Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 21 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 04 Episod 03
Minggu ini seperti minggu Ops Opocot. Reza menemui Encik Hasrul. Mengadu lagi. Mat Report lah dia ni. Entah siapa lah yang telah menyebabkan kemarahan Reza ini. Ada sahaja yang tidak puas hati pada pandangan beliau. Mungkin ada yang jenis belajar dalam happy, macam Elliza, Mawi dan Felix. Ada juga yang belajar dalam serius, macam Reza. Gaya setiap pelajar berbeza-beza.

Kelas Teknikal Vokal Cikgu Shahrul
Saya terfikir, kenapa pada tahun ini kelas teknikal vokal mempunyai dua orang tenaga pengajar. Mungkin perlu berkejar untuk kelas yang lagi satu iaitu untuk pelajar yang tersingkir dari Konsert Prelude. Itu andaian saya.

Oleh sebab itu, kita perlu mengadap Cikgu Shahrul. Saya tidak suka suara beliau. Nyaring sangat bunyinya. Kadangkala membingitkan terutama bila beliau menjerit dan over-excited. Beliau mengajar hissing dan bubbling kepada semua pelajar.

Sewaktu latihan dibuat ke atas Mawi, Felix tergelak-gelak menahan ketawa. Sampai tertunduk-tunduk dia dibuatnya. Apakah mereka yang dimaksudkan oleh Reza ? Kefli diajar tentang teknik pernafasan sehingga tunduk-tunduk untuk menghasilkan bunyi yang lebih baik.

Kelas Nada Suara Cikgu Adnan
Mereka diajar tentang improvisasi. Ada dua jenis iaitu melodic dan rhythmic improvisation. Nyanyian Kefli boleh tahan juga untuk lagu Seksa. Lagu tersebut membolehkan Kefli mengeluarkan lagi vokalnya. Lagu Suratan Atau Kebetulan juga agak sesuai dengan vokal Aidil. Lagu dendangan Mawi agak berulang-ulang. Beliau harus melakukan sesuatu agar persembahannya tidak monotonous. Lagu LOVE juga diharapkan dapat menyerlahkan personaiti diri Akma. Nyanyian Amylea agak baik dan sesuai dengan lagu Don’t Know Why. Begitu juga dengan Marsha yang mula menyerlahkan lagi keunikan tone vokal beliau.

Menuju Puncak
Beberapa step terbaru dicipta untuk menyesuaikan dengan bilangan pelajar yang terkini. Dengan mengekalkan asas Menuju Puncak pada minggu pertama, beberapa koreograf terbaru dimasukkan. Menarik ? Seperti biasa. Tiada unsur kekaguman.

Kelas Seni Persembahan
Dalam kelas ini kita dapat melihat setiap pelajar melakonkan watak masing-masing yang tergesa-gesa untuk ke bank mengeluarkan wang. Tiba di bank, ia telah pun ditutup. Pelajar dikehendaki untuk memujuk pegawai keselamatan untuk membuka pintu bank. Marsha menangis agar diminta membuka pintu bank. Cikgu Marlia membenarkannya.

Satu tugasan telah diberikan pada minggu ini kepada dua orang pelajar bermasalah iaitu Idayu dan Reza. Idayu dikehendaki berbuat baik dan membantu semua pelajar. Sekiranya ada pelajar yang tersinggung, beliau harus memujuk pelajar tersebut. Manakala Reza dikehendaki berlemah lembut dengan semua orang pelajar. Tidak perlu tunggu hari Rabu, keputusannya tentulah akan berpihak kepada Idayu. Ada ke yang akan undi Reza kelak ?

Selalunya Diari Tengahari akan lebih pendek dan lebih terseksa ulasannya kerana faktor mata yang telah memanggil-manggil katil. Harap maklum.

Untuk keselesaan anda, sila ke blog Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata untuk ulasan Diari Tengahari. Ulasan beliau lebih terperinci dan mudah dibaca.

Diari Akademi Fantasia Minggu 04 Episod 04
Makin maju nampaknya Akademi Fantasia. Aidil sudah mula berani mendukung Ekin untuk persembahan mereka. Lagu siapa saya tidak pasti.

Kelas Tarian Cikgu Ee
Sudah empat minggu Akademi Fantasia berlangsung, bibit-bibit kebencian terhadap Cikgu Ee mula timbul. Saya melihat beliau sebagai seorang guru yang tidak bertanggungjawab. Diajarnya budak-budak itu tarian yang sukar untuk persembahan mereka serta idea-idea lapuk yang diterapkan dalam persembahan itu. Apabila ditegur tentang persembahan, beliau seakan cuba melepaskan diri.

Felix perlu membawakan lagu dangdut pada minggu ini. Walaupun dangdut, mesejnya jelas berunsurkan kesedihan. Langkah-langkah tarian untuk Felix tidak menggambarkan sedemikian. Pergerakan gelek Felix harus diminimalkan. Ia sekadar mengundang sorakan penonton sedangkan lagunya adalah sedih.

Pergerakan Yazer juga belum menampakkan sebuah lagu berirama Malaysia. Masih terlalu awal untuk dinilai. Manakala untuk Aidil atau Ekin mereka perlu melakukan aksi-aksi yang agak daring tetapi biasa di Akademi Fantasia 1. Mungkin juga ia lagu untuk Ekin iaitu Antara Dua kerana ia lebih rancak.

Saya pernah menyaksikan adegan bermain seremban sebegini, tetapi di wad mental. Hahahhahaha. Memang lawak melihat aksi-aksi Mawi dan Felix bermain batu seremban. Sewaktu adegan tersebut, saya menerima SMS dari anti-Mawi & Felix yang mengatakan mereka seperti kanak-kanak terencat akal di dalam Akademi.

Kelas Nada Suara Cikgu Siti Hajar
Setiap pelajar harus mendengar melodi sesebuah lagu dahulu apabila mendapat lagu tersebut. Dalami melodi lagu tersebut, ikut melodi lagu tersebut. Menyanyi mengikut melodi lagu tersebut tanpa lirik. Sesudah itu, baru dimasukkan lirik lagu.

Di dalam proses inilah, setiap pelajar harus mengetahui tempat-tempat untuk mengambil nafas secara besar atau pun kecil. Untuk menjadi seorang penghibur, setiap pelajar harus tahu menyanyi dan menari. Kedua-duanya sama penting.

Marsha mengatakan yang beliau sering mendapat lagu yang bermotifkan gatal. Gatal ? Sejak bila lagu Tunggu Sekejap bermesejkan gatal ? Apakah kerana beliau telah menonton persembahan dari Jaclyn Victor yang meliuk-liuk sewaktu membawakan lagu tersebut, maka lagu tersebut boleh diiktiraf sebagai lagu gatal ? Lagu tersebut lebih kepada menanti, menyanyi di tepi tingkap sambil hujan renyai dan merayu.

Mawi telah diajar tentang teknik penghafalan. Beliau dikatakan bakal tidak menghadapi masalah besar oleh para peminatnya kerana lagu ini adalah lagu Arab. Mawi seorang Qari sudah tentu tidak menghadapi masalah besar. Tetapi yang sebaliknya berlaku. Mawi merasakan semacam susah untuk menghafal lirik lagu tersebut. Cikgu Siti Hajar mengajarnya blok-blok yang perlu dihafal dan mengenalpasti blok-blok yang diulang.

Cikgu Siti Hajar mengajar tentang teknik mendapatkan stamina dalam sesebuah persembahan. Setiap pelajar harus tahu breathing support dan juga cara membuka mulut untuk menghasilkan suara.

Sidang Meja Makan Akademi Fantasia 3
Dengan Cikgu yang sama dan di tempat yang sama, Sidang Meja Makan berlaku lagi di dalam Akademi Fantasia. Jika dahulu Rosma, kini Reza. Reza mengadu kepada Cikgu Siti Hajar tentang beberapa pelajar yang tidak serius sewaktu kelas sedang berlangsung. Jika Elliza masih ada, saya boleh menudingkan jari kepadanya. Tetapi kini Elliza telah tiada. Oleh kerana kemarahannya tidak dapat dikawal, maka beliau telah menengking beberapa orang pelajar tersebut. Cikgu Siti Hajar pun memainkan peranan yang penting juga untuk menyedapkan lagi drama ini sambil-sambil beliau menyuap makanan. Cikgu Siti Hajar layan tidak layan sahaja. Lebih baiklah makan dari melayan keluhan Reza. Beliau bertanyakan reaksi pelajar setelah ditengking. Masing-masing senyap dan sentap dan ada juga yang buat muka.

Sebagai seorang Ketua, beliau sewajarnya mencari ruang untuk menjelaskan kepada mereka yang terlupa. Itu tanggungjawab Ketua. Ketua seharusnya menjadi kepala dan sewajarnya sikap ketua yang positif akan dapat diterima oleh pelajar lain untuk menjadikan beliau sebagai contoh. Tetapi yang sebaliknya berlaku. Reza seakan-akan tidak dihormati oleh pelajar lain.

Di dalam satu kumpulan, jika kita tidak dapat sesuai dengan seorang pelajar tentu ada silap pada diri pelajar tersebut, tetapi bila kita tidak dapat menyesuaikan diri dengan semua pelajar, maknanya kita yang bermasalah. Dalam kes Akademi Fantasia, nampaknya Reza suka benar mencari fasal dan silap dengan Mawi, Felix, Idayu, Amylea, Elliza.

Tidak cukup dengan Sidang bersama Cikgu Siti Hajar, Cikgu Fatimah pula memanggil beliau untuk mengetahui sebarang masalah yang berlaku di dalam Akademi. Masalah utamanya ialah jarak umur antara Reza dan pelajar lain yang jauh berbeza. Ini secara tidak langsung mengehadkan pergaulan Reza dengan pelajar lain kerana tidak mahu dilihat seperti kebudak-budakkan.

Reza nampaknya seperti sudah tidak bersemangat lagi untuk mengetuai mereka. Beliau tetap hadir di dalam mesyuarat tetapi tidak mahu memberikan sebarang komen. Manakal nasihat dari Cikgu Fatimah, agar beliau bersabar sahaja dan terus melakukan apa yang patut pada dirinya.

Sesekali tidak menganggap yang menjadi Ketua sebagai satu beban. Reza tidak pernah mempunyai adik beradik perempuan, maka situasi ini semacam satu kejutan budaya kepadanya. Lebih-lebih lagi mendapat adik-adik perempuan yang merasakan diri mereka bintang-bintang di langit.

Tentu ada sebab mengapa agak sukar untuk pelajar-pelajar lain menerima Reza sebagai ketua. Tentu pernah berlaku salah faham atau yang sebagainya. Sebelum kita mahu diri ini dihormati, kita mesti menghormati orang lain.

Sewaktu adegan ini, saya menerima SMS dari anti-Reza yang mengatakan mulut Reza agak lantang bersuara. Perkataan yang dihantar lebih ganas bunyinya. Saya menurunkan perkataan tersebut beberapa octave. Tidak sesuai untuk tontonan umum. Elok sangatlah tu. Satu SMS dari anti MaLix, satu SMS dari anti-Reza. Boleh sakit jiwa melayan SMS-SMS tersebut. Hahahahahahha

Kawal Makan
Sewaktu mereka ingin mengambil tempat, Marsha mengeluh kerana diletakkan bersebelahan Felix. Marsha sebenarnya perasan yang beliau dipasangkan dengan Felix. Cepat-cepat Felix menafikannya. Felix sudah tertarik kepada pelajar lain mungkin. Siapa ya ?

Setiap pelajar telah diberikan satu bungkusan kecuali Reza dan Amylea. Bungkusan tersebut berisi ubat atau vitamin. Ia adalah ubat untuk mengawal berat badan mereka. Pelajar-pelajar selain Reza dan Amylea telah naik berat badan mereka dan ini perlu dikawal. Secara kebetulan mungkin, pelajar yang tidak naik berat badannya adalah pelajar yang kuat mengadu kepada cikgu dan mengumpat di dapur. Hahahahahaha. Oleh itu, jika ingin mengekalkan berat badan, eloklah mengumpat atau mengadu.

Cubaan Menjerat Idayu
Pada penghujungnya, ditayangkan cubaan Kefli untuk mengenen Mawi kepada Idayu. Kenapa mesti Idayu ? Bukankah peminat-peminat Mawi lebih merestui perhubungannya bersama Ekin. Mereka hendak yang cantik-cantik sahaja. Mana mahu pelajar seperti Idayu. Mungkin juga kerana Idayu pandai mengurut. Idayu mengambil jalan selamat dan tidak terus perasan. Boleh tahan nakal juga Kefli dalam cubaannya menjerat Idayu.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger