Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 September 2003

SM SalimAlbum: Sekarang Dah Jadi
Vokal: Tan Sri SM Salim

Lama benar saya mengambil masa untuk membeli album ini. Agak sukar untuk mendapatkannya di pasaran. Sering sold-out. Pertama kali saya mendengar berkenaan album ini apabila terdengar lagu Entah Jadi Entahkan Tidak nyanyian SM Salim bersama Sheila Majid di ERA. Saya hampir pasti yang lagu tersebut dimuatkan di dalam album baru Tan Sri SM Salim. Tiada banyak sangat keistimewaan lagu tersebut. Tetapi setelah mendengar lagu Seloka Cak Kun Cak, saya bertekad mahu memiliki album tersebut.

Tajuk Sekarang Dah Jadi membawa dua pengetian yang berbeza kepada dunia hiburan tanahair. Pertamanya, kalau dulu anak seni sering tidak dihargai, kini seorang Seniman bernama SM Salim sudah pun bergelar Tan Sri. Sekarang dah jadi Tan Sri SM Salim. Keduanya, setelah sekian lama, hanya sekarang projek album duet yang bakal menjadi khazanah seni negara ini dijadikan realiti. Sekarang dah jadi.

Album duet
Album duet ini begitu unik kerana ia menggabungkan lagu dari pelbagai genre dan penyanyi dari pelbagai latarbelakang dan zaman. Sekarang Dah Jadi merupakan sebuah album unik yang menggabungkan elemen-elemen muzik tradisional, nasyid, rock dan jazz. Kali terakhir saya memiliki album yang menggabungkan pelbagai elemen muzik dalam satu album adalah Original Soundtrack Silat Legenda terbitan KRU Records pada sekitar tahun 1998.

Album Sekarang Dah Jadi mendapat sentuhan kreatif Fauzi Marzuki, S.Atan, M.Nasir, Aznan Alias, Pak Ngah, Ramli Sarip dan Salman Shariff

Keunikan album
Sekarang Dah Jadi adalah hadiah SM Salim buat peminatnya dan juga tanda penghargaan Warner Music terhadapnya.

Kekuatan album ini terletak pada mutu suara Tan Sri SM Salim yang lunak dan boleh dipelbagai mengikut pelbagai genre muzik. Vokal penyanyi-penyanyi yang bergabung tenanga untuk album ini hanya pakar di dalam genre masing-masing tetapi suara Tan Sri SM Salim boleh mengikut rentak genre penyanyi-penyanyi lain dengan acuannya sendiri.

Setiap lagu ada cerita tersendiri serta kenangan beliau bersama penyanyi tersebut. Warner Music sudah tentu mengeluarkan banyak belanja untuk menyiapkan album ini yang mendapat kerjasama yang baik dari syarikat-syarikat rakaman yang lain.

Sesuatu yang unik tentang kulit album ini menampilan beberapa pingat kebesaran yang pernah dianugerahkan kepada beliau.

SM SalimUlasan track lagu

Entah Jadi Entahkan Tidak bersama Sheila Majid
Saya amat menggemari lagu ini. Selain daripada melodinya yang mudah, liriknya juga sangat senang diikut. Sheila menyanyikan lagi ini dengan gayanya yang tersendiri. Lagu tradisional ini diberikan sentuhan jazz dengan baik.

Seloka Cak Kun Cak bersama M.Nasir
Kali pertama mendengar lagu ini saya sudah tertarik mendengar melodinya. Temponya agak pantas dan mendengar seorang yang sudah berumur seperti SM Salim menyanyikan lagu ini amat mengkagumkan. Liriknya juga memang bermakna yang mendalam. Itu cara M.Nasir.

Biarku Pergi bersama Datuk Sharifah Aini
Apabila Sharifah Aini dan SM Salim bergabung tenaga menyanyikan sebuah lagu asli hasilnya tentu baik. Jenis lagu asli yang mendayu-dayu memang sesuai dengan vokal Biduanita Negara tersebut.

Assalamualaikum bersama Raihan
Keharmonian vokal mereka nyata cemerlang. Tanpa alat muzik yang banyak, lagu nasyid ini berada di kelasnya yang tersendiri. Tidak sukar untuk menyanyikan sebuah lagu nasyid tambahan pula berduet dengan pakar lagu nasyid. Yang nyata vokal mereka amat harmoni.

Inang Si Anak Dagang bersama Rosiah Chik
Lagu inang ini bernada tinggi. Namun demikian faktor umur tidak menjadi penghalang untuk mereka menyanyikan lagu ini. Kedua-dua mereka memang pakar dalam menyanyikan lagu Asli.

Putih Tetap Putih bersama Zainalabidin
Saya mengharapkan gadingan ini menyanyikan sebuah lagu seperti lagu Satu yang pernah memenangi anugerah Lagu Terbaik AIM. Sentuhan world music tiada dalam lagu ini. Oleh itu originaliti Zainalabidin hilang dalam lagu ini. Seperti ulasan Abie dari Harian Metro, saya juga merasakan melodi lagu ini seperti pernah berada di dalam pasaran.

Selapis Kasih Sedulang Rindu bersama Ramli Sarip
Irama ghazal moden yang digabungkan dengan vokal Ramli Sarip memang terbaik. Suara mereka amat sesuai mendendangkan lagu sedemikian.

Bukit Kepong bersama Ghazal Remaja Johor
Paling menarik adalah lagu ini. Ia merupakan gabungan SM Salim bersama “cucu-cucu”nya. Kebolehan mereka berghazal amat baik. Sebagai generasi pelapis, kelebihan yang ada dipergunakan untuk generasi masa depan.

Sama Rasa bersama Amy
Tradisional dan rock ? Inilah hasilnya. Dulu-dulu kita pernah mendengar Ella menyanyikan lagu Jauh Di Mata. Lagu ini kena dengan vokal SM Salim mahu pun Amy. Suara nyaring Amy dipergunakan sepenuhnya untuk lagu ini tetapi beliau berjaya mengimbanginya dengan range vokal SM Salim. Elemen rock yang digabungkan di dalam lagu tradisional ini dibuat dengan baik dan tidak terlalu terserlah unsur rocknya.

Bergending Dang Gong bersama Siti Nurhaliza
Mereka khabarnya merakamkan lagu ini pada waktu yang berbeza. Oleh itu kedengaran lagu ini seperti tidak masuk dengan range vokal masing-masing. Tiada keserarian di dalam lagu ini. Namun begitu, secara keseluruhan melodi lagu ini amat menarik dan agak catchy.

Album ini adalah hadiah Tan Sri SM Salim buat semua generasi agar mereka dapat mendekati irama Melayu Asli supaya tidak terus hilang di telan zaman. Album ini sebagai bukti yang irama melayu Asli tidak pernah pupus malah boleh digayakan untuk disesuaikan dengan zaman sekarang. Saya amat berpuas hati dengan album ini yang saya sifatkan pembikinannya kena pada masanya.

1 Responses to

  1. Anonymous Says:
  2. welcome to the wow power leveling, cheap service site,WoW Gold buy cheap wow gold,wow gold,world of warcraft buy wow power leveling
    ow gold

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger