Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 30 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 05 Episod 07
Kelas Vokal Cikgu Adnan
Saya melihat persembahan Amy masih lagi biasa. Persembahan beliau masih belum dapat membuatkan saya terpesona. Nyanyian Amy memang bagus tetapi tiada originality pada persembahannya. Beliau kurang menyerlahkan lagi vocal colour yang ada pada dirinya. Beliau tidak menggunakannya dengan sebaik-baik mungkin.

Aidil nampak lebih menyerlah. Beliau tahu untuk mengumpan penonton dengan rap yang liriknya dicipta sendiri olehnya. Sebutan pada bahagian rap harus lebih jelas. Aidil perlu mengekalkan tenaga pada lagunya dan tenaga itu kemudiannya disalurkan kepada penonton. Sekiranya vokal Aidil menyerlah pada malam tersebut, lagu tersebut boleh dijadikan sandaran untuk mengukur keupayaan sebenar Aidil.

Mawi banyak menutup mata dalam latihannya untuk mendapatkan penghayatan pada lagu tersebut. Beliau harus lebih memperbaiki sebutan-sebutannya. Cikgu Adnan turut mengajar beberapa perkataan yang kritikal agar penonton lebih memahami persembahannya.

Lagu Hak Miik Kekal tidak menyerlahkan keupayaan sebenar vokal Amylea. Sememangnya lagu tersebut tidak menyerlahkan vokal sebenar penyanyi asalnya. Amylea harus melakukan sesuatu agar persembahannya tidak monotonous dan berulang-ulang. Belitu juga h arus menjaga tempo lagu tersebut. Amylea sememangnya ada masalah mendengar tempo yang betul dalam beberapa siri persembahannya yang lalu.

Ekin nampak selesa dengan lagu tersebut. Ada keseimbangan pada pergerakan dan vokalnya. Untuk lebih mencantikkan lagi lagu ini, Ekin harus mengasah persembahan vokalnya dalam lagu tersebut. Sekiranya tidak pancit, vokal Ekin akan lebih terserlah pada lagu ini. Ini kerana persembahannya di pentas sudah agak meyakinkan.

Felix perlu berani melontarkan vokalnya agar lebih jelas. Cikgu Adnan menyarankannya agar memperbaiki mutu tariannya berbanding mutu vokalnya.

Kelas Tarian Cikgu Linda Jasmine
Ekin belajar menari untuk lagu Lets Get Loud. Turut ditampilkan ialah tarian limbo untuk menarik perhatian penonton. Aznil juga antara nama yang telah dirancang untuk ditarik oleh Ekin. Pergerakannya lebih bertenaga. Beliau nampak bersungguh-sungguh pada minggu ini. Pergerakannya nampak hebat.

Hadiah Hari Lahir Aidil : Ziana Zain
Ziana Zain hadir ke dalam Akademi Fantasia untuk meraikan hari lahir Aidil. Ini merupakan permulaan karier Aidil dalam bidang seni. Pendedahan yang diperolehi oleh beliau dalam Akademi Fantasia merupakan satu peluang yang amat berharga. Beliau hanya perlu mengekalkan usahanya untuk lebih berjaya di masa akan datang. Menurut Ziana lagi, sifat terlalu berkeyakinan tiada dalam dirinya sebaliknya lebih fokus pada tugasnya. Saya lebih suka sekiranya Ziana Zain menggunakan Bahasa Melayu apabila berinteraksi dengan Aidil. Agak kelakar bunyinya apabila Ziana Zain berbahasa Inggeris. Perkataannya sepatah-sepatah dan tatabahasa yang tunggang langgang. Aidil telah dihadiahkan sebuah kapal terbang kaca sebagai tanda bermulanya karier Aidil dalam bidang seni.

Sebelum Ziana Zain beredar, pelajar-pelajar lain membawakan hadiah untuk Aidil dan menyanyi lagu Allah Selamatkan Kamu beramai-ramai.

Tips Tatarias oleh Zulfadli
Beliau telah dibawa masuk ke dalam Akademi untuk memberikan sedikit tips untuk para pelajar tentang tips tatarias. Turut hadir bersama beliau ialah Natasha Hudson, pengacara Fesyen TV. Mereka telah diajar tentang asas penjagaan muka dan juga solekan di bahagian muka. Peralatan seperti cleansing, pencuci foam, toner dan pelembab telah didedahkan kepada mereka dan diajar tentang fungsi peralatan tersebut.

Tips dari Natasha Hudson pula lebih kepada tips dari artis baru kepada artis baru. Keyakinan diri penting dalam pembawakan diri sebagai seorang artis. Penampilan diri juga penting. Setiap dari mereka perlu menjaga kecantikan diri kerana mereka semuanya adalah ikon kepada para peminat mereka.

Model 30 Dirham
Para pelajar perempuan telah diminta untuk memperagakan hasil solekan mereka. Mawi menjadi promoter kepada para model tersebut sambil dibantu oleh Felix. Memang melucukan aksi Mawi dan Felix. Mawi turut konon-kononnya menjual model-model tersebut seperti yang terdapat di dalam filem Ali Baba Bujang Lapok. Saya lebih gemarkan lawak-lawak sedemikian daripada lawak-lawak terencat akal yang ditampilkan pada minggu-minggu lepas. Kali ini mereka nampak lebih natural dan tidak terlalu dibuat-buat. Mereka nampaknya sudah selesa antara satu sama lain seperti sebuah keluarga. Yazer dan Kefli juga turut berseronok dengan aktiviti tersebut. Hanya Reza yang duduk jauh dari mereka.

Diari Akademi Fantasia Minggu 05 Episod 08
Kefli dan Akma berada di dapur sedang makan. Kefli meminta Akma menyiapkan sekeping roti untuknya sambil bercerita tentang hal berumah tangga. Kefli yang menyedari percakapan mereka dirakamkan cepat-cepat memberitahu kepada kamera, aku bilang kalau sama macam apa yang selalu Mat Jan gunakan. Lawatlah blog Mat Jan, ada pertandingan Juring sekarang.

Kelas Tarian Cikgu Ee
Kelas Tarian ini sekarang sudah menjadi kelas vokal pula. Saya pun jadi keliru. Tidak mengapa. Felix masih belum menghafal lirik lagunya. Lebih perit lagu tersebut agak rancak. Amat senang untuk hilang fokus dan lupa lirik. Sedang elok latihan persembahan Felix dikomen, tiba-tiba soal tidak mandi pagi yang dibangkitkan oleh Cikgu Ee. Kelas tarian yang sudah menjadi kelas vokal kini menjadi kelas penampilan diri pula. Lebih keliru saya dibuatnya. Sebentar lagi Cikgu Ee jadi guru pakar pemakanan pula. Tunggu.

Kefli masih belum mengingati liriknya, lebih memeritkan apabila beliau terlupa pada bahagian awal lagunya. Lagu Berhenti Berharap sememangnya sebuah lagu yang amat minimal penggunaaan alat muzik. Jadi, counting amat perlu agar beliau dapat masuk pada bahagian yang betul. Cikgu Ee nampak bengang dengan situasi tersebut.

Yazer menghayati lagu tersebut dengan baik. Tetapi saya merasakan vokal Yazer masih belum cukup solid untuk lagu tersebut. Semacam ada sesuatu yang kurang. Mungkin kerana penghayatannya hanya sekadar mimic muka tetapi mesej lagu tidak sampai kepada penonton.

Reza nampaknya menjadi sasaran. Kata Cikgu Ee, beliau tidak berbuat apa-apa untuk memperbaiki persembahan buruknya pada minggu lepas. Vokalnya masih biasa. Saya melihat persembahannya banyak dibantu oleh rakan-rakannya. Beliau sememangnya selesa berinteraksi dengan rakan-rakannya tetapi kreativiti vokalnya masih tiada peningkatan.

Saya suka dengan corak persembahan Amylea. Beliau nampak bertenaga dan berusaha untuk menghilangkan imej Linda dan Diana Rafar dalam lagu tersebut. Beliau menyelitkan rap dalam bahasa Inggeris untuk mencantikkan lagi lagu tersebut. Beliau juga amat selesa dengan bahasa Inggeris maka untuk lebih menaikkan semangat beliau, kreativiti itu dibuat. Pergerakan tariannya juga penuh bertenaga. Saya nampak beliau tiada masalah membawakan lagu tersebut. Cuma pada pendapat saya lagu ini tidak benar-benar menguji keupayaan sebenar vokal Amylea.

Ekin juga menampilkan pergerakan-pergerakan yang cantik dan penuh attitude. Saya suka dengan penampilannya membawakan lagu tersebut. Saya nampak ada keseimbangan dalam vokal dan persembahannya. Beliau harus menjaga staminanya. Untuk mendapatkan tenaga, beliau kena makan. Saya kurang pasti, kenapa mereka tidak dibenarkan makan. Adakah kerana untuk menjaga berat badan ataupun tenaga mereka sudah berlebihan.

Amy mungkin boleh menyanyi dengan baik. Lagu Antara Anyer dan Jakarta dendangannya juga agak baik. Tetapi sayangnya saya masih belum dapat connect dengan persembahannya. Amy sekadar menyanyi tanpa x-factor. Beliau harus tahu menggunakan segala kelebihannya untuk menambat hati penonton. Memang lagu tersebut agak membosankan jika tidak pandai dibawakan oleh penyanyinya.

Curi Makan
Amy dan Ekin tertangkap kerana mencuri makan. Pada minggu ini, mereka dilarang untuk bersarapan yang berat-berat. Akibatnya mereka berasa cepat lapar. Oleh itu, mereka mencuri makanan. Amy dan Ekin merupakan antara pelajar yang agak kuat makan. Kasihan juga apabila terlalu banyak tenaga yang diperlukan untuk latihan vokal, tarian dan seni persembahan, tetapi tenaga mereka tidak dibenarkan untuk ditambah. Apa salahnya mengalas perut dengan roti antara waktu pertengahan kelas.

Kelas Bahasa Inggeris Cikgu Fatimah
Kelas ini merupakan kelas yang amat berguna terutamanya kepada pelajar yang membawakan lagu bahasa Inggeris. Sebagai seorang pendidik, beliau seorang yang amat kena untuk membantu para pelajar dalam memperbaiki sebutan bahasa Inggeris mereka. Dalam sesi latihan bersama Mawi, CIkgu Fatimah banyak memperbetulkan sebutan-sebutan kritikal Mawi. Cikgu turut mengingatkan Mawi agar menyebut setiap perkataan dengan betul agar penonton merasai kesakitan yang dialami olehnya. Hasilnya penonton akan menyukai persembahannya dan tertunggu-tunggu mahukan lebih daripada itu.

Ekin juga diperbetulkan sebutan-sebutan kritikal yang melibatkan beberapa perkataan. Lebih menyulitkan Ekin apabila lagu tersebut merupakan sebuah lagu yang agak rancak. Sememangnya sewaktu latihan semuanya berjalan dengan baik tetapi apabila persembahan sebenar, semuanya hilang. Ekin harus lebih berlatih untuk memperbaiki sebutan-sebutannya.

Curi Makan Lagi
Sekali lagi Ekin dan Amy tertangkap kerana makan. Sudah dua kali mereka tertangkap. Lapar benar agaknya.

Di dapur semuanya senyap dan makan senyap-senyap. Marsha, Reza, Amy dan Kefli. Mereka curi-curi makan roti. Marsha senyap-senyap sambil menyanyi lagu comel itu. Cikgu Ee datang ke dapur dan memiat telinga Marsha.

Kelas Teknikal Vokal Cikgu Shahrul
Nyanyian Akma nampak jelas. Lagunya juga sedap. Saya merasakan lagu ini bukan merupakan masalah yang besar untuk Akma kecuali latihan lontaran vokal perlu dijalankan dengan lebih lagi untuk melatih lontaran vokalnya.

Sebuah lagu yang menyeronokan dendangan Aidil. Saya meletakkan lagu ini sebagai sandaran utama Aidil untuk menyerlahkan dirinya. Saya nampak Aidil agak berusaha lebih keras untuk lagu ini. Nampak kesungguhannya. Bahagian rap yang dicipta oleh Aidil juga agak menarik. Beliau harus membuatkan penonton turut bersama-sama dalam lagunya.

Amy masih menghadapi masalah tempo pada lagu tersebut. Bahagian perlahan lagu tersebut perlu diberikan perhatian agar temponya tidak lari. Saya nampak kesungguhan pada Cikgu Shahrul untuk mengajar Kefli. Kefli harus pandai mengawal kekuatan vokalnya. Beliau sekadar menjerit dan bukannya menyanyi. Contoh yang dibuatkan oleh Cikgu Shahrul juga lebih baik dan perlu dipraktikkan oleh Kefli. Beliau kena bermain dengan vokalnya dan bukan sekadar melontarkan vokalnya.

Yazer dan Felix telah menjumpai hadiah kad untuk Cikgu Linda. Mereka telah diamanahkan untuk merancang kejutan untuk Cikgu Linda sempena hari lahirnya. Pada musim pertama Cikgu Linda mendapat hadiah bunga yang disampaikan oleh Vince sebelum kelas tarian bermula. Selepas itu mereka telah ditegur kerana ada di antara mereka yang mula besar kepala dan tidak mengikut arahan. Pada musim kedua, Cikgu Linda dikejutkan dengan kemalangan yang melanda Farah. Sebaliknya ia merupakan kejutan untuk beliau. Apakah yang akan dilakukan oleh pelajar musim ketiga untuk menyambut hari lahir Cikgu Linda pada kali ini ? Best pula menjadi Cikgu Linda yang tiga tahun berturut-turut hari lahirnya di sambut di dalam Akademi.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger