Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 07 October 2005

Google Earth : Explore, Search & Discover

Hari ini seharian saya bermain dengan Google Earth. Apa yang boleh saya perkatakan, aplikasi Google Earth memang sebuah aplikasi yang hebat. Saya boleh meninjau tempat-tempat yang tidak pernah saya lawati dan merasai suasana persekitarannya seperti berada di sana. Saya tentunya menghabiskan banyak masa di Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya. Dari satu bandar ke satu bandar saya lawati.

Saya ada terdengar juga keluhan sesetengah pihak sewaktu aplikasi ini dilancarkan. Kegusaran mula timbul apabila sesetengah pihak merasakan aplikasi ini bakal memudahkan pengganas untuk merancang serangan mereka terhadap sesebuah lokasi. Saya mengambil contoh Amerika Syarikat yang mana resolusi lokasi seperti New York, Los Angeles, San Francisco agak tinggi resolusinya. Saya dapat melihat dengan jelas jalan-raya, kereta, rumah, bangunan serta premis-premis di bandar tersebut. Sekiranya saya seorang pengganas, saya akan menggunakan aplikasi Google Earth sebagai peta untuk merancang serangan ke atas sesebuah lokasi.

Aplikasi Google Earth ini masih di fasa beta, maka tidak semua kawasan boleh dilihat secara terperinci. Malaysia contohnya, masih Kuala Lumpur dan sekitarnya sahaja yang boleh diterokai secara lebih terperinci. Selain daripada itu, separuh daripada Shah Alam, Subang, Petaling Jaya, Ampang, Sg Besi, Serdang, Kajang, Putrajaya boleh kelihatan dengan jelas. Kawasan selain daripada itu tidak dapat kelihatan.

Saya ada merakamkan beberapa lokasi yang menarik untuk kita sama-sama tinjau. Gambar adalah kredit untuk Google Earth. Dan disertakan beberapa lokasi untuk diteka. Silalah...

Kg Baru

Pertemuan Dua Sungai

Perumahan Duta di Jalan Ampang

Persekitaran Lorong Haji Taib

Lokasi 01 : (klu: Wira bermastautin di sini)

Menara Berkembar Petronas dan Taman KLCC

Lokasi 02 : (klu : baru berkahwin dengan anak Tun Razak)

Gagah Guard di Wisam !!

Lokasi 03 : (klu : sakit hati tiada dalam perkhidmatan)

Pasar Ramadhan bertukar lokasi. Jauh sedikit tahun ini

Google Earth boleh dimuaturun di http://earth.google.com. Semoga anda terpesona dalam penerokaan, pencarian dan pengembaraan di bumi sendiri. Anda ingin terbang menjadi Superman ? Inilah aplikasinya !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger