembaca lain boleh dibaca di ruangan Pendapat Anda di setiap artikel.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger