Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 12 June 2005

Konsert Akademi Fantasia 02 : Persembahan Mawi Mengecewakan, Elliza Tersingkir

Pertama kali dalam sejarah Akademi Fantasia, tarian Menuju Puncak dijadikan bahan jenaka yang sepatutnya mood para penonton agak seimbang antara sedih dan gembira pada waktu tersebut. Mampukah Mawi memikul tanggungjawab beliau sebagai pelajar Akademi Fantasia setelah amanah tersebut diberikan oleh peminatnya dan Tenaga Pengajar ? Itu persoalannya sekarang. Mampukah beliau memberikan yang lebih cemerlang pada minggu hadapan ? Berbekalkan ilmu selama satu minggu bersama Marsha, jelas Marsha jauh meninggalkan Mawi.

Penyingkiran pertama berlaku di Akademi Fantasia apabila Elliza yang hanya mendapat undian sebanyak 4% menjadi pelajar pertama yang tersingkir. Penyingkirannya nyata tidak kena dengan keadaan apabila kebolehan vokal beliau tidak diambil-kira dalam undian. Tetapi itulah Akademi Fantasia. Persembahan vokal, personaliti dan persembahan konsert merupakan faktor yang amat penting dalam membuat pilihan. Ini adalah berdasarkan undian umum yang telah dibuat pada minggu lepas. Elliza bagus dari aspek vokal tetapi kurang meyakinkan pengundi apabila dinilai dari aspek personaliti. Maka tidak hairan beliau tersingkir awal.

Kedudukan Undian Sebelum Konsert
Felix 19%
Mawi 19%
Idayu 6%
Amy 6%
Ekin 6%
Marsha 5%
Akma 5%
Yazer 5%
Elliza 5%
Aidil 5%
Fuad 5%
Amylea 5%
Kefli 5%
Reza 5%

Pengkritik Profesional pada minggu ini terdiri daripada Adlin Aman Ramli, pelakon teater dan filem yang hebat di Malaysia. Beliau telah memberikan komen panjang lebar tentang aspek persembahan pelajar. Saya agak menyukai komen-komen ilmiah beliau yang perlu diberikan penjelasan lanjut oleh Cikgu Marlia di dalam kelas seni persembahan pada minggu hadapan. Saya boleh merasakan yang para pelajar tidak memahami apa yang beliau perkatakan. Selain daripada itu, ialah Hattan seorang penyanyi dan beliau telah memberikan komen berpandukan asas vokal. Komen-komen beliau lebih objektif dan seimbang untuk semua.


Persembahan Pelajar
Idayu - Superstar 4.3/10
Berbanding persembahannya minggu lepas, Idayu nyata tiada peningkatan. Beliau mencuba beberapa teknik vokal tetapi tidak menjadi. Persembahannya gagal memikat saya. Beliau jelas tenggelam di sebalik penari latarnya. Pergerakannya seakan dipaksa, Paling melukakan apabila mendengar nyanyian penyanyi latarnya. Vokal beliau yang agak outstanding pada minggu lepas tidak dieksploitasi oleh Idayu untuk menyerlah pada minggu ini. Saya mengharapkan kelebihan vokal beliau dapat diserlahkan lagi pada minggu hadapan. Beliau juga perlu memberikan penekanan kepada aspek persembahan. Persembahannya masih nampak membosankan.

Kefli - Mungkin 5/10
Kefli cuba sebaik mungkin untuk membawakan lagu berhantu ini. Nyata vokal beliau jelas sumbang walaupun telah diturunkan key. Beliau cuba melarikan lenggok nyanyian asal lagu tersebut dan boleh saya katakana berjaya. Tidak jelas lenggok Anuar Zain kedengaran pada lagu tersebut. Sayangnya beliau tidak memberikan 100% untuk mencipta identitinya. Penghayatan beliau nyata tidak sampai kepada penonton dan beliau sendiri tidak sustain penghayatannya dalam lagu tersebut. Nampak jelas beliau adakalanya hilang tumpuan dan kemudiannya pick up semula. Masalah lupa lirik adalah akibat beliau terlalu menumpukan sepenuh perhatiannya kepada aspek vokal. Penjiwaan hasil lirik lagu tersebut belum cukup sampai kepada saya dan nampak beliau kurang berkeyakinan di atas pentas.

Elliza - Aku, Dia Dan Kamu 6/10
Saya nampak energy dalam persembahan beliau. Walaupun pergerakannya nampak sama dengan persembahan D-Va, tetapi beliau telah memberikan fokus yang utama kepada vokal beliau. Pergerakan beliau di atas pentas mengingatkan saya kepada persembahan D-Va dan persembahan Farah untuk lagu Sk8ter Boi. Tidak banyak perbezaan. Aspek video clip yang ditampilkan oleh Elliza dan rakan-rakannya agak biasa dan kurang memberikan kesan kepada penonton kecuali aksi tendangan kerusi pada penghujung lagu. Attitude yang diberikan untuk lagu ini juga kena dengan beliau dan penghayatannya bagus.

Fuad - Puteri 6.7/10
Fuad telah memberikan persembahan yang mantap dari segi vokal. Fuad telah membawakan lagu Puteri dengan gayanya yang tersendiri. Ekspresi mukanya jelas keterlaluan seperti mengharapkan air matanya turun. Penghayatan beliau untuk lagu ini memang bagus. Pada beberapa bahagian kedengaran beliau agak rushing menghabiskan lagunya maka temponya sedikit lari. Saya berpuas hati dengan mutu vokalnya tetapi mengharapkan agar beliau menjaga tingkah-lakunya agar tidak terlalu memualkan saya. Saya juga berpuas hati dengan cara beliau mentafsirkan lirik lagu tersebut dan mesej lagu tersebut sampai kepada penonton.

Amy - Sesalan 3.2/10
Pergerakan Amy jelas mekanikal seperti Nana di Konsert pertama Akademi Fantasia 1. Pergerakan beliau tidak memberikan apa-apa makna. Saya tidak enjoy persembahan beliau yang agak mendatar dan tidak tahu bila penghujungnya. Beliau tidak dapat menyampaikan tenaga lagu tersebut dengan baik. Pakaian yang dikenakan juga jelas meniru imej Ezlyyn. Beliau nyata tidak begitu yakin di atas pentas berbanding minggu lepas. Tiada peningkatan yang boleh dibanggakan berbanding persembahannya yang terdahulu. Saya mengharapkan agar beliau menggunakan sepenuhnya vokal yang beliau ada untuk menarik perhatian penonton.

Yazer - Sejati 5.5/10
Lagu ini boleh saya sifatkan bermula dengan baik. Persembahan vokal Yazer masih belum dapat diserlahkan lagi kerana setiap minggu beliau diberikan lagu dari genre rock. Kehebatan vokal beliau masih belum diuji sepenuhnya. Gaya persembahannya sudah agak baik. Beliau tahu untuk menambat hati penonton. Pergerakannya di atas pentas dan penguasaan pentasnya amat baik. Persembahan gitar yang miming hanya sekadar untuk mencantikkan lagi persembahan beliau tetapi tidak membawa apa-apa kesan kepada penonton. Saya mengharapkan beliau dapat diberikan lagu yang dapat menguji kepelbagaian vokal beliau. Beliau harus diberikan genre yang berbeza dari rock.

Amylea - Asmara 8/10
Sebuah persembahan yang terbaik pada malam tersebut. Gaya Amylea membawa dirinya amat kena dengan lagu tersebut. Beliau menjiwai lagunya dengan baik. Vokal beliau nyata belum cukup kuat untuk lagu ini, Ia tidak dilontarkan dengan baik. Dari segi style, saya menyukai lenggok dan style vokalnya. Rasa macam terlalu cepat lagu ini habis.

Kejutan untuknya apabila sebenarnya penari latarnya terdiri daripada Zahid, Farah dan Nana, senior mereka di Akademi Fantasia. Saya sendiri tidak perasan yang menari itu ialah senior-senior Amylea. Saya mengharapkan agar Amylea dapat menyerlahkan lagi identitinya dan berusaha menonjolkan dirinya dari aspek vokal dan personaliti.

Aidil - I Don’t Wanna Miss A Thing 4/10
Aidil memulakan persembahannya dengan duduk. Memang sukar untuk menyanyi sambil duduk. Satu cubaan yang harus dipuji. Saya suka dengan interaksi kamera beliau. Aidil tahu kamera mana yang harus dipandang. Persembahan vokal beliau memang bermula dengan baik tetapi penghayatannya masih belum cukup kuat untuk membawa lagu ini. Saya hanya menyukai permulaannya sahaja dan apabila beliau bangun, vokal beliau jelas hilang tumpuan. Saya mengharapkan beliau diajar teknik lontaran vokal yang betul. Saya masih belum dapat mendengar kehebatan vokal sekiranya ada yang terdapat pada Aidil.

Ekin - Joget Sayang Di Sayang 7/10
Sebuah persembahan yang menghiburkan. Mungkin kerana aura Felix telah mengatasi aura Ekin. Persembahan vokal Ekin agak baik. Beliau nampak cantik di atas pentas. Saya suka dengan keyakinan beliau di atas pentas. Beliau nampak amat berkeyakinan di atas pentas. Pada beberapa ketika penari latar seakan mengatasi persembahan Ekin apabila tumpuan saya teralih kepada mereka. Felix kelihatan agak kekok sebenarnya di atas pentas. Beliau tidak tahu untuk buat apa tetapi penonton tetap menyukainya. Persembahan tarian Ekin tidak menjadi seperti apa yang telah diajar. Saya mahu mendengar kualiti vokal Ekin lebih lagi daripada apa yang telah saya dengar selama dua minggu. Lagu ini sepatutnya mampu untuk menyerlahkan vokal dan personaliti Ekin tetapi agak tidak berjaya sepenuhnya.

Felix - Berjuta Batu 8.5/10
Sebuah persembahan yang memukau. Saya menonton persembahannya dengan mengharapkan beliau dapat menyerlahkan lagi vokalnya terutama pada bahagian yang agak rendah. Tahap keyakinan beliau amat tinggi dan Felix nampak lebih selesa di atas pentas. Persembahan tariannya selamba dan dapat menghiburkan penonton. Beliau mempunyai ciri-ciri penghibur yang seimbang dari segi vokal dan showmanship. Menurut Adlin, persembahan Felix sebagai sebuah persembahan yang “weird but something else”. Saya mengharapkan pada minggu hadapan beliau diberikan lagu yang amat susah untuk menyerlahkan lagi versatile diri dan vokal yang ada pada Felix.

Akma - Cahaya 7.5/10
Saya suka dengan cara penyampaian beliau untuk lagu Cahaya. Bermula agak lambat tetapi dapat pick-up pada bahagian pertengahan lagu tersebut. Persembahan vokal beliau nyata hebat. Antara pelajar perempuan yang mempunyai vokal yang baik. Lebih-lebih lagi pengalamannya mengatasi pelajar lain. Lagu Cahaya disampaikan dengan penuh penghayatan secara berseorangan tanpa bantuan penari latar. Keyakinan beliau begitu tinggi. Akma harus melakukan sesuatu untuk terus kekal di dalam Akademi Fantasia. Beliau harus tahu bermain di dalam permainan ini. Permainan ini bukan sekadar vokal tetapi juga mempunyai personaliti yang unik berbanding pelajar lain.

Marsha - Ingin Bersamamu 6.8/10
Saya tidak tahu, apa yang saya dengar di stadium agak baik. Vokal beliau agak kasar dan masih tidak begitu baik tetapi masih kedengaran baik. Saya paling suka dengan cara beliau memberikan style yang tersendiri kepada lagu tersebut. Beliau membawakannya dengan gaya yang nyata berbeza dengan Syafinaz. Kekuatan utama persembahannya ialah pergerakan tubuhnya dan pada beberapa ketika kelihatan terlalu berlebihan. Gaya beliau nampak seperti penyanyi profesional yang tahu etika-etika seorang penyanyi. Saya mengharapkan kualiti vokal beliau dapat diserlahkan lagi pada minggu-minggu hadapan kerana saya tahu beliau mempunyai kualiti vokal yang terbaik.

Reza - Terhangat Di Pasaran 3.1/10
Kekuatan utama persembahan Reza ialah pergerakan tariannya. Nampak unik dan nyata berbeza dengan pelajar-pelajar lain. Cara beliau menguasai pentas amat baik. Beberapa bahagian pada lagu tersebut kelihatan beliau hilang stamina dan pesembahan vokalnya juga hilang tumpuan. Banyak bahagian yang telah diserahkan kepada penyanyi latarnya. Apabila telah diberi peluang, Fuad pula kelihatan cuba mengatasi Reza. Maka hasilnya Reza nampak hancur. Dibandingkan dengan minggu lepas, persembahan Reza ada peningkatan. Saya mengharapkan beliau dapat memberikan penekanan kepada aspek vokal. Beliau belum menyerlah dari segi vokal seetelah dua minggu di dalam Akademi.

Mawi - Dari Kekasih Untuk Kekasih 3/10
Mawi nyata tertekan dan tekanan tersebut menyebakan beliau over-confident. Beliau berkeyakinan di atas pentas dan cuba untuk memberikan yang terbaik untuk peminatnya. Apabila cuba untuk melakukan perkara-perkara sampingan menyebabkan beliau hilang tumpuan kepada aspek vokal. Beliau tidak perlu terlalu cuba berkomunikasi dengan penonton sehingga gagal memberikan tumpuan kepada vokal. Terlalu banyak yang sumbang dan tidak dilontarkan dengan baik. Beliau tidak menghiraukan kamera dan terus membuat persembahan secara syok sendiri. Banyak kali berlaku kesilapan lirik lagu. Persembahan vokal beliau ada keunikannya tetapi telah gagal dipergunakan sepenuhnya. Beliau tidak menggunakan peluang yang diberikan dengan sebaiknya. Alasan kejutan budaya adalah satu alasan remeh yang tidak perlu dihuraikan. Alasan ini merupakan konsert pertama beliau juga tidak boleh digunakan. Ianya hanya alasan untuk menutup sikap fanatik peminat-peminatnya. Saya mengharapkan beliau mengambil inisiatif untuk melakukan yang lebih baik pada minggu hadapan.

Menuju Puncak - Versi Lawak Jenaka
Sebuah persembahan yang paling melucukan dalam sejarah Akademi Fantasia. Belum pernah penonton ketawa melihat persembahan Menuju Puncak tetapi ia berlaku semalam. Sekayu-kayu Burn menari tidak kita ketawakan, tetapi semalam Menuju Puncak Akademi Fantasia menjadi Menuju Puncak Tadika Fantasia. Ia dibarisi oleh barisan kanak-kanak yang tidak serius bermain di atas pentas. Mawi lewat 1/2 tempo untuk tariannya. Kesilapan yang terlalu banyak untuk ditulis. Saya mengharapkan agar koreografi Menuju Puncak diubah segera. Buatlah koreografer yang lebih mudah untuk Mawi. Saya berbangga dengan Felix, Yazer yang berusaha melalukan yang mereka termampu dan hasilnya jauh lebih baik berbanding minggu lepas.

Elliza Tersingkir
Elliza tersingkir dalam suasana yang agak meriah kerana kesuntukan masa. Satu aspek penerbitan secara langsung yang boleh diperbaiki di masa akan datang. Agak tidak adil kepada beliau apabila diiringi dengan lagu rancak Menuju Puncak sepanjang perjalanannya keluar dari Akademi Fantasia. Kejutan yang menarik pada malam ini ialah persembahan cemerlang Amylea, personaliti Felix yang semakin menyerlah dan persembahan buruk Mawi.

Seharusnya pelajar lain mendapat pengajaran daripada persembahan minggu ini apabila tekanan dan over-confident menguasai diri apa sahaja boleh berlaku. Itulah yang berlaku kepada Mawi. Personaliti mereka di Akademi juga perlu dijaga kerana tingkah laku mereka diperhatikan oleh penonton. Silap langkah, mereka tersingkir. Itu yang terjadi kepada Elliza. Apakah dengan menjadi pak lawak mereka akan mendapat undian yang paling tinggi ? Setiap pelajar di Akademi Fantasia pasti semakin keliru dengan situasi tersebut.

Ranking sultanmuzaffar
Felix - Berjuta Batu 8.5/10
Amylea - Asmara 8/10
Akma - Cahaya 7.5/10
Ekin - Joget Sayang Di Sayang 7/10
Marsha - Ingin Bersamamu 6.8/10
Fuad - Puteri 6.7/10
Elliza - Aku, Dia Dan Kamu 6/10
Yazer - Sejati 5.5/10
Kefli - Mungkin 5/10
Idayu - Superstar 4.3/10
Aidil - I Don’t Wanna Miss A Thing 4/10
Amy - Sesalan 3.2/10
Reza - Terhangat Di Pasaran 3.1/10
Mawi - Dari Kekasih Untuk Kekasih 3/10

Imbasan 02 Akademi Fantasia
Tetamu Imbasan pada minggu ini ialah Pengetua Akademi Fantasia iaitu M.Nasir. Beliau telah memberikan pandangan beliau tentang perkembangan pelajar yang munurutnya ada separuh daripadanya yang boleh dibanggakan dan menunjukkan peningkatan. Manakala separauh lagi masih lemah dan boleh dibaiki.

Turut ditanya apakah perasaan beliau apabila anak-anak muridnya dikritik oleh Pengkritik Profesional. Menurutnya beliau berpengalaman dalam dua bidang iaitu menyanyi dan berlakon. Maka apa yang diperkatakan oleh para pengkritik dapat beliau faham. Menurutnya lagi, hanya 60% daripada apa yang diperkatakan oleh mereka adalah benar dan lagi 40% masih boleh dipertikaikan.

M.Nasir mengakui kesemua 20 orang pelajar yang terpilih boleh menyanyi dan ini nyata berbeza dengan pelajar AF@ bilamana ada yang tone-deaf. Berdasarkan pemerhatian beliau sebagai Pengetua, persembahan Mawi adalah persembahan yang paling mengecewakan beliau. Manakala persembahan yang membanggakan beliau ialah Akma dan Felix. Lebih-lebih lagi pada malam konsert Akma mendapat lagu yang sememangnya forte beliau dan felix pula mempunyai perwatakan yang aneh.

Sayangnya kata-kata M.Nasir itu telah diselewengkan oleh Aznil bilamana mengatakan yang Mawi adalah pelajar yang sepatutnya tersingkir. Terbayang jelas perubahan pada wajah M.Nasir yang agak terganggu dengan kenyataan tersebut. Aznil sememangnya cekap dalam menyelewengkan kata-kata tetamunya untuk mencipta kontroversi. Itulah Akademi Fantasia.

Menurut M.Nasir lagi bakat yang ada pada Elliza adalah lebih besar berbanding bakat pelajar-pelajar yang masih berada di dalam Akademi Fantasia.

Tetamu lain yang turut dijemput ialah Elliza dan keluarganya iaitu bapa dan abangnya. Elliza bakal merindui Idayu yang dianggapnya seperti kakaknya sendiri.

Akademi Fantasia akan kehilangan seorang pelajar yang berbakat besar dalam bidang nyanyian dan tarian. Kelas-kelas tersebut merupakan antara kelas kegemaran Elliza. Sifat ingin belajar dan memperbaiki kesilapannya sering membantu Elliza untuk terus maju. Elliza turut dianggap sebagai seorang yang manja dan sedikit gedik pada pandangan penonton. Adakalanya saya sendiri rimas dengan sifat tidak serius beliau apabila di dalam kelas. Gelak-ketawanya seakan membuktikan yang beliau seorang yang tidak serius dan itulah yang dipertontonkan kepada penonton.

Kedudukan Undian Selepas Konsert
Mawi 20%
Felix 19%
Reza 6%
Marsha 6%
Amylea 5%
Ekin 5%
Amy 5%
Idayu 5%
Yazer 5%
Kefli 5%
Akma 5%
Aidil 5%
Fuad 5%
Elliza 4%

Dongeng 58% Undian SMS
Sudah 3 musim Akademi Fantasia berlangsung dan para peminatnya masih tidak faham dengan bagaimana proses pengiraan undian dijalankan. Untuk pengetahuan semua, undian 58% yang dimiliki oleh Mawi pada jam 12 tgh malam hari Ahad adalah undiannya setelah dibuka kembali untuk Minggu ketiga. Bagaimana undian untuk Mawi boleh secara tiba-tiba menjadi 58% adalah kerana ia adalah sejumlah undian yang tidak masuk setelah berakhirnya Konsert Minggu Kedua. Ia bukannya jumlah undian yang diterima setelah selesai persembahan konsert. Fenomena ini pasti berlaku setiap kali kepada pelajar yang terakhir membuat persembahan. Terlalu banyak undian yang tidak dapat masuk sewaktu tempoh undian ditutup. Maka undian-undian tersebut di bawa ke minggu seterusnya.

Astro.TV
Anda boleh melihat mereka, tetapi tidak sebaliknya ! Saksikan karenah pelajar di dalam Akademi. Saksikan mereka di dalam Diari Xtended, siaran Diari Akademi selama lebih 4 jam dari siaran biasa sehari.

Khas buat peminat Mawi & Felix : MaLix Fan Club

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger