Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 March 2007

Diari Akademi Fantasia Ep.5

Saya memang suka bila sudah wujud konflik di dalam Akademi Fantasia seawal minggu pertama. Bila berlaku konflik sebegini, kita boleh melihat kematangan seseorang. Heliza saya nampak menyerlahkan kematangannya. Seorang penuntut universiti seharusnya bertindak matang dalam menangani isu-isu yang berlaku di dalam Akademi. Jadi tidak hairanlah sekiranya beliau merupakan seorang pelajar universiti. Yang menarik, Candy dengan selamba menganggap isu tersebut sebagai remeh dan menghabiskan masanya tidur.

Berbeza dengan pelajar lelaki yang agak mengambil sikap merendah diri. Mereka lebih mengawal tingkah laku mereka. Mungkin juga itu lah yang hanya disiarkan di dalam Diari. Sesiapa yang menonton Diari Extended mungkin ada cerita yang lebih menarik. 10 jam Diari Extended ! Saya tidak punya banyak masa untuk itu. Kalau ada pun hanya menonton sekejap-sekejap.

Ada satu lagi perkara menarik yang berlaku di dalam Diari hari ini. Satu kelas melonggarkan rongga-rongga kerongkong yang telah diajar oleh Ched (bekas pelajar Audition yang terlibat dengan pementasan teater muzikal Puteri Gunung Ledang). Satu kelas yang saya rasa cukup menarik. Muzik iringan sebagai bantuan kepada pelajar juga lebih menarik dari minus-one yang digunakan oleh pelajar.

Teknik bercerita secara bisu juga akan menjadi lebih menarik jika ia dilakukan secara berpasangan dan bukannya berkumpulan. Lebih banyak aksi-aksi lucu yang boleh ditonton jika ia dibuat secara berpasangan. Bila dibuat secara berkumpulan, saya tidak tahu mana yang harus ditonton. Saya juga merasakan ianya terlalu singkat. Kalau lebih panjang lebih menarik. Silap-silap lebih menarik dari Kelas Drama.

Satu lagi perkara yang ingin saya dapatkan pendapat umum. Wajarkah undian terkini pelajar tidak disiarkan kepada umum? Saya melihat ianya sebagai sesuatu yang tidak wajar. AFUNDI TERKINI merupakan elemen penting dalam Akademi Fantasia. Kita kalau mahu mengundi, kita mahu tahu apakah benar berlakunya perubahan pada kedudukan undian tersebut.

Bayangkan pada waktu sekarang, apakah yang menjadi motivasi kepada penonton untuk mengundi tanpa mengetahui kedudukan terkini. Kalau saya pengundi yang bijak, saya mahu tahu apa kesan yang boleh berlaku jika saya mengundi. Tanpa mengetahui kedudukan terkini, agak sukar untuk saya mengundi secara melulu.

Penonton yang mengundi secara melulu tentunya ada sebab. Contohnya mereka di kalangan keluarga pelajar. Mereka tidak kisah tentang kedudukan dan akan terus mengundi. Sebagai penonton, kita harus tahu kedudukan undian terkini untuk mengundi.

Itu pandangan saya. Pandangan anda mungkin berbeza.

Bukankah lebih seronok bila kita dapat melihat perlumbaan antara peminat mengundi untuk pelajar kesukaan mereka. Pantang berlaku sedikit perubahan dan pasti undian akan masuk. Itu uniknya AF.

Saya sempat meninjau persiapan di Konsert semalam sambil-sambil mewawancara seseorang untuk satu elemen baru di laman web rasmi. Jangan lupa untuk menonton Konsert pertama malam ini, keterangsangan AF akan mula menghantui hidup anda. Anda pasti suka, anda pasti benci, anda pasti gembira, anda pasti tidak suka. Gunakan platform ini untuk suarakan pendapat anda.

Nak tahu saya AFUNDI siapa ? Saya AFUNDI :
HELIZA : Kematangan beliau agak meyakinkan
DIYA : Personaliti beliau yang agak mempersonakan
NONI : Keyakinan dan keberanian dirinya yang menyerlah
DEKNA : Personaliti gila-gilanya mengingatkan saya pada Mas
FARHA : Sokongan untuk pengguna komputer yang tegar
EBI : Kewarakannya menenangkan jiwa
RIZAL : Sifat controlnya yang benar-benar memukau
SHAWAL : Personalitinya berbeza dengan pelajar lelaki yang lain

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger