Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 March 2007

Konsert 01 Akademi Fantasia 5 : Banyak Kejutan Yang Mengejutkan?

Banyak kejutan malam ini. Pastikan anda tidak ketinggalan untuk menonton Konsert 01 Akademi Fantasia 5, 8.30 malam ini di Astro RIA.

Kenapa saya kata banyak kejutan? Kerana saya tahu apa yang akan disiarkan akan mengejutkan anda !

Dalam tempoh 3 jam tersiarnya Konsert sulung tersebut, saya duduk di ruang makan dan sekali-sekala baca komen-komen di Forum (baik yang rasmi mahu pun tidak rasmi).

Saya hanya masuk ke dalam Dewan untuk menyaksikan persembahan Heliza yang mendapat tepukan paling gemuruh malam itu.

Dari awal minggu ini lagi saya sudah mendengar "bunyi" minus-one yang telah diberikan kepada pelajar. Mujur saya tidak mengalami serangan sakit jantung, hanya sempat "semput" macam Farha semput bila dapat surprise notification.

Saya tidak terkejut bila rata-rata pelajar tidak berjaya memberikan persembahan yang memuaskan hati. Cuma saya terkejut bila musim ini bermula kerja saya semakin bertimbun. Ini semuanya angkara perlu memantau setiap mesej chat di @15, komen di Forum (rasmi & tidak rasmi) dan di blog (berangan atau pun tidak berangan). Agak-agak berapa kajang A4 yang perlu saya gunakan untuk print segala komen yang ditulis berkenaan Konsert semalam ya ?

Memang laporan yang telah disediakan berjela-jela panjangnya. Disertakan dengan cadangan serta komen-komen yang boleh dipakai (walaupun banyak komen yang tidak boleh pakai) dari anda semua.

Jika anda menanti untuk membaca ulasan lanjut secara terperinci dari saya, lebih baik lupakan. Saya tidak mahu ditertawakan hanya semata-mata perlu menulis yang baik-baik untuk anda.

Secara ringkas jika saya ingin memberikan komen tentang Konsert 01, saya melihat pentingnya susunan muzik yang mantap untuk memberikan elemen segar kepada sebuah konsert berbayar (baik untuk penonton yang membeli tiket menonton di Dewan, mahu pun yang melanggan perkhidmatan tv satelit tersebut) seperti Akademi Fantasia.

Muzik adalah tunjang utama sesebuah konsert waima menonton persembahan angklung sekolah rendah. Jika diadun dengan baik, ia akan melengkapkan lagi persembahan sesebuah konsert. Set sudah cantik, drama kejutan sudah tersedia, pakaian pelajar sudah ada "taste", pakej personaliti pelajar sudah lengkap tapi jika elemen penting seperti muzik diketepikan maka tidak hairanlah ia menjadi satu hidangan yang lengkap tetapi tawar.

Kejutan telah pun dirancang dengan teliti. Bermula dengan menutup undian AFUNDI untuk seorang pelajar yang bernama Zana hinggalah kemunculan mengejut Fatin yang saya sendiri tidak tahu. Hanya penonton di rumah sahaja yang tahu kedudukan sebelum konsert. Rasionalnya tidak mahu pelajar tahu kedudukan mereka sebelum konsert. Tetapi kedudukan selepas konsert disiarkan dan diberitahu kepada penonton di rumah dan studio serta pelajar.

Elemen penting dalam Konsert ialah MUZIK. Elemen penting dalam Diari ialah CERITA. Elemen penting dalam Debat ialah TOPIK. Sewajarnya MUZIK, CERITA dan TOPIK diberikan prioriti paling atas dalam setiap keputusan.

Saya tidak berniat untuk menjatuhkan, sebaliknya kita harus mengambil komen-komen ini (terutamanya komen penonton) secara positif.

Persembahan Pilihan SM (tidak mengikut turutan)
DAFI - Uptown Girl (Westlife)
FARHA - Balada Pemuzik Jalanan (Search)
CANDY - Ka-ching! (Shania Twain)
RIZAL - Menanti Sebuah Jawaban (Padi)
NONI - Tak Ada Logika (Agnes Monica)
HELIZA - Kau Pergi Jua (Adam Ahmad)

Menuju Puncak pertama kali diperdengarkan dengan versi baru. Suka ? Tak Suka ? Ada beberapa bahagian yang saya suka. Ada bahagian yang saya tidak suka. Saya kurang suka dengan penamatnya yang tiada umph ! Lagu Menuju Puncak tidak ditamatkan dengan bersemangat. Kalau nak guna pyrotechnic pun tak boleh dah. Yang sesuai untuk penamat Menuju Puncak hanyalah belon-belon jatuh dari atas.

Bereh ! Mujur ada Heliza yang menjadi penyelamat untuk Konsert 01. Saya dah mula suka dengan dia. Pasal dia macam Siti Nurhaliza. :) Berbeza dengan pelajar lain yang hanya tahu bersiar-siar di atas pentas, Heliza tahu gunakan pergerakan tangan dan tubuhnya untuk melengkapkan persembahannya.
Apa tah tagline Noni ! Noni dapat lagu yang sedap. Saya suka lagu tersebut. Bila dengar dalam kereta pasang kuat-kuat, memang boleh meresap melodi lagu tersebut dalam badan. Itu sebab pentingnya muzik untuk merangsang persembahan pelajar.
Apa tah tagline Shawal ! Saya suka tone vokal Shawal. Tapi semalam semacam ada yang tidak kena. Gaya tangan Shawal pun macam sesuatu. Saya harus beri perhatian kepada vokal beliau. Vokal-vokal sebegini memang jarang-jarang boleh ditemui.
Meow ! Candy antara pelajar perempuan yang nampak berkeyakinan bila membuat persembahan. Memang kecil-kecil cili padi budak ni. Dalam kelas selamba je tidur, tapi bila perform bagus.
Apa tah tagline Rizal ! Lagu Menanti Sebuah Jawaban memang lagu yang sedap tapi bila Rizal bawakan jadi macam kelakar. Rizal memang ada masalah bahasa sejak awal-awal mendaftarkan diri. Dia cakap sama juga macam dia nyanyi. Dia sebut sepatah-sepatah. Pelik juga bila Ogy cakap Rizal perform bagus. Tapi aku tepuk tangan juga pasal aku memang suka karektor Rizal.
Wow ! Wow sangatlah persembahan Dekna.
Apa tah tagline Ebi !
Apa tah tagline Farha ! Saya ada cadangan tagline untuk dia. hahaha
Cak ! Lepas ini dah tak dapat dengar dah Diya sebut Cak !
Baik Punya ! Mr.Manager mesti feeling-feeling apa lah makna baik punya yang Dafi sebutkan itu. Dafi memang budak-budak stock comel yang budak-budak sekolah akan undi. Bila di luar Dafi nampak macam budak-budak sekolah yang selalu kena buli. Persembahan Dafi semalam pun boleh tahan.
Apa tah tagline Mila !
Caya lah : Memang klise sangat trademark Afiq. Sekali lagi backing vokal ikut suka hati. Nak datang jiwa macam mana bila muzik tak dapat bagi feel kepada pelajar. Saya lihat Afiq ada vokal yang baik, cuma perlu diberikan lagu yang lebih bersesuaian. Patutnya Afiq pilih lagu yang betul. Kalau tak silap, pada awalnya Janjiku bukan lagu untuk Afiq.
Kasi Gegar Sikit ! : Muzik tidak dapat feel untuk lagu Pangeran Cinta ini. Bila tonton di TV rasa macam muzik dan nyanyian Aizat tak begitu masuk dalam lagu tersebut. Backing vokal tidak begitu harmoni langsung dengan iringan muzik tapi gaya backing vocalist dah ada.

Saya kena tonton siaran ulangan kerana semasa siaran langsung saya tidak tekun menonton. Satu lagi peringatan, saya mohon agar anda tidak SMS saya sewaktu siaran langsung kerana telefon bimbit saya sedang online menggunakan 3G Internet. Tolong ya ! Kalau SMS pun saya takkan balas. Buat rugi SMS aje. Tapi selepas Selasa boleh kerana maxis3G Connect saya dah activate. :)

Damn ! Saya kena tukar prosedur kerja saya kerana mStar kemaskini berita mereka pada pukul 1.13 pagi. Laman web rasmi kena lagi cepat. Motivasi positif !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger