Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 22 June 2005

Harian Metro Edisi Nasional: Lelaki biarlah macho...
Oleh Manan Samad
Harian Metro Versi Internet

Seperti isu berkemban dalam filem Sepet, kali ini air mata Akademi Fantasia pula dibawa ke dalam Dewan Rakyat. Satu yang sudah dijangkakan untuk sebuah rancangan yang popular sebegini. Nampaknya Ahli Parlimen bersuara lagi. Komen-komen yang diberikan oleh mereka nampaknya tidak berasas sama sekali.

Datuk Badrudin Amiruldin (BN-Jerai) berkata, beliau menganggap gaya pengacara itu mengendalikan rancangan terbabit boleh memberi contoh tidak elok kepada golongan remaja.

"Saya nampak ia keterlaluan, pengacara menjerit, melalak, adakah ia wajar hanya setakat untuk memperkenalkan penyanyi. Kalau buat persembahan biarlah sederhana dan tertib, (supaya tidak) bertentangan dengan kempen budi bahasa yang dilancarkan kerajaan.

"Anak muda boleh terbawa-bawa perangai itu, bukan lembut tak boleh, lemah lembut bagus, tetapi kadang kala `dressing’ keterlaluan, rambut yang elok jadi tercacak.

Lembut salah, kurang ajar ala2 Adlin Aman Ramlie pun salah. Keliru rakyat Malaysia dibuat dek ahli-ahli Parlimen yang menagih undi kita setiap 4 tahun sekali ini. Setahu saya sebagai seorang rakyat Malaysia, tidak pernah tertulis undang-undang yang menjadi seorang yang lemah lembut satu kesalahan. Aznil Nawawi, pengacara rancangan tersebut tidak melakukan apa-apa kesalahan dan tidak pernah melanggar undang-undang Malaysia. Aznil hanya bertindak berdasarkan nalurinya sebagai seorang manusia yang mempunyai perasaan sedih, gembira dan sebagainya. Kita seharusnya menghormatinya sebagai seorang individu

Sebagai seorang rakyat Malaysia yang bebas, saya menonton rancangan ini sejak Akademi Fantasia musim pertama. Jika semua orang menyukainya, waima anak Ahli Parlimen sendiri menyukainya, kita tidak wajar mengutuk rancangan yang telah menghiburkan kita. Rancangan ini secara tidak langsung telah menghimpunkan ahli keluarga setiap hujung minggu. Apakah itu satu keburukan yang telah dibawa oleh rancangan ini ?

Apakah kerana sifat seorang pengacaranya yang lemah lembut telah memberikan kesan negatif kepada masyarakat ? Jika sedemikian rupa, perbanyakanlah rancangan yang menampilkan lelaki macho, perempuan yang bertudung di siaran televisyen kerana ini khabarnya dapat memberikan kesan positif kepada remaja. Ia adalah satu andaian yang nyata tidak berasas.

Satu perspektif yang harus diberikan perhatian, siapakah yang akan memenuhi kerusi-kerusi VVIP sewaktu Konsert Kemuncak kelak, jika bukan anak-anak kerabat diraja dan anak-anak Menteri.

Antara komen lain beliau ialah,
“Ini tengok Akademi Fantasia sampai menangis, terharu sungguh, kadang-kadang mak bapak mati tak nangis macam tu, kita terbawa-bawa terpengaruh, sedangkan depa (mereka) bersaing untuk nyanyi, bukan mempertahan tanah air.

Badruldin berkata, program realiti televisyen termasuk Akademi Fantasia juga mempengaruhi pembaziran di kalangan remaja.

“Kita tengok khidmat pesanan ringkas (SMS) sampai berjuta-juta ringgit, itu adalah pembaziran, kita bising barang naik, sedangkan pembaziran kita tak sedar, anak-anak belanja (bil) telefon (bimbit) sampai RM100 atau RM200 sebulan, itu pun termasuk perbelanjaan kita,” katanya.


Apa komen anda ? Susah apabila menjadi Jantan Terhangat Di Pasaran !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger