Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 22 September 2005

Panel Khalayak Filem Satu Diskusi Awal
Isnin lepas saya jadi panel forum “Khalayak Filem Satu Diskusi Awal” anjuran Persatuan Mahasiswa UKM dengan kerjasama Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan UKM. Turut bersama saya ialah Mamat Khalid dan Fadz. Mamat Khalid semua yang orang tentu ingat ialah kemunculan beliau sebagai pengkritik di salah satu Konsert Akademi Fantasia dan yang orang sukar untuk ingat ialah beliau merupakan seorang penulis lakonlayar untuk Puteri Gunung Ledang. Fadz pula merupakan pemilik blog tontonfilem yang memang terkenal dengan ulasan filem, apa sahaja jenis filem.

Saya diminta untuk menjadi panel hanya pada hari Sabtu. Menjadi panel bidan terjun ! Sukar untuk saya menolak permintaan seorang pelajar yang sedang dalam keadaan buntu angkara pelbagai masalah yang melanda projek beliau. Saya sudah masak juga dengan karenah birokrasi pihak pengurusan universiti yang tentunya lebih menyulitkan kelancaran projek tersebut. Lalu saya katakana ya kepada beliau dan dalam waktu yang sama saya harus juga mencari mangsa untuk bersama-sama saya. Dua nama yang terbayang di fikiran saya pada waktu itu, tidak lain dan tidak bukan ialah Nizam Zakaria dan Fadz. Mujur Fadz juga seperti saya yang sukar untuk menolak permintaan orang.

Dalam waktu yang singkat saya harus membuat persediaan. Mujur juga buku Sinema dan Penontonan di Malaysia milik Fadz ada dengan saya waktu itu. Sempat juga saya selak untuk bacaan secara umum. Tiba harinya, Fadz dan Mamat Khalid paling banyak meluahkan pengalaman yang mereka lalui kepada para pelajar yang hadir pada hari tersebut. Umum juga mengetahui bagaimana saya sememangnya sukar untuk memberikan tumpuan atas satu kerja yang perlu dilakukan secara dalam keadaan yang mendesak. Lebih-lebih lagi ia perlu dilakukan secara langsung. Tidak banyak yang dapat saya kongsi bersama para pelajar melainkan fungsi blog untuk memberikan penilaian jujur tentang sesuatu filem dan juga fungsi blog untuk menarik golongan muda menonton filem Melayu.

Sebagai khalayak filem, apa yang ingin anda tonton dalam sesebuah filem ?
Suka untuk saya petik tulisan kiriman Kamal dari filemkita.com berkenaan persoalan tersebut. Kata beliau, penonton inginkan sebuah filem yang JUJUR. Iaitu :

@tak nak sesuatu yg terlalu dibuat-buat
@tak nak sesuatu yg meniru-niru
@tak nak sesuatu yg mengada-ngada
@tak nak sesuatu yg menunjuk-nunjuk
@tak nak sesuatu yg perasan bagus
@tak nak sesuatu yg cuba mengaut untung secara mudah
@tak nak sesuatu yg mengajar

Apa lagi yang penonton inginkan ?

Salon : Aiskrim dan Time Travel Machine
Entahlah. Tak tahu nak cakap apa. Kalau Fadz bercerita tentang keindahan GSC One Utama dan jamuan selepas tontonan, saya memilih untuk bercerita tentang satu adegan dalam filem ini yang memaparkan Pierre Andre dan Chelsia Ng (dua orang yang layak dinamakan sebagai pelakon yang boleh berlakon dalam filem ini) bermain permainan sewaktu zaman kita kanak-kanak. Mereka bermain tali skipping, tudung botol, tiup kayu aiskrim dan tingting kapal terbang. Saya pernah main tiup kayu aiskrim. Masa tersebut zaman sekolah rendah. Kita ada kayu aiskrim yang paling bertuah dan yang paling ringan. Tidak cukup dengan itu, kita akan buat corak-corak ganas atas kayu aiskrim tersebut. Selalunya kayu aiskrim itu akan menang dan kayu itulah yang paling bertuah kononnya.

Adegan lain yang mengingatkan saya untuk dijadikan bahan blog ialah jika anda ada time travel machine, tahun yang manakah yang ingin anda kembali semula ? Saya mahu kembali ke zaman sekolah menengah di MRSM Beseri Perlis. Entahlah, saya suka zaman tersebut. Dua tahun di sekolah tersebut ajar saya banyak perkara. Kalau boleh, saya mahu ulang ambil Sijil Pelajaran Malaysia. Nak study betul-betul dan nak score power-power !

Anda ingin kembali ke zaman yang mana ?

Dalam perjalanan pulang, saya dan Fadz berbual panjang. Banyak topik yang dibualkan. Yang paling menarik ialah tentang subtext di Imbasan Akademi Fantasia. :)>:) Saya memang suka berbual dengan Fadz pasal dia banyak ilmu dan juga naif. Banyak perkara juga yang mengejutkan beliau. Terima kasih kerana menghadiahkan saya buku tullisannya yang bertajuk Jian. Saya memang suka baca fiksyen sains Melayu walaupun tidak banyak yang berkualiti. Fadz minta saya beri ulasan tentang tulisannya. InsyaAllah.

Dewa Datang Lagi ?
Khabarnya Dewa akan bertandang lagi ke Kuala Lumpur untuk sebuah persembahan konsert. Penganjurnya adalah mereka yang pernah menganjurkan Gala Merdeka Musical Fashion Show. Lebih menarik, Farah Malaysian Idol bakal menjadi artis pembuka persembahan untuk Dewa. Bila ya ? Tunggulah, saya akan update perkembangan perancangan dari mereka.

Mengejar Matahari
Apin memang benar "orang lain boleh aja datang dan pergi, tapi yang namanya sahabat sejati akan selalu ada di hati. Dan buat gue, Damar, Apin dan Dino, adalah matahari yang sebenarnya. Mereka selalu ada dan tidak pernah pergi." ......Selamat Hari Lahir !

So, ada dua persoalan untuk dibincangkan iaitu apa yang penonton inginkan dalam sesebuah filem dan dengan time travel machine, anda ingin kembali ke zaman yang mana ? Sila berikan komen anda. Jauhkan jawapan perbincangan anda daripada perkataan Mawi, Akademi Fantasia, Daniel, Malaysian Idol dan yang sewaktu dengannya.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger