Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 09 October 2006

Ziarah
Episod 11 (Lebanon: Hamra)

Image Hosted by ImageShack.us

Peperangan bukan sekadar kemusnahan, kehancuran atau kematian. Perkara yang lebih manakutkan adalah trauma yang dihadapi oleh mangsa peperangan terutamanya bagi kanak–kanak yang bakal meneraju masa depan Lebanon.

Atas kesedaran yang timbul, Ziarah bergerak ke Hamra untuk melihat segala usaha yang dilakukan bagi menghadapi permasalahan ini. Nasma: Learning and Resource Centre menjadi persinggahan pertama Ziarah.

Berfungsi sebagai pusat penjagaan kabajikan kanak–kanak, Nasma yang dikendalikan oleh Dr Najla Bacchour, bertanggungjawab untuk mencari penyelesaian memulihkan kanak–kanak Lebanon daripada trauma. Nasma juga turut menjadi pusat pengedaran bantuan untuk pelarian di sekitar Hamra.

Ziarah turut melawat Sekolah Al Huda, kem pelarian sementara yang menerima bantuan daripada Nasma. Di sini jelas kelihatan trauma yang menghantui kanak–kanak Lebanon di sini.

Dari pandangan mata kasar dapat dilihat wajah kanak–kanak di sini ceria belaka. Namun di sebaliknya, terselindung duka yang lara dan dendam yang membara. Perasaan mereka disalurkan melalui lukisan yang penuh dendam. Peperangan sudah mengubah keperibadian mereka. Pergaduhan boleh dilihat merata–rata.

Antara yang menjadi perhatian Ziarah adalah Ibrahim. Kanak–kanak yang berusia 11 tahun ini menyalurkan dendam di hatinya melalui beberapa lukisan. Antaranya lukisan Condolezza Rice berbadan ular yang hanya menanti diri untuk dibaham oleh roh-roh mangsa peperangan. Cita–citanya yang ingin menjadi tentera Hizbullah turut memperlihatkan kedasyatan dendam di lubuk hatinya.

nota sultanmuzaffar : Ziarah berubah waktu siaran ke jam 7.00 malam selepas Azan Maghrib setiap hari Isnin hingga Jumaat mulai hari ini hingga tamat bulan Ramadhan. Akan dikemaskinikan menjelang pagi Selasa kerana masalah biasa bulan Ramadhan. Berjual-beli di pasar juadah tanpa hati-hati pasti menimbulkan mudarat pada sistem penghadaman.

Berbalik kepada Ziarah, episod yang melibatkan trauma kanak-kanak pula disiarkan. Kalau hati tidak teguh, memang boleh mengalir air mata melihatkan kesengsaraan yang dihadapi oleh mereka. Berat bahu yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Kanak-kanak Lebanon bertekad mahu mengangkat senjata untuk menentang rejim Zionis, kanak-kanak Malaysia berazam mahu mengangkat meriam untuk menyambut Hari Raya. Hanya itu bezanya. Kanak-kanak Lebanon sendiri sudah menyimpan dendam kesumat demi menentang penjajah yang menakluk negara mereka. Dalam umur sekecil Ibrahim Habri, beliau sudah mengenali siapa itu Condoleezza Rice. Bagaimana kezaliman Condoleezza Rice sentiasa tersimpan dalam hatinya agar bila besar kelak beliau dapat menentang kezaliman tersebut. Saya hanya mengenali siapa dia George Shultz, James Baker, Warren Christopher, Madeline Albright, Collin Power dan terkini Condoleezza Rice. Mereka inilah yang bertanggungjawab terhadap segala kezaliman dan keganasan yang berlaku di dunia ini. Kanak-kanak mangsa perang ditinggalkan oleh mereka untuk meneruskan ziarah ke Uzbekistan, Tashkent.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger