Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Tujuh Syarat Transformasi Akademi Fantasia 7

Entri oleh sultanmuzaffar 10 March 2009


Jika dalam Puteri Gunung Ledang The Musical dititahkan tujuh syarat kepada Sultan Melaka untuk ditunaikan, dalam Akademi Fantasia musim ketujuh Tiara Jacquelina menyenaraikan Tujuh Syarat yang perlu dicapai oleh setiap peserta Akademi Fantasia.

Saya akui impiannya amat besar kepada Akademi Fantasia. Terdetik juga di hati apakah syarat tersebut dapat ditunaikan oleh empat belas peserta Akademi Fantasia. Paling penting apakah produksi dapat menyediakan infrastruktur dalam menjadikan impiannya itu satu kenyataan.

Tiara menegaskan bajet bukan halangan untuk menggapai impian kerana bajet untuk PGLM tidaklah besar mana jika dibandingkan dengan produksi antarabangsa. Namun semuanya berjaya dicapai oleh pasukan produksi teater tersebut.

Tidak guna terus membebel tentang kredibiliti kerana tanpa hasil tidak datang kredibiliti itu. Hasil perlu ditunjukkan dan barulah datang kredibiliti. Seperti biasa, tidak semua yang kita lakukan akan disukai oleh semua orang.

Saya tidak melihat Tiara sebagai Pengetua dalam Akademi Fantasia perlu bekerja seorang diri untuk mencapai apa yang telah digariskan, sebaliknya seluruh pasukan produksi baik dari barisan tenaga pengajar mahu pun tenaga produksi yang telah dibayar harus berkerjasama menjadikan ianya satu realiti. Mereka harus bekerja dalam satu pasukan dengan matlamat yang sama.

Antara Tujuh Syarat yang telah disenaraikan ialah :

1. Berkemampuan Untuk Menyanyi Dengan Baik

- Syarat ini menjadi asas utama dalam musim ini seperti musim-musim terdahulu. Tugas kami (baca dengan teliti perkataan kami) adalah untuk mempersiapkan setiap pelajar dengan teknik dan turut mendedahkan pelajar dengan pelbagai genre muzik selain menggalakkan pelajar untuk mencari dan membina keunikan dalam diri masing-masing.

Pandangan SM : Saya harus akui nyanyian merupakan elemen utama dalam program Akademi Fantasia. Jika pada musim-musim lalu Pengetua memiliki kata putus akan lagu yang dibawakan oleh peserta, apakah musim ini Tiara memiliki kata putus tersebut ? Pengarah Muzik iaitu Acis harus banyak membantu Pengetua dalam melaksanakan tugas ini kerana pada pandangan saya pengetahuan Acis dalam bidang muzik lebih luas.

2. Penghibur Serba-Boleh
Justify Full
- Pelajar kami akan dilatih tidak hanya sebagai penyanyi tetapi juga sebagai penghibur serba boleh yang boleh berlakon dan menari dengan baik.

Pandangan SM : Ini merupakan kekuatan utama Tiara dan beliau bijak untuk mempelbagaikan selain menyelongkar bakat terpendam yang ada dalam setiap peserta. Tiara boleh dibantu oleh Ida Nerina, A.Aris Kadir dan juga Fatimah Abu Bakar yang memiliki pengalaman yang tidak kurang hebatnya. Ketiga-tiga elemen ini jika digabungkan dalam Akademi Fantasia ia pasti mewujudkan satu kelainan dalam AF musim ini.

3. Keyakinan

- Para pelajar akan dilatih untuk meletakkan sasaran yang tinggi dan berusaha mencapai kecemerlangan dalam apa saja aktiviti yang mereka lakukan. Mereka juga harus melihat jauh ke hadapan untuk masa depan industry seni tempatan.

- Selain itu mereka juga akan disiapkan untuk menjadi peneraju dalam industri yang mempunyai kualiti untuk berjaya bukan sahaja dalam industri tempatan bahkan di peringkat antarabangsa.

- Ini termasuklah dalam pengucapan umum dan berkemampuan untuk berkomunikasi dengan baik kepada peminat, pihak media atau pun di majlis-majlis rasmi tanpa rasa kekok.

- Pelajar juga dikehendaki belajar menggunakan Bahasa Inggeris dan digalakkan untuk berbahasa Inggeris sebagai langkah untuk menyiapkan mereka di persada antarabangsa.

Pandangan SM : Seharusnya keinginan itu datang dari peserta sendiri kerana kemahuan itu harus timbul dari dalam diri setiap peserta. Mereka harus menjadikannya sebagai satu tabiat dan menjadi rutin seharian mereka.

4. Peneraju Professional yang Berdisiplin, Berkerja Keras dan Mahu Mencipta Kejayaan

- Di dalam industri ini hanya mereka yang tabah dan kental sahaja yang akan terus bernyawa dan ianya perlu diserapkan dalam diri setiap pelajar. Populariti dan gemerlapan lampu tidak akan berkekalan tanpa bakat sejati, disiplin, kerja keras dan daya usaha untuk berjaya walaupun sesuatu kejayaan itu dianggap mustahil. Perjalanan menuju puncak bukan sesuatu yang mudah dan untuk terus kekal berada di puncak memerlukan ketahanan mental. Dalam dunia serba mengejar kebendaan ini, hanya yang terbaik sahaja yang akan dapat bertahan.

- Dalam Akademi Fantasia musim ini hanya ada 13 peserta yang tersingkir dan SAYA sebagai JUARA !

5. Menjaga Penampilan Diri dan Stail

- Selain bakat, setiap pelajar perlu menjaga penampilan diri untuk itu perhatian khusus akan diberikan. Pelajar akan didedahkan kepada pilihan dalam memilih gaya yang sesuai selain tip pemakaian, solekan, dandanan rambut dan juga asas etika sosial.

- Di penghujung musim Akademi Fantasia, kita akan dapat melihat transformasi pada setiap pelajar yang tidak pernah dilihat sebelum ini.

- Di pertengahan tempoh pengajian, setiap pelajar diberikan peluang untuk memilih gaya mereka yang tersendiri di bawah pengawasan penata gaya untuk memilih gaya yang mereka inginkan.

6. Karisma dan Menjadi Inspirasi Kepada Semua

- Pelajar diharapkan dapat menonjolkan personaliti yang menyerlah selain memiliki karisma. Mereka digalakkan untuk mendalami sesuatu isu dan juga mampu untuk berkomunikasi dengan baik.

- Mereka juga akan dilatih untuk menjawab soalan media dengan bijak dan lancar selain untuk menjadikan diri mereka sebagai satu jenama yang cemerlang untuk dijual kelak.

- Kejayaan mereka akan menjadi inspirasi kepada penonton.

7. Menjadi Contoh Penjagaan Kecergasan dan Kesihatan

- Setiap pelajar digalakkan untuk menjaga kecergasan dan kesihatan mereka, baik dari tabiat permakanan dan waktu rehat yang secukupnya juga kebersihan diri selain senaman.

- Mereka perlu tahu akan kepentingan menjaga kesihatan dan mengapa ianya amat penting kepada seorang penghibur. Mereka juga akan diajar untuk mengenalpasti makanan sihat yang sesuai untuk diri masing-masing.

- Tubuh yang sihat dapat mencetuskan minda yang sihat dan pelajar perlu memilih gaya hidup yang sihat dalam merealisasikan idea untuk menjadikan mereka IKON kepada industri hiburan.


ENGLISH

Our focus and target will be on producing outstanding talents who are:

1. ABLE to SING well

– This should go without saying. Our task is to provide students with technique, and to expose them to different musical genres and encourage him or her to discover and develop his or her own UNIQUE style.

2. All-Round Performers

- Our students will be trained, not just as singers, but all-round performers who can also act and dance with conviction.

3. Confident

- The students will be trained to aim high and strive for excellence in all they do, and to look beyond just being “good enough” for the local industry.

- Instead, they will be groomed to be industry leaders, and possess the quality to hold his or her own, anywhere in the world.

- This includes public speaking and the ability to address a crowd of fans, with the media as well as in any formal situation with equal ease.

- Students will also be required to learn English, and will be encouraged to speak English in order to prepare them for the world stage.

4. A true professional - disciplined, hard working & determined to succeed

- In this business, it is ultimately the survival of the fittest, and we must instil this in the students. They must understand that mere stardom and popularity alone cannot hold, without real talent, discipline, hard work and the determination to succeed, even when things seem impossible. The road to the top is never easy, and to stay on top requires even more mental resilience. Beyond a life on Reality TV, there lies a cruel, hard world where only the best will survive.

- Their mantra will echo the words of ex-tennis champion Jimmy Connors – In this season of AF7, there are 11 losers in the draw… and ME!

5. Well-groomed and have good sense of style

- This is one of the more tangible and visible success denominators for us. There will be a strong emphasis on grooming and style sense, for season 7. The students will be introduced to different style options, and will be given lessons and tips on dress sense, basic makeup and hair styling, and even basic deportment, table manners and etiquette.

- I hope that by the end of the day, we will see a clear transformation of these students into the swans they never thought they could be, as we watch them develop a sense of individuality and a style of their own.

- Students will, towards the second half of the “semester” be encouraged to choose their own styling image and work under the supervision of the program stylist to choose their own look.

6. Charismatic, PASSIONATE and inspiring

- Our students will stand out for their personality, charisma and carriage. They will be encouraged to be passionate about a cause, an issue, a personal interest, and learn to communicate this passion with conviction and ease.

- They will be trained to answer media questions intelligently and eloquently. They will be taught about how to “position” and “brand” themselves successfully.

- Their success stories will be an inspiration to others.

7. IS A ROLE MODEL OF FITNESS AND HEALTH

- This again can be a very visible and tangible factor that will differentiate AF7 from the previous seasons. The students will be encouraged to be fit and healthy, from their sleeping and eating habits to personal hygiene, as well as a good workout and fitness regime.

- I would like to see instilled in the students, a clear exposure and understanding of why being healthy and fit is so important to a performer. They will be taught to identify healthy food that’s good for their bodies and hopefully they will go for the healthier options.

- Healthy bodies also encourage healthy minds, so I am hoping our students will choose a positive lifestyle that is in tandem with the idea of them being inspiring ICONS of the industry.

Tujuh Syarat itu sememangnya kini perlu disimpan oleh setiap wartawan, blogger mahu pun penonton untuk disemak sama ada setiap satu syarat yang telah digariskan oleh Pengetua Akademi Fantasia musim ketujuh, Datin Seri Tiara Jacquelina berjaya direalisasikan.

Kita akan berjumpa lagi di Sidang Media Konsert Akhir Akademi Fantasia 7 !

4 komen

  1. Ajami Hashim Says:
  2. pehhh!

    elok tambah no.8:

    ada exam di akhir musim utk dpt CGPA 4.0 flat!!!

    ahahaha! larrikkk!

     
  3. Anonymous Says:
  4. Yesss ..sultan buat balik review AF.

    Anyway tahun ni macam best aje ..

     
  5. InsyaAllah kalau ada masa. Ada ketika minggu tertentu akan pergi diving. :)

     
  6. Roselind Says:
  7. Bagus, tahniah! AF7 kali ini memang akan dinanti-nantikan. Perlu ada misi dan visi untuk direalisasikan. Jika takde misi dan visi, takde apalah yang dimimpikan! Tapi seperti biasa, sure punya ada suara-suara sumbang yang mengatakan takut tinggal impian mat jenin je sume visi7 tiara tu. tapi tu yang menjadikan AF7 lebih menarik dan mungkin lebih panas dan hebat dari sebelum ni. Yang penting selepas ada visi, perlu ada pengisian. Semoga berjaya. All the best to semua yang terlibat dlm AF7!

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger