Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 26 July 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 09 Episod 03
Sebuah artikel berkenaan Akademi Fantasia yang amat mendalam penyelidikan yang telah dilakukan untuk menyelami pemasalahan masyarakat dan organisasi, sila ke || EKSTRASI SENI BUDAYA FANTASI ||.

Antara petikan yang membuatkan saya terfikir,
Trend Akademi Fantasia ini memang menarik tetapi bukan kerana potensi pelajarnya, tetapi lebih kerana daya tarikan dunia pasaran yang amat bijak diterokai oleh pemodal atau kapitalis.

Pengalaman Yazer melawat Rumah Seri Kenangan dipaparkan di dalam Diari hari ini. Yazer kelihatan mencuci lantai, menyiapkan makanan, menyediakan makanan untuk para penghuni di situ. Yazer juga telah memberikan hadiah yang telah dikirimkan oleh rakan-rakannya kepada mereka. Kunjungan Yazer amat bermakna sekali apabila turut dibawa melawat ke dalam asrama penghuni tersebut.

Bayangkan banglo Akademi Fantasia dengan asrama penghuni Rumah Seri Kenangan. Jauh benar bezanya. Bayangkan makanan yang mereka makan. Dimasak menggunakan kawah. Amat tidak adil sekiranya pelajar di Akademi Fantasia tidak menunjukkan peningkatan yang kita mahukan. Apabila diulang tayang kepada pelajar yang lain, Yazer menyatakan yang pandangan setiap seorang dariapa penghuni di situ melihatnya seperti anak sendiri. Penghuni-penghuninya terdiri daripada pelbagai bangsa.

Yazer sempat berbual dengan salah seorang penghuni di situ. Beliau mempunyai 5 orang anak tetapi telah memilih untuk tinggal di situ. Sekali-sekala cucunya ada juga melawatnya. Kelihatan Marsha mengalirkan air-mata.

Untuk Akademi Fantasia 4, acara sebegini perlu dilakukan bermula dari minggu pertama. Ada banyak pilihan lawatan boleh dilakukan seperti rumah kanak-kanak spastic, down-syndrome, rumah anak yatim, rumah orang-orang tua dan juga tempat penjagaan binatang.

Tikus masuk ke dalam Akademi Fantasia. Amylea melompat. Marsha melompat. Cikgu Shahrol pun melompat.

Kelas Vokal Cikgu Adnan Abu Hassan
Latihan untuk lagu medley perempuan berlangsung dengan baik. Nampaknya nyanyian mereka sesuai dengan lagu-lagu tersebut. Pembahagian lirik turut dilakukan. Lagu Gubahan Rindu Puisi Syahdu turut dilatar oleh Felix dan Yazer. Lagu Bunga-Bunga Cinta, Jerat Percintaan dan Tangisan Dalam Kerinduan juga dibawakan oleh mereka dengan baik. Ini antara persembahan yang saya tunggu-tunggu kerana ingin melihat kebolehan dua orang pelajar perempuan membawakan lagu empat penyanyi perempuan yang berlainan latarbelakang vokal masing-masing.

Sebelum mengakhiri Diari, klip video Yazer ke Rumah Seri Kenangan ditayangkan sambil Felix menyanyikan lagu Anak.

Diari Akademi Fantasia Minggu 09 Episod 04
Korus Ghazal Untuk Rabiah sememangnya perlu dikekalkan momentumnya dalam lagu tersebut. Impak paling penting pada lagu tersebut adalah bahagian korusnya. Maka bahagian tersebut perlu dilakukan dengan baik dan dikekalkan punchingnya. Ia akan dilakukan mengikut susunan Mawi, Felix, Kefli dan Mawi. Segmen ini dibantu oleh Sham Kamikaze.
Kefli menerima perkhabaran buruk tentang kematian kawannya Azahar atau lebih dikenali sebagai Abang Panjang. Beliau mengucapkan salam takziah kepada keluarga Allayarham.

Menuju Puncak
Koreografi Menuju Puncak pada minggu menampilkan keempat-empat pelajar melakukan aksi akrobatik. Sewaktu latihan, dipaparkan lenturan tangan kanan Marsha yang boleh dibengkokkan. Rata-rata kesemua pelajar telah dapat menarikan lagu Menuju Puncak dengan baik, yang perlu dibaiki hanyalah stail agar lebih cantik lagi. Felix melakukan banyak kesilapan dalam tarian tersebut. Banyak kali diulang lagu tersebut. Mungkin juga beliau hilang fokus agaknya.

Marsha - Ku Pendam Sebuah Duka oleh Khatijah Ibrahim
Marsha telah mendapat lagu baru iaitu Ku Pendam Sebuah Duka, lagu yang dipopularkan oleh Khatijah Ibrahim. Sebuah lagu evergreen yang pernah dipertandingkan di Juara Lagu. Lagu ini juga merupakan lagu tema drama Adam dan Hawa. Sebuah lagu penuh emosi untuk Marsha. Beliau berharap agar diberikan lagu Misha Omar atau lagu-lagu penyanyi baru. Pertukaran lagu Marsha dilakukan kerana masalah teknikal. Tentunya ia akan menjadi isu besar kepada yang tidak berpuas hati dengan Marsha.

Kelas Teknikal Vokal Cikgu Siti Hajar
Amylea seakan-akan didera untuk mendapatkan intonasi yang betul pada lagu Gemilang. Beliau perlu menyampaikan makna lagu tersebut dengan penuh penghayatan. Amylea telah menyampaikan makna lirik lagu tersebut walaupun adakalanya hilang beberapa patah perkataan. Menurut Cikgu Siti Hajar, apabila kita tidak boleh menghafal secara begini, makna kita tidak tahu mesej lagu tersebut. Memang sukar juga. Adakalanya Amylea akan menyanyikannya semula.

Pereka Pakaian Konsert Final
Seperti yang dijangkakan pada minggu ini akan hadir beberapa pereka fesyen untuk mereka pakaian pelajar untuk Konsert Final. Sama seperti musim lepas, mereka hadir untuk melakar idea dan berbincang dengan pelajar. Mereka terdiri daripada Izal Ismail, Wan Huzairil dan Amin Jauhary. Mereka akan mendapatkan idea dari pada pelajar dan kemudian akan menggabungkan idea-idea tersebut untuk menghasilkan rekaan terbaru untuk mereka. Imej yang dibentuk hendaklah sesuai dengan gaya bintang yang profesional. Tugas utama mereka adalah untuk menatarias seorang bintang. Izal Ismail bakal mereka untuk Marsha, Wan Huzairil mereka pakaian Kefli dan Amin Jauhary mereka pakaian Amylea.

Marsha inginkan pakaian seperti evening gown. Sekiranya boleh mempunyai leher yang luas dan tidak terlalu kecil. Kefli pula inginkan yang lebih formal tetapi tidaklah terlalu nampak baik sangat. Seluarnya lebih longgar dan tidak terlalu ketat. Sekiranya ada, ingin jaket disertakan sekali. Pakaian Kefli mempunyai stail Hong Kong. Warna bajunya ialah merah dan seluarnya hitam Sama pula warnanya dengan pakaian Adam di Konsert Final musim lepas. Amylea agak sesuai dengan fabrik-fabrik jenis lembut dengan menggunakan warna-warna yang hangat. Sekiranya dapat disesuaikan dengan angin pada malam persembahan tentu akan lebih menarik.

Bakal menjadi satu topik konspirasi apabila Mawi, Felix dan Yazer tidak mendapat rekaan pakaian mereka pada hari tersebut. Tentunya pereka pakaian untuk mereka lebih hebat. Saya menjangkakan Bill Keith, Salikin atau Bernard Chandran akan hadir untuk mereka. Tentunya pereka pakaian untuk Mawi dan Felix datang dari mereka yang hebat dalam bidang tersebut kerana kedua-duanya bakal pemenang utama.

Khas untuk peminat Akma & Felix,
Kini dibuka untuk pendaftaran Jiwang United !

Aidilistic
Atas permintaan Aidil, sebarang email kepada beliau hendaklah dialamatkan ke aidilistic@yahoo.com. Laman web Aidil iaitu Aidilistic sedang dalam pembikinan. InsyaAllah akan mula beroperasi pada bulan Ogos. Terima kasih di atas sokongan anda kepada Aidilistic !

Kenangan Akademi Fantasia 3
5 Kejutan Paling Best:
1. Kejutan Aidil heart attack!
2. Kejutan tudung Mawi world
3. Kejutan birthday surprise Cikgu MM.
4. Kejutan background black & white masa lagu Aidil
5. Kejutan Siti Nurhaliza

5 Scene Yang Paling Kelakar:
1. Mawi berlakon Ibu Mertuaku versi BI
2. Masa main game observation dalam kelas Cikgu MM
3. Scene Felix main sembunyi-sembunyi dengan Tipah Tipah.
4. Scene Marsha goda Mawi masa lepas lunch
5. Scene masa Felix & Marsha berlakon jadik waiter kat warung nak pujuk amylea yang tengah bersedih

5 Scene Yang Paling Sedih:
1. Ucapan Hari Bapa oleh students
2. Amylea menangis sepanjang hari selepas kena tegur dalam meeting
3. Bila Idayu tersingkir
4. Bila Aidil tiba-tiba rebah unexpectedly
5. Scene Akma dengan Dr Love citer pasal dia sedih bila mak dia tak datang konsert sbb mungkin malu pasal kes dia & amylea

ada lagi ? Jom tambah !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger