Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 06 May 2007

Lagu Tugasan Minggu 9

Lagu Tugasan Individu
Ya Atau Tidak - Erra Fazira : Dinyanyikan oleh Heliza
Bukan Diriku - Samsons : Dinyanyikan oleh Ebi
Cahaya Cinta - Siti Nurhaliza : Dinyanyikan oleh Candy
Pudar - Rossa : Dinyanyikan oleh Mila
Mungkin Langitmu Lebih Biru - Mawi : Dinyanyikan oleh Aswad
Copacabana - Barry Manilow : Dinyanyikan oleh Shawal

Lagu Duet
Joget Cinta Sakti - Rosma feat Haziq : Dinyanyikan oleh Heliza & Aswad
Menari Dengan Ku - Siti Sarah (Featuring Zahid) : Dinyanyikan oleh Shawal & Candy
My Heart - Irwansyah & Acha : Dinyanyikan oleh Ebi & Mila

Lagu Bonus
Lagu Gembira - Jamal Abdillah feat Ning Baizura : Dinyanyikan oleh Semua Pelajar
Let's Dance Together - Melly Goeslow (feat BBB) : Dinyanyikan oleh Semua Pelajar

Pengkritik ?
Saya terbaca wawancara Pancaindera bersama Khir Rahman dalam artikel bertajuk “Ilmu pengkritik tak panjang’’. Banyak komen Khir yang boleh diambil secara positif oleh Akademi Fantasia dan industri muzik secara amnya. Mula-mula saya mahu ambil intipati wawancara tersebut tetapi ia berakhir dengan saya mengambil hampir keseluruhan wawancara tersebut. Sebabnya cuma satu. Wawancara ini terlalu bagus !

Apa masalah utama pengkritik AF ni?

Pengkritik kena tahu ‘post’ dia. Sebenarnya pengkritik bukan tiga orang, tetapi ada berapa juta lagi di luar tetapi mereka ini tak ada kerusi, tak ada mikrofon. Di rumah, di belakang tu semua pengkritik. Tiga orang saja yang ada kerusi di AF. Jadi pengkritik yang tiga orang ni jangan gelabah sangat dalam memberi kritikan. Ikut padang masing-masing. Jangan semberono saja.

Apa yang perlu ada pada pengkritik yang ada kerusi ni?

Apabila mengkritik, kritikan perlu datang dulu, bukannya persembahan pengkritik itu sendiri.

Ada bezanya antara pengkritik yang ada kerusi dan pengkritik di rumah. Mereka kena ingat, pendapat mereka didengar dan dinilai. Dia orang harus jadi kualiti manusia yang dipanggil ‘‘bijaksana’’ dan ‘‘tahu’’. Ini bukan level yang mudah untuk dicapai. Orang keliru antara orang pandai dan orang tahu. Orang pandai kadang-kadang tahu bercakap saja sebab itu saja kepandaiannya. Lagi satu, pengkritik yang jenis suka buat persembahan. Performance. Yang lebih gaya bercakap dari apa yang dia cakap itu sendiri. Itu yang banyak berlaku sekarang ni. Lain dengan Syafinaz. Dia bagus, dia bercakap dalam sudut teknikal, disiplin seni sebab itu yang dia tahu. Tapi yang lain-lain, maaf cakaplah. Saya tak nampak apa yang membina pada komen dia orang. Pengkritik kena tahu apa yang dikritik. Dia kritik budak itu ke atau persembahan?

Yang berlaku di AF?

Mereka banyak kritik peserta, budak-budak tu sendiri. Budak tu yang kena. Buat apa? Budak-budak AF tu naif sangat. Kita ambil dia dari luar bandar, macam-macam asal usul. Jadi ada yang tak tahu langsung tentang seni. Apa yang selalu disentuh pengkritik adalah pasal budak itu jadi sangat personal.

Dia akan menjadi personal kerana ilmu pengkritik tidak jauh, tak panjang. Lebih kepada ‘‘rasa-rasa’’ saja. Main agak-agak, hendak bantai, bantai sajalah. Budak itu tak akan melawan. Rasa-rasa tak boleh memimpin. Pengkritik kena ada ilmu. Terma yang digunakan mesti sekurang-kurangnya difahami. Misalnya ada pengkritik AF kata lagu kena ada ‘roh’ kena ikut ‘air lagu’. Apa benda tu? Budak-budak tu faham ke? Okeylah cikgu-cikgu awak faham. Satu faham, takkan orang lain pun faham sama. Akhirnya ruang pengkritik itu dijadikan tempat mengangkat diri mereka sendiri.

Platform untuk pengkritik angkat diri sendiri, begitu maksud Khir?

Iya. Sama ada dirinya sebagai pak lawak, orang yang laser atau orang yang bijaksana ia ruang persembahan untuk pengkritik. Kalau pengkritik tak tahu makna antara ‘menggunakan pentas’ dan ‘menguasai ruang’, macam mana tu? Apa yang boleh dikritik? Tunjuk kebolehan diri sendiri sajalah..

Dalam hal ini siapa yang patut dipersalahkan?

Tak ada sesiapa yang patut dipersalahkan. Tetapi ada yang patut dikasihankan. Budak-budak itu yang patut dikasihani. Setiap minggu kalau saya tengok rancangan itu, saya memang kasihan sangat sebab mereka ini naif. Dia orang ni, 98 peratus tak boleh menyanyi, masih belajar. Tapi bukan salah mereka ada di situ. Mereka dipilih. Bohong pula kalau dia orang yang memilih tu tak tahu peserta ini boleh menyanyi ke tak? Jadi AF ni apa? Asasnya adalah mencari penyanyi. Itu yang kita tahu, tapi budak-budak ni tak boleh. Jadi, mereka sendiri keliru. Disiplin antara satu pengkritik dengan pengkritik berlanggar-langgar pula tu. Ada dari pentas, ada teater ada yang tahu menyanyi, apa ni? Kenapa hendak cuba campur-aduk? Menyanyi bukan macam ‘acting’. Menyanyi, nyanyian datang dulu. Gayanya atau persembahannya soal kedua. Nyanyiannya dulu perlu okey. Yang pergi sibuk sangat pasal lakonan ni kenapa?

Mungkin Khir ada jawapannya, mana arah tuju AF sebenarnya?

Entah. Saya sendiri tak tahu AF ni hendak cari apa. Penyanyi ke, bintang ke, pelakon ke, tak tahu. Itu yang akhirnya kita tengok budak-budak ni kat Roda Impian, buka huruf, buka kotak, jadi juruhebah. Kita suka dapat duit tanpa bekerja, tanpa gunakan otak. Kita sudah rasa rancangan ini boleh buat duit. Buat sajalah. Tak payah maju sangat pun tak apa sebab stesen dah boleh buat duit.

Tapi bukankah inilah rancangan yang dikehendaki penonton hingga sanggup habiskan duit sokong AF?

Mereka akan kata penonton nak macam itu, beri sajalah. Jadi sekarang kita ikut penontonlah? Bukan mendidik penonton? Mana pergi tanggungjawab tu? Mana? Penonton dirasuah dengan benda murah. Di Malaysia, orang yang bagus, yang ada ilmu payah hendak ke depan. Kebanyakannya tak hendak susah, lebih suka kepada senang-senang. Attitude kita tak membenarkan benda-benda bagus dari terserlah. Itulah cara kita. Rasuahlah penonton dengan bakat. Bukan dengan luaran. Kalau aku menyanyi, aku tak perlu mikrofon berbunga-bunga, hanya perlukan pembesar suara. Pakaian kau akan nampak cantik saja bila engkau punya persembahan cantik. Kemiskinan engkau akan terlihat kaya, gah kalau engkau menarik di pentas.

Benarkah ada pengkritik yang tak senang dengan komen Khir dalam Debat AF baru-baru ini?

Tak dengar dekat telinga saya sendiri lagi. Saya hendak bagi tahu kat sini. Tak payah terasa pun dengan apa yang saya cakap tu. Nasihat sayalah, Kalau hendak terasa tak payahlah pengkritik itu menasihatkan orang we must be strong. Kalau hendak cakap pasal profesional, segala sudut kena profesional. Jawab dengan rasional, bukan dengan emosional. Apa yang saya cakap tu tak betul ke?

Siapa pengkritik tu?

Tak tahulah. Tapi apa juga kenyataan saya tentang pengkritik, bukan sahaja tentang Akademi Fantasia. Tetapi khas kepada sesiapa saja yang pernah jadi pengkritik dari dulu, sekarang dan akan datang. Pengkritik kena tahu apa haluannya, kena bijak dan bertoleransi. AF satu bidang yang besar, jangan cuba disempitkan.

Katakanlah Khir diberi peluang sebagai Pengetua AF suatu hari nanti, mampukah anda mengubah keadaan ini?

Aku tak akan kemana-mana, kalau yang mengelilingi aku bukan pasukan yang menarik. Sungguh.

Adakah itu yang berlaku kepada Roslan Aziz sekarang, sehingga ada yang kata taringnya seakan hilang?

Mungkin saja. Sebab post yang paling besar dan dahsyat ialah penerbit. Pengetua mungkin juga disuruh-suruh saja. Mungkin saja terpaksa mengikut rules and regulation rancangan tu yang sudah tercipta. Formula untuk menyukakan penonton di Malaysia amat mudah. Tapi untuk mendidik bukan mudah. Memerlukan attitude penggiat seni yang inginkan kemajuan, bukan hanya yang mahu cari makan. Berat tu!

Kenapa Khir dengan berani menyatakan ini semua? Tidak risau ada yang kecil hati?

Orang tanya, saya jawab. Sama macam dalam Debat AF tu juga. Dan bila jawab saya tak pandai menipu. Saya tak kutuk sesiapa dan tak angkat sesiapa. Semua orang di dunia ini baik. Kalau kita ukur sesuatu dengan ilmu dan bercakap tentang profesional, baru benda itu ada salah dan benarnya. Apa juga yang saya cakap ialah pasal kerja, bukan personal. Kalau personal, baik aku mati saja. Buat apa hendak cari gaduh? Attitude kena betul. Komen harus diterima secara profesional. Bukan personal.

Dengarnya di luar sana ada yang bertanya, siapa Khir untuk cakap benda-benda ini semua. Layak ke dia hendak kritik orang lain? Apa yang Khir hendak jelaskan?

Itu adalah attitude yang paling buruk. Ada masa kita tak perlu lihat siapa yang bercakap, tetapi apa yang dia cakap. Kalau penagih dadah ajak kita pergi sembahyang. Kalau kita tengok, buat apa hendak ambil cakap dia, dia penagih dadah. Tapi apa yang dia cakap betul, sembahyanglah. Kalau anda melihat saya, barangkali saya belum mencetuskan apa-apa. Sebab saya tak buat kerja-kerja murah, orang tak anggap saya hebat, tak apa. Tapi dengar apa yang saya cakap. Ambil yang baik. Dan ketiga, saya juga boleh tanya soalan yang sama, engkau siapa? Tapi saya tak pernah persoalkan siapa yang cakap. Saya dengar dulu apa yang dia cakap. Macam mana kita hendak buat yang bagus kalau orang lain tidak dibenarkan bercakap hanya semata-mata kerana dia bukan sesiapa?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger