Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 25 July 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 09 Episod 01
Surat Wasiat Akma
Akma : mahal kita (i love you)
Felix : mahal na, mahal kita (i love you very much)

Touching ! Wah ! Saya dah jadi juvi matching-matching pelajar. Tetapi pasangan Felix dan Akma ini agak berlainan dari Rosma & Khai, Burn & Nana, Adam & Farah, Edlin & Anding dan Yazer & Ekin. Pasangan-pasangan yang lain nampak begitu dibuat-buat. Pasangan Akma dan Felix nampak lebih matang dan agak terbuka. Itu yang menyebabkan ia nampak begitu natural.

Adakah wajar sekiranya saya tukar gambar Mawi kepada gambar Akma untuk yahoogroup Malix ? Apakah mungkin berlaku rusuhan kerana pertukaran tersebut ?

Ulasan lebih terpeinci selanjutnya, sila ke Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata.

Kejutan Jamal Abdillah
Memang berubah muka Amylea dan Akma melihatkan rakaman video kemunculan Jamal Abdillah ke hostel lelaki. Mereka berbisik-bisik tertanya-tanya bilakah waktunya Jamal hadir ke hostel tersebut. Jamal turut mengucapkan selamat kepada pelajar perempuan. Marsha menyifatkannya tidak adil. Sekiranya dibandingkan dengan pelajar lelaki, kejutan untuk pelajar perempuan adalah bertemu dengan ahli keluarga mereka di atas pentas tentunya lebih beharga daripada kejutan bertemu dengan Jamal Abdillah. Marsha & Amylea, tidak ada apa yang perlu dicemburukan. Peluang anda bertemu dengan keluarga lebih berharga.

Diari Akademi Fantasia Minggu 09 Episod 02
Lagu Bonus
Perempuan - Medley Jerat Percintaan (Siti Nurhaliza), Bunga-Bunga Cinta (Misha Omar), Tangisan Dalam Kerinduan (Farah AF2) dan Gubahan Rindu Puisi Syahdu (Fauziah Latif)
Lelaki - Medley Ghazal Untuk Rabiah (Jamal Abdillah dan Nasir), Apokalips (M.Nasir), dan Ekspres Rakyat (Kembara)

Lagu Baru Individu
Yazer - This Love (Maroon 5)
Kefli - Tak Tahu (Adam AF2)
Mawi - Pergi Tak Kembali (Rabbani)
Marsha - These Boots Are Made For Walking (Nancy Sinatra)
Felix - Anak (Freddie Aguilar)
Amylea - Gemilang (Jaclyn Victor)

Permintaan Pelajar
Kefli berharap agar Adam AF2 ditampilkan untuk mengajarnya rap. Amylea pula bertanya tentang note paling tinggi yang boleh dicapai oleh Marsha. Amylea berasa agak gusar kerana tidak dapat membawakan bahagian paling tinggi lagu Gemilang. Marsha berharap agar ahli keluarganya dapat hadir pada minggu ini memandangkan ini merupakan minggu terakhir sebelum Konsert Final.

Mesyuarat Tenaga Pengajar
Menurut Pengetua M.Nasir, secara keseluruhan persembahan konsert pada minggu lepas memang menghiburkan kerana ia telah direka bentuk sedemikian. Ini adalah berdasarkan susunan giliran persembahan, kejutan-kejutan yang dirancang yang telah mencapai kemuncak pada waktu yang tepat. Dalam sebuah konsert sekiranya lagu disusun dengan baik dan kejutan dibuat dengan betul, tentu akan menjadikan sesebuah konsert itu lebih menghiburkan. Rata-rata semua pelajar telah memberikan persembahan mereka yang terbaik. Sekiranya dinilai dari individu, persembahan mereka masih 50/50. Ia masih belum melepasi standard yang mereka inginkan.

Puji-Pujian Felix
Fanatiklah tu ! Siap letak topik khas. Menurut Cikgu Adnan, Felix seorang yang unik. Menurut Cikgu Fatimah pula, Felix mempunyai kredibiliti yang berada pada kelasnya yang tersendiri. Beliau mampu membawakan lagu dangdut, rock, pelawak, apa sahaja. Beliau boleh menghasilkan sebuah album dangdut, sebuah album rock, sebuah album balada, album lawak dalam komitmen yang tinggi dan bukan sekadar main-main. Kita tunggu sahajalah hasilnya kelak. Apa yang berlaku di dalam Akademi Fantasia belum tentu mencerminkan apa yang berlaku di luar sana kelak. Contoh paling dekat, Rosma dan Nana di AF1, Mas dan Adam di AF2.

Pujian lagi dari Cikgu Fatimah, Felix tidak overshadow persembahan pelajar lain. Beliau ternyata bijak mengawal dirinya dan sekiranya beliau mahu untuk mencuri tumpuan, beliau mampu melakukannya tetapi beliau tidak melakukannya. Pujian dari Cikgu Linda Jasmine pula mengatakan yang Felix mempunyai attitude yang bagus. Beliau akan memarahi dirinya sekiranya beliau gagal untuk mendapatkan step tariannya. Pujian lagi dari Cikgu Marlia, beliau seorang yang intelligent. Beliau yang dimaksudkan ialah Felix. Bukan nama lain. Felix lagi. Walaupun penguasaan bahasa Melayunya agak kurang tetapi beliau boleh membawakan stail pada lagunya. Sempat juga Pengetua M.nasir mencelah dengan mengatakan yang dari segi stail Mawi agak teruk dan masalah temponya teruk juga tetapi telah dapat dibaiki pada minggu ini.

Kesemua pelajar telah mengetahui kekuatan peminat masing-masing dan tugas mereka kini adalah untuk membuktikan kepada Tenaga Pengajar yang mereka layak dan boleh melakukannya dengan lebih baik lagi.

Inilah permainan emosi yang telah dimaksudkan. Bagaimana emosi mempengaruhi Akademi Fantasia dan menukarkan emosi kepada tindakan. Tindakan tersebut adalah mengundi. Menyedari Felix telah dipuji oleh para Tenaga Pengajar, secara tidak langsung akan menjadi alarm clock kepada para peminat untuk terus mengundi pelajar pilihan masing-masing.

Latihan Pertama
Yazer nampaknya selesa dengan lagu This Love ini. Beliau berkemampuan untuk beraksi secara lebih bertenaga untuk lagu ini. Nasihat M.Nasir agar beliau tidak terlalu straight dalam lagu ini. Beliau perlu menekankan elemen blues dalam lagu tersebut agar lebih menarik. Yazer perlu menjaga staminanya agar tidak terlalu keletihan di atas pentas seperti lagu Nazraku.

Mawi juga selesa dengan lagu Pergi Tak Kembali. Ini peluang beliau mengembalikan kegemilangan Intifada yang pernah beliau bawa di Konsert Prelude. Nasyid merupakan makanannya dan saya mahu mendengar beliau membawakan lagu ini dengan acuannya bukan acuan Rabbani atau Raihan.

Kefli dan Tak Tahu merupakan tugasan yang mencabar untuknya. Rap bukan mainannya. Memang sukar dari aspek nyanyian dan tidak cukup dengan itu lirik yang panjang perlu beliau hafal. Satu tugasan yang berat untuk Kefli.

Felix membawakan lagu Anak sambil bermain gitar. Sayangnya lagu ini dibawakan dalam bahasa Melayu. Adalah lebih baik sekiranya ia dinyanyikan dalam bahasa Tagalog. Ini untuk menyerlahkan kehebatannya lagi di mata umum. Berdasarkan latihan pertamanya, beliau harus melatih permainan gitarnya agar lebih lancar lagi.

Amylea bakal diuji dengan lagu Gemilang. Lagu Juara Malaysian Idol. Memang merupakan cabaran paling getir yang perlu dihadapi oleh Amylea. Gemilang bukan sebuah lagu yang mudah lebih-lebih lagi jika dibandingkan dengan Jaclyn Victor. Seperti persembahannya yang terdahulu, Amylea telah lari dari menjadi penyanyi asalnya dan lagu ini juga perlu dibawakan lebih baik dari penyanyi asalnya. Kualiti Malaysian Idol dan Akademi Fantasia menjadi perhatian dalam jiwa lagu ini.

Marsha bakal membawakan sebuah lagu ago-go set 60an pada minggu ini. Ternyata sebuah lagu yang kurang mesra di telinga penonton. Berdasarkan vokalnya beliau mampu membawakan lagu ini dengan baik. Beliau perlu menyerlahkan attitudenya dalam lagu ini. Beliau perlu membuka mata penonton dengan persembahannya ini.

Latihan untuk Lagu Bonus lelaki agak membosankan kerana jiwa lagu tersebut masih kosong. Sama ada mereka bercakap atau menyanyi pun saya tidak tahu. Ekspres Rakyat jauh ketinggalan lenggoknya, Apokalip hilang keceriaannya dan Ghazal Untuk Rabiah masih kabur. Ini latihan pertama. Jangan beri malu kepada lagu-lagu Pengetua anda. Beri keadilan kepada lagu M.Nasir.

Ini berbeza dengan Lagu Bonus perempuan yang agak baik tetapi Amylea seakan mencuri tumpuan daripada Marsha. Kebolehannya menhafal lirik lagu sememangnya bagus. Saya lebih suka sekiranya lagu ini ditampilkan kejutan dari penyanyi asalnya secara serentak. Bilangan pelajar perempuan pun hanya dua orang. Lebih elok sekiranya Siti Nurhaliza, Misha Omar, Fauziah Latiff dan Farah AF2 ditampilkan bersama.

Yazer ke Rumah Seri Kenangan
Yazer telah ditugaskan untuk ke Rumah Seri Kenangan iaitu rumah orang tua-tua untuk menghantar barangan tajaan ke sana. Selain daripada itu, beliau turut ditugaskan untuk melihat persekitaran di sana. Tentu sahaja kerinduaannya terhadap orang tuanya serta neneknya akan terubat di sana. Peluang keemasan ini hanya diperolehi oleh Marsha dan Yazer. Tetapi orang Sabah yang selalu merungut tiada kejutan untuk pelajar-pelajar pilihan mereka nampak ke semua ini ? Kelebihan-kelebihan ini telah dan hanya diberikan kepada mereka dan tidak pelajar lain.

Itu sebab saya kata, kita hanya nampak apa yang kita mahu dan buat-buat lupa apa yang kita tidak mahu lihat.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger