Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 16 July 2005

Konsert Akademi Fantasia 07 : Kenyataan Roslan Aziz
Tentu ada yang terkejut kerana saya memulakan ulasan Konsert Akademi Fantasia 07 dengan menyiarkan satu kenyataan dari juri Malaysian Idol iaitu Roslan Aziz berkenaan makna "star quality". Saya tidak mahu penonton terus dibuai fantasi dari membaca makna tersirat yang cuba dinyatakan oleh Roslan Aziz.

Blue Hyppo : What does ‘star quality’ mean to you?
Roslan : Star quality is a person who goes on stage and everybody likes already, no need to sing. He or she, people go wahh, that’s what we are also looking for. Last week for the first time I saw AF (Akademi Fantasia), that guy, Mawi, that’s a star. He doesn’t have to sing very well because that competition will develop him, that competition will work him to make him a better singer. But all he needs to do is go on stage and everyone goes wild. That’s a star, handsome, personality. I hope the MI contestants can have that type of charisma. It’s not a package; a package is where its ‘cantik’ (good looks), no we are just talking about nice personality and good talent, only two. There’s no such thing as package, it’s a TV word. I hate this word. No human is perfect. But if you want to be singer, you have to have the charisma, that look and the talent.

Star quality is a person who goes on stage and everybody likes already, no need to sing. He or she, people go wahh, that’s what we are also looking for.

Ya benar ! Mawi layak digelar bintang takrifan Roslan Aziz. Kita kena ingat. Ini takrifan bintang dari seorang pesaing rancangan Akademi Fantasia. Begitu juga dalam rancangan Malaysian Idol, mereka inginkan peserta yang mempunyai aura seperti Mawi. Saya kira mereka telah berjaya menemuinya iaitu Faizull Herman. Faizul dilihat sebagai seorang yang telah berjaya mencuri perhatian ramai dalam edisi Malaysian Idol kali ini.

Last week for the first time I saw AF (Akademi Fantasia), that guy, Mawi, that’s a star.

Entah kenapa, saya berasa terhina dengan kenyataan tersebut. Roslan Aziz menyatakan dengan bangga bahawa pada minggu lepas adalah kali pertama beliau menonton Akademi Fantasia. Mustahil ia merupakan kali pertama beliau menonton. Sewajarnya sebagai pesaing, kita harus melihat program saingan kita untuk menilai keberkesanan program kita sendiri. Saya tidak pasti konsert yang ke berapa telah Roslan Aziz saksikan. Apakah konsert ke lima sewaktu Mawi membawakan lagu Beautiful Maria atau konsert ke enam sewaktu Mawi membawakan lagu Memori Cinta Luka. Sekiranya lagu beautiful Maria dijadikan sandaran untuk Mawi layak dan mempunyai sifat sebagai bintang maka kenyataan tersebut merupakan satu penghinaan untuk rancangan Akademi Fantasia.

He doesn’t have to sing very well because that competition will develop him, that competition will work him to make him a better singer.

Ini merupakan kenyataan sokongan bahawa Mawi tidak boleh menyanyi. Roslan Aziz menyatakan bahawa Mawi tidak boleh menyanyi. Tidak cukup dengan itu, Roslan Aziz menyatakan bahawa tugas pertandingan iaitu Akademi Fantasia untuk meningkatkan prestasi Mawi. Akademi Fantasialah yang akan berfungsi sebagai sokongan untuk mencipta Mawi sebagai seorang penyanyi yang baik. Setelah minggu ketujuh, apakah matlamat tersebut tercapai ? Tentunya tidak berdasarkan pandangan Roslan Aziz kerana menurut beliau, Mawi masih tidak perlu boleh menyanyi dengan baik tetapi masih mendapat sokongan penonton dan menjerit kerana ada nilai bintang pada diri Mawi. Kenyataan ini secara tidak langsung telah merendah-rendahkan kredibiliti Akademi Fantasia secara tidak sedar.

But all he needs to do is go on stage and everyone goes wild. That’s a star, handsome, personality.

Roslan Aziz mengakui bahawa peminat Akademi Fantasia telah melakukan tugas mereka dengan baik. Mereka telah bersorak gembira setiap kali Mawi muncul di atas pentas.

I hope the MI contestants can have that type of charisma.

Benar, tentunya Malaysian Idol juga ingin mencari seseorang seperti Mawi. Siapa yang tidak mahu seorang peserta yang boleh menambahkan berat kantung pendapatan mereka ? Ini adalah perniagaan. Semua orang mahu untung. Ia tetap merupakan satu persaingan. Malaysian Idol telah melahirkan Jaclyn Victor pada edisi lepas. Beliau mempunyai karisma sama seperti Mawi. Apabila beliau muncul di atas pentas, penonton menjerit. Itulah “star quality” yang Roslan Aziz inginkan. Bezanya Jac dengan Mawi, apabila Jac menyanyi dengan baik sekali tetapi tidak Mawi. Kualiti bintang dari Malaysian Idol amat berbeza dengan kualiti bintang dari Akademi Fantasia. Itu maksudnya. Dari Malaysian Idol, penonton tetap menjerit dan penyanyinya menyanyi dengan baik. Dari Akademi Fantasia, penonton tetap menjerit dan penyanyinya boleh untuk tidak menyanyi dengan baik. Apakah itu satu pujian atau penghinaan ?

No human is perfect. But if you want to be singer, you have to have the charisma, that look and the talent.

Roslan Aziz mengakui bahawa Mawi tidak sempurna. Benar, tiada siapa pun yang sempurna di dunia ini. Tetapi untuk menjadi penyanyi, kita harus mempunyai karisma, rupa dan bakat. Jac telah lulus ketiga-tiganya, tetapi pada pandangan Roslan Aziz nyanyian Mawi masih tidak cukup baik. Ada beza antara bintang ciptaan beliau dengan bintang ciptaan penonton Akademi Fantasia.

Secara kasar, sekiranya anda bekerja di Colgate, sampai mati pun anda tidak akan memberikan kenyataan secara terang-terangan yang ubat gigi Darlie lebih baik dari Colgate. Sekiranya anda bekerja di Media Hiburan, sampai mati pun anda tidak akan memberikan kenyataan terbuka yang majalah Mangga lebih baik dari Media Hiburan. Sekiranya anda bekerja di Royal Brunei, sampai mati pun anda tidak akan memberikan kenyataan secara terang-terangan yang MAS lebih baik dari Royal Brunei. Jika anda juri profesional Malaysian Idol, sampai mati pun anda tidak akan memberikan kenyataan sebegini terbuka yang Akademi Fantasia telah menghasilkan bintang yang lebih baik dari bintang ciptaan Malaysian Idol. Fikirkan.

Konsert Akademi Fantasia 07 : Persembahan Pelajar Hambar, Ekin Kembali ke Labuan
Konsert pada minggu ini agak hambar. Saya hanya terpesona dengan persembahan Akma dan Yazer, dua orang yang masih bersaing untuk tempat kelima pilihan terbaik saya. Tiada persembahan yang benar-benar outstanding. Hanya sekadar cukup makan dan mengambil jalan selamat dari berani melakukan sesuatu kejutan dalam persembahan mereka.

Saya sebenarnya sudah bosan dengan aktiviti memasang-masangkan pelajar ini. Walaupun itulah yang ingin dilihat oleh penonton sejak zaman Vince - Liza, Rosma - Khai, Farah - Adam. Namun demikian, pada musim ini kurang menjadi. Ekin cuba dipasangkan dengan Yazer tetapi sekadar permukaannya sahaja tidak dalamannya. Saya pernah berbual dengan sahabat baik saya iaitu nizamzakaria tentang teori ini. Sesiapa yang tidak disukai untuk terus meneruskan perjuangan mereka di Akademi, kita harus pasang-pasangkan. Pasti mereka akan tersingkir.

Ekin telah menamatkan perjalanannya di Akademi Fantasia. Harapan penduduk Labuan agar dapat melihat Ekin di Konsert Final terhenti pada minggu ini. Ekin menamatkan riwayatnya di Akademi Fantasia dengan sebuah lagu berhantu bertajuk Maafkan Kepergianku dendangan asal Ruth Sahanaya.

Kedudukan Sebelum Persembahan Pelajar
Mawi 28%
Felix 21%
Marsha 10%
Amylea 10%
Akma 9%
Yazer 8%
Ekin 8%
Kefli 7%

Pengkritik profesional pada minggu ini juga semacam anti-climax. Pada minggu lepas, kita dihidangkan dengan pengkritik yang bagus-bagus dan popular di kalangan pemerhati muzik tempatan. Pada minggu ini kita turut dihambarkan dengan panel pengkritik yang terdiri dari Kudsia Kahar, Zainal Alam Kadir dan S.Atan. Kehadiran Zainal Alam Kadir tidak membawa banyak perubahan besar kepada emosi penonton walaupun beliau jelas lantang di dada akhbar. Kemunculan S.Atan pula sekadar mengisi kekosongan dan rata-rata komen beliau banyak mengambil jalan selamat dan memberikan kata-kata positif untuk para pelajar.

Persembahan Pelajar
Kefli - You To Me Are Everything 4/10
Kefli memang terselamat pada minggu ini. Selagi Kefli berada di tempat tercorot dalam kedudukan sebelum konsert, maka selagi itulah beliau akan terselamat. Kes yang sama berlaku pada Liza dan Farah. Mujur Farah sememangnya layak berada di Konsert Final. Malangnya nyanyian Kefli tiada apa yang bagusnya. Memang out-of-tune. Masalah pitching merupakan masalah utama. Yang penting, beliau tetap enjoy buat persembahan tersebut. Walaupun penonton pada mulanya cuba untuk merasa terhibur dengan lagu tersebut tetapi tidak menjadi. Kefli terlupa lirik pada dua bahagian. Saya tahu pasal saya pegang lirik lagu. Mawi dan Felix membawakan lagu Inggeris pun saya tidak pegang lirik lagu. Kefli menguasai pentas dengan baik tetapi masih kurang dapat menambat hati penonton. Yang bagusnya tentang persembahan Kefli ialah tahap keyakinan beliau lebih baik berbanding sewaktu sesi latihan.

Akma - Bertahta Di Hati 8.2/10
Sebenarnya saya sedikit terganggu apabila Akma memulakan persembahannya dalam keadaan Felix masih belum bersedia ke tempat beliau memulakan persembahannya. Nampak permulaan yang tidak bersedia. Saya suka dengan persembahan Akma pada minggu ini. Walaupun persembahannya bermula dengan agak gementar tetapi beliau berjaya mencapai tahap kemuncaknya dengan baik. Akma cuba melarikan imej Faradhiya dalam lagu tersebut. Saya sendiri tidak begitu arif dengan imej Faradhiya kerana saya tidak begitu mengenali siapa dan cara Faradhiya sebelum ini. Sama seperti sewaktu Liza membawakan lagu Bunga Bunga Cinta dendangan asal Misha Omar. Penyanyi asalnya tidak begitu popular pada waktu tersebut. Saya tabik dengan gaya persembahannya. Agak minima tetapi memadai. Cara beliau berdiri benar-benar mempunyai gaya bintang. Penghayatannya bagus lebih-lebih lagi dibantu oleh Felix yang sedar diri dan tahu menyesuaikan dirinya dalam persembahan Akma. Felix tidak cuba untuk mencuri tumpuan yang lebih sebaliknya tumpuan tersebut diberikan oleh penonton tetapi masih mengekalkan tumpuan mereka terhadap Akma. Akma perlu harus diuji dengan lagu-lagu balada yang sukar agar keberaniannya untuk mengambil risiko lebih terserlah. Kemantapan nyanyian beliau sudah teruji.

Amylea - Penawar Rindu 7.5/10
Tidak banyak penyanyi yang mampu membawakan lagu ghazal dengan baik. Amylea salah seorang daripada penyanyi yang mampu membawakan lagu ghazal dengan baik walaupun lagu tersebut bukan mainannya. Amylea lebih selesa dengan lagu-lagu R&B dan pop-rock. Lenggok irama Melayunya agak kasar tetapi cukup merdu. Lenggok vokalnya sememangnya sukar untuk dinafikan. Penghayatannya bagus untuk lagu ini kerana telah berjaya membawa kenangan penonton kepada irama ghazal. Setiap minggu Amylea pasti menunjukkan sesuatu peningkatan yang menyebabkan penonton semakin menggemarinya. Walaupun minggu ini Amylea agak kurang menyerlahkan kehebatan vokal yang beliau ada tetapi beliau telah mencuba untuk memberikan satu kelainan kepada irama ghazal. Apabila dikatakan Amylea tidak berani untuk lebih adventurous dalam lagunya, kesalahan itu tidak seharusnya diletakkan kepada Amylea kerana susunan muzik lagu tersebut sememangnya telah disusun sebegitu rupa. Lagipun susunan muzik sedia ada lebih bersesuaian dengannya. Apakah lagu yang lebih sesuai untuk Amylea pada minggu hadapan ? Beri sahaja apa sahaja jenis lagu, Amylea akan mengunyahnya dengan cemerlang.

Yazer - Nazraku 8.1/10
Kejutan untuk Yazer pada malam itu apabila ditampilkan Mas serta bodyguardnya dengan motorsikal berkuasa besar masuk ke dalam stadium. Pertemuan Yazer dan Mas mengimbau kenangan kerana kedua-duanya berasal dari Tawau, Sabah. Saya menyukai persembahan Yazer kerana beliau telah menunjukkan daya usaha yang sebenar-benarnya untuk memberikan persembahan yang mantap. Yazer telah menyampaikan lagu ini dalam penghayatan yang amat bagus. Penguasaan pentasnya mantap dan beliau beraksi dengan penuh bertenaga. Cuma Yazer perlu meningkatkan lagi staminanya kerana beliau kelihatan termengah-mengah di penghujung lagu tersebut. Nampak benar beliau penat. Yazer berani mencipta gerakan-gerakan berani yang jarang-jarang berani dilakukan oleh pelajar lain. Kita tentu masih ingat beliau menghumban tiang pembesar suara sehingga patah pada minggu-minggu awal. Minggu ini beliau mengangkat dan melayangkan tiang pembesar suara. Gerakan-gerakan berani sebegini perlu lebih dirancang kerana agak membahayakan dan kita tidak dapat mengjangkakan apa yang akan berlaku. Tidak cukup dengan kejutan dari Mas, bodyguard yang mengiringi Ma situ sebenarnya adalah bapa Yazer. Terkejut benar Yazer kerana sama sekali tidak menyangka orang yang bersama-sama melompat dengannya adalah bapanya sendiri. Beliau turut menyampaikan sepucuk surat untuk Ekin.

Ekin - Maafkan Kepergianku 5/10
Surat dari bapa Yazer dibacakan untuk Ekin yang merestui perhubungan mereka. Ini adalah gimik sahaja untuk lebih menyedapkan telenovela mereka. Persembahan Ekin tidak banyak perubahan dari minggu lalu. Pada minggu ini Ekin boleh menyerlahkan lagi persembahannya kerana lagu Maafkan Kepergianku merupakan sebuah lagu yang besar rangenya. Dari nada rendah hinggalah ke nada paling tinggi. Persembahan vokal Ekin biasa sahaja kerana bermula dengan agak shaky. Nada rendah Ekin agak bagus dan kedengaran dengan jelas. Bahagian tinggi pula disampaikan dengan baik. Masalah utama Ekin sebenarnya beliau tidak memberikan sepenuhnya untuk membuatkan penonton lebih terpukau dengan persembahannya. Beliau tidak menggunakan peluang tersebut. Sayang sekali. Lagu Maafkan Kepergianku oleh Ruth Sahanaya ini merupakan lagu yang agak kurang biasa di telinga penonton. Maka penonton sukar untuk menghubungkan diri mereka dengan persembahan Ekin.

Mawi - Oh Fatimah 6.5/10
Sebuah lagu pop yeh yeh yang kurang aksi tarian yang menghiburkan. Mawi mengambil jalan selamat untuk tidak banyak menari kerana pergerakan-pergerakan tersebut mampu menganggunya. Saya harus memberikan pujian kepada para pelajar lain yang membantunya pada bahagian tarian kerana sekurang-kurangnya mereka berani dan telah mempelajari sesuatu iaitu tarian untuk lagu Oh Fatimah. Bukankah itu sebabnya diwujudkan Akademi Fantasia ? Tempat untuk belajar bukan tempat untuk mengambil jalan selamat. Tone vokal Mawi bagus untuk lagu ini. Kedengaran biasa dan tidak banyak bezanya dengan minggu-minggu sudah. Beliau menyanyikan lagu Memori Cinta Luka, bunyi itu. Beliau membawakan lagu Beautiful Maria, bunyi itu. Beliau membawakan lagu Oh Fatimah juga bunyi itu juga. Persembahannya agak mendatar kerana mood penonton tidak dapat ditambat untuk terus menonton persembahannya. Beliau mula mencipta kembali kemeriahan apabila mula mencipta gerakan tarian sewaktu bridge lagu tersebut. Peningkatan besar Mawi pada minggu ini apabila temponya bagus dan tidak lari. Saya tertarik dengan komen dari S.Atan yang meminta Mawi agar berlaku adil dengan penyokong-penyokongnya.

Felix - Fantasia Bulan Madu 6.7/10
Pertamanya saya suka dengan susunan muzik bercorak orkestra yang dibuat dengan baik oleh Sham Kamikaze. Ini secara tidak langsung mempelbagaikan lagi khazanah muzik tempatan. Malangnya, Felix menjadikan persembahannya sebagai sebuah persembahan yang mengambil jalan selamat apabila Felix tidak melakukannya seperti yang pernah saya tonton dalam Diari dan juga Diari Xtended. Penghayatan beliau bagus. Nampak Felix serius membuat persembahan. Penghayatannya bagus. Kawalan vokalnya dibuat dengan baik pada awalnya tetapi saya kecewa kerana tidak dapat mendengar kehebatan vokalnya pada bahagian korus lagu tersebut. Saya suka dengan penguasaan falsettonya yang amat baik. Kurangnya keberanian dari Felix seakan-akan mencabar kebolehannya sendiri pada bahagian kemuncak lagu tersebut. Beliau seharusnya lebih berani untuk menampilkan sesuatu yang berbeza pada minggu ini kerana kekuatan lagu tersebut. Sayangnya peluang tersebut tidak dipergunakan dengan baik oleh Felix. Biarkan pelajar lain jika mereka ingin mengambil jalan selamat, Felix tidak seharusnya mengikut mereka.

Marsha - Jambatan Tamparuli 6/10
Kejutan untuk Marsha apabila disiarkan rakaman Trek Selebriti yang menampilkan kumpulan VE sedang menjalani rakaman single terbaru mereka bertajuk “Pokok Kelapak”. Jika benar menjadi kenyataan, susunan vokal yang dibuat dalam lagu tersebut sememangnya baik. Boleh juga ditampilkan Marsha untuk lagu tersebut setelah semuanya selesai kelak. Berkenaan dengan persembahan Marsha, tidak banyak yang boleh dieksploitasi oleh Marsha dalam lagu ini. Tidak banyak variasi yang boleh dilakukan olehnya. Cubaan Marsha menterjemah separuh lagu tersebut ke dalam bahasa Melayu juga tidak menjadi. Lagu ini yang liriknya berulang-ulang menjadi begitu membosankan. Barisan penari latar Kadazan Dusun Cultural Association yang dibawakan khas untuk Marsha juga tidak memberikan apa-apa keistimewaan kepada persembahan Marsha. Kehebatan vokal Marsha juga boleh dilihat sebagai biasa sahaja dalam lagu tersebut. Benar kata S.Atan bahawa lagu ini kurang sesuai dimasukkan ke dalam pertandingan kerana tidak banyak yang boleh dipersembahkan oleh Marsha.

Lagu Bonus - Anekaragam 8/10
Saya seronok melihat kebahagiaan yang tertanam di Akademi Fantasia. Lagu ini jelas membuktikan keikhlasan mereka bersahabat di dalam Akademi Fantasia. Saya nampak mereka benar-benar enjoy membawakan lagu tersebut. Dalam kepelbagaian irama dan emosi yang ada dalam lagu tersebut, begitu jugalah terserlahnya perasaan mereka untuk lagu itu. Disampaikan dengan penuh bersahaja dan over-acting untuk menambat hati penonton. Masih banyak yang boleh dicuba pada minggu-minggu akan datang untuk dua lagu bonus yang telah dipilih oleh penonton melalui proses undian SMS. Lagu-lagu tersebut ialah Ladki Badi Anjani Hai dan Seri Langkat.

Menuju Puncak
Perjuangan Ekin tersingkir pada minggu ini apabila mendapat undian paling rendah. Harapan penduduk Labuan terhenti apabila Ekin tidak mendapat undian yang secukupnya untuk meneruskan penguasaannya pada minggu seterusnya. Sejurus sebelum Ekin pergi meninggalkan pelajar lain, Aznil menyatakan “Apabila jatuh, bangunlah dengan sendiri kerana itulah semangat kita di Akademi Fantasia”. Aznil memang bijak betul menggunakan ayat-ayat yang mampu menusuk hati penonton.

Bagaimana dengan penyokong Ekin, apakah sokongan mereka akan terhenti di sini sahaja. Saya terhibur membaca lawak-lawak jenaka di Saluran 15. Khabarnya penyokong Ekin akan beralih arah kepada Felix untuk memastikan kemenangan Felix. Saya tidak pernah menjangkakan ini akan berlaku kerana pada mulanya saya menjangkakan penyokong Ekin akan beralih untuk menyokong Yazer. Sekiranya ini berlaku, satu tamparan hebat kepada penyokong Mawi dan tentunya senario ini amat menggerunkan ramai pihak. Siapa pun pilihan penyokong Elliza, Fuad, Idayu, Amy, Reza, Aidil dan Idayu adalah hak mereka untuk menentukannya. Walaupun pernah sekali Adlin Aman Ramlie menyarankan agar bekas penyokong pelajar agar membantu Marsha dengan mengundinya.

Ranking sultanmuzaffar
Akma - Bertahta Di Hati 8.2/10
Yazer - Nazraku 8.1/10
Lagu Bonus - Anekaragam 8/10
Amylea - Penawar Rindu 7.5/10
Felix - Fantasia Bulan Madu 6.7/10
Mawi - Oh Fatimah 6.5/10
Marsha - Jambatan Tamparuli 6/10
Ekin - Maafkan Kepergianku 5/10
Kefli - You To Me Are Everything 4/10

Imbasan Akademi Fantasia 07
Tetamu pada minggu ini ialah Encik Hasrul, Pengurus Residen Akademi Fantasia dan Puan Fatimah Abu Bakar, Guru Bahasa Inggeris Akademi Fantasia. Turut bersama ialah Ekin yang menjadi pelajar ketujuh tersingkir dari Akademi Fantasia.

Apa sudah jadi dengan CD lagu Ekin ? Come on ! Imbasan walaupun merupakan program susulan selepas Konsert, ia tetap merupakan program yang amat penting dalam Akademi Fantasia untuk menghargai bakat pelajar yang tersingkir. Sewajarnya, Imbasan Akademi Fantasia tidak dibekalkan dengan CD Petaling Street yang amat murah harganya. Saya pernah juga mendengar percubaan hanya dibuat pada permulaan CD tersebut bukannya keseluruhan lagu tersebut. Saya simpati kepada Ekin yang tidak dapat meneruskan persembahan finalenya.

Jika isu Encik Hasrul sebagai tukang cucuk boleh dijawab di dalam Imbasan, minggu depan boleh pula dijemput Pegawai Teknikal yang menyelia audio iaitu CD minus one ke Imbasan. :) Sebenarnya saya memang merasa sedikit kecewa apabila menonton di televisyen kerana tiada peningkatan langsung. Baik dari segi mutu audio, mahu pun sudut-sudut menarik kamera. Jurukamera sering merakamkan aksi dari sudut jauh. Nasib baik saya menonton di stadium. Yang membezakan saya setiap minggu adalah kedudukan tempat duduk saya. Saya pernah duduk di kerusi Press, tempat duduk Aras 1 dan kerusi VIP Arena. Saya boleh melihat dari pelbagai sudut yang berbeza setiap minggu.

Kedudukan Selepas Konsert
Mawi 24%
Felix 20%
Amylea 11%
Marsha 10%
Kefli 9%
Yazer 9%
Akma 8%
Ekin 8%

Mengejutkan bukan ? Tetapi biasalah Akademi Fantasia. Kedudukan ini semuanya adalah asam garam biasa dalam Akademi Fantasia. Kefli melonjak dengan mendadak walaupun telah memberikan persembahan yang agak buruk. Yazer walaupun memberikan persembahan yang baik tetap berada goyah di bahagian bawah. Begitu juga dengan Akma yang nyaris-nyaris tersingkir walaupun telah memberikan persembahan yang mantap.

Ulasan lain yang akan saya baca setiap kali ada update baru setiap minggu boleh diperolehi di Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata, Juan Danza, Klubbkidd dan Dah Demam. Seronok membaca pelbagai pendapat dari pelbagai latarbelakang.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger