Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 16 October 2005

Minggu Buka Puasa
Majlis Buka Puasa Tertutup Family & Birthday Celebration di Wisam KL
Pada hari Jumaat, saya harus mengorbankan Majlis Buka Puasa bersama Farah Fan Club untuk berbuka bersama beberapa teman rapat yang saya kenali melalui blog ini. Hari itu juga merupakan sambutan birthday untuk Wink dan Cikanos. Walaupun sudah menyatakan persetujuan untuk hadir ke Majlis Berbuka Puasa Farah, saya merasa amat bersalah kerana terpaksa membatalkan temujanji tersebut. Untuk mendapatkan ulasan lanjut berkenaan acara berbuka puasa bersama Farah bolehlah melawat blog Rosman Positivo dan Raja Pelaut.

Untuk mengelakkan kesesakan jalan raya, saya tiba agak awal di KLCC. Masa yang ada saya gunakan untuk membeli kad untuk mereka. Saya singgah di Tower Records untuk memberi VCD Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London dan CD The Best Of Yazer Akademi Fantasia 3. Badrul tiba seketika kemudian. Saya tinggalkan beliau untuk shopping sendirian kerana dia shopping macam perempuan. Lama sungguh compare-compare harga. Sungguh bosan menunggu. Tidak cukup satu shopping complex, beralih ke shopping complex yang lain pula. Kalau bukan wanita, kita harus panggil apa ? Saya mudah. Saya singgah ke bahagian greeting card dan ternampak apa yang saya mahu. Terus sahaja beli.

Najmie tiba. Belek-belek card di bahagian yang sama. Juga ambil masa yang lama. Tetapi menyedari hakikat yang beliau masih seorang pelajar, oleh itu dimaafkan. Ada sebab untuk beliau membuat perancangan perbelanjaan. Kami bergerak ke shopping complex yang lagi satu kerana Bad telah pun berpindah ke sana. Singgah sebentar di Memory Lane untuk Najmie dan Badrul membeli kad pilihan mereka. Masih terlalu awal untuk ke Wisam tetapi kami bergerak juga ke sana.
Ramai juga tetamu yang hadir. Wink selaku tuan rumah. Tetamu lain terdiri daripada Cikanos, Meesua, Badrul, Leen, Izreen, Sumbing, Najmie, OrangKampung, Rose, NHK, Waiem, Bat, Kak Aidid, Nart dan LV. Ada ke yang tertinggal ?

Yang paling menarik gathering buka puasa ini ialah Bazar Ramadhan bila mana Waiem dan Kak Aidid membawa kad raya Mawi dan Prapp Cookies. Saya sempat beli satu pek kad raya Mawi. Untuk apa pun saya tidak tahu. Saya jenis yang pemalas hantar kad raya. Paling tidak pun saya hantar kad raya digital. Mungkin tahun ini saya hantar kad raya digital menggunakan email beserta imej dari kad raya Mawi yang saya scan. Bila terima nanti dari saya, konon-konon macam Mawi lah yang menghantarnya. Mungkin masih sempat lagi saya semak dalam ruangan Pendapat blog saya ini yang mana mereka tinggalkan alamat email mereka untuk saya simpan dan hantar mereka kad raya digital.

Prapp Cookies pun saya beli satu balang. Saya beli Black Mountain. Panjang cerita Black Mountain kalau ingin diceritakan. Cukup sekadar kalau saya katakan, ingat Black Mountain, Ingat Izreen. Hahahaha. Banyak one-liner dalam gathering kali ini. It was fun !

Saya suka dengan rekabentuk kad raya Mawi itu. Rekaan grafiknya menarik. Ia dibuat dengan teliti dan gambar-gambar Mawi telah dirakamkan dengan cantik sekali. Pujian ? Apakah ini kenyataan merayu undian ? It’s OK. Tidak perlu susah-susah. Saya tidak perlu merayu undian jauh sekali ugutan merajuk untuk mendapatkan undian. Lagipun kotak Malaysia Top Blog sudah saya kecilkan agar sukar untuk ditekan. Saya tidak perlu merayu undian untuk berada di atas.

Selesai di Wisam sekitar jam 11 malam. Klubbkidd dan Juan Danza telah lama menunggu di Bangsar. Menyedari saya juga seorang rakyat Malaysia, maka perkataan “on the way” telah saya gunakan. Walaupun sebenarnya masa itu baru sahaja keluar dari Wisam. Apa salahnya blogger nombor tiga dan empat menunggu blogger nombor satu. Tak salah kan ? Lagipun mahkota masih di kepala !

Saya dan Badrul tiba di sana sekitar jam 11.45 malam. Ada projek baru untuk kami bincangkan. Oleh kerana kami berempat ada di sana, maka projek baru yang kami bincangkan ialah taktik untuk menjatuhkan Sekadar Media Picisan. Hahahaha.

Projek baru tersebut masih dalam peringkat perbincangan. Ia melibatkan pelancaran sebuah album baru. Bagaimana cara album tersebut dilancarkan biarlah menjadi rahsia dahulu. Tunggulah dua bulan lagi sehingga projek tersebut berhasil. Sebuah projek yang boleh saya sifatkan satu perubahan pada dunia hiburan tempatan. Cara kita melihat sesebuah produk sepatutnya dipandang dengan lebih hebat dan kegiatan promosi perlu dilaksanakan dengan berkesan.

Pada mulanya Badrul hanya mahu singgah sebentar sahaja, tetapi ia berlarutan sehingga jam 4 pagi. Sebelum saya terlupa, oleh kerana rahsia ini telah pun dipecahkan oleh Juan Danza (mana boleh simpan rahsia) , maka tidak salah rasanya untuk saya bercerita di sini. Sedang sibuk berbincang di Bangsar, Klubbkidd dikejutkan apabila menerima satu SMS yang agak desperate bunyinya. Hahahaha. Sungguh kelakar sekali.

Walaupun tuan punya badan bertanya kepada saya sekitar jam 5 pagi, saya buat-buat tidak tahu sahaja. Memegang amanah untuk menyimpan rahsia. Memang meletihkan hari tersebut. Saya pulang dan terus menonton VCD Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London. Tidur menjadi tidak penting, kerana menonton VCD Siti Nurhaliza di London lebih menghiburkan. Ada ke yang nak komen tentang kenyataan ini ?

Terima kasih kepada tuan rumah dan kepada mereka yang hadir. Anda telah menyerikan hidup saya selama 3 tahun ini. Terima kasih !

Majlis Buka Puasa MRSM
Saya bertemu beberapa orang kawan yang telah lama tidak saya temui. Ada yang bertahun-tahun tidak jumpa. Majlis Buka Puasa tahun lepas saya tidak hadir. Cuma berkesempatan untuk hadir pada tahun ini. Nothing much. Just catching up.

Kami berbual tentang banyak perkara. Tentang pengalaman saya. Tentang pengalaman mereka. Tentang kerja baru saya. Tentang pelbagai. Cuma saya mengelak satu soalan. Kenapa kurus ? Jawapan saya mudah sahaja. Kerana korang dah gemuk. Lagi mereka ini mahu tanya.

Pada malam yang sama, Amy pula bertemu dengan peminatnya dalam satu Majlis Berbuka Puasa bersama Amy di Hotel Coronade. Saya tidak mahu bercakap panjang tentang majlis ini kerana panjang ceritanya. InsyaAllah kalau ada umur yang panjang saya akan hadir pada majlis anjuran mereka yang seterusnya. Untuk gambar-gambar sekitar majlis tersebut bolehlah melawat Fotopages Hakim Amir.

Majlis Buka Puasa Jiwang United
Buka Puasa bersama Jiwang United ini memang menyeronokkan. Kami berkongsi minat yang sama. Akma dan Felix. Maka perbincangan kami tidak keluar dari topik tersebut. Berkali-kali saya menegaskan bahawa perjalanan bintang Akademi Fantasia yang baru sahaja tamat pengajian mereka baru sahaja bermula. Inilah masanya sokongan tidak berbelah bahagi amat mereka perlukan untuk terus hidup dalam industri ini. Tanpa sokongan, mereka akan mati. Di sebalik sokongan terhadap kedua-dua bintang yang baru lahir ini berlaku sedikit perselisihan faham yang telah menjejaskan sedikit perjalanan seni mereka.

Apa yang peminat ingin tahu ialah jadual pergerakan bintang yang mereka sanjung. Di mana mereka membuat persembahan. Di mana kemunculan mereka. Bila mereka balik ke kampung mereka. Bila mereka akan bertemu peminat. Bila album baru mereka akan dipasarkan. Itu sahaja. Ada yang menjadi orang tengah antara fan club dan bintang AF3 tetapi telah menyimpan maklumat-maklumat tersebut untuk dirinya sendiri dan tidak berkongsi dengan para peminat. Ada peminat yang ingin berkongsi, sebaliknya mereka dihalang dari terus menghantar maklumat. Macam-macam.

Di majlis tersebut saya bertemu beberapa orang rakan-rakan baru. Mereka peminat Akma dan Felix. Saya senang berbual dengan mereka. Fara umpamanya senang berbicara dengan saya tentang Gubra. Liza berbincang dengan saya tentang apa yang boleh dilakukan oleh JU untuk menaikkan nama Felix dan Akma. Joejoe bekerja dekat sangat dengan tempat kerja saya dahulu iaitu di blok tengah antara Blok A dan Blok B. Itulah sebab macam pernah nampak. Saya memang selalu berulang-alik antara blok tersebut.

Saya tidak pernah terbayang yang mereka sebenarnya datang dari blog saya dahulu. Merekalah yang sering bercerita tentang fantasi mereka di ruangan Pendapat blog saya. Kalau dahulu sekadar fantasia, ia kini menjadi realiti. Semangat kekeluargaan itu sememangnya wujud sesama mereka. Sifat kasih sayang itu semacam darah daging sendiri. Adakalanya saya terharu melihat bagaimana akrabnya mereka sesama sendiri. Saya tidak pernah terbayang yang saya telah pun melakukan sesuatu untuk mereka.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya mengalami sedikit kemalangan. Kereta yang berada di hadapan berhenti mengejut untuk belok ke kanan. Kereta di hadapan saya sempat berhenti walaupun agak mengejut. Saya tidak sempat untuk mencelah ke kiri kerana ada sebuah motorsikal di tepi kiri saya. Jalan paling pantas adalah untuk menekan brek kereta sekuat-kuatnya. Kereta saya tidak sempat berhenti dan melanggar kereta Perdana di hadapan. Bunyi kuat juga. Kereta Perdana beralih ke bahu jalan. Saya mengekor dari belakang dan berhenti di belakang keretanya. Pemandunya keluar. Damn ! Salah seorang ahli JU rupanya yang juga seorang Doktor. Memang rasa bersalah gila masa tu. Kakak tersebut tidak perasankan saya waktu itu hanya selepas itu baru dia kenal yang sultanmuzaffar telah langgar kereta dia. Mujur kakak itu kata tidak mengapa dan jangan risau. But still saya rasa tidak sedap. Saya pun tidak tahu nak buat macam mana kerana inilah pertama kali saya accident yang melibatkan kerosakan. Saya tidak pernah cium belakang kereta orang tetapi malam ini saya kemekkan bumper kereta orang. Walaupun kakak tu kata OK, but still kereta Perdana dia kemek, kereta saya OK saja. I think I will call her sebelum Raya lah. Rasa tidak sedap pula.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger