Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 07 October 2006

Ziarah
Episod 10 (Lebanon: Beirut)

Image Hosted by ImageShack.us

Tarikh 12 Julai membuka lembaran baru dalam sejarah krisis Israel – Lebanon. Tarikh tersebut juga dimuatkan dalam jadual peperangan antara dua negara yang berlaku setiap dekad. Bermula pada 1978 hingga hari ini, krisis dua negara bagai tiada penghujungnya.

Ziarah bertekad serta memberanikan diri untuk memasuki Beirut, Lebanon melalui Homs bagi menyaksikan sendiri peperangan yang sedang meletus. Turut menjadi tarikan, keadaan rakyat Lebanon yang terperangkap dan menjadi pelarian di bumi sendiri.

Dalam keadaan yang kelam kabut di sini, Ziarah berjaya melepasi pemeriksaan Imigresen. Atas nama sesama Islam dan niat murni untuk melaporkan sendiri peperangan di Beirut, Ziarah diberi kebenaran melepasi sempadan.

Bersama Pengarah Besar Program Pendidikan dan Kebajikan Pelarian Palestin di Lebanon, Kassim Aina, Ziarah meneruskan perjalanan ke Sabra Shatila. Kem yang pernah menyaksikan tragedi pembunuhan lebih 3,000 umat Islam oleh Israel pada akhir 1980an.

Kem yang pada asalnya menempatkan pelarian Palestin kini turut diduduki oleh rakyat selatan Lebanon. Kebanyakannya wanita dan kanak–kanak, yang hanya mampu melihat bapa dan suami mereka kembali ke kampung halaman untuk berjuang.

Di sekitar kem ini, Ziarah sempat merakamkan beberapa kemusnahan yang kini menjadi hiasan di Beirut ini. Turut mencabar kewibawaan Ziarah, tiga letupan yang meletus sekitar 4 kilometer dari tempat Ziarah membuat rakaman.

nota sultanmuzaffar : Kisah Sabra Shatila pernah diabadikan dalam sebuah lagu puisi sekitar tahun 80an oleh pemuisi terkenal, Zubir Ali yang sewaktu itu menganggotai Kumpulan Harmoni. Bukan itu sahaja, lagu yang bertajuk Balada Seorang Gadis Kecil telah memenangi Lagu Terbaik di Pesta Lagu Malaysia 1983. Buat pertama kalinya dalam sejarah industri muzik Malaysia, saudara Zubir Ali merakamkan lagu tersebut dalam sebuah album yang bertajuk "Zubir Ali 06".

Balada Seorang Gadis Kecil

Gadis kecil itu telah bertahun, dikecam derita,
Di khemah pelarian, yang menjanjikan dukacita.

Munir tak mengenal erti cinta, telah kering airmata,
Menangisi kematian, ayah bonda dan saudara.

Pada suatu senja langit Shatila,
Menyaksikan pembunuhan, anak kecil dan wanita,

Munir ditembak penuh luka, tapi ajalnya belum tiba,
Kerana Tuhan mengasihi dia.

Peristiwa hitam 17 September, telah menjadi bukti,
Sempurnalah kekejaman suatu bangsa yang sombong dan hina.

Berapa banyak lagi, gadis kecil tak berdosa,
Akan menjadi mangsa, kekejaman manusia.

Berapa abad lagi gadis kecil seperti Munir,
Akan menjadi korban, peperangan.

Zubir Ali (17 Disember 1982)

Sebuah lagu yang amat tepat untuk menggambarkan kezaliman rejim Zionis yang berhati binatang berwajahkan syaitan tetapi bertopengkan manusia. Lengkap dengan paku di bahu dan di muka, syaitan ini masih dahagakan darah manusia lemah seperti Palestin. Lagu tersebut ditulis pada tahun 1982 dan masih relevan hingga kini. Dua puluh empat tahun dan dendam api kemarahan masih belum padam. Kerana apa ? Kezaliman rejim Israel belum pernah pudar. Dendamnya masih membara sehingga mahu melihat Palestin diusir dari tanahairnya. Namun demikian, semangat Palestin masih kental membina benteng di kubunya sendiri. InsyaAllah, satu hari nanti Palestin akan bermastautin di buminya sendiri. Alhamdulillah, saya sudah pun bermastautin di bumi saya sendiri setelah berjaya menentang rejim jahat ala Israel.

Dalam perkembangan yang kurang serius, Majlis Berbuka Puasa Seroja Muzikal Ramadhan Bersama Astro RIA telah pun selesai dengan selamat. Saya sendiri tidak menyangka ramai yang akan hadir. Di kesempatan itu juga saya sempat bertemu dengan Ajami Hashim pemilik blog Bicara Skrip yang saya kira sebuah blog yang bagus kerana membuka satu lagi ruang ilmu untuk mereka yang mahu berjinak-jinak dengan dunia penulisan skrip. Bertugas di bumbung yang sama, cuma baru sebentar tadi dapat berbicara dengannya. Pedulikan komen-komen anonymous ala "seni kaput" yang cuba mematahkan semangat anda untuk terus menulis blog kerana komen "seni kaput" bukanlah komen yang wajar untuk diberikan perhatian langsung. Recycle Bin adalah tempatnya. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang sudi hadir, NZ, Fiebie, Mr.Manager, ZA, Raz, Hakim dan kawan-kawannya. Belakang bukan sebarang belakang, belakang dekat pintu untuk senang kami menyerang meja buffet.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger