Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 14 April 2007

Konsert 05 Akademi Fantasia : Rich Definitely Better !

Pastikan jumlah pelajar AF5 pada malam ini...Ada seorang pelajar telah "tarik diri". Hahaha. Tak percaya ? Bacalah ulasan persembahan pelajar pada minggu ini. Kurang satu kan ?

Sebelum
Ebi 15%
#$%^& 14%
Dafi 13%
Heliza 11%
Aswad 11%
Shawal 11%
Rizal 9%
Candy 6%
Dekna 6%
Mila 5%

Selepas
Ebi 16%
Aswad 11%
Shawal 11%
Heliza 10%
Dafi 10%
Mila 10%
#$%^& 9%
Candy 9%
Rizal 8%
Dekna 8%

▪ Lagu Bonus - Aakhein Khuli
Pelajar yang paling enjoy bila membawakan lagu ini ialah Rizal. Memang nampak beria-ria dia menari untuk lagu ini. Lagu ini pula memang sedap bila nampak ada keserasian dengan pelajar. Aspek utama yang dipelajari bila mempersembahkan lagu ini ialah kaedah miming dan tarian turut ditekankan. Pelajar-pelajar perlu juga dididik bagaimana untuk miming dengan betul. Bila sudah jadi artis kelak, miming itu akan menjadi lumrah. Bila lagi nak belajar, kalau bukan sekarang. Pelajar AF musim-musim lepas ada yang membawakan lagu Hindustan secara langsung. Tidak semuanya secara live, mereka menyanyi di atas suara mereka sendiri.

▪ Dafi - Bibir Mesra Jiwa Parah (Zam Zam)
Apa yang best tentang persembahan Dafi ialah koreografi persembahannya. Berani mati punya movement !

▪ Mila - Puncak Kasih (Ziana Zain)
Persembahan vokal terbaik Mila terutamanya pada bahagian tinggi lagu tersebut cuma pada bahagian rendah memang tidak begitu kedengaran. Mila merupakan satu-satunya pelajar yang mempunyai vokal yang terbaik di dalam AF5. Lagu ini kalau Mila dapat bawakan dengan sempurna, pasti meletup undian untuk Mila.

▪ Aswad - 60's TV (OAG)
Satu persembahan yang tiada jiwa. Saya tidak faham langsung apa yang dipersembahkan. Lagu ini memang nampak mudah dan Aswad memilih lagu ini kerana lagu ini yang paling pendek. Ini merupakan peluang terbaik Aswad untuk mengambil lagu Inggeris ini. Aswad bukannya nak sangat bawa lagu ini. Dia terpaksa ambil kerana sebelum tiba lagu Inggeris yang lebih panjang, lebih baik lagu ini. Peluang terbaik Aswad untuk membuktikan yang dia benar-benar telah keluar dari zon selesanya tidak begitu menjadi.

▪ Heliza - Diam-Diam Jatuh Cinta (Ramlah Ram)
Style persembahan boleh disampaikan melalui ekspresi wajah dan gaya tubuh tanpa perlu lakonan-lakonan yang berlebihan. Saya nampak pelajar semakin keliru. Bila aspek lakonan diberikan pada persembahan, vokal mereka dikritik. Bila aspek vokal terlalu ditekankan, aspek persembahan mereka pula dikritik. Persembahan Heliza tidak begitu membanggakan. Yang menariknya bila Heliza telah mula membuka dirinya untuk dieksploitasi oleh persembahannya. Tapi kalau dalam Diari dia control balik itu lain cerita. Berkenaan komen Hattan yang mengkritik koreografer dalam persembahan Heliza, pada awalnya Heliza sendiri yang menginginkan Shawal mengiringi persembahannya. Itu adalah idea Heliza sendiri.

▪ Ebi - Layu Sebelum Berkembang (Broery Marantika)
Ini lagi satu persembahan yang keliru. Kejap-kejap dengan minus-one, kejap-kejap tanpa minus-one dan hanya piano, lepas tu minus-one balik. Persembahan vokal Ebi tidak begitu strong pada minggu ini untuk beliau buat persembahan secara solo hanya dengan iringan piano. Lama-lama boleh sasau pelajar. Peningkatan vokal Ebi pada minggu ini memang tiada dan tidak seperti yang saya harapkan. Persembahan Ebi tidak begitu menyerlah. Sayang sangat kerana sudah dapat minus-one yang baik dan iringan piano.

Ada banyak cerita tentang Ebi cuma tidak dapat dikongsi di sini. Tetapi biasalah, bila sudah berada di kedudukan yang agak selesa dalam carta undian, maka ramailah yang akan kembali mengaku itu ini dengan Ebi. Drama kehidupan yang terlalu biasa terutama dalam kelompok kehidupan manusia.

▪ Candy - Berdua Lebih Baik (Acha Septriasa)
Sebuah persembahan yang biasa tetapi masih baik dari aspek vokal. Candy mengambil langkah selamat dan tidak begitu menunjukkan kreativitinya. Bila tiada pembaharuan yang dibawakan oleh Candy maka persembahannya nampak seperti biasa dan sedikit membosankan.

▪ Rizal - Pada Syurga Di Wajah Mu (Nash)
Yang paling saya tidak begitu suka adalah muzik minus-one lagu ini. Persembahan vokal Rizal pada bahagian rendah macam tiada melodi. Macam dia berlakon. Melontarkan vokalnya satu-satu. Berbeza pada bahagian tinggi yang saya memang terasa. Memang ekspresi wajahnya dan lagu tersebut kena dengan lagu tersebut.

Memang puas hati dapat lihat Rizal berlakon kembali dengan Mila yang kemudiannya ditukar dengan Elly Suriati. Sekelip mata, Rizal dapat masuk dengan Elly Suriati tanpa rasa gugup. Itu satu kelebihan Rizal yang tiada pada pelajar lain. Dalam bidang lakonan, Rizal memang nampak selesa.

▪ Dekna - Unfaithful (Rihanna)
Saya rasa ada peningkatan pada vokal Dekna. Masalah utama ialah diction. Macam yang Hattan kata, kalau Dekna develop vokal Dekna, ia akan menjadi lebih baik.

▪ Shawal - Cinta Tak Karuan (Amigos)
Superb ! Very entertaining ! Kan saya dah cakap English ! Sebuah persembahan yang menghiburkan dari aspek persembahan dan vokal. Kekuatan utama pada persembahan Shawal ialah pada bahagian rap dan kemudian masuk ke bahagian biasa. Nampak relaxs je Shawal.

Persembahan Pilihan SM (Dari Auditorium)
▪ Shawal - Cinta Tak Karuan (Amigos) (6/10)
▪ Mila - Puncak Kasih (Ziana Zain) (5.5/10)
▪ Ebi - Layu Sebelum Berkembang (Broery Marantika) (5/10)
▪ Rizal - Pada Syurga Di Wajah Mu (Nash) (4.3/10)
▪ Candy - Berdua Lebih Baik (Acha Septriasa) (4/10)
▪ Lagu Bonus - Aakhein Khuli (3/10)
▪ Dafi - Bibir Mesra Jiwa Parah (Zam Zam) (2/10)
▪ Dekna - Unfaithful (Rihanna) (1.5/10)
▪ Heliza - Diam-Diam Jatuh Cinta (Ramlah Ram) (1.3/10)
▪ Aswad - 60's TV (OAG) (1/10)

Dekna tersingkir, maka hilanglah seri Diari. Ada orang cakap, kalau Dekna tersingkir baru karektor sebenar Heliza akan keluar kerana Heliza tidak suka bila ada pelajar lain yang lebih meriah daripadanya. Kita tunggu apa yang akan jadi pada minggu depan. Kalau ya, sesuatu yang menarik bukan.

Pilihan Top 5 SM
1. Ebi
2. Shawal
3. Mila
4. Candy
5. Persaingan masih terbuka antara pelajar perempuan dan pelajar lelaki.

Ulasan lain :
MentallyDisturbed

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger