Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 21 November 2005

Apa Yang Best Tentang Jiwang United

Rumah Terbuka Akma di kediamannya

Pagi tersebut saya sempat menyelak akhbar Mingguan Malaysia, ruangan Cubit Manja oleh Siti Jarum. Terperanjat besar saya dibuatnya. Tiada kata yang mampu saya luahkan kesan dari isu tersebut. Benar, isu tersebut telah menjadi semakin besar dan sedikit sebanyak ada pihak lain yang terkena tempiasnya. Sebagai seorang blogger sepenuh masa (ya, sepenuh masa) saya merasa agak tertekan membacanya. Saya sebolehnya tidak mahu masyarakat memandang serong tentang tugas dan fungsi seorang blogger.

Saya tertarik dengan satu kenyataan dari Siti Jarum yang berbunyi, “Bukan semua yang boleh menulis dan ada byline tu wartawan. Dan bukan orang yang tak ada byline itu pula bukan wartawan.” Renungkan dalam-dalam dua baris ayat tersebut dan tanamkan dalam-dalam ke dalam minda masing-masing.

Tengahari itu, saya tidak melepaskan peluang untuk menghadiri majlis rumah terbuka Jiwang United di Kenari Townhouse, Templer Park. Memandangkan ada yang sanggup terbang dari Brunei untuk ke majlis tersebut, amatlah tidak wajar sekiranya saya tidak mampu untuk menghadirinya. Kebanyakan para tetamu adalah mereka yang telah saya temui sewaktu Rumah Terbuka Akma di kediamannya di Jalan Klang Lama pada hari Sabtu. Tidak jemu-jemu kita bertemu. Ada juga kenalan baru yang saya kenal di majlis tersebut. Makin bertambah kenalan saya di sebalik kemelut kawan yang pergi. Boleh baca blog Houdini untuk ulasan lanjut.

Saya datang untuk makan dan berseronok-seronok. Tidaklah seronok sangat tapi cukup sekadar menyeronokkan hati insan lain. Dalam sibuk-sibuk ramai yang bertanyakan sama ada Badrul datang atau tidak. Saya jawab tidak sahaja. Ada hal mungkin. Walaupun saya sebenarnya menyimpan rahsia kehadirannya.

Banyak betul makanan yang terhidang di atas meja. Juga kerusi sehinggalah ke belakang dapur. Penuh dengan makanan. Di dinding tertampal menu-menu untuk tengahari itu. Ada macam-macam nama yang terpampang.

Menu Rumah Terbuka Jiwang United

Kuih Benderam Berjuta Batu, Sambal Bilis Cinta Seorang Teman, Rendang Camar Yang Pulang, Meehoon Goreng Nazam Berkasih, Keropok Lekor LOVE, Satay Susah Susah Aje, Laici Jelly Raikan Cinta, Mint Chocolate I Will Always Love You, Kuah Satay Hukum Karma, Sandwich Teratai, Nasi Himpit Adik Panjang, Mihun Goreng Memori Bahagia, Kek Coklat Konnichiwa, Nasi Dagang Whatever, Kuah Kacang Abang Panjang, Buah-Buahan Dusun, Kek Benjis Fantasia Bulan Madu, Spaghetti Semut Merah, Air berperisa Muhibbah dan macam-macam jenis lagi. Saya hanya bawa perut.

Bila tengok senarai menu dengan pelbagai nama teringat pula sewaktu nostalgia Akademi Fantasia 1 bila mana saya dan PFS menganjurkan Rumah Terbuka sultanmuzaffar. Kenangan-kenangan tersebut datang kembali ke dalam memori. Semua orang gembira melaksanakan satu majlis yang tidak begitu besar tetapi berlangsung dalam suasana yang meriah. Ia tetap sebuah majlis gathering, bezanya semua orang gembira dan tidak ada sidang media di pertengahan atau di penghujung majlis. Ia berlangsung dalam suasana yang amat meriah.

Felix dan Akma menonton video klip Jiwangs hasil ahli JU

Kemeriahan yang dirasai tidak terhenti setakat itu sahaja. Ketibaan Badrul yang telah saya ketahui sejak awal saya sambut di bawah tempat berlangsungnya majlis tersebut. Saya tergamam ! Baru sebentar tadi Lina menelefon Felix untuk memberi peluang kepada para tetamu mengucapkan sesuatu kepada Felix. Tapi kini Felix berada di depan mata mengekori Badrul. Bukan sahaja Felix, Akma juga turut serta. Tertipu rupanya saya dengan panggilan telefon sebentar tadi.

Kecoh satu rumah apabila melihat Felix dan Akma turut serta dalam majlis tersebut. Walaupun masa mereka tidak lama hanya dalam sejam sahaja tetapi ia merupakan satu kenangan paling bermakna bagi semua tetamu yang hadir.

Tetamu yang hadir tidak tahu menahu tentang kehadiran Felix dan Akma, tetapi masih sanggup melaksanakan majlis tersebut dengan gigih. Yang terbang dari Brunei tidak pernah mengharap yang Felix dan Akma akan hadir, cukuplah sekadar dapat bertemu dengan kawan-kawan Jiwang United. Melihatkan kehadiran Felix dan Akma, ia merupakan satu bonus buat mereka.

Upacara Membodek Jejaka Terhangat Di Pasaran oleh JU

Itu yang saya lihat ada dalam Jiwang United. Mereka tidak terlalu memberikan harapan yang tinggi tetapi sekdar melakukan apa yang mereka termampu. Sokongan yang diberikan kepada Felix dan Akma tidak pernah dibatasi dengan habuan-habuan yang tidak masuk akal. Apa yang mereka lakukan adalah untuk meraikan cinta sesama Jiwang United. Mereka tidak pernah meletakkan syarat kepada Felix agar jangan bergambar dengan artis wanita, begitu juga sebaliknya kepada Akma. Mereka sekadar memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada mereka berdua.

Foto Kenangan Jiwang United

Memandangkan kebesaran kuasa yang ditunjukkan oleh Badrul dengan membawa Felix dan Akma ke majlis tersebut, maka sahamnya naik melonjak sehingga tidak dapat ditahan-tahan lagi. Saham wink sebagai Jejaka Terhangat di Pasaran juga nampaknya semakin merudum menghadapi zaman kemelesetan. Saham saya ? Tidak perlu risau. Masih kukuh di pasaran. Setakat hari ini, baru dua orang yang mengaku. Ada lagi yang masih belum tampil untuk membuat pengakuan mereka. Mereka disarankan agar membuat pengakuan dengan kadar yang segera sebelum terlambat. Sila buat sidang media secepat yang mungkin. Tetapi ingat, tunggu sehingga majlis selesai.

Felix juga mewar-warkan agar jangan lupa dengan gatheringnya yang akan diadakan hujung minggu ini. Maklumat lanjut adalah seperti di bawah :

Gathering Bersama Felix Agus

Tarikh : 26 November 2005 (Sabtu)
Masa : 8.00 malam
Tempat : The Pool Side Suitestay Executive Residence, 161-D Jalan Ampang, Kuala Lumpur(dekat stesen LRT Ampang Park atau belakang Wisma MCA & Menara TR)
Harga tiket adalah : Dewasa - RM50, Kanak-kanak bawah 12 tahun - RM35(terhad kepada 15 orang kanak-kanak sahaja)

Saya menerima SMS ini dari seorang sahabat yang menonton wawancara bersama Bon Jovi di Oprah Winfrey Show;

"I never make any decision based on my fan base. If I were 2 do that, I wud be living a lie n not be true 2 myself. Music is what I do, not who I am; who I am is much more, not just what u c on stage." ni penyanyi yg dah berjaya selama 20 tahun n jual 100 juta album. Hehehe."

Fikir-fikirkanlah...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger