Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 16 October 2006

Ziarah
Episod 16 (Kazakhstan: Syhmkent)

Image Hosted by ImageShack.us

Di bandar Syhmkent, kami solat Jumaat di Masjid Haji Daud Shaginbai. Ia merupakan sebuah masjid yang tertua di bandar Syhmkent berusia lebih 100 tahun.

Kami cuba merakamkan visual masjid tertua dan menemuramah imam masjid tersebut, malangnya terdapat halangan dari pihak jawatankuasa masjid.

Oleh kerana semangat persaudaraan sesama Islam masih jitu di kalangan jemaah, mereka sudi ditemuramah dan pertemuan itu diaturkan di sebuah rumah tidak jauh dari kawasan masjid.

Antara persoalan yang diajukan adalah mengenai perkembangan Islam di Kazakhstan, masa depan kehidupan umat Islam dan harapan suara hati yang mewakili umat Islam di Syhmkent untuk menghidupkan kembali syiar Islam pada masa akan datang.

Dalam perjalanan ke Taraz, kami singgah ke Makam Aisha Bibi. Tidak jauh dari situ, terdapat juga Makam Karakhanda. Kedua-dua makam ini saling berkaitan antara satu sama lain, berkisarkan mengenai sebuah cinta agung yang suci.

nota sultanmuzaffar : Bila rakan sekolah lama bertemu, pasti banyak cerita yang dikongsi bersama. Dari cerita-cerita sekolah hinggalah ke cerita-cerita terkini. Semalam saya pergi berbuka puasa bersama hampir 20 orang rakan-rakan satu asrama sekolah menengah saya dulu. Bukannya makan yang dipentingkan sangat tetapi peluang untuk bertemu setahun sekali. Macam saya sentiasa sibuk dengan kerja, ada pula yang sibuk dengan kerja dan keluarga tidak kurang juga yang masih sibuk membuka cawangan baru. Majlis malam itu dianjurkan oleh Nizam. Bila dah tua-tua ni baru dia nak jadi belia yang suka anjur benda-benda mulia lagi makmur macam semalam. Masa zaman muda-muda dulu, dia lah yang paling pelesit sekali. Yang bestnya, budak-budak yang masa zaman muda-muda dulu belia yang teramat, kini menjadi antara yang paling malas nak anjur benda-benda macam ni. Nak buat macam mana, ada yang kerja doktor, pengurus sana, pengurus sini dan macam-macam lagi. Ada yang pertama kali kami berjumpa setelah 20 tahun tidak bertemu. Memang sukar untuk mengecam wajah masing-masing. Ada yang ingat nama, tidak ingat muka dan sebaliknya. Yang dulu bertudung, sekarang tidak, yang dulu tidak, sekarang bertudung. Macam-macam...

Bila dah ramai berkumpul ramai-ramai, segala macam cerita yang diulang kembali. Walaupun ada di antara cerita-cerita itu yang mahu saja dilupakan tetapi semalam diperingatkan kembali. Tak reunion lah namanya kalau tak cerita tentang nostalgia-nostalgia dulu. Dari cerita main mercun serang asrama puteri, kena rotan warden asrama, tengok filem xxx, berebut girlfriend, hantu asrama, keluar "menyalah" atau keluar tanpa kebenaran dari asrama, panjat pagar keluar tengok konsert rock, senior pukul junior, junior pukul senior, serta beberapa aktiviti yang tidak wajar disebut di sini. Tapi yang paling melucukan ialah bila ada di antara kami yang bengang dengan warden asrama kita akan membalas dendam dengan meraba anak perempuan warden asrama. Memang lucu bila diingat-ingat kembali. Itulah nostalgia zaman sekolah asrama yang memang melucukan. Cerita yang kalau diulang beberapa kali pun tidak akan menjemukan. Hilai ketawanya masih panjang...

Sekitar zaman 1987-1990 memang zaman buta IT. Kalau ada pun tak semua sekolah yang ada kemudahan tersebut. Tapi memang dari dulu saya minat bab-bab komputer, maka mereka akan tiru jawapan-jawapan peperiksaan komputer. Saya masih tergolong dalam mangsa rat race dan yang meniru sudah ada yang jadi doktor. Sekarang tengah buat master pasal kerajaan cakap kalau nak naik gaji kena buat master. Sekarang ni pasti doktor tu akan jadi doktor panel untuk kami dapatkan MC murah.

Dilihat dari fizikal, semuanya sudah mengembang 50% dari bentuk asal hampir 20 tahun dahulu. Kecuali seorang dan seorang itu ialah saya ! Makin kurus kata mereka. Entahlah ! Saya rasa sama saja. Kita patut melakukannya lebih kerap lagi. Cuma ada beberapa hari Dr.Azam kena on-call. Kena cari hari lain.

Yang hadir malam itu ialah Nizam, pelesit yang jadi penganjur, Aminurasyid yang kalau buka cermin tak akan nampak bola, Sirajuddin aka Lobo paling cemerlang sehingga ditendang, Ardi aka Mentol pasal hidung dia besar, Hakim, playa sekerat jalan, Nasir buat aeronautical engineering tapi tak kerja bidang tu, Amirul Ezam aka Buntat dulu gemuk sekarang kurus, Nadzrul Hidzam aka Mat Tempur pasal duduk di Sungai Besi, Azlin budak satu kelas dengan saya, Sam yang saya tidak sedar kewujudannya di sekolah itu dan beberapa orang junior yang turut serta.

Selesai di Mid Valley, berpindah ke Mamak Teh Tarik ! Gelak ketawa makin panjang...

Selepas semua beredar pulang, saya tidak terus pulang kerana saya perlu singgah sebentar di Utusan Studio untuk melihat sendiri rakaman demo untuk lagu terbaru Yanie sebagai memenuhi jemputan Mr. Manager. Bertemu dengan beberapa muka baru yang selama ini hanya saya kenal menerusi skrin televisyen, dada akhbar atau helaian majalah. Saya akan tulis lebih lanjut tentang aktiviti ini di entri esok. Hilai ketawa saya makin panjang...

Mawi vs Wartawan Hiburan
Satu dunia sedang berbicara tentang kemelut emosi yang melanda Mawi dan Wartawan Hiburan tempatan. Mana-mana saya terbaca tentangnya termasuklah melalui blog Maman. Adakah saya perlu bersuara walaupun menyedari berjuta mata sedang merenung tajam ke arah saya, berjuta mata pedang sedang menanti di leher saya ? Saya tertarik untuk memberikan sepotong kata dari jauh buat Mawi walaupun tahu yang dia bukannya baca apa yang saya tulis pun. Mawi, jika anda mahu membersihkan tong najis, jangan masuk ke dalam tong najis tersebut untuk membersihkannya dari dalam. Bersihkannya dari luar. Untuk wartawan pula : Kawan-kawan, anda bukannya Tuhan yang boleh mengubah/menambah/menidakkan rezeki yang telah dikurniakan. Ingat tanggungjawab anda dan jangan sesekali memesongkan niat anda. Untuk saya : Muzaffar, buat saja kerja yang telah diamanahkan dan yang anda suka lakukan. Biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya. Biarkan... Biarkan... Biarkan...

Dapatkan Nada Dering Pemanggil! Hanya di METAMOBILE

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger