Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 18 September 2003

MERDEKAKAH ANAK MUDA?

Merdeka Anak Muda?satu perjuangan untuk memberi nafas baru dalam industri seni persembahan atau ingin Menuju Puncak (meminjam tajuk lagu AF) oleh khalayak yang berkobar-kobar mahu memeriahkan lagi komuniti seni yang sedia ada dan berazam mengekalkan nilai-nilai estetika pada 'product' yang dihasilkan untuk peminat seni. KONON!!!

Walau apa yang berlaku, pujian saya berikan kepada penganjur, iaitu sm dan rakan-rakannya kerana meneruskan aktiviti yang dianjurkan AGE pada malam tersebut. Saya pernah terdengar dari seorang sahabat yang agak lama bergelumang dengan industri ini dimana beliau menyatakan "KALAU NAK BUAT SHOW KETUK BOTOL PUN, KAU KENE BUAT PROMOTION BESAR-BESAR!!!". Tersengih?

Saya tidak dapat menyangkal apa yang diluahkan oleh sahabat saya. Ada benarnya ada tidaknya. Kalau kalian biasa pergi menonton mana-mana persembahan, pasti ada rombongan dari pegawai kerajaan, kumpulan pelajar sekolah dan universiti yang membeli tiket secara berkumpulan atau biasanya mendapat pas percuma atau jemputan semata-mata untuk memeriahkan lagi kedatangan penonton walaupun beratus ribu wang dibelanjakan untuk promosi. Sambutan yang luar biasa?!!!

Merdeka Anak MudaPasti kita akan terjumpa dengan khalayak penonton yang sama walaupun persembahan itu berlangsung selama seminggu. Adakah komuniti atau peminat seni pentas masih tidak ramai atau tidak ada elemen komersil atau 'product' yang dihasilkan tidak ada nilai estetika atau "ahhhh?tiket mahal lah"???. Merujuk kepada hasrat kerajaan ingin menjadi negara maju, salah satu faktor adalah mempunyai jumlah penduduk yang ramai. Kita masih belum mampu untuk menjana pendapatan dari rakyat Malaysia sendiri (economics of scale) dan masih bergantung kepada bantuan kerajaan. Tetapi itu tidak boleh dijadikan alasan untuk komuniti ini tidak menghasilkan 'product' yang berkualiti dan nilai estetika yang tinggi supaya menarik minat masyarakat majmuk Malaysia seterusnya menghargai hasil karya seni tempatan. Baru-baru ini, pembentangan Belanjawan 2004 ada memberi perhatian kepada khalayak seni yang ingin berkarya di mana kerajaan telah memperuntukkan RM80.3juta, khusus untuk kegiatan dan latihan seni serta budaya. Cadangan sumbangan sektor swasta yang kini diberi potongan cukai sehingga RM200 ribu ditingkatkan kepada RM300 ribu, khusus untuk persembahan oleh komuniti seni termasuk juga pengecualian duti hiburan ke atas pementasan teater. Peluang?!!!

Sejambak bunga dihadiahkan kepada AGE kerana telah mengambil langkah positif dan berani kerana tidak banyak NGO seni yang berdaftar ingin melakukan aktiviti 'amal' sedemikian. Ahli AGE sendiri mestilah menunjukkan minat dan menyokong segala aktiviti yang dianjurkan memandangkan yang hadir pada malam itu selain daripada 8 tiang bendera, beberapa kerat penonton dan pembaca weblog SM, rata-rata adalah ahli yang menjadi penganjur dan pada masa yang sama juga menjadi peserta atau pendeklamator. Hebat!!!

Penglibatan setiap khalayak adalah penting walaupun tugasnya hanya sebagai pembancuh air atau penonton. Setiap individu perlu ada sikap memikirkan bentuk sumbangan yang boleh kita berikan kepada orang lain dan bukannya mengharapkan balasan serta merta. Pentingnya elemen kerjasama dan semangat kekeluargaan dalam sesuatu kumpulan seni akan menghasilkan 'tambah nilai' (add-value) 'product' yang dihasilkan.

Merdeka Anak Muda
ADA YANG LIHAT, ADA YANG CAKAP, ADA YANG FIKIR, ADA YANG BUAT ADA YANG TAK TAHU APA-APA!!!

-akmalakhlaken-

SM:-Saya menerima luahan rasa, pandangan peribadi ini melalui email. Saya mengambil sedikit masa untuk membacanya dan mencuri sedikit masa di MMU untuk menyiarkan email ini.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger