Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 15 August 2007

Terlalu Pilih Kerja ?

Betul ke graduan Malaysia memilih pekerjaan ? Betul ke ramai graduan Malaysia kini sedang menganggur ? Kalau mereka menganggur, mesti ada sebabnya.

Saya masih ingat lagi sewaktu didedahkan dengan apa itu IT. Satu ketika dulu semuanya IT. IT sana, IT situ, IT sini. Sana situ sini IT. Cinta IT. Celik IT. Buta IT. Pendek kata semuanya IT. Pada waktu tersebut masih tidak ramai yang berani mengambil jurusan IT. Saya antara di kalangan yang sedikit waswas, tetapi memberanikan diri.

Tiba-tiba IT BOOM ! Satu Malaysia bersembang tentang IT. Di kedai kopi cerita IT, di parlimen berdebat tentang IT, di tembok tepi jalan pun bersembang tentang IT. Siti Nurhaliza pun menyanyi lagu Cinta IT. Kalau dulu bila cakap “saya ambil jurusan IT” terpaksa diterangkan apa makna IT. Terutamanya kepada warga emas. Tapi kini bila sebut IT, semua orang tahu apa itu IT.

Bila tamat pengajian, bilangan graduan IT masih lagi boleh demand. Masa itu bilangannya masih tidak ramai. Sekarang, bilangan graduan yang lulus dengan cop IT berlambak. Pandang kiri nampak graduan IT, pandang kanan nampak graduan IT, pusing belakang pun nampak graduan IT.

Bila terjadinya lambakan tersebut, maka bilangan pekerjaan untuk graduan IT semakin kecil. Hanya yang terbaik berpeluang untuk mendapat kerja. Kalau setakat lulus Kelas Ketiga memang sukar untuk mendapat pekerjaan.

Apakah pengangguran yang disebabkan permintaan melebihi penawaran ini adalah sesuatu yang sememangnya diingini ? Tentu sekali tidak. Tetapi itulah yang telah berlaku dan sedang berlaku.

Graduan IT bukan memilih pekerjaan tetapi kurangnya pekerjaan yang bersesuaian dengan taraf kelayakan pendidikan mereka.

Itu cerita IT. Bagaimana pula dengan graduan yang mengambil kursus yang pelik-pelik seperti Kejuruteraan Kimia, Geologi, Teknologi Makanan dan sebagainya ? Pasti lebih menyulitkan mereka untuk mendapatkan pekerjaan.

Kalau dilihat pada trend sekarang, bidang pekerjaan yang ditawarkan banyak menjuruskan kepada bidang pengurusan. Satu Malaysia nak jadi Pengurus. Nak jadi BOSS ! Siapa yang tidak mahu ?

Soalnya sekarang apabila tiada pekerjaan yang mampu mereka peroleh dalam waktu yang terdekat, apakah mereka berani mengambil risiko ? Keberanian untuk mencuba sesuatu yang baru tentunya memerlukan keyakinan diri yang tinggi.

Saya sendiri tidak berani untuk terjun ke bidang penyiaran tanpa keberanian dan keyakinan yang tinggi. Lebih-lebih lagi telah begitu selesa dengan bidang pendidikan selama hampir 7 tahun. Satu lagi masalah ! Selesa berada di zon selamat atau dalam Bahasa Inggerisnya ”comfort zone”. Siapa yang berani untuk berhijrah ke satu dunia yang masih belum tentu masa depannya. Lebih baik duduk selesa di tempat lama.

Apa yang patut dilakukan ? Kita perlu berusaha untuk merubah nasib kita sendiri. Dengan adanya teknologi moden seperti Internet yang telah banyak merubah pemikiran dan kehidupan masyarakat, sedikit sebanyak trend permintaan pasaran pekerjaan boleh diketahui oleh bakal-bakal graduan dan juga pihak Kerajaan.

Di peringkat awal graduan melangkah ke gerbang pekerjaan mereka tentunya sering disogokkan dengan persoalan ”ada pengalaman tak?”, ”berapa tahun pengalaman?” Kadang-kadang sebagai majikan mereka tidak sedar, merekalah yang sepatutnya memberikan pengalaman tersebut. Lebih-lebih lagi untuk graduan yang masih hijau yang tidak tahu mengarahkan masa depan mereka.

Allyhunt menawarkan peluang tersebut yang baru sahaja melangkah untuk memberikan panduan kepada bakal graduan dalam mencari hala tuju mereka. Peluang tersebut telah ditawarkan oleh Allyhunt melalui portal Allyhunt.com. Graduan boleh berkampung di portal tersebut untuk mencari pekerjaan yang bersesuaian dengan mereka dan majikan juga boleh meninjau bakat-bakat baru yang ada untuk mereka beri peluang dan menggilap bakat tersebut.

Kini semuanya terletak di tangan majikan. Beri peluang kepada graduan universiti untuk membuktikan kebolehan mereka. Berikan mereka pengalaman dan bukannya menerima mereka hanya dengan pengalaman.

Sebagai pencari kerja, menggunakan portal Allyhunt amat mudah. Daftarkan diri anda untuk memohon atau mencari pekerjaan dengan hanya menekan satu butang “Apply”. Dengan teknologi yang telah disediakan di hadapan anda, proses mencari pekerjaan menjadi semakin mudah berbanding dengan proses yang terdahulu.

Masih ingat lagi pada zaman dahulu kala, proses mencari kerja memakan masa yang agak lama. Anda perlu menyelak akhbar-akhbar utama setiap pagi. Kalau bernasib baik, ada begitulah sebaliknya. Proses tidak terhenti di situ sahaja. Anda perlu menaip surat dan kemudian poskan permohonan anda. Masa habis begitu sahaja. Anda juga perlu tunggu untuk mendapatkan maklum balas sama ada permohonan anda diterima atau pun tidak. Menyulitkan bukan ? Tidak dengan Portal Allyhunt !.

Tanpa perlu menyelak akhbar untuk mencari jawatan-jawatan yang sesuai, melalui portal Allyhunt email akan dihantar kepada anda untuk menyenaraikan jawatan-jawatan yang difikirkan bersesuaian dengan kelayakan anda. Allyhunt akan menjadi rakan yang akan membantu anda mencarikan pekerjaan yang bersesuaian untuk anda pada setiap masa.

Anda kini tidak perlu menunggu lebih lama untuk mendapat tahu sama ada permohonan anda diterima atau pun tidak. Jika permohonan anda belum berproses perkataan “Unprocessed” akan tertera. Anda boleh tersenyum bila perkataan “Prescreen” tertera pada permohonan anda kerana permohonan anda sudah diterima oleh bakal majikan anda dan kini mereka sedang membuat penilaian. Hidup anda sekarang tidak lagi dibelenggu tanda tanya.

Jika anda sibuk, anda tidak perlu mendaftar diri ke dalam portal untuk melihat status permohonan anda, Allyhunt akan memberikan anda maklumat terkini berkenaannya melalui email sama ada permohonan anda ditolak atau pun diterima. Semuanya dengan PERCUMA !

Untuk mereka yang tidak begitu aktif mencari pekerjaan, peluang untuk bertukar kerja sentiasa ada apabila pihak bakal majikan akan sentiasa mencari calon-calon yang bersesuaian untuk jawatan yang mereka tawarkan. Mana tahu jika tawaran itu datang dari syarikat yang lebih besar.

Anda juga berpeluang untuk memenangi sebuah IPOD jika anda menyertai Portal Allyhunt sebagai jobseeker dan berikan petikan terbaik tentang pekerjaan atau jenaka yang berkaitan dengannya. Anda akan lebih bernasib baik sekiranya menjadi “referrer” yang bertuah untuk memenangi 2 tiket pergi balik ke Hong Kong.

Allyhunt boleh terbangkan anda ke Hong Kong secara PERCUMA dan kembali membawa jawatan idaman anda !

Nota : SMS Yasmin Ahmad Lagi..."Salaam. Msian Embassy in Philippines just called FINAS. "Mukhsin" won Best Asian Feature Film at CINEMANILA International Film Festival (28 Jul - 8 Aug). Allah is great !"

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger