Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 19 July 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 08 Episod 03
Ulasan selanjutnya, sila ke Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata.

Entah kenapa mengantuk sangat. Mungkin kesan terlalu tepu melihat golongan-golongan politikus UMNO di PWTC. Seharian saya tidak berada di pejabat semalam. Mujur ada sahabat yang memantau keharmonian ruangan Pendapat blog ini semalam.

Rupanya tatkala saya berada di PWTC, aura Akademi Fantasia rupanya turut berjangkit kepada Datuk Seri Rafidah Aziz. Lihat satira politik ini di AFundi vs APundi !

Diari Akademi Fantasia Minggu 08 Episod 04
Menuju Puncak Persendirian
Sewaktu sesi latihan lagu Menuju Puncak, Amylea beberapa kali masih tidak menghafal step tariannya. Kerana kesilapan-kesilapan tersebut, Cikgu Ee nampaknya tidak berpuas hati dengan tarian Menuju Puncak para pelajar. Oleh yang demikian, setiap pelajar dikehendaki untuk melakukan tarian Menuju Puncak secara persendirian. Akma, Marsha dan Kefli telah melakukannya dengan baik. Mereka telah dikomen oleh rakan pelajar masing-masing. Menariknya Menuju Puncak kali ini apabila, perbezaan perwatakan pelajar yang boleh digabungkan dalam persembahan ini untuk menjadikannya lebih menarik.

Seri Langkat
Lagu bonus ini memaksa pelajar untuk belajar tarian Melayu Asli. Pelajar dipisahkan kepada dua mengikut lelaki dan perempuan. Mereka telah diajar tarian untuk bahagian masing-masing.

Kelas Teknikal Vokal Cikgu Siti Hajar
Felix telah diperbetulkan tentang sebutannya yang masih menekan pada beberapa bahagian. Pada bahagian yang betul, CIkgu Siti Hajar meminta beliau mengekalkannya. Menurut Cikgu Siti Hajar lagi, menyanyikan lagu rock tidak semestinya kena serak. Mereka yang serak itu adalah kerana vokal mereka tidak sampai. Sekiranya Felix berjaya dalam lontaran dan kedudukan vokalnya tentunya persembahan ini lebih menarik. Tidak perlu terjerit-jerit untuk menjadikan lagu ini seperti lagu rock. Sebutan perlu lebih jelas.

Yazer telah diperbetulkan tentang kedudukan tubuhnya. Teknik pernafasannya turut dibaiki. Yazer perlu lebih relax. Yazer perlu lebih fokus untuk menghasilkan bunyi yang betul tidak perlu jerit atau menguatkan suara. Jika Vince berjaya dengan falsettonya, Yazer perlu mengekalkan identitinya pada lagu tersebut. Relax sahaja dan lontarkan vokalnya pada kedudukan yang betul.

Nyanyian Mawi nampaknya cuba digayakan mengikut caranya yang tersendiri. Pada beberapa rangkap sebelum korus beliau telah menyerakkan vokalnya maka pada bahagian seterusnya beliau tidak sampai.

Saya suka dengan Amylea. Beliau tetap relax membawakan lagu ini. Amylea perlu mencari style-style pada penghujung lagu tersebut agar lebih banyak variasi boleh dilakukan olehnya.

Cakap KL Marsha
Melihatkan cara Marsha cuba menggunakan slang KL dalam percakapannya. Dibantu oleh Encik Hasrul, Marsha cuba juga bercakap dengan bahasa pasar KL. Penghujung yang baku, tidak dibakukannya, Penghujung yang tidak baku, dibakukannya. Boleh ke Sabah jadi Sabeh.

Awak Suka Saya Tak ? (ulasan extended oleh : scov)

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger