Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 September 2005

Dari Studio 1 - Akademi Fantasia 3

Saya ketinggalan untuk menyaksikan Dari Studio Satu Mawi yang dirakam pada hari yang sebelumnya. Tidak sanggup untuk menunggu terlalu lama. Siangnya saya ada temuramah bersama sisipan Ikon Berita Harian tentang blog. Sempat pulang ke rumah sebelum bergerak ke ASTRO. Perancangan telah dibuat untuk ke sana bersama Elkapitan. Bertemu di perkarangan TPM kerana ada orang itu yang tidak pernah menjejakkan kaki ke ASTRO dan tidak tahu jalan ke sana. Ini kiranya macam lawatan sambil belajar untuk beliau. As usual, Klubbkidd dan Juan Danza tiba selepas kami tiba.

Pertama kali saya bertemu Atavader, orang kuat Yazer Fan Club dan juga Kak Hanim dari Fan Club Amylea yang sudi menegur sebelum persembahan konsert dimulakan.

You To Me Are Everything oleh Aidil dan Kefli
Kedua-dua mereka perlu pergi kelas tarian semula. Koreograf tarian yang cuba ditampilkan tidak menarik langsung. Sebuah lagu yang agak enjoy tidak dipersembahkan dengan baik. Saya seakan-akan terpinga-pinga. Mungkin kerana terkasima dengan koreograf mereka. Nampak agak serabut apabila mereka bergerak seiringan dalam rentak lagu. Lagu You To Me Are Everything semacam agak asing kepada penonton dan mungkin juga penonton tidak menghafal liriknya. Lalu persembahan mereka jadi agak membosankan.

Doa Buat Kekasih oleh Yazer dan Ekin
Dengan bantuan peminat yang memberikan album gambar mereka berdua, menjadikan persembahan lagu ini lebih bermakna. Ekin nampak selesa dengan lagu ini begitu juga Yazer. Ada chemistry yang baik antara mereka berdua. Persembahan vokal mereka juga bersesuaian dan dipersembahkan dengan baik sekali. Lagu tersebut juga agak tidak asing pada telinga penonton maka penonton turut sama memeriahkan persembahan mereka apabila turut menyanyi bersama-sama.

Ku Berserah oleh Amylea
Amylea harus lebih menyampaikan lagu tersebut secara lebih jujur. Nampak begitu fake sehingga kesedihan lagu tersebut tidak berjaya disampaikan dengan baik. Amylea harus membawa perasaannya kepada penonton. Penonton terhibur apabila beliau membawakan nada tinggi dengan baik. Yang lebih pelik, baru hari ini saya perasan yang nyanyian Amylea agak tersekat-sekat. Saya akui apabila nada tinggi Amylea menyampaikannya dengan baik sekali dan mendapat tepukan gemuruh dari penonton.

Persamaan oleh Akma dan Reza
Sebuah persembahan yang menarik. Akma dan Reza selesa untuk bergerak di atas pentas. Persembahan vokal mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Saya melihat ada chemistry yang baik juga antara mereka. Penguasaan pentas Akma dan Reza juga boleh saya sifatkan agak cemerlang. Ini berbeza dengan Kefli dan Aidil yang hilang arah apabila berdua di pentas. Akma dan Reza tahu untuk bergerak dan memilih ruang kosong untuk diisi. Inilah yang dikatakan persembahan yang sedar diri.

Something Stupid oleh Fuad dan Elliza
I’m doing something else. Yes. Membaca lirik di skrin teleprompter. Pada sesi rakaman Dari Studio Mawi juga khabarnya teleprompter dipasang. Jangan nanti sehingga musim Konsert Akademi Fantasia 4 pun menggunakan teleprompter. Sekali lagi, lagu asing menjadikan persembahan sesuatu yang membosankan.

Untuk Terakhir Kali oleh Marsha
WOW ! Ini kali pertama saya dengar Marsha memberikan persembahan vokal yang paling bertenaga. Baru mendapat semangat dari seseorang mungkin. Takder maknanya !! Saya suka dengan gaya persembahan Marsha yang nampak lebih matang dari sifat semulajadinya. Bila mula sahaja persembahan, beliau seakan-akan menjadi orang lain. Cara beliau memandang penonton juga terus berubah. Selepas ulangan yang kedua, persembahannya lebih bertenaga. Marsha mengeluarkan seluruh perasaannya terhadap lagu tersebut. Saya tidak nafikannya, Untuk Terakhir Kali adalah persembahan terbaik pada malam itu.

Hati Yang Terluka oleh Felix
Mengikut kata Elkapitan, ia merupakan sebuah pilihan lagu yang kurang sesuai. Saya mengatakan lagu ini sesuai cuma cara nyanyian Felix yang tidak kesampaian. Lagu ini merupakan lagu balada yang baik tetapi sayangnya gagal disampaikan oleh Felix dengan penuh penghayatannya. Kalau Felix boleh lagi selamba membawakan lagu ini tentunya lebih menarik dan senang untuk mendekati penonton melalui lagu ini. Lagu ini sebuah lagu lama, maka menjadi satu tugas yang lebih berat untuk Felix merapatkan jurang perbezaan antara penonton dan lagu tersebut. Pada saya, Felix tidak dapat berhubung dengan penonton melalui lagu ini.

When You Believe oleh Amy dan Idayu
Saya tahu kedua-dua mereka meminati Mariah Carey. Pemilihan lagu ini sekadar menguatkan tanggapan mereka bakal menjadi penyanyi copycat. Saya lebih mengharapkan sebuah persembahan yang lebih hebat dan lebih asli daripada lagu tersebut. Tidak saya nafikan persembahan vokal mereka begitu menyerlah dalam lagu ini, lebih-lebih lagi Amy yang jarang dapat kita dengar kehebatan vokal beliau sejak dalam Akademi Fantasia. Idayu dapat dilihat amat selesa dengan lagu ini. Jika digandingkan lagi pasangan ini tentunya dapat menghasilkan sepasang duet yang mampu memberikan persembahan vokal yang cemerlang.

Aduh Saliha oleh Mawi
Dalam keadaan yang lebih santai dan bukan pertandingan saya semakin menyukai dengan lagu ini. Aduh Saliha merupakan sebuah lagu yang begitu catchy dan senang lekat di minda penonton. Apa yang saya perasan, susunan lagu ini sering diubah-ubah mengikut keadaan. Secara tidak langsung, lagu ini sebenarnya sedang melalui proses evolusi dalam memantapkannya sebagai sebuah lagu yang lebih berkualiti. Mawi harus lebih bersedia untuk itu. Beliau kena sentiasa peka. Ulangan kali kedua, teleprompter dipadamkan kerana ia sebenarnya mengganggu tumpuan Mawi. Lirik yang terpapar di teleprompter adalah lirik yang verbatim. Adakalanya adlib yang dilakukan oleh Mawi dibuat tanpa dirancang dan beberapa baris lirik tidak dinyanyikan oleh Mawi. Ia merupakan satu langkah wajar kerana ia mengganggu tumpuan Mawi.

You're The One I Want oleh Bintang Akademi Fantasia 3
Penuh pentas dengan bintang Akademi Fantasia. Bila sudah penuh, maka jadi lebih serabut. Koreograf yang direka tidak dapat dinikmati sepenuhnya. Lebih-lebih lagi dengan kemunculan seseorang yang cuba mencari tumpuan dengan gaya niggernya. Tiada yang menarik dalam persembahan ini kecuali…ooooooo.

Khabarnya rakaman ini akan disiarkan sempena Tahun Baru 2006. Nantikan siarannya di ASTRO Ria.

Nota : Album Adam selamat dilancarkan di Hotel Maya pada jam 9 malam tadi. Kejutan yang ditampilkan untuk sama-sama melancarkan album Adam benar-benar membuatkan saya sedikit terharu. Tunggu ulasan saya esok petang atau malam. Esok malam ada Gathering bersama Yazer FC pula. Sabar ya...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger