Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 21 March 2006

Nostradamus Anugerah Planet Muzik 2006
The Max Pavilion, Singapore Expo

Jangan lupa saksikan siaran langsung yang akan dibawakan oleh ASTRO Ria pada hari Jumaat, 24 Mac ini pada jam 8.30 malam. Antara bintang yang akan membuat persembahan ialah Siti Nurhaliza, Nikki, Mawi, Adam AF2 dan lain-lain lagi.

Calon Kategori Terbaik

1. ARTIS LELAKI BARU TERBAIK
Adam - Adam
Ady - Dari Hati Untuk Cinta
Ello - Ello
Mike - Mike
Shanon - Dilanda Cinta

Kehebatan dua artis Malaysia untuk tersenarai dalam kategori ini agak membanggakan. Shanon terpilih dengan album underdog yang agak sukar didapati di pasaran iaitu Dilanda Cinta, manakala Adam mempertaruhkan album solo pertamanya, Adam. Namun demikian, kedua-dua bintang tersebut gagal tercalon dalam kategori Artis Baru Terbaik AIM 13. Mike dari Indonesia adalah bintang ciptaan Indonesian Idol dan dilihat sebagai calon yang mampu memberikan saingan sengit untuk memenangi kategori ini. Ello pula berkemampuan untuk pulang dengan anugerah ini kerana memenangi kategori Album Terbaik dan Pendatang Baru Terbaik di Anugerah Muzik Indonesia 2005.

Pilihan 1 : Ello - Ello

2. ARTIS WANITA BARU TERBAIK
Adibah Noor - Terlalu Istimewa
Eka Mairina - Untukmu Selamanya
Helena - Keajaiban Cinta
Nikki - Maharani
Sharifah Zarina - Sharifah Zarina

Naluri hati saya mengatakan yang anugerah kategori ini bakal dibawa pulang oleh artis Malaysia. Saingan sengit bakal berlaku antara Nikki dengan album Maharani dan Adibah Noor melalui album Terlalu Istimewa. Di sini kita melihat bahawa tiada nama Jaclyn Victor dalam kategori ini kerana Gemilang merupakan albumnya yang kedua. Kalau dinilai berdasarkan pandangan juri AIM 13, nampaknya saingan bakal berlaku antara Adibah Noor dan Sharifah Zarina kerana mereka tercalon dalam kategori Artis Baru Terbaik AIM 13. Saya memilih Adibah Noor dengan album Terlalu Istimewa untuk menang kategori ini kerana saya sukakan muzik dalam album tersebut. Persembahan vokal Adibah Noor lebih pelbagai dan terserlah dalam album tersebut berbanding vokal dalam album Nikki.

Pilihan 1 : Adibah Noor - Terlalu Istimewa

3. DUO/KUMPULAN BARU TERBAIK
AhliFiqir - Hari Ini Dalam Sejarah
J-Rocks - Topeng Sahabat
Maliq & D’Essentials - 1st
Saykoji - Saykoji
Tangga - Tangga

Berdasarkan populariti, nama AhliFiqir dengan album Hari Ini Dalam Sejarah dilihat sebagai calon utama untuk menang kategori ini. Jangan dilupakan Tangga dengan album Tangga kerana mereka pernah tercalon dalam kategori Album Terbaik di AMI 2005. Saingan sengit datang daripada Saykoji dengan album tajuk yang sama. Mereka adalah pemenang untuk kategori Artis Hip-Hop/R&B /Duo/Berkumpulan Terbaik. Saya nampak Tangga ada kelebihan besar untuk menang kategori ini.

Pilihan 1 : Tangga - Tangga

4. ARTIS LELAKI TERBAIK
Awie - Santai
Jai - Atas Dasar Cinta
Marcell - Marcell Repackage
Vince - Janji Vince

Persoalan pertama timbul apabila melihat hanya ada empat calon sahaja dalam kategori ini berbanding kategori-kategori yang lain. Apakah tiada calon artis lelaki dari tiga negara yang layak untuk menduduki tempat kosong kelima dalam kategori ini ? Awie turut tercalon dalam AIM 13 menerusi Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Lelaki). Walaupun nama Vince menerusi album Janji Vince tidak kelihatan dalam senarai AIM 13, beliau bertuah kerana tercalon di APM 2006. Saya melihat Marcell mampu membawa pulang anugerah ini dan menerima saingan sengit dari Awie dan Vince. Tidak mustahil sekiranya Awie mampu membuat kejutan.

Pilihan 1 : Marcell - Marcell Repackage

5. ARTIS WANITA TERBAIK
Audy - 2002 Repackage
Jaclyn Victor - Gemilang
Kris Dayanti - Cahaya Repackage
Rossa - Kembali
Titi DJ - Melayani Hatimu

Saya terfikir apakah album Repackage kini merupakan trend muzik rantau ini sekarang ? Banyak artis yang tercalon mempunyai album bertajuk Repackage. Pilihan saya untuk kategori ini ialah Rossa menerusi album Kembali walaupun bakal menerima saingan yang sengit dari Kris Dayanti dengan album Cahaya Repackage. Jangan pandang sebelah mata dengan kemampuan Jaclyn Victor kerana mampu untuk memboloskan dirinya dalam kelompok bintang Indonesia. Itu pun mungkin kerana Siti Nurhaliza tiada album baru.

Pilihan 1 : Rossa - Kembali

6. DUO/KUMPULAN TERBAIK
Dewa - Laskar Cinta
Project Pop - Pop Circus
Padi - Padi
Peterpan - Original Soundtrack Alexandria
Radja - Langkah Baru

Kita tengok di mana kumpulan-kumpulan terbaik mahu pun popular Malaysia ? Ini baru namanya persaingan yang betul-betul persaingan. Kita meletakkan persaingan turut dibuka kepada kumpulan Indonesia. Nescaya mereka akan mendominasi pencalonan. Kalau sekadar berani membuka peluang untuk artis Singapura, itu belum dinamakan persaingan yang positif. Saya memang menggemari kumpulan Dewa dan album Laskar Cinta merupakan taruhan terbaik Dewa untuk menang kategori ini. Saingan sengit datang dari kumpulan Padi.

Pilihan 1 : Dewa - Laskar Cinta

7. LAGU TERBAIK
Cinta - Intuisi - Melly feat Kris Dayanti
Dealova - Original Soundtrack Dealova - Once
Gemilang - Gemilang - Jaclyn Victor
Menanti Sebuah Jawaban - Padi
Yang Terbaik Bagimu - Heaven Of Love - Ada Band feat. Gita Gutawa

Sekali lagi syabas buat Aubrey Suwito kerana mampu memboloskan dirinya untuk kategori Lagu Terbaik. Namun demikian, saya meletakkan harapan agar Menanti Sebuah Jawaban oleh Padi menang kategori ini. Saya menyifatkan lagu tersebut lebih baik dari Gemilang. Saingan sengit bakal berlaku antara Menanti Sebuah Jawaban dan Dealova oleh Once.

Pilihan 1 : Menanti Sebuah Jawaban - Padi

8. ALBUM TERBAIK
Dayang Sayang Kamu - Dayang Nurfaizah
1st - Maliq & D’Essentials
Gemilang - Jaclyn Victor
Original Soundtrack Alexandria - Peterpan
Senyawa - Chrisye

Terkejut benar saya melihat Dayang Sayang Kamu tersenarai dalam kategori ini. Bukanlah kerana tiada langsung sifat patriotik yang produk Malaysia semuanya hancur. Kalau album ini bagus dan diiktiraf dalam APM oleh juri-juri dari Malaysia, Indonesia dan Singapura, mengapa juri dari Malaysia langsung tidak memandang album tersebut di sini ? Saya katakan album Senyawa oleh Chrisye lebih berpeluang untuk membawa pulang anugerah tersebut. Kalau Gemilang yang menang, sudah pasti ada peluang untuk Gemilang menyerlah di AIM 13.

Pilihan 1 : Senyawa - Chrisye

9. ARTIS SINGAPURA TERBAIK
AhliFiqir - Hari Ini Dalam Sejarah
Eka Mairina - Untukmu Selamanya
Hetty Sarlene - The Best of Hetty Sarlene
Jai - Atas Dasar Cinta
Salma - Irama Rindu

Pilihan 1 : AhliFiqir - Hari Ini Dalam Sejarah

10. LAGU TERBAIK SINGAPURA
Angguk-Angguk Geleng-Geleng - Hari Ini Dalam Sejarah - AhliFiqir feat. Mia
Cinta Abadi - Untukmu Selamanya - Eka Mairina feat. Iskandar
Irama Rindu - Irama Rindu - Salma
Ladidadida - Untukmu Selamanya - Eka Mairina
Terbongkar Rahsia - Ikhlas - Azyza

Pilihan 1 : Angguk-Angguk Geleng-Geleng - Hari Ini Dalam Sejarah - AhliFiqir feat. Mia

11.ALBUM TERBAIK SINGAPURA
Atas Dasar Cinta - Jai
Hari Ini Dalam Sejarah - AhliFiqir
Irama Rindu - Salma
Untukmu Selamanya - Eka Mairina

Pilihan 1 : Hari Ini Dalam Sejarah - AhliFiqir

Calon Kategori Popular

1. ARTIS LELAKI PALING POPULAR
M1: Adam AF2
M2: Ari Lasso
M3: Delon
M4: Ello
M5: Fuad Rahmad
M6: Glenn
M7: Hazami
M8: Hattan
M9: Jamal Abdillah
M10: Mawi AF3
M11: Taufik Batisah
M12: Zainal Abidin

Setelah para peminatnya berhempas-pulas mengundi untuk Mawi, agak sukar untuk saya menidakkan peluang Mawi memenangi kategori ini. Kalau ada pun yang mampu menandingi Mawi ialah tiada siapa kerana nama Mawi begitu kukuh pada waktu sekarang. Lagi pun kategori ini adalah kategori populariti dan melibatkan undian peminat. Mawi pasti pulang dengan trofi tersebut.

Pilihan 1 : Mawi AF3

2. ARTIS WANITA PALING POPULAR
F1: Azharina
F2: Audy
F3: Dayang Nurfaizah
F4: Eka Mairina
F5: Hetty Sarlene
F6: Kris Dayanti
F7: Melly Goeslaw
F8: Misha Omar
F9: Ning Baizura
F10: Rossa
F11: Siti Nurhaliza
F12: Shanty

Ada yang mengatakan namanya semakin merudum. Saya melihat namanya semakin kukuh baik untuk kategori terbaik mahu pun yang melibatkan undian populariti. Siti Nurhaliza walaupun tanpa album baru dan hanya berbekalkan sebuah single bersama Too Phat masih mampu untuk mengekalkan anugerah tersebut di tangannya.

Pilihan 1 : Siti Nurhaliza

3. KUMPULAN PALING POPULAR
G1: AhliFiqir
G2: Gerhana Ska Cinta
G3: Gigi
G4: Lovehunters
G5: Padi
G6: Peterpan
G7: Radja
G8: Ruffedge
G9: Sheila On 7
G10: Spider
G11: Slank
G12: V.E.

Populariti semasa menunjukkan Radja bakal membawa pulang anugerah tersebut. Tetapi pengundian melibatkan tiga negara. Ada peluang untuk Peterpan untuk memintas kerana selain popular, mereka juga yang terbaik di Indonesia. Peterpan berjaya membawa pulang tujuh anugerah dari sebelah pencalonan di Anugerah Musik Indonesia (AMI) 2005.

Pilihan 1 : Peterpan

4. LAGU PALING POPULAR
S1: Aduh Saliha : Mawi AF3
S2: Angguk-Angguk Geleng-Geleng : AhliFiqir feat Mia
S3: Ada Apa Denganmu : Peterpan
S4: Cinta : Melly & Kris Dayanti
S5: Di Celah Gigi : Zoul
S6: Dua Dunia : Too Phat feat. Siti Nurhaliza
S7: Elegi Sepi : Azharina
S8: Langit Ke-7: Sharifah Zarina
S9: Mungkin Nanti : Peterpan
S10: Menanti Sebuah Jawaban : Padi
S11: Pudar : Rossa
S12: Tentang Dia : Melly & Evan

Kalau Mawi menang kategori Artis Lelaki Paling Popular, tentunya peluang untuk Aduh Saliha dendangannya juga menang kategori Lagu Paling Popular. Kalau ada pun kejutan, mungkin dari lagu Dua Dunia (Too Phat feat Siti Nurhaliza) atau lagu Mungkin Nanti (Peterpan). Lagu Menanti Sebuah Jawapan oleh Padi walaupun memenangi kategori Lagu Alternatif Terbaik dan Susunan Muzik Alternatif Terbaik di AMI 2005 belum mampu menandingi lagu-lagu seperti Aduh Saliha dan Dua Dunia yang lebih popular di kalangan pendengar.

Pilihan 1 : Aduh Saliha : Mawi AF3

nota : mood hari ini : puas

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger