Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 August 2005

AF3

Diari Akademi Fantasia Minggu 10 Episod 01

Diari Akademi Fantasia Minggu 10 Episod 02
Lagu Baru Minggu Ini
Felix
Kudaku Lari oleh Datuk Sharifah Aini
Warkah Berlalu Pilu (Adnan Abu Hassan/Fariz)


Marsha
Manusia oleh Puan Sri Saloma / Sheila Majid
Untuk Terakhir Kali (Sharon Paul/Mohariz Yaakub)


Mawi
Seroja oleh S.Effendi / Jamal Abdillah
Aduh Saleha (M.Nasir/Loloq)


Amylea
Sweet Child of Mine oleh Guns & Roses
Ku Berserah (Adnan Abu Hassan)


Mesyuarat Tenaga Pengajar
Selalunya mereka bincang tentang pelajar, tetapi minggu ini mereka berbincang tentang corak perjalanan cerita yang bakal dipersembahkan di Konsert Final. Oleh kerana saya belum mengetahui lagi apa biji-butir lagu yang mereka perolehi, maka saya tidak faham apa yang mereka bincangkan. Nampak seperti mereka sedang mereka jalan cerita untuk disesuaikan dengan lirik lagu setiap pelajar.

Komen Pelajar Tentang Lagu
Marsha
Saya menyukai lagu Manusia kerana itu antara lagu popular yang sering didendangkan oleh Sheila Majid dalam konsertnya. Kedua-dua lagu yang Marsha perolehi agak sesuai dengannya. Lagu barunya agak perlahan dan agak mendayu-dayu. Melihat beliau menyanyikan lagu Manusia seperti terlalu serabut dengan melodi yang tidak masuk dengan sebutan liriknya. Apakah mereka ini tidak mengenali Sheila Majid dan mereka ini hanya mengenali Siti Nurhaliza sahaja ?

Mawi
Lagu Seroja sebuah lagu yang sudah biasa beliau nyanyikan di dalam Akademi bersama rakan-rakannya. Kehadiran Jamal Abdillah ke hostel pelajar juga menyanyikan lagu tersebut. Secara tidak langsung Mawi sudah tahu sedikit sebanyak lagu tersebut. Mawi tidak menghadapi masalah yang besar untuk lagu tersebut. Range vokalnya lebih kurang dengan Jamal Abdillah, maka lagu tersebut sesuai dengannya. Lagu barunya juga merupakan sebuah lagu yang berkonsepkan world-music dan tentunya itulah genre yang sesuai untuknya.

Amylea
Beliau bernasib baik kerana mendapat lagu lama yang merupakan wishlist beliau. Beliau sering membawakan lagu Sweet Child of Mine sebelum ini. Maka lagu tersebut sememangnya sudah biasa pada beliau. Sebuah lagu berentak rock yang memang beliau gemari. Manakala lagu barunya berentak balada. Beliau nampaknya berpuas hati dengan lagu-lagu tersebut.

Felix
Felix nampaknya kurang menggemari lagu-lagunya. Felix mendapat lagu Kudaku Lari. Saya sendiri kurang berpuas hati dengan lagu tersebut. Walaupun susunan lagu tersebut telah ditukar ke rentak rock namun ia tetap merupakan sebuah lagu yang tidak saya gemari. Namun demikian, saya berfikiran positif yang Felix mampu memberikan attitude kepada lagu tersebut. Lagu barunya pula saya suka. Felix kena menerimanya sebagai satu cabaran. Ia perlu disesuaikan dengan kisah cintanya dengan Akma untuk mencantikkan lagi drama di Konsert Final. Formula yang sama pernah dilakukan untuk Khai dan Rosma dulu. Memberikan komen kepada lagu ciptaan Adnan Abu Hassan tidak membawa anda ke mana-mana. Dengar dulu, fahami melodinya, gali apa yang ada dalam lagu tersebut, nescaya ada sesuatu yang menarik di dalam lagu tersebut. Cikgu Adnan bukannya baru mencipta lagu. Beliau sudah tahu kesesuaian lagu tersebut untuk anda.

Latihan Pertama
Untuk lagu cover version, nampak Felix kurang selesa dengan lagu tersebut. Masih terlalu awal untuk dinilai. Penggunaan nafas yang panjang memang menyulitkan.
Mawi harus berhati-hati dengan lagu. Vokal beliau bagus dan sesuai untuk lagu ini tetapi pengulangan dalam lirik lagu agak membosankan. Tempo sebutan liriknya juga disebut satu-satu dan terlalu perlahan dan agak mendatar. Amylea pula telah pun menghafal lagunya. Lagu tersebut memang telah pun diketahui oleh Amylea. Marsha kena lebih berlatih sebutan lirik-lirik dalam melodi lagu tersebut agar kena dengan melodinya. Nyanyiannya seperti tidak kena dengan melodi lagu tersebut. Agaknya beliau tidak kenal siapa Sheila Majid dan tidak mengetahui lagu tersebut.

Untuk lagu baru pula, Marsha seperti kehilangan punca dan tiada siapa yang boleh untuk membantu beliau kerana lagu tersebut bukan cipta mereka. Mawi nampaknya tidak menghadapi kesukaran dan beliau nampaknya selesa dengan lagu tersebut. Felix agak sesuai dengan lagu tersebut tetapi nampaknya beliau yang kurang selesa dengan lagu itu. Amylea mendapat sebuah lagu slow dan lagu tersebut nampaknya sesuai dengan beliau.

Makin dekat menemui penghujungnya, makin membosankan. Cepatlah habis ! Aku mahu kembali ke dunia realiti !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger