Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 13 October 2006

Ziarah
Episod 14 (Uzbekistan: Bukhara)

Image Hosted by ImageShack.us

Di pertengahan Samarkand ke Bukhara, terdapat juga sebuah makam yang dipercayai Makam Nabi Daud, terletak sejauh 40 km dari Samarkand.

Kami terpaksa merentasi kawasan pergunungan untuk sampai ke puncak dengan menunggang kuda. Menurut maklumat dari penduduk, di situlah Nabi Daud disemadikan yang tertutup dengan celah batu di dalam sebuah gua.

Di Bukhara, kami berpeluang melihat seni bina Islam yang menempatkan empat Bakar, iaitu ‘Chor Bakr’. Ia adalah sebuah makam bagi empat Bakar, sekumpulan pendakwah dipercayai dari keturunan Nabi Muhammad s.a.w, yang menjadikan Bukhara sebagai tempat pendakwahan dan penyebaran agama Islam.

nota sultanmuzaffar : Sekali lagi saya keluar berbuka puasa di luar. Saya tidak sempat menonton Ziarah. Cuma sempat menonton Seputih Qaseh Ramadhan. Kali ini memenuhi undangan The Red Kebaya. Filem ini akan mula ditayangkan pada 23 November ini. Saya tergamam sebentar dengan reaksi yang ditunjukkan oleh para pelakon, tenaga produksi, pengarah filem itu sendiri terhadap bahan di blog saya. Saya kehilangan kata-kata. Lebih kelu bila duduk bersebelahan dan berbual bersama Samantha Shubert dan Kate James (penyunting untuk PGL versi filem)!! Apa yang berlaku di sana biarlah mereka yang hadir sahaja yang tahu. Ramai juga kawan-kawan saya yang ada sama dan duduk semeja bersama. Antaranya Isma Yusoff, Nizam Zakaria, Malique, Kash Ed, Muid Latif, TVSmith, Suanie dan beberapa rakan media yang saya kenali sebelum ini. Disambut oleh Sandra Sodhy yang bertindak sebagai publicist pada malam itu. Beliau saya kenali melalui Mat Gelap dan teater Hip Hopera. Saya beli soundtrack teater tersebut kerana saya amat suka dengan teater (lagunya juga) itu. Afdlin Shauki pun berlakon dalam teater tu. Zaman Afdlin kurus lagi. hahaha.

Malam tadi sahaja saya terima dua undangan. Saya harus buat keputusan. Antara The Red Kebaya dan Cicakman. Saya memilih The Red Kebaya. Sebuah filem Malaysia yang berbahasa Inggeris hampir keseluruhan perjalanan ceritanya dan diarahkan oleh seorang Mat Salleh. Tidak banyak yang boleh saya perkatakan. Tunggu saja pada 14 November ini bila tayangan media diadakan. Saya juga mahu ke Gala Premiere itu pun jika saya masih belum terbang ke Singapura untuk Puteri Gunung Ledang The Musical : Esplanade Experience. (YES !! Dah siap !)

Kenapa saya ternanti-nantikan filem ini ? Pertama Ramli Hassan. Kedua Vanida Imran. Kedua-duanya merupakan pelakon teater yang dikagumi. Ramli saya tonton dalam Rashomon dan Rubiah. Vanida Imran melalui filem Perempuan Melayu Terakhir, teater Anugerah, pelbagai versi teater Lantai T.Pinkie. Saya mahu melihat Vanida Imran kembali ke dunia lakonan filem yang benar-benar memukau. Selepas PMT, Vanida seakan hilang punca dalam lakonan filem. Saya berharap benar kalau-kalau TRK dapat menyinarkan kembali Vanida Imran.

Sebelum ke majlis tersebut, saya sempat singgah di KLCC. Buat pertama kalinya saya mahu menjadi BadrulAfterSix. Saya mahu merasai sendiri bagaimana nikmatnya membeli-belah di Raoul. Saya pernah menjejakkan kaki sekali ke Raoul, sekadar menjadi penonton. Tadi saya beli sehelai. Harganya memang menakutkan. Itulah sekali sahaja kerana saya singgah sebentar di Raoul hanya sekadar ingin merasa nikmatnya bukan untuk menjadikannya tabiat. Sehelai baju kalau harganya lebih dari RM199 memang saya dah rasa amat mahal. Saya memang berkira orangnya. Lebih-lebih lagi untuk diri sendiri. hahaha

Singgah pula di Outlet Nokia. Saya memang menghadapi masalah besar dengan memori telefon bimbit saya. Saya perlu menaiktarafkan memori telefon bimbit itu. Saya beli 1GB. Selesai majlis The Red Kebaya, saya hantar Nizam di KLCC. Singgap minum di KLCC. Aduuuh...cerita sama yang diulang lagi dan amat membosankan. Saya hanya mampu tersenyum kerana saya sendiri tidak pasti bilakah ia akan berakhir. Kalau tidak berakhir sekalipun, saya sudah melangkahkan dua-dua belah kaki saya di sini. Biarkan Si Luncai terjun dengan labu-labunya. Biarkan...biarkan...biarkan...

Sebelum terlupa, jangan betulkan monitor anda kerana memang ada masalah dengan domain name untuk hosting saya. Kerana kesibukan yang terlampau, saya terlupa untuk memperbaharui servis tersebut. Mujur sekadar digantung. Tadi sudah buat pembayaran melalui Maybank2U, InsyaAllah menjelang pagi pasti akan kembali normal. (Updated : Masalah domain belum diselesaikan)

Satu malam untuk meraikan diri sendiri. Alhamdulillah.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger