Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 11 October 2006

Ziarah
Episod 13 (Uzbekistan: Samarkand)

Image Hosted by ImageShack.us

Selain itu, kami tidak melepaskan peluang melawat ke tempat-tempat sejarah Islam, yang banyak terdapat di sini. Kesenian dan keaslian bangunan Islam di sini jelas menunjukkan mereka amat menghargai nilai-nilai sejarah seni bina Islam yang berabad lama.

Di Samarkand, kami berkunjung ‘Ulughbek and His Observatory’ di mana tersimpannya penemuan dan penciptaan sains dan astronomi Islam.

Makam Imam Al-Bukhari, tempat yang menyimpan kenangan manis buat kami kerana kami satu-satunya media Malaysia yang berjaya masuk ke makam itu yang sebelum ini menjadi larangan kepada semua pihak.

Makam Shahizinda, dikenali sebagai ‘A Living King’ menempatkan 11 makam termasuk makam Kussam ibn Abbas, yang dibina sejak kurun ke 14.

nota sultanmuzaffar : Akan dikemaskinikan. Aktiviti luar rumah kerana menonton Devil Wears Prada. Sebuah filem yang santai untuk saya melihat industri fesyen secara lebih dalam. Tidak banyak bezanya dengan industri hiburan. Sesiapa yang masuk dalam industri tersebut jika tidak kena gayanya, pasti hanyut dengan glamor. Jika tahu merancang diri sendiri serta tahu batas-batasnya pasti tidak sesat dalam kerlipan bintang. Bercakap tentang sesat, dua hari lepas hari sewaktu ruang udara Kuala Lumpur dilanda jerebu, bukan tersesat jalan cuma terlepas satu simpang yang terakhir untuk ke Astro. Akibatnya saya terpaksa membuat pusingan di UPM. Jauh benar tersasarnya. Mujur hari bercuti untuk Selangor maka jalan tidak sesak.

Sejak beberapa minggu yang lepas saya telah dilanda satu penyakit. Agak memudaratkan jika penyakit ini tidak dirawat segera. Saya suka berangan-angan. Tidak kira waktu. Masa memandu, sebelum tidur, semasa bekerja dan sekarang pun saya berangan. Orang kata angan-angan itu baik untuk meningkatkan motivasi. Angan-angan akan menyebabkan kita terus gigih berusaha untuk memastikan angan-angan itu menjadi kenyataan.

Apa yang ingin dibuat sekiranya saya dapat wang tunai RM20 juta ringgit. Pelbagai perancangan yang ada dalam kepala saya. Semuanya boleh diulang sekiranya saya menyambung angan-angan itu keesokkan harinya. Kalaulah ia menjadi kenyataan...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger