Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 November 2005

Apa Persamaan MawiFC dan AdamFC

Ucapan oleh Adam

Baru-baru ini saya berkesempatan untuk hadir ke Majlis Hari Raya yang dianjurkan oleh Adam Fan Club. Kemesraan yang ditunjukkan serta hubungan kekeluargaan sesama ahli boleh dilihat agak kukuh dalam kumpulan tersebut.

Mereka telah pun menjadi sebahagian daripada apa yang sering saya lalui selama hari ini. Dalam banyak-banyak kelab peminat, jemputan dari AdamFC memang agak sukar untuk saya ketepikan kerana faktor-faktor tersebut. Namun demikian, saya tetap mengehadkan hubungan tersebut tidak lebih sebagai seorang peminat Akademi Fantasia dengan Adam. Saya bukan Presiden, bukan Penasihat dan bukan Bendahari, saya hanya peminat.

Menganyam ketupat : terror sungguh !!

Saya senang berinteraksi dengan mereka dan bertukar-tukar pandangan. Mereka juga nampaknya sudah tahu apa yang perlu dilakukan apabila berdepan dengan pelbagai masalah yang timbul. Sedikit demi sedikit mereka belajar dan mendapatkan nasihat dari mereka yang berkelayakan.

Saya mengikuti perkembangan kedua-dua buah kelab peminat ini yang lahir dari program realiti Akademi Fantasia. Baik Adam mahu pun Mawi mempunyai pengikut yang besar. Saya akui pengikut Mawi lebih besar dan amat besar.

Juara Lelong Frame Foto Adam

Populariti Adam setelah tamat pengajian dari Akademi Fantasia mengundang para oportunis untuk rapat dengannya. Ini sekaligus menjadikan hidup Adam seakan-akan terkongkong dibelenggu masalah yang dicipta oleh pengurusan kelab peminatnya. Seorang demi seorang datang oportunis bersilih ganti dan sanggup mengorbankan wang ringgit mereka demi Adam pada waktu tersebut. Para peminat yang ikhlas menyokong Adam nampaknya turut tersepit dalam kancah masalah tersebut.

Adam memberi duit raya kepada anak yatim

Masalah demi masalah yang diwarisi dari mereka sebenarnya tidaklah begitu merumitkan keadaan. Ahli Jawatankuasa Lama telah bertindak sewenang-wenangnya dan menutup laman web rasmi Adam ketika itu iaitu AdamFC.com. Tindakan tersebut menyebabkan para peminat hilang arah. Mujur yahoogroups Adam masih dikekalkan untuk para peminat terus berkomunikasi antara mereka.

Ahli Jawatankuasa Baru sebenarnya tidak perlu memulakannya dari bawah. Borang Pendaftaran Pertubuhan juga telah dihantar oleh AJK terdahulu. Namun demikian, AJK Baru hanya perlu menukar nama baru kepada pihak Pendaftaran Pertubuhan. Kelab Peminat Adam dan Mawi sebenarnya merupakan lubuk emas kepada para oportunis yang menantikan peluang untuk rapat dengan bintang ciptaan mereka. Kekosongan jawatan Presiden, Penasihat dan beberapa jawatan tidak akan dibiarkan lama kerana sudah ramai yang menantikan agar peluang itu datang.

Sidang Media Tergempar MawiFC

Dalam perkembangan lain, satu sidang media tergempar telah diadakan semalam untuk mengumumkan perletakan jawatan sebahagian besar daripada Ahli Jawatankuasa Penaja MawiFC. Sidang media tersebut telah diadakan sewaktu Mawi sedang membuat persembahan dalam satu majlis Pelancaran Album yang pertama beliau.

Pandangan saya jelas tentang isu ini. Ianya boleh diselesaikan dengan baik lebih-lebih lagi ia adalah masalah dalaman kelab. Tindakan tersebut dilakukan secara terburu-buru.

Dulu kita kutuk Melodi, sekarang kita join Melodi pulak :)

Mereka memberikan harapan yang terlalu tinggi kepada Mawi dan memikirkan mereka harus dihormati. Sikap meletakkan syarat kepada artis adalah satu sikap yang menyokong dan mengharapkan balasan.

Perletakan jawatan dua pertiga daripada Ahli Jawatankuasa Penaja MawiFC sebenarnya tidak mencalarkan populariti Mawi. Anggap sahaja ianya sebagai satu publisiti kepada Mawi, selain daripada pengajaran kepada semua pihak untuk menilai orang-orang di sekeliling kita.

Dugaan kecil sahaja...ada rotan lagi besar menunggu

Cadangan saya kepada Ahli Jawatankuasa Baru MawiFC agar anda tidak terlalu mengongkong diri anda dalam kelompok anda sahaja. Buka pemikiran anda untuk bergaul dengan mereka yang telah terlebih dahulu mengharungi masalah-masalah tersebut. Pandangan-pandangan mereka contohnya dari AdamFC dan FarahFC sebenarnya boleh digunakan untuk memantapkan lagi perjuangan anda. Jangan terlalu merasa besar kepala apabila berpeluang memimpin sebuah kelab peminat yang besar seperti MawiFC. Sikap besar kepala itu lah yang sebenarnya telah merugikan banyak pihak.

Tabah dan kuatkan semangat...

Sempat saya bisikkan perkataan “tabah dan kuatkan semangat” kepada Mawi sebelum beredar dari majlis tersebut. Pandangan saya mungkin agak berbeza dengan rakan-rakan saya tetapi kami tetap berkawan.

Lain kali waktu PC jangan melukis atau sign autograf. Dengar setiap apa yang diperkatakan !

Mujur saya sekadar menjadi peminat fanatik Akademi Fantasia yang memerhatikan secara jauh dan tidak begitu terlibat dengan mereka. Bila sudah terlibat emosi, maka lain jadinya kelak.

Perspektif Berbeza :
Sekadar Media Picisan (bunga-bunga bakal lawyer)
Leen Ash Burn's Second Lair (kelakar tahap dewi-dewi)
Me, Myself and I (kelakar tahap dewa-dewa)
MawiFC.com (macam-macam ada)

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger