Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 20 May 2007

Ulasan Konsert Akhir Akademi Fantasia 5

Image Hosted by ImageShack.us

Pusingan Pertama
Heliza - Cinta Boneka

Image Hosted by ImageShack.us

Saya mahu tergelak bila terbaca ada yang mengatakan Heliza macam nyamuk aedes. Dua kali pandang macam alien sesat di Area 51. Lupakan soal pakaian, persembahan vokal Heliza masih biasa. Kelainan letaknya pada vokalnya yang semakin kasar. Sejak membawa lagu Kesal, vokal Heliza seakan sudah pecah macam kanak-kanak baru akil baligh. Kalau diberikan peluang untuk mengasah vokalnya yang sebegini, pastinya akan lebih menyengat kerana Heliza nampaknya lebih sesuai untuk lagu-lagu sebegini. Ia perlu untuk membawakan lari jauh-jauh dari imej Datuk Siti Nurhaliza. Saya suka dengan konsep persembahannya. Penuh kreativiti. Berakhir dengan duduk di tepi pentas, mengingatkan saya kepada persembahan Pupus oleh Mawi.

Aswad - Bila Mati Cinta Terhenti

Image Hosted by ImageShack.us

Vokal Aswad memang saya dengar jelas. Saya puas. Satu kekurangan Aswad ialah persembahannya membosankan. Aswad tidak berjaya untuk menangkap perhatian saya untuk menonton persembahannya, sekadar mendengarnya sahaja. Sudah berkali-kali ditegur tentang kreativiti dalam persembahan. Aswad kena tahu kreativiti penting dalam setiap persembahan. Tengok Sudirman Hj Arshad yang begitu popular kerana kreativitinya. Kalaulah vokal Aswad dan kreativiti Ebi digabungkan pasti meletup. Bayangkan selama-lamanya kita perlu menonton corak persembahan Aswad yang sama sahaja. Mawi pun dah pandai main silap mata untuk menaik-tambahkan nilai persembahannya.

Candy - Dedebu Cinta

Image Hosted by ImageShack.us

Vokal Candy terlalu kasar untuk lagu ini. Kurang latihan mungkin. Mungkin juga terlalu banyak latihan. Lagu yang sesedap ini menjadi lebih sedap didengar pada bahagian tinggi. Kalau pada nota rendah memang agak shacky. Satu lagi kekurangan Candy ialah wajahnya tidak begitu friendly. Beliau terlalu serius. Agak sukar untuk penonton meminatinya kerana personaliti semulajadi tersebut.

Ebi - Sinar Cinta

Image Hosted by ImageShack.us

Apabila mendapat lagu M.Nasir bukan satu tugas yang mudah. Lagu tersebut ada mirip-mirip lagu Lihatlah nyanyian Faizal. Persembahan vokal Ebi tidak seperti yang diharapkan. Sebelum ini pun ada ke yang boleh diharapkan ? Kekurangan utama Ebi ialah dia tidak melontarkan vokalnya dengan baik. Nampak terganggu benar persembahan Ebi. Kekuatan utama terletak pada pakej wajah yang ada pada beliau. Mempunyai tone yang sedap tanpa didikan yang betul, vokal tersebut tidak ke mana. Kalau dapat lagu yang baik tentu satu kelebihan untuk Ebi.

Mila - Persis Mutiara

Image Hosted by ImageShack.us

Wow ! Lagu tersebut memang typical Ajai. Ditambah dengan vokal Mila yang memang mantap malam tersebut, lagu tersebut menjadi lebih sedap. Mila antara pelajar yang menunjukkan peningkatan yang ketara. Dari menjadi pelajar yang hampir tersingkir, kini Mila bergelar Juara ! Mila bawa lagu tersebut dengan begitu relaks tetapi sampai kepada penonton.

Pusingan Kedua
Aswad - Mata Hati Jiwa

Image Hosted by ImageShack.us

Bosan... Masih di takuk lama. Tiada kreativiti dalam persembahannya. Suatu yang boleh dibanggakan dalam persembahan Aswad ialah interaksinya dengan penari latar. Aswad sudah mula rasa selesa di pentas.

Heliza - Cinta Di Lautan Lalang

Image Hosted by ImageShack.us

Bagus ! Nyanyian Heliza agak baik dalam lagu ini.

Candy - Demam

Image Hosted by ImageShack.us

Bingit ! Bertenaga tetapi menyakitkan telinga.

Ebi - Farhana (Puteri Bumi Kenyalang)

Image Hosted by ImageShack.us

Superb ! Dari aspek persembahan pentas. Dari aspek vokal Ebi kena cari lagu-lagu yang betul sesuai dengan dia.

Mila - Cinta Pura-Pura

Image Hosted by ImageShack.us

WOW ! Seluruh stadium memberikan tepukan paling gemuruh untuk Mila. Nak kata apa lagi ?

Tribute To Aznil

Image Hosted by ImageShack.us

Sudah 5 musim Aznil bersama AF. Ada yang belum puas. Ada yang sudah bosan. Masih banyak lagi yang belum digali. Beliau sudah berada di kelasnya yang tersendiri. Begitu juga dengan Akademi Fantasia. Mahu tidak mahu manusia perlu berhadapan dengan perubahan. Penonton perlu berani berhadapan dengan kejutan. Kalau ada musim akan datang, pasti perubahan tersebut akan sedikit mencanggungkan penonton. Itu pun kalau ada. Kalau boleh, berehatlah. Penatlah. Aznil begitu sinonim dengan AF. Sama ada mahu mengakuinya atau tidak, kita harus terima hakikat itu. Terima kasih kerana berjaya menceriakan, menghiburkan, mencetuskan duka dalam hidup penonton AF. Pelbagai emosi yang dirangkum menjadi satu dalam satu program unik bernama Akademi Fantasia.

Image Hosted by ImageShack.us

Keputusan

Image Hosted by ImageShack.us

Juara AF5 - Mila 32% (800,000 undian SMS)
Naib Juara AF5 - Ebi 26% (650,000 undian SMS)
Tempat Ketiga - Aswad 21% (525,000 undian SMS)
Tempat Keempat - Heliza 11% (275,000 undian SMS)
Tempat Kelima - Candy 9% (225,000 undian SMS)

Info SMS
Jumlah Keseluruhan Undian SMS : 6.6 juta
Malam Konsert Akhir AF5 : 1.9 juta
Minggu 10 (Ahad-Sabtu) : 600,000
Jumlah Keseluruhan Minggu 10 : 2.5 juta

Quote Dari Sidang Akhbar

Image Hosted by ImageShack.us

"Akademi Fantasia adalah program realiti terbaik yang ada di Malaysia." Roslan Aziz, Pengetua AF

"Mila mahu ucapkan terima kasih kepada Zana kerana menarik diri pada Minggu 1. Kalau tidak, Mila yang tersingkir pada minggu tersebut." Mila, Juara AF5

"Saya perlu berundur dari Akademi Fantasia dan Akademi Fantasia perlu bersedia untuk perubahan tersebut agar dapat meningkatkan lagi taraf Akademi Fantasia itu sendiri." Aznil Nawawi, Hos Akademi Fantasia

Persembahan Pilihan SM
Lagu Tugasan Cover Version
1. Mila - Cinta Pura-Pura - Ezlynn 10/10
2. Ebi - Farhana (Puteri Bumi Kenyalang) – Jinbara 9/10
3. Heliza - Cinta Boneka - D-Va 8/10
4. Aswad - Mata Hati Jiwa - Awie 7/10
5. Candy - Dedebu Cinta - Misha Omar 7/10

Lagu Tugasan Baru
1. Mila - Persis Mutiara 10/10
2. Heliza - Cinta Di Lautan Lalang 8/10
3. Candy - Demam 7/10
4. Aswad - Bila Mati Cinta Terhenti 6/10
5. Ebi - Sinar Cinta 6/10

Akademi Fantasia musim 5 sudah pun tamat. Satu pengalaman paling berbeza musim ini kerana bekerja dengan pasukan yang kebanyakannya kali pertama mengendalikan dan menggerakkan produksi AF. Orang baru biasalah. Jika pada musim ke 4 saya hanya terlibat dari aspek publisiti internet, pada musim ini beralih ke perancangan media baru yang melibatkan undian, trend pengundian, kandungan internet dan interaktif serta laporan harian produksi. Memang pening kepala buat segala analisa. Kenapa, mengapa, bagaimana, isu berbangkit, perbualan dan segala macam persoalan yang perlu dirungkai. Puas ! Aznil Nawawi pun dah tiada di musim akan datang (sekiranya ada). Aznil pun tahu berhenti, saya saja yang tak tahu bila nak berhenti tulis tentang AF !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger