Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 14 March 2006

WRIT SAMAN

DI DALAM MAHKAMAH TINGGI MALAYA DI KUALA LUMPUR DALAM WILAYAH PERSEKUTUAN, MALAYSIA (BAHAGIAN SIVIL)

GUAMAN SIVIL NO:

ANTARA

KAMI @ MANUSIA-MANUSIA YANG MENDERITA (PLAINTIF)

DAN

ENGKAU @ RAKYAT MALAYSIA YANG BIJAKSANA (DEFENDAN)

WRIT SAMAN

“YANG AMAT ARIF TAN SRI DATO’ SITI NORHALIJAH BINTI TAJUDDIN, P.S.M., D.S.N.S., J.S.M., HAKIM BESAR MALAYA ATAS NAMA DAN BAGI PIHAK SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG”


Kepada :
ENGKAU @ RAKYAT MALAYSIA YANG BIJAKSANA
NO. 12, JALAN 24, SECTION 5
67890, MANA-MANA DI MALAYSIA
MALAYSIA

KAMI PERINTAHKAN KAMU bahawa dalam tempoh lapan (8) hari selepas penyampaian Writ ini ke atas kamu, termasuklah hari penyampaian itu, kamu hendaklah menyebabkan kehadiran dimasukkan untuk diri kamu dalam klausa atau guaman dan ambil perhatian bahawa jika kamu ingkar berbuat demikian, Plaintif boleh meneruskan untuk mendapatkan penghakiman dan pelaksanaan.

DISAKSIKAN OLEH ASMAWI BIN ANI., Timbalan Pendaftar di Mahkamah Tinggi Malaya pada 27 haribulan Januari 2006


FIEBIE DANIELLE DE LA ROSSA
..................................................................
Peguamcara Plaintif
Timbalan Pendaftar
Mahkamah Tinggi Malaya
Kuala Lumpur


************************************

Mak nak saman semua pembaca blog mak semua RM 2 ke RM10 seorang. Saman ini adalah perlu dilakukan sebab tadi masa mak tengok Rancangan Bersama Mu TV3, mak meraung-raung macam orang hilang akal kat rumah. Meleleh air mata mak nengok recap rancangan ini.

Mak sedih sangat sampai tak tertanggung jiwa melihat penderitaan yang dialami oleh orang-orang yang serba kekurangan, dihimpit kesusahan dan menderita kesakitan.

Mak makin sedih bila mak bandingkan diri mak yang serba kekurangan dengan orang-orang yang dipaparkan di dalam rancangan tu, sebenarnya mak jauh lebih mewah, jauh lebih senang, dan lebih bertuah dari mak sangkakan. Rancangan-rancangan macam ini membuka mata mak untuk melihat sesuatu perkara itu dalam bentuk yang lebih indah. Mak cuba melihat kekurangan mak sebenarnya bukanlah seteruk yang disangka. Cuba menyedarkan mak yang mak ini sebenarnya manusia bertuah, mungkin tidak bertuah mana, tapi nasib mak lebih baik dari orang-orang yang menderita itu.

Yang paling mak tak tahan bila mak tengok ada seorang tu yang dilanggar lari dan nampak macam mayat hidup (maafkan pengunaan perkataan mak) tapi bila di tanya sapa nama ayah, sapa nama ibu, dia masih boleh menjawab. Maksudnya walaupun dia kelihatan sebegitu, dia masih boleh berfikir, dan di mindanya kita semua tak tahu apa yang sedang difikirkan. Lepas tu mak tengok ada adik dari Sarawak yang menderita sakit JE. Misi kat hospital tu jolok-jolok kerongkong dia yang dilubangkan, lepas tu dirodok-rodok paip kecil dalam lubang hidung dia sampai nampak dia macam nak muntah terbelahak, menangis menahan kesakitan. Mak seolah-olah dapat merasakan kesakitan itu. Cuba jolok kerongkong kita dengan jari, rasakan kesakitannya, dan cuba lakukan ia hari-hari, tetapi dengan paip getah sepanjang semeter.

As i am writing this menitis air mata mak cuba memahami penderitaan yang ditanggung oleh orang-orang yang menderita ini. Tapi mak memang pondan pun, dan pondan memang suka nangis nak buat camna. Walaupun ada halkum dan takde tetek.

Mak makin sedih bila mak terfikir dan terdengar pengacara itu meminta merintih-rintih pendengar rancangan itu untuk menderma. Mak semakin sedih bila mak tengok Dana yang ada setelah siri itu ditayangkan hampir setahun tak sampai beberapa ratus ribu, tapi rancangan-rancangan seperti Akademi Fantasia, Malaysian Idol boleh memeras wang sms sebanyak itu dalam masa satu hari saja.

Mak terfikir perlu ke kita jadikan rancangan bersama ini sebagai satu rancangan realiti baru orang nak bantu. Kita amik orang-orang yang miskin, yang menderita kita masukkan di dalam satu banglow kemudian kita suruh mereka bertanding antara satu sama lain. Sapa paling kurus, sapa paling daif makanannya, sapa paling banyak airmatanya menanggung kesakitan, akan diundi. Kemudian ada kamera tersorok yang akan mengambil gambar orang-orang ini menderita, menahan kesakitan, melihat ibu-ibu kanak-kanak itu menangis meminta kepada tuhan pada waktu malam supaya anak-anak mereka tidak melihat airmata mereka dan sebagainya.

Jadi mak nak saman semua pembaca-pembaca blog, kawan-kawan mak dan orang yang suka mengeji mak dalam blog ini sebanyak RM2 hingga RM10.


*******************************
DI ATAS ARAHAN

MAHKAMAH TINGGI MALAYA DI KUALA LUMPUR DALAM WILAYAH PERSEKUTUAN, MALAYSIA (BAHAGIAN SIVIL)

ANTARA

KAMI @ MANUSIA-MANUSIA YANG MENDERITA (PLAINTIF)

DAN

ENGKAU @ RAKYAT MALAYSIA YANG BIJAKSANA (DEFENDAN)

DEFENDEN ADALAH DIKEHENDAKI UNTUK

Dalam kes ini, defenden tidak dikehendaki untuk membela diri mereka atau mengambil peguambela. Defenden dikehendaki untuk mengaku bersalah dan membayar kos dan saman yang dikeluarkan. Defenden dikehendaki untuk sukarela membayar kos mahkamah dan jumlah saman sebanyak RM 1 sehingga RM10, atau mana-mana nilai tertinggi yang dirasa oleh defenden.

Defenden dengan ini dikehendaki untuk mengambil telefon bimbit mereka (pastikan berkredit hanjeng) dan mengikut arahan dan SMSkan perkara-perkara berikut:

Sila type TABUNG dan masukkan jumlah saman yang ingin di bayar. Sebagai contoh, jika saman yang ingin dibayar adalah RM2, taip Tabung2 dan hantarkan kepada 33533. Saman melalui SMS boleh dilakukan dalam nilai RM2, RM5 dan RM10 dan dilakukan berkali-kali macam mana korang berkali-kali sms Mawi sampai dia dapat 3-4 biji kereta. (Standard telecommunication rates are applicable per SMS)

*eh check dulu betul ke no aku kasi tu ek sebelum membayar sama- thank you

ATAU

Tuliskan cek kepada Tabung Bersamamu TV3 dan hantarkan ke SeriPentas.

ATAU

Bersimpati sedikit dan cuba membuka minda untuk memahami kesedihan itu.

Sekian terima kasih.

DISAKSIKAN OLEH ASMAWI BIN ANI., Timbalan Pendaftar di Mahkamah Tinggi Malaya pada 27 haribulan Januari 2006

DIHAKIMI OLEH “YANG AMAT ARIF TAN SRI DATO’ SITI NORHALIJAH BINTI TAJUDDIN, P.S.M., D.S.N.S., J.S.M., HAKIM BESAR MALAYA ATAS NAMA DAN BAGI PIHAK SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG”


FIEBIE DANIELLE DE LA ROSSA
..................................................................
Peguamcara Plaintif
Timbalan Pendaftar
Mahkamah Tinggi Malaya
Kuala Lumpur

Nota : Saya jarang benar potong dan tampal artikel atau entri blog penulis lain ke dalam blog saya sendiri melainkan ia benar-benar menyentuh perasaan dan mencuit hati saya. Saya pernah menyiarkan entri Bluehikari bertajuk "Peritnya Mencari Sesuap Nasi" yang disangkakan tulisan saya. Kali ini saya menyiarkan "Writ Saman" tulisan Fiebie untuk anda semua menilai dan mendapat sedikit pengajaran daripadanya. Maafkan setiap bahasa atau perkataan-perkataannya yang melampaui batas, tetapi anggaplah ia sebagai satu medium dari beliau untuk menyampaikan apa yang terbuku di dalam hatinya. Apa yang layak kita panggil untuk tulisan sebegini ? Sejuta bintang di langit, tidak akan sama dengan bintang penulisan ini !! Tahniah untuk Fiebie !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger