Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 10 October 2006

Ziarah
Episod 12 (Uzbekistan: Tashkent)

Image Hosted by ImageShack.us

Uzbekistan bebas daripada jajahan Rusia dan mendapat kemerdekaan pada 1 September 1991. Antara tumpuan ekonomi utama mereka adalah industri kapas dan petroleum.

Tashkent, sebuah ibu kota negara yang dikenali sebagai bandar pusat perniagaan utama di rantau Asia Tengah. Dengan kepadatan penduduk melebihi 27 juta orang, majoritinya beragama Islam.

Di Tashkent, kami berkunjung ke Muzium Amir Temur. Amir Temur adalah seorang negarawan dan pemimpin dalam ketenteraan, dalam meluaskan empayarnya dari Laut Mediterinan hingga ke Tembok Besar China.

Sepanjang pemerintahan Amir Temur, terdapat golongan pemikir yang hidup sebagai saintis dan pemerintah seperti Maverannankhr Mirzo Ulugbek, dan pemerintah Khorasan Hussein Baykara.

Kami juga sempat berkunjung ke Bazar Tashkent, sebuah pasar yang menjual barang-barang perniagaan seperti karpet, pakaian dan cenderamata.

nota sultanmuzaffar : Wow ! Google telah membeli YouTube dengan nilai US$1.65 billion. Perrghh ! Satu perkembangan menarik untuk teknologi "new media" dunia. Perkhidmatan video yang diberikan secara percuma seakan-akan saingan perkhidmatan berbayar teknologi "new media" yang berbayar seperti 3G. Ini menjadikan perancangan untuk "new media" yang saya sedang kemukakan boleh berubah dalam sekelip mata. Tidak pasti sama ada ianya akan diterima atau pun tidak. Agak sukar untuk menjana pendapatan sekiranya menggunakan perkhidmatan percuma seperti YouTube. Kemampuan menarik pengiklan juga masih boleh dipertikaikan memandangkan perkhidmatan seperti ini masih agak baru di Malaysia. Satu model baru perlu dirancang secepat mungkin. Sudah sampai masanya penonton di Malaysia menyediakan bahan untuk tontonan mereka sendiri. Apakah penonton Malaysia sudah bersedia ?

Satu perkara yang menarik minat saya tentang perkembangan menarik ini ialah umur YouTube yang baru setahun jagung. Bayangkan dalam usia yang masih mentah sejak ditubuhkan pada Februari 2005 ia kini sudah menjadi milik Google yang semakin gah berdiri setanding dengan Yahoo!. Bukankah itu menyuntik semangat juang saya untuk berusaha lebih gigih dalam usia yang masih tidak cukup bulan di sini ? Apa sahaja kemungkinan boleh berlaku...

Eh ! Yahoo! nak beli apa pula ? Google ada Blogger, Picasa, GoogleEarth dan Gmail. Tiada siapa-siapa yang ingin beli Amazon atau Ebay ke ? Apa agaknya nama yang akan digunakan bila penggabungan ini berlaku ? GoogleTube ? YoogleGube ? :)

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger