Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 21 April 2007

Konsert 6 Akademi Fantasia 5 : Gemilangkah AF5 ?

Jika dinilai dari rehearsal semalam, apakah minggu ke-6 bakal mencetuskan satu lagi kejutan ? Menyingkap nostalgia AF musim 1, Rosma tersingkir. Satu Malaysia gempar. Menyusul pula Zarina yang mencetuskan kemarahan Pengetua yang terkilan kerana bala tentera terbaiknya ditembak mati di pertengahan perang. Aidil pula mencetuskan kejutan luar biasa bila melakukan aksi paling tragis dalam sejarah Akademi Fantasia. Manakala Diddy tersingkir tetapi nasibnya lebih baik dari Juara Akademi Fantasia musim tersebut. Apakah musim ini juga menjanjikan satu lagi kejutan ? Perbincangan masih lagi berlanjutan sama ada untuk meneruskan atau memikirkan kaedah lain. Tengah pening kepala !

Image Hosted by ImageShack.us

Gelak Besar

Apa yang telah dibuktikan dalam Konsert 06? Acara berkonsepkan anugerah agak meleret ? Ada yang kata perjalanan konsert yang seperti satu anugerah agak meleret. OK ! Minggu depan tak buat lagi. Oleh itu, kita kena tengok Konsert 07 Akademi Fantasia minggu depan, tak perlu tengok AIM. hehehe.

Image Hosted by ImageShack.us

Haziiiiiiiiqqq

Secara jujurnya saya suka dengan kejutan yang menampilkan kanak-kanak sebagai persembahan pembukaan bersama pelajar. Memang gelak gila kat belakang. Bukan senang nak kawal budak-budak kecil. Macam-macam perangai. Kejap dia nak buat, kejap dia tak nak buat. Lebih-lebih lagi Haziiiiiiq. Ya Rabbi budak tu. Kita kena kawal nak terangkan kepada dia betul-betul dan kalau silap haribulan, apa yang kita tak suruh pun dia akan buat.

Image Hosted by ImageShack.us

Sik Cayak Kah ?

Kudsia ada sebut bila kritik tentang persembahan Aswad, "tak penting saya suka, yang penting penonton suka...". Saya mahu sebut, "tak penting saya blog atau tidak, yang penting penonton tetap suka dan undi...". Itu lebih penting.

Butang Biru dan Butang Merah ?
Pertama kali dalam sejarah Akademi Fantasia mereka memperkenalkan penggunaan butang merah dan butang biru daripada Pengkritik Tetap. Ada yang suka dan ada yang tidak suka dengan butang-butang tersebut. Saya suka bila butang itu digunakan. Ada sesetengah pengkritik yang telah menekan butang sebelum berakhirnya persembahan. Saya rasa butang-butang itu boleh membunuh dan menaikkan semangat pelajar. Jika butang itu ditekan sewaktu pelajar masih membuat persembahan tentunya boleh merubah apa-apa persembahan yang sedang dipersembahkan. Jika butang biru, semangat pelajar akan lebih meningkat dan boleh juga membunuh jika pelajar tidak mampu mengawal dan terus lupa diri. Jika butang merah, ia boleh membunuh semangat pelajar. Mahunya tak risau kalau dah nampak butang merah menyala. Cuma pada minggu ini walaupun tiada butang merah yang menyala, saya anggap jika tiada lampu yang menyala itu bermakna lampu merah lah jawabnya. Mungkin pada minggu-minggu yang akan datang akan ada lampu merah yang menyala.

Butang biru mampu untuk mencipta satu trend perubahan arus pengundian penonton ? Sudah pasti. Ada satu penelitian pola pengundian yang telah dilakukan yang saya tidak boleh ceritakan di sini, tapi percayalah butang biru yang menyala boleh menukar kedudukan undian. Sama ada mahu percaya atau tidak, pengundi musim ini sudah bijak. Ya ! Bijak. Mereka mengundi setelah menonton persembahan. Mereka mahu melihat hasil usaha yang telah diusahakan oleh pelajar yang mereka suka. Kalau kita fanatik, kita undi seorang pelajar. Ada yang tidak fanatik yang telah undi semua pelajar berdasarkan persembahan mereka.

Bagaimana persepsi saya terhadap butang-butang biru yang telah ditekan ? Saya puas hati. 4 butang biru yang menyala untuk beberapa orang pelajar telah berjaya melaksanakan tanggungjawab mereka dengan cemerlang. Jika ada yang tidak berpuas hati dengan warna biru yang diberikan adalah perkara yang terlalu biasa dalam AF. Lebih-lebih lagi jika pelajar kesayangan mereka tidak mendapat sokongan pengkritik, lagi mereka tidak suka dengan pembaharuan ini. Kalau pelajar mereka mendapat sokongan pengkritik, pasti mereka suka dengan pembaharuan tersebut. Normal sikap manusia. Realiti.

Harap-harap minggu depan ada butang merah yang menyala. Kita kena ingat, bila butang merah menyala, semangat peminat akan membara. Bila semangat peminat membara, mereka akan balas dengan undian. Bukankah itu yang kita mahukan ? Tapi jangan terkejutlah kalau dendam mereka itu merubah kedudukan undian secara drastik. Itu realiti.

4 Biru : Mila, Candy
3 Biru : Rizal, Shawal & Dafi
2 Biru : Ebi
1 Biru : Heliza
0 Biru : Aswad

Ulasan Ringkas Persembahan Pelajar
1▪ Mila - Drama - Ning Baizura (Featuring Nikki & Yanie) : 9/10
Saya suka kerana Mila menunjukkan peningkatan yang ketara. Memang besar sungguh perubahan yang ditunjukkan oleh Mila. Mila sudah berani dan keyakinannya mula terserlah. Satu lagi kelebihan Mila bila lagu asal tersebut dibawakan oleh 3 penyanyi dan dibawakan oleh Mila seorang diri dengan bantu penyanyi latar. Saya mahu Mila di Konsert Akhir.

2▪ Candy - Gadis Dan Bunga - Rahimah Rahim : 8.5/10
Saya suka persembahan Candy kerana Candy berani explore kebolehan vokal beliau. Candy bawa lagu tersebut macam lagunya sendiri. Candy sama macam Velvet musim lepas. Candy perlu diberikan peluang untuk meneruskan pembelajarannya hingga akhir.

3▪ Shawal Peronda Jaket Biru - Awie (Wings) : 7/10
Kenapa Shawal lebih atas dari Ebi ? Shawal belum pernah bawa lagu rock dan Peronda Jaket Biru merupakan satu persembahan yang bertenaga dari Shawal. Shawal nampak tidak begitu gerun untuk explore kebolehan vokal beliau. Dia berani ambil risiko. Pengundi Shawal yang sepatutnya bangun dari tidur, kalau tidak akan tinggal harapan saja bila Shawal tidak dapat beraksi di Konsert Akhir.

4▪ Ebi - Jujur - Radja : 6.5/10
Sudah 2 minggu persembahan Ebi menurun. Tidak begitu drastik tetapi membimbangkan. Jujur adalah sebuah persembahan yang biasa saja dari Ebi. Pada beberapa bahagian kedengaran Ebi seperti terkejar-kejar muzik lagu tersebut. Kami yang ada di belakang berbisik (macam lah dengar kan...) "cool down, cool down". Ini satu pertandingan, Ebi kena kembalikan aura yang dia ada masa mula-mula dulu.

5▪ Dafi - Meteor Garden Theme (Qing Fei De Yi) - Harlem Yu : 6/10
Boleh tahan. Muzik iringan erhu memang sedap. Memang jadi sedap lagu tersebut. Nyanyian Dafi masih biasa sahaja. Lagu ini jadi menarik kerana Dafi berani ambil risiko untuk membawakan lagu ini.

6▪ Rizal - That Thing You Do - The Wonders : 5.5/10
Sudah ada enam lagu yang telah dibawakan oleh Rizal dan tiada satu pun yang mengagumkan. Mungkin juga silap pilih lagu. Mungkin juga kehebatan vokalnya yang masih tidak dapat diteroka oleh Tenaga Pengajar. Yang berjaya diteroka ialah kebolehan lakonan Rizal. Dalam setiap persembahan Rizal, beliau akan melakukan sesuatu yang luar biasa. Beria-ria. Ada potensi untuk menjadi seorang pelakon yang over-acting macam Ogy. Tarian Rizal memang beria-ria. Memang puas hati.

7▪ Heliza Nafas Cahaya - Misha Omar : 4.5/10
Di antara pelajar perempuan, Heliza adalah antara pelajar yang tidak menunjukkan peningkatan dalam persembahannya. Sudah tiga minggu Heliza menunjukkan persembahan yang biasa dan ada juga di antaranya yang lebih buruk. Nasib baik Heliza berjaya juga membawakan lagu ini dengan baik berbanding rehearsal. Masa rehearsal saya tepuk dahi. Konsep persembahan sudah cukup menarik bila digandingkan dengan pemain gamelan. Muzik lagu tersebut cukup padat kecuali pada bahagian awal yang buat Heliza sedikit terlewat masuk. Sudah masuk minggu ketujuh, Heliza sudah boleh dapat gelaran Professor. Professor Klon.

8▪ Aswad - Yang Sedang-Sedang Saja - Iwan : 4/10
Saya tidak boleh tahan dengan tarian Aswad. Enough said. Saya jadi tertanya-tanya apakah yang diajar di Akademi digunakan dengan sebaiknya ? Tangan masih menerawang macam Karam Singh Walia. Saya perasan Aswad hanya pegang mic di tangan kiri. Cuba minggu ini pegang mic guna tangan kanan pula. Aswad ada vokal yang baik tetapi tidak dipergunakan pada jalan yang benar. Aswad sama macam Dafi kena kekalkan untuk memilih lagu yang sesuai dengannya sahaja.

Image Hosted by ImageShack.us

Tunggu Mila di Final !

Persembahan Pilihan SM
1▪ Mila - Drama - Ning Baizura (Featuring Nikki & Yanie) : 9/10
2▪ Candy - Gadis Dan Bunga - Rahimah Rahim : 9/10
3▪ Shawal Peronda Jaket Biru - Awie (Wings) : 7/10
4▪ Ebi - Jujur - Radja : 7/10
5▪ Dafi - Meteor Garden Theme (Qing Fei De Yi) - Harlem Yu : 6/10
6▪ Rizal - That Thing You Do - The Wonders : 6/10
7▪ Heliza Nafas Cahaya - Misha Omar : 5/10
8▪ Aswad - Yang Sedang-Sedang Saja - Iwan : 4/10

Kedudukan Selepas Undian Ditutup
1. Ebi 17%
2. Mila 12%
3. Candy 12%
4. Aswad 11%
6. Heliza 10%
7. Dafi 10%
8. Shawal 9%
9. Rizal 9%

Image Hosted by ImageShack.us

Menuju Puncak

Seperti yang sudah diperkatakan, kedudukan berubah secara drastik. Penonton menilai persembahan. Pelajar yang kurang peminat seperti Mila dan Candy berjaya melonjakkan kedudukan mereka di tangga kedua dan ketiga kerana persembahan mereka meletup. Rizal yang sebelum bermula konsert juga telah berada di kedudukan paling bawah tetapi masih berada di kedudukan paling bawah kerana persembahannya tidak begitu bagus. Shawal hanya gah pada peminat tetapi peminat Shawal adalah peminat yang tidak mengundi. Kalau sokongan kuat, kalau tidak mengundi baik tidak payah sokong. Dafi mempunyai peminat yang ramai dan wang yang banyak tetapi belum cukup kuat untuk melawan gelombang peminat pelajar lain di seluruh Malaysia yang mengundi.

Rizal tersingkir dari Akademi Fantasia 5. Kejutan ? Tiada ! Sudah sampai masanya untuk Rizal meninggalkan AF5. Rizal pasti lebih berjaya di luar sana. Sudah pasti berderet-deret penerbit yang menunggu peluang untuk mengambil Rizal berlakon dengan mereka. Cuma yang menakutkan selepas masuk minggu ketujuh adalah kemungkinan sesiapa saja boleh tersingkir. Apabila bilangan pelajar menjadi lebih kecil, kemungkinan itu ada. Siapa juga yang menyangka Shawal berada di kedudukan kedua terakhir selepas Konsert 6. Yang pasti, jika pengundi terus berasa selesa, mereka akan rasakan kesan perbuatan mereka itu. Bukan hanya pelajar sahaja yang perlu keluar dari comfort zone, pengundi juga perlu keluar dari zon selesa mereka. Jika tidak, bersedialah untuk menerima sebarang kejutan.

Tips Untuk Mengundi :
1. Jika persembahan pelajar awal, jangan berhenti mengundi selepas pelajar tamat membuat persembahan.
2. Jika persembahan pelajar di penghujung, jangan tunggu sehingga pelajar membuat persembahan.
3. Jika anda berminat dengan personaliti pelajar, undi dari hari Ahad-Jumaat dan terus mengundi untuk hari Sabtu.
4. Jika anda hanya berminat untuk menilai persembahan pelajar, sila ikut langkah 1 & 2.
5. Jika anda hanya mahu menunggu komen pengkritik, terserah kepada anda untuk terpengaruh atau pun tidak.
6. Jika anda hanya sekadar penonton, teruskan menonton. Jangan bising kalau pelajar yang anda minati tersingkir.

Ulasan Lain dari Peminat-Peminat Setia
Mila : Badrul
Dafi : Mr.Manager
Ebi : Klubbkidd
Heliza : Budiey
Aswad : Juan
Shawal : Ajami
Candy : Noumad
Dollah Cantik : Nakal
Aznil : Khalis
Chedd Yusoff : Tutor Pemanasan Vokal AF5

Lagu Tugasan Konsert 7, sila klik sini.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger