Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 18 October 2006

Ziarah
Episod 17 (Kazakhstan: Taraz)

Image Hosted by ImageShack.us

Di Taraz, kami singgah ke Bazar, sebuah pasar di pekan Taraz. Selepas solat Asar di sebuah masjid, kami bernasib baik kerana dapat bertemu dengan seorang usahawan produk makanan halal – daging dan ayam.

Beliau pernah memenangi anugerah tempat pertama dalam pertandingan bertaraf dunia yang diadakan di Kuala Lumpur, dalam menyediakan produk makanan daging halal.

Keesokkan harinya, kami singgah ke Madrasah Nur of Islam, sebuah madrasah kecil yang terdapat di daerah Taraz. Kami mendapati mereka mengadakan aktiviti kelas membaca al-Quran, sejarah kedatangan Islam, dan tafsir al-Quran. Kebanyakkan daripada mereka terdiri daripada golongan remaja dan warga tua.

Apa yang menarik, usaha menubuhkan madrasah ini diusahakan hasil titik peluh Uztaz Zainaltullah, tanpa bantuan dari mana-mana pihak. Usaha ini mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penduduk setempat.

Selepas itu, kami terus menziarahi ke sebuah rumah peladang, tidak jauh dari madrasah tersebut. Mereka hidup dengan aman dan bahagia di samping penjagaan binatang ternakan seperti kuda, lembu dan kambing biri-biri.

Image Hosted by ImageShack.us

Ada orang complaint pasal saya tak letak gambar. Entah gambar apa saya letak pun saya tak tahu.

nota sultanmuzaffar : Semalam ada rakaman Anita Raya di Astro. Sampai jam 12 tengah malam melayan wartawan yang hadir. Ada seseorang yang memberi amaran, "jika kau blog aku akan pastikan blog ko mati !" Itu amaran dia. Sedikit pun saya tidak gentar kerana dia bukan Tuhan yang boleh mematikan apa-apa. Petang ini suasana lebih aman di Majlis Berbuka Puasa Media bersama ArtistesUnited. Makan dengan aman dan pulang dengan aman. Kadang-kadang saya simpati dengan kawan-kawan saya yang menjadi mangsa syarat-syarat sang paranoid. Teringat saya kepada Ridwan, suami kepada Seputeh Qaseh yang disiarkan di TV3. Sudah hampir ke penghujung drama bersiri itu, Seputeh Qaseh Ramadhan. Sempat singgah ke Star Hill untuk jalan-jalan tengok-tengok. Nak singgah ke Louis Vuitton tak berani nak tanya harga. Belum cukup syarat orang kata. Hanya berani menjejakkan kaki ke Raoul. Dapatkan satu tali leher untuk satu majlis yang akan berlangsung pada Hari Raya Kelima. Lepas raya memang kena kerja lebih sikit pasal bulan November perlu bercuti. Rakan sekerja saya ada yang sudah menempah untuk cuti bulan Disember. Cover-mengcover ini memang perkara biasa. Esok tiada apa-apa melainkan perbincangan untuk Puteri Gunung Ledang The Musical : Esplanade Experience. Mungkin ramai yang telah mengetahui tentang tagline Raya Astro tahun ini iaitu Jangan Raya Tanpa RIA. Saya perlu memastikan technician Astro sampai ke rumah di kampung sebelum menjelang raya, kalau tidak tagline raya saya tahun ini menjadi Tak Raya Tanpa RIA.

Image Hosted by ImageShack.us

Diddy & Yanie : Saling Terpesona

Image Hosted by ImageShack.us

Zaman groupie saya sudah berlalu...My new Guardian of Angel ! ahahahaha

Beberapa hari yang lepas saya telah ke Utusan Studio untuk menyaksikan sendiri proses rakaman untuk lagu terbaru Yanie. Itu hanya rakaman demo. Dari jam 11 malam hingga 2 pagi. Mata pun dah tak boleh tahan dah. Kena juga balik. Lagipun hari Isnin adalah hari bekerja.

Kata Aidit Alfian, jangan serik untuk datang lagi. Memang ada sikit serik untuk datang lagi kerana saya memang tidak suka menunggu. Saya mahu sesuatu yang cepat. Saya memang tidak suka sesuatu yang lambat. Lebih-lebih lagi orang yang tidak tahu menghargai masa dan suka tidak tepati janji. Memang pantang paling utama ! Proses rakaman ambil masa yang agak lama lebih-lebih lagi untuk seorang penyanyi yang masih baru seperti Yanie. Saya pernah terbaca, Siti Nurhaliza rakam lagu dalam masa satu jam saja. Ning Baizura catat masa terpantas dengan hanya 45 minit.

Kalau sebelum ini saya pernah ke lokasi pengambaran drama. Pun sama juga. Cut sana, cut sini. Angle sana, angle sini. Zoom sana, tight shot sini. Memang ambil masa yang amat lama. Lebih-lebih lagi untuk yang menunggu. Itu baru drama, belum lagi filem.

Walaupun ada terdetik sedikit serik, tapi saya belum puas. Saya mahu mengetahui lebih lanjut dan lebih terperinci. Untuk pengetahuan, apa salahnya. Mungkin sebab itulah saya lebih menyukai sesuatu hiburan yang live/secara langsung. Teater lebih secara langsung. Konsert juga secara langsung. Kerja-kerja tidak secara langsung agak memakan masa yang lama seperti rakaman program, rakaman album, pengambaran drama/filem.

Saya lebih menghargai kerja secara langsung seperti teater dan konsert kerana lebih jujur dan tidak ditipu dengan kerja-kerja komputer atau suntingan.

Saya masih ingat lagi beberapa entri saya sebelum ini yang pernah menulis tentang bagaimana tekadnya saya untuk menjadikan blog ini sebagai batu loncatan untuk melangkah ke dalam industri hiburan tempatan. Saya tidak kata semuanya telah tercapai kerana masih banyak lagi yang perlu ditimba. Siapa sangka ? Saya sendiri tidak menyangka bagaimana sebuah blog mampu mengubah hidup seseorang. Hampir 5 tahun lalu, saya dan Nizam Zakaria sama-sama membina sebuah blog pada masa yang hampir sama. Kejap benar masa berlalu. Kini, masing-masing mula membina kerjaya baru yang telah dikukuhkan dengan adanya portfolio sebuah blog untuk dijaja.

Selama tiga tahun saya melihat Akademi Fantasia dari luar, tahun keempat saya melihat Akademi Fantasia dari dalam. Ramai di luar sana yang mengimpikan untuk berada di tempat saya. Ya, saya tahu. Memang ada. Perspektif baru ini tentunya memberikan persepsi yang berbeza dari sebelumnya. Tiga tahun saya menjadi pengulas setia, tahun ini apabila dikritik pasti sedikit terasa. Tapi itu asam garam hidup.

Kini setelah mengetahui bagaimana sukarnya untuk merakamkan sebuah album. Kepayahannya hanya mereka sahaja yang tahu. Tentu persepsi saya juga berubah terhadapnya. Apatah lagi untuk memasarkannya dan memberikannya nyawa untuk terus hidup dan berada di rak-rak jualan. Pengalaman menghadapi kesukaran melancarkan album telah saya rasai sewaktu terlibat dalam Nikki : Glass House Project.

Teater ? Pernah juga merasai bagaimana berlakon depan khalayak penonton. Kini lebih selesa melakukan kerja yang saya memang arif iaitu merekabentuk laman web. Biarkan kerja-kerja lakonan, pelakon yang arif lakukan.

Saya serik ? Ya ! Serik tapi Belum Puas ! Ilmu perlu terus dikejar. Saya tidak gentar walaupun ada yang memberi amaran.

Yang masih hutang entri tentang The Mawi's

Dapatkan Nada Dering Pemanggil! Hanya di METAMOBILE

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger