Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 26 August 2005

Anda Menjadikannya Satu Kenyataan : Jom Raikan !

Gathering Gol & Gincu : TGV KLCC
Terima Kasih kerana menjadikan Akademi Fantasia musim 3 lebih bermakna !

Malam ini kita akan bertemu buat pertama kalinya. Pada sesetengah pembaca ini merupakan kali yang entah berapa kali kita bertemu. Ada di antaranya yang telah menjadi kawan, sahabat dan seteru saya. Delete-delete YM itu perkara biasa. Sudah saya katakan, saya akan menjadikannya modal sampai bila-bila. Perasaan saya berbaur-baur. Hari ini merupakan hari terakhir saya di tempat kerja saya. Saya pergi dengan perasaan bangga kerana telah merealisasikan hasrat kerajaan untuk mewujudkan sebuah universiti virtual pada satu ketika dahulu. Kini setelah universiti tersebut sudah boleh berdiri dengan sendirinya, saya perlu mencari cabaran baru yang lebih hebat.

Seramai 55 orang pembaca saya dijadualkan berkumpul pada malam ini. Yang tidak kenal, inilah masanya untuk kita berkenalan. Pada saya Akademi Fantasia tetap menjanjikan magiknya kepada saya saban tahun bila musimnya berganti. Saya memperoleh kawan-kawan baru.

Filem : Gol & Gincu
Tempat : TGV KLCC
Hari : Jumaat
Tarikh : 26 Ogos 2005
Jam Berkumpul : 7.30 petang hingga 8 malam
Tempat Berkumpul : Food Court Level 2 KLCC
Jam Wayang : 9.10 malam
Hubungi : +60123013029 (akan diaktifkan jam 5.30 petang - 9.10 malam)
Ulasan Wayang SM !
Ulasan Wayang Mat Jan !
Maklumat Awal Gathering !

Turut mengundang :
badrulaftersix
blogpisang
elkapitan, senikami
dan seisi keluarga

Tetamu Terkini (setakat 9.10 malam, 26 Ogos 2005)
1. SM
2. elkapitan (V4Marsha)
3. Karl Shafik
4. klubbkidd (ajak le bob sekali !) @tetapi datang untuk teh tarik !
5. juandanza (fanatik mawi lah tuh !) @takder mood katanya !
6. wink
7. izreen
8. Cikanos (darzfan menantikan kehadiranmu !!!)
9. meesua (perwakilan fanatik mawi lah tuh)
10. husband meesua
11. Leen
12. frodo
13. kak iffa
14. husband kak iffa
15. kak aidid (perwakilan praapp) @ diganti dengan Ijip
16. azizi
17. NHK
18. Rose
19. OrgKampung @ demam
20. CKin
21. javard (perwakilan blog javardkent)
22. skylar
23. starchaser
24. darzfan (mamat kecoh musim lepas, juga merupakan bekas banduan...hahahhaha)
25. iwanshu-aswad
26. DarlingLara
27. eeda
28. Zaryna (Mama ZA)
29. Myra
30. sweetmk
31. Aida Anonymous (macam kenal ajer !)
32. ayon
33. lullaby (perwakilan JU)
34. husband lullaby
35. antheeq
36. ND (geng gengjurnal)
37. orenz (founder of CDO)
38. qulaifornia
39. kawan qulaifornia
40. Apai (mamat kecoh dalam tag & komen, juga merupakan bekas banduan...hahhahah) @terbang ke Miri
41. Yani (Chicks Apai hahahhaha)
42. Lat (Chicks Apai hahahhaha)
43. Aizat (anak ikan waiem)
44. Man (anak ikan waiem)
45. Kop (perwakilan May The World Be With You)
46. Manzek (perwakilan May The World Be With You) @ditemui di Zeta Bar
47. Puchong (perwakilan May The World Be With You)
48. senter-stage
49. Reen
50. CD
51. Firman
52. kawan DarlingLara
53. Hakim @menggantikan Rosman

Jumlah Kehadiran : 43 orang
Jumlah Tidak Hadir : 10 orang

Terima kasih ! Magik Akademi Fantasia menjadi lagi tahun ini !

Sorotan Gathering Gol & Gincu

Panjangnya...

Seperti dua musim Akademi Fantasia yang lalu, tahun ini saya bertemu lagi beberapa kawan baru. Jika musim pertama pertemuan dilakukan di Oren Kampung Baru dan musim kedua bertemu di Gathering Puteri Gunung Ledang, musim ketiga ini ia dilakukan di Gathering Gol & Gincu. Besar harapan saya sekiranya mereka ini kelak akan terbuka hati mereka untuk menonton teater, menghayati majlis deklamasi puisi, menterjemah karya-karya agung di Balai Seni Lukis. Seni bukan sekadar Akademi Fantasia, tetapi juga seni secara keseluruhannya. Blog ini semacam satu platform untuk mereka yang pada awalnya meminati Akademi Fantasia dan kemudian terpanggil untuk menghayati cabang seni yang lain.

Bilangannya semakin bertambah, dari belasan pembaca sewaktu musim pertama kepada sekitar dua puluh pembaca sewaktu musim kedua, tahun ini saya bertemu dengan hampir lima puluh orang seperti yang dijadualkan. Saya memohon maaf sekiranya ada perjalanan majlis yang agak tidak lancar. Ramai sangat. Mujur ada wink yang membantu menyelenggarakan perjalanan majlis. Chail turut membantu mendapatkan tiket wayang kita yang sebanyak 53 keping itu.

Saya selalu menekankan bahawa apa yang berlaku sewaktu musim demam Akademi Fantasia boleh dibiarkan berlalu. Saya seboleh-bolehnya tidak mahu persengketaan, perbezaan pendapat, pertelingkahan yang berlaku sewaktu musim demam Akademi Fantasia berlarutan sehingga selepas tamatnya Akademi Fantasia. Inilah yang sering kita lihat dalam Chat@15 bila mana perang SMS masih lagi berlaku walaupun setelah bintang yang kita cipta keluar menghadapi dunia realiti.

Minat pembaca saya walaupun berbeza tetapi kita boleh berinteraksi secara lebih positif dalam era post-Akademi Fantasia. Magik ! Ada yang bertanya, kenapa saya begitu seronok menganjurkan aktiviti sebegini. Saya berpeluang untuk bertemu rakan-rakan baru. Selain kita boleh bertukar pendapat tentang Akademi Fantasia, kita boleh memanjangkan persahabatan tersebut dengan bertukar-tukar pengalaman. Masing-masing mempunyai pengalaman yang berbeza dan pengalaman-pengalaman tersebut yang mematangkan kita.

Akhirnya, saya berpeluang untuk bertemu dengan Darzfan yang agak terkenal pada musim kedua. Jika di Chat@15 ada Ojah, di blog saya ada Darzfan. Mereka mempertahankan Mas mati-matian. Dia tidak banyak bercakap bercakap. Malu mungkin. Berbeza sekali dengan komen-komennya di ruangan ini musim lepas. Selain daripada itu ialah Najmie yang turut mempunyai blognya sendiri bila saya mengajak beliau untuk turut sama menyertai Perkelahan di Dataran Putrajaya menonton Konsert Akademi Fantasia 5. Antara muka baru yang saya kenali pada musim ini ialah sweetmk, lullaby, DarlingLara, Aida Anonymous, antheeq, qulaifornia, Kop, senter-stage, iwan-shuaswad, Puchong dan Hakim. Turut hadir pada malam tersebut ialah klubbkidd yang menunggu di GSC Mid Valley. Boleh ? Dia ingat wayang di sana. Kebanyakan yang hadir pada malam tersebut telah pun saya kenali sejak AF1 dan AF2, ada juga sahabat gengjurnal.net.

Sebagai sebuah gabungan yang baru, kita sewajarnya memanafaatkan pertemuan ini sebagai satu titik tolak ke arah sebuah lagi aktiviti yang lebih sihat dan tidak hanya mementingkan hiburan. Aktiviti-aktiviti yang melibatkan tuntutan sosial juga boleh dirancang bersama. Ini secara tidak langsung memberikan kesan positif bukan hanya kepada blog ini tetapi juga kepada nama Akademi Fantasia amnya. Kita boleh rancang di masa akan datang.

By now, hampir semua dari kita sudah kenal-mengenali antara satu sama lain. Nombor-nombor telefon juga sudah bertukar tangan. Beberapa business card juga bertukar milik. Jangan ada rasa segan lagi antara kita. Sebelum ini kita adalah “strangers”, sekarang kita adalah kawan.

Sebahagian daripada mereka yang hadir...

Secara jujur, saya terlupa yang hari tersebut merupakan hari terakhir saya di tempat kerja saya. Keseronokan bertemu rakan-rakan baru rupanya lebih indah dari kesedihan meninggalkan kawan-kawan lama di tempat kerja lama.

Memang masa yang ada agak pendek. Selesai menonton wayang, kita bergerak ke Lotus untuk minum malam. Penuh juga tiga meja bulat apabila digabungkan bersama. Jam 12.30 tengah malam saya harus bergerak untuk menghantar Darzfan ke Stesen Bas Pekeliling. Sempat juga saya berbisik kepada Najmie, yang saya akan kembali semula kerana masih tidak puas. Tidak puas berbual dengan mereka yang ada di situ. Selesai menyelesaikan urusan menghantar Darzfan, saya kembali semula ke Lotus. Berbual panjang tentang macam-macam perkara. Ada yang off-record.

Pandangan saya mudah sahaja. Kita harus melakukannya dengan ikhlas. Sekiranya terdetik di hati kita mengharapkan balasan, maka tidak dapat tidak suatu hari kelak kita akan dikecewakan apabila tidak mendapat apa yang kita harapkan. Nasihat ini juga untuk saya. Saya mesti ingat sentiasa.

"Maybe....When you don't expect something and just do things to the best of your abilities all the time, every time someone recognizes your work, it always feels like an amazing gift."

Quoted from Afdlin Shauki's blog

Saya suka foto ini. Semacam mereka sedang tekun mendengar apa yang saya perkatakan. Untuk gambar lain sila ke Fotopages SM

Saya harus pulang. Janji Joni bakal menyusul tayangannya di panggung-panggung berdekatan. Peminat Nicholas Saputra tentunya tidak mahu melepaskan peluang menonton buah tangan terbaru dari Joko Anwar ini.

Hari ini saya akan ke Gala Merdeka Musical Fashion Show - Palace Of The Golden Horses pula. Sekadar memenuhi undangan. Nantikan juga komen pedas tentang sifat tamak manusia yang akan saya paparkan di sini.

Kepada yang membawa kamera semasa Gathering tempoh hari, sila emailkan gambar koleksi anda ke alamat email sultanmuzaffar@gmail.com ! Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger