Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 12 May 2007

Persembahan Pilihan Rehearsal SM

Image Hosted by ImageShack.us

Good Job Guys !

Jika dinilai dari persembahan rehearsal pelajar yang berlangsung jam 9 malam tadi, berikut merupakan ranking persembahan yang akan menggegarkan penonton Akademi Fantasia esok menurut perhatian saya. Pelajar seperti Candy & Aswad agak terganggu tadi kerana mereka masih kurang sihat. Itu masalah kesihatan. Persembahan Candy turut terganggu dengan pakaiannya yang agak meleret. Mungkin ditukar, mungkin tidak. Jika kesihatan mereka bertambah baik esok, pasti ada perubahan yang akan berlaku.

1. Mila - Pudar
2. Ebi - Bukan Diriku
3. Mila & Ebi - My Heart
4. Heliza - Ya Atau Tidak
5. Shawal & Candy - Menari Dengan Ku
6. Shawal - Copacabana
7. Candy - Cahaya Cinta
8. Aswad - Mungkin Langitmu Lebih Biru
9. Aswad & Heliza - Joget Cinta Sakti
10. Semua Pelajar - Let's Dance Together

Sebarang kemungkinan boleh berlaku esok, pastikan anda terus mengundi calon Finalis Akademi Fantasia musim ke 5. Mahukah anda melihat mereka mengikut jejak langkah Diya, Afiq, Fatin, Farha, Noni, Dekna, Rizal, Aizat & Dafi ?

Jangan berasa selesa dengan undian pelajar-pelajar kesayangan anda. Apa saja kemungkinan boleh berlaku. Nasib mereka di tangan anda. Jari anda menjadi juri untuk mereka.

Jangan ketinggalan untuk menyaksikan Konsert 09 Akademi Fantasia 5 yang akan disiarkan secara langsung dari Dewan MBPJ pada hari Sabtu, mulai jam 9 malam dan akan dipancarkan secara langsung terus ke TV anda menerusi Astro RIA !

Inginkan Kelainan ? Inilah Pilihan SM sebagai Juara Akademi Fantasia 5

Image Hosted by ImageShack.us


Bukan Diriku


Pudar


My Heart

Persembahan Pelajar
1. Mila & Ebi - My Heart (10/10)

Image Hosted by ImageShack.us

Nak cakap apa lagi. Memang puas hati saya tengok persembahan mereka berdua. Masa latihan memang mereka susah nak serius, tapi bila hari yang betul mereka pukul habis. Akhir sekali ada persembahan pelajar dalam suasana penuh romantis ialah persembahan Akma dan Felix dengan lagu Bertakhta Di Hati. Semalam Mila dan Ebi mengembalikan kenangan jiwangan itu. Bahagian paling menarik dalam persembahan mereka ialah apabila mereka bertukar-tukar mic. Rasa syahdu gilaaa !! Macam mereka berkongsi hati. Boleh tak guna analogi macam tu. Lagi over dari Ogy pulak saya hari ini. Persembahan vokal Mila memang outstanding untuk lagu ini. Vokal Ebi melengkapkan kecemerlangan tersebut.

2. Mila - Pudar (10/10)

Image Hosted by ImageShack.us

Memang power habis Mila semalam. Persembahan Mila lengkap. Pergerakan di atas pentas, vokal, ekspresi dan segala-galanya. Kalau ada lagi lampu biru, saya nak tekan banyak-banyak. Hattan yang tengah tengok kat rumah pun mesti tengah tekan lampu kat rumah dia. Memang puas hati dapat tengok Mila pukul habis persembahan dia. Terasa lagu tu macam lagu Mila sendiri.

3. Ebi - Bukan Diriku (9/10)

Image Hosted by ImageShack.us

Ebi nampaknya sudah kembali. Magik Ebi terserlah semalam. Memang Ebi nampak serius ingin membuktikan yang diri beliau bukan calang-calang. Lagu tersebut pun memang sesuai dengan vokal dia. Elemen paling menarik dalam persembahan Ebi ialah penghayatannya terutamanya pada bahagian korus. Bila Ebi tarik suara, perrghhh memang puas hati. Ebi merupakan seorang pelajar yang bijak bila tahu mengambil peluang yang terbaik untuk menyerlahkan kebolehannya pada waktu-waktu yang kritikal seperti semalam.

4. Heliza - Ya Atau Tidak (8/10)
Memang saya suka pergerakan badan Heliza dalam persembahan lagu rancak seperti Ya Atau Tidak. Heliza berani dan sudah mula berani untuk menonjolkan ruang-ruang dalam dirinya yang selama ini tersorok untuk diberikan kepada penonton. Satu pencapaian yang berani dan bijak lebih-lebih lagi sebelum melangkahkan kaki untuk ke Konsert Akhir. Sama macam Ebi, pelajar yang bijak ialah pelajar yang tahu untuk menyerlahkan bakatnya bila masa yang perlu. Heliza adalah salah satu contoh yang terbaik.

5. Shawal - Copacabana (7/10)

Image Hosted by ImageShack.us

Sedaya upaya saya cuba untuk menyukai persembahan ini. Shawal mempunyai mutu vokal yang baik. Tonenya sedap. Tapi sayang mendapat lagu Inggeris yang menjadi kelemahan utama mana-mana pelajar di Akademi Fantasia musim ini. Ada tone suara yang baik sahaja tidak cukup untuk pertandingan seperti AF kerana pelajar dinilai dari segi persembahannya dan personalitinya. Nasib mungkin tidak menyebelahi Shawal kerana kedudukannya semakin kritikal sejak 3 minggu yang sebelum ini. Shawal ada bakat, dia ada peminat tetapi undiannya tidak cukup.

6. Shawal & Candy - Menari Dengan Ku (6.5/10)

Image Hosted by ImageShack.us

Sebuah persembahan yang menghiburkan. Ada keserasian pada mereka berdua. Kekurangan utama pada persembahan ini saya nampak ialah kurangnya latihan antara mereka. Mereka telah cuba untuk memberikan yang terbaik. Memang bukan mudah untuk mendapatkan rentak rap yang betul. Kalau tersilap langkah macam baca buku sekolah cuma lebih laju sahaja. Vokal Candy untuk lagu duet ini lebih baik berbanding tugasan individunya. Begitu juga dengan Shawal.

7. Aswad - Langitmu Lebih Biru (6.2/10)

Image Hosted by ImageShack.us

Vokal Aswad memang sedap untuk sesetengah lagu sahaja. Macam lagu Mungkin Langitmu Lebih Biru memang sedap tetapi tiada originaliti. Sama saja gaya nyanyian dia seperti Mawi. Kalau boleh dipuji sedikit, lebih sedap daripada Mawi. Cara Aswad membawakan lagu tersebut masih menggunakan gaya-gaya yang terdahulu. Aswad kurang kreativiti dalam persembahannya. Mindanya tidak berfungsi dengan baik untuk menjana elemen kreativiti pada persembahannya. Kelainan perlu ada untuk setiap persembahan diingati.

8. Semua Pelajar - Let's Dance Together (6/10)

Image Hosted by ImageShack.us

Sebuah persembahan pembukaan yang cukup makan. Memang ada tenaga yang besar pada lagu ini. Lagu ini kalau silap langkah memang berhantu dan bisa membuatkan penonton turut merasai tenaga yang tersalur dari pelajar kepada penonton. Muzik lagu ini lebih menghantui. Sayang sekali persembahan vokal tidak begitu dijaga oleh pelajar. Persembahan ini jadi lebih menghiburkan apabila koreografinya menjadi lebih menarik tanpa Aswad yang terpaksa direhatkan kerana masalah kekejangan otot.

9. Aswad & Heliza - Joget Cinta Sakti (5.5/10)
Seorang control cun, seorang nak jadi polis trafik. Nyanyian Heliza lebih menyerlah berbanding nyanyian Aswad yang sumbang ke Lautan Pasifik. Gerak tari Heliza juga jauhhhhh lebih baik berbanding Aswad. Sewaktu persembahan ini saya sibuk melancarkan gerak gempur kalau-kalau sempat.

10. Semua Pelajar - Lagu Gembira (5/10)
Sebuah persembahan yang membosankan walaupun tanpa Aswad yang duduk diam membisu di kerusi selesanya.

11. Candy - Cahaya Cinta (4/10)

Image Hosted by ImageShack.us

Lagu ini terlalu besar untuk Candy. Nyanyian Candy tidak sampai untuk lagu Cahaya Cinta. Pengalaman 8 minggunya belum cukup untuk membolehkannya membawa lagu sebegini. Nyanyian pada low note tidak begitu kedengaran. Berdasarkan konsistensi persembahan Candy selama 8 minggu, Candy layak untuk meneruskan kemaraannya di Konsert Akhir AF5.

Finalis Akademi Fantasia 5

Image Hosted by ImageShack.us

Perghhhh !!

Akhirnya, Shawal tersungkur di garisan akhir sebelum meneruskan langkahnya ke Konsert Akhir AF5. Tidaklah begitu mengejutkan kerana kedudukan Shawal agak goyah sejak 3 minggu yang lepas. Ebi nampaknya hilang seorang kawan. Tak pe Ebi ada Mila untuk satu minggu lagi. Saya tertarik untuk memberikan komen tentang gaya Aswad sewaktu mendapat keputusan yang diumumkan oleh Aznil. Tanpa rasa segan atau malu kepada kawan-kawannya yang berusaha gigih selama 9 minggu dan dinilai oleh mereka, Aswad telah mendepangkan kedua belah tangannya tanda gembira melangkah ke Konsert Akhir. Dengan wajah yang angkuh, Aswad melangkah penuh bangga sambil tersenyum. Ada banyak cerita di belakang tabir tetapi tidak wajar dikongsi bersama di sini. hehehe. Semalam saya sengaja tidak bawa kamera kerana menjangkakan Heliza yang akan tersingkir. Rugi pulak tak bawak kamera. hahaha. Takper, hari Isnin ada lagi.

Penyiaran Kedudukan Undian di Konsert 09

Image Hosted by ImageShack.us

Hancur hatiku mengenang dikau, menjadi keping-keping setelah kau pergi

Ada yang tidak suka. Ada yang suka. Saya secara peribadi menyukainya kerana ia menyuntik elemen debaran kepada penonton untuk terus mengundi pelajar kegemaran mereka. Mungkin ada peminat yang tidak suka kerana pelajar kesayangan mereka sudah berada di kedudukan yang kukuh dan kesan daripada penyiaran tersebut menyebabkan undian pelajar yang berada dalam kelompok saingannya mampu untuk menggoyahkan kedudukan pelajar kesayangan mereka. Harus diingat, kalau elemen ini dilakukan lagi untuk minggu hadapan, anda harus memberikan tumpuan kepada pelajar yang anda rasakan layak untuk menjadi Juara dan bukannya usaha menyelamatkan pelajar. Tiada pelajar yang akan tersingkir minggu hadapan. Kalau ada pun mereka tersingkir, mereka tersingkir oleh media.

Persembahan Pilihan Konsert 09 SM
1. Mila & Ebi - My Heart (10/10)
2. Mila - Pudar (10/10)
3. Ebi - Bukan Diriku (9/10)
4. Heliza - Ya Atau Tidak (8/10)
5. Shawal - Copacabana (7/10)
6. Shawal & Candy - Menari Dengan Ku (6.5/10)
7. Aswad - Mungkin Langitmu Lebih Biru (6.2/10)
8. Semua Pelajar - Let's Dance Together (6/10)
9. Aswad & Heliza - Joget Cinta Sakti (5.5/10)
10. Semua Pelajar - Lagu Gembira (5/10)
11. Candy - Cahaya Cinta (4/10)

Kedudukan Peratus Undian Selepas Konsert 09
1. Mila 19%
2. Aswad 19%
3. Ebi 17%
4. Candy 15%
5. Heliza 15%
6. Shawal 14%

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger